Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 14
Offentligt
1455922_0001.png
PDF udgave (98 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 14)
(Offentligt)
_____________________________________________
URU, Alm. del bilag 21
-
FOU, Alm. del - bilag 21
UPN, FT del - bilag FT 10
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 28. oktober 2003
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Forfatningstraktatens betydning for de danske
forbehold
1
Til baggrund for Europaudvalgets høring om EU-konventets resultater og re-
geringskonferencen mandag den 3. november 2003 omdeles denne info-note,
der i kort form fremhæver de væsentligste juridiske og praktiske konsekvenser
som udkastet til forfatningstraktat vil få for de danske EU -forbehold såfremt
dette udkast vedtages i sin nuværende form
2
. For hvert af forbeholdene vil
følgende to spørgsmål blive søgt besv aret:
Hvilke nye juridiske spørgsmål giver forfatningstraktaten anledning ti l?
Hvordan påvirkes rækkevidden af forbeholdet?
1. Forbeholdet vedr. unionsborgerskabet
Forfatningstraktaten vil ikke føre til ændringer af hverken Danmarks eller an-
dre medlemsstaters stilling vedrørende unionsborgerskabet. Der vil således i k-
ke opstå nye juridiske spørgsmål. Den eksisterende traktatteksts formulering
om, at
unionsborgerskabet er et supplement til det nationale statsborgerskab
og træder ikke i stedet for dette,
videreføres uændret i forfatningstraktaten.
1
2
Indholdsmæssigt svarer denne info-note til
EU-note E 2 af 9. oktober 2003.
Nærværende info-
note indeholder dog et nyt afsnit om regeringens forhandlingsgrundlag på baggrund af Folketi n-
gets forespørgselsdebat om regeringskonferencen den 10. oktober 2003. Afstemningsresultatet fra
forespørgselsdebatten vedlægges som bilag.
Denne info-notes vurderinger af forfatningstraktatens konsekvenser for forbeholdene, er
baseret
på Udenrigsministeriets notat af 14. august 2003
, omdelt som udvalgsbilag alm. del (021)
1242. For en mere grundig gennemgang af problemstillingerne, kan henvises til nævnte notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0002.png
-2-
2. Forbeholdet vedr. ØMU’en
Forfatningstraktaten vil ikke medføre nye juridiske problemer i forhold til det
danske forbehold vedrørende den økonomiske og monetære union (ØMU).
Forfatningstraktaten lægger imidlertid op til en mere markant opdeling mel-
lem eurolande og ikke-eurolande. Eksempelvis vil eurolandene få mulighed
for at vedtage foranstaltninger for at styrke samordningen af deres budgetdi-
sciplin og for at udarbejde økonomisk-politiske retningslinjer. Det danske
forbehold vil dermed kunne blive mere mærkbart.
3. Forsvarsforbeholdet
Som udgangspunkt giver forsvarsforbeholdet ikke anledning til nye juridiske
spørgsmål. Danmark vil fortsat stå uden for den del af samarbejdet, som har
indvirkning på forsvarsområdet, hvilket også vil omfatte forfatningstraktatens
bestemmelser om forstærket samarbejde og den gensidige forsvarsforpligtelse.
Også det fremtidige europæiske våbe nagentur, vil som udgangspunkt falde ind
under forbeholdet. Fastlæggelsen af våbenagenturets konkrete opgaver, vil
dog kunne give anledning til at overveje, om Danmark eventuelt vil have mu-
lighed for at deltage i dele af samarbejdet.
I henhold til regeringens notat af 14. august 2003, må det forventes, at EU
fremover vil engagere sig i et stigende antal krisestyringsprojekter. Dette vil
have som praktisk konsekvens, at forsvarsforbeholdet bliver stadig mere
mærkbart.
Der vil desuden kunne opstå vanskeli ge afgrænsningsspørgsmål i forhold til
visse aspekter af antiterrorisme-samarbejdet som følge af forfatningstraktatens
nye solidaritetsbestemmelse. Nye juridiske spørgsmål vil kunne opstå som
følge af solidaritetsbestemmelsens klare tværgående karakter. E n praktisk
konsekvens af dette vil f.eks. kunne være, at Danmark ikke – som det sker i
dag – vil kunne deltage i løsning af civile krisestyringsopgaver.
4. Forbeholdet på området for Retlige og indre anliggender
Konventets udkast til forfatningstraktat giver på visse punkter anledning til
væsentlige ændringer på området for Retlige og indre anliggender (RIA -
området) og har dermed væsentlig indflydelse på det danske fo rbehold.
Med forfatningstraktaten fjernes den eksisterende søjlestruktur. Dermed over-
går det hidtidige mellemstatslige samarbejde i Søjle III (Det politimæssige
(Løbenr. 1437)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0003.png
-3-
samarbejde og samarbejde i kriminalsager) til det overstatslige samarbejde.
Da det danske forbehold på RIA -området netop går på,
at dansk deltagelse
kun kan ske på mellemstatsligt niveau,
indebærer afskaffelsen af søjlestruk-
turen, at det danske forbehold ikke alene vil omfatte asyl, immigration, civil-
retligt samarbejde og grænsekontrol, men fremover også vil omfatte det pol i-
timæssige samarbejde og samarbejdet vedrørende kriminalsager (mere herom
nedenfor).
I det omfang EU vedtager nye regler på de pågældende områder må Danmark
derfor stå udenfor. I det følgende gennemgås de tre RIA -hovedområder kort.
4a. Grænsekontrol, asyl og indvandring
det juridiske plan
ændres situationen ikke væsentligt på dette område, idet
Danmark allerede på nuværende tidspunkt står uden for samarbejdet på omr å-
det, der ved Amsterdamtraktaten blev overflyttet fra det mellemstatslige sam-
arbejde i søjle III til det overstatslige samarbejde i søjle I.
Et enkelt delområde kan dog muligvis give anledning til problemer, nemlig
reglerne om udarbejdelse af fælles lister over tredjelande, hvis borgere er vi-
sum-pligtige, samt reglerne om ensartet udformning af visa. Disse regler har
nemlig siden Maastricht-traktaten været placeret i Søjle I, og har derfor ikke
været omfattet af det danske forbehold. Hjemmelen til vedtagelse af de på-
gældende retsakter bliver imidlertid i forfatningstraktaten placeret i en bredt
formuleret artikel
3
, der generelt beskæftiger sig med ”fælles politik for visa og
andre tilladelser til kortvarigt ophold”. Dermed risikerer man, at en retsakt
vedtaget med hjemmel i den pågældende bestemmelse, indeholder eksempe l-
vis
såvel
regler om fælles lister over visum-pligtige lande (ikke dækket af det
danske forbehold)
som
andre fælles regler om kortvarige ophold (dækket af
det danske forbehold). Den pågældende retsakt vil således være
delvist
omfat-
tet af det danske forbehold. Mere herom nedenfor.
det praktiske plan
vil de danske forbehold formentlig i endnu højere grad
end hidtil kunne mærkes, idet forfatningstraktaten blandt andet lægger op til
en mere effektiv beslutningsproces (kvalificeret flertal), øget domstolskontrol,
bredere og mere vidtfavnende hjemmelsbestemmelser og en klarere profil ud-
adtil. Alt i alt er der dermed tale om en styrkelse af samarbejdet på området.
3
Artikel III-166, stk.2 litra a)
(Løbenr. 1437)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0004.png
-4-
4b. Det civilretlige samarbejde
På det civilretlige område gælder som ovenfor, at de
juridiske konsekvenser
for det danske forbehold formentlig er begrænsede, idet Danmark på nuvæ-
rende tidspunkt allerede står uden for det civilretlige samarbejde i søjle I.
Som for det asyl- og immigrationsretlige område skete der et ”søjlespring”
ved Amsterdamtraktaten fra det mellemstatslige samarbejde i Søjle III til det
overstatslige samarbejde i søjle I. Det danske forbehold blev derved aktiveret.
Også på dette område indebærer forfatningstraktaten en styrkelse af samarbe j-
det blandt andet ved en lidt bredere formulering af hjemmelsbestemmelserne
og en traktatfæstelse af en række principper, såsom princippet om gensidig
anerkendelse af retsafgørelser. Styrkelsen af samarbejdet på området vil fo r-
mentlig betyde, at det danske forbehold
i praksis
får større b etydning.
4c. Det retlige samarbejde i kriminalsager og det politimæssige samarbejde
Nye retsakter
Forbeholdet på dette område får
væsentlige juridiske konsekvenser,
idet det
hidtidige mellemstatslige samarbejde i Søjle III erstattes af et overstatsligt
samarbejde baseret på fællesskabsmetoden. Danmarks forbehold aktiveres
dermed på hele området, hvor der fremover må forventes en stor lovgivning s-
aktivitet.
Alle fremtidige retsakter
på dette område vil blive omfattet af det
retlige forbehold.
Eksisterende retsakter
Med forfatningstraktatens ikrafttræden vil der tillige opstå et særligt spø rgs-
mål om den
retlige kontinuitet
for de eksisterende retsakter, der er vedtaget
med hjemmel i de nuværende traktater. I den situation kan man enten vælge at
lade de eksisterende retsakter fortsætte med at gælde uændret eller man kan
vælge at ”omdøbe” de gældende retsakter således at de omgående får et nyt
hjemmelsgrundlag i den nye forfatningstraktat. Uanset hvilken model der
vælges, vil de eksisterende retsakter under Søjle III enten omgående blive o m-
fattet af det danske forbehold, eller også vil retsakte rne blive omfattet, når
disse tages op til revision og i den forbindelse ændres med hjemmel i den nye
forfatningstraktat.
I regeringens notat af 14. august 2003 peges der i den forbindelse på, at sæ r-
ligt det operationelle samarbejde (EUROPOL, EUROJUST, Politiakademiet)
kan forventes hurtigt at blive revideret og udviklet ved brug af nye, forbe-
holdsbelagte bestemmelser i forfatningstraktaten. Danmark vil så – alt andet
(Løbenr. 1437)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0005.png
-5-
lige – være tvunget til at træde ud af samarbejdet på grund af fo rbeholdet.
Forfatningstraktaten lægger op til, at spørgsmålet om retlig kontinuitet skal
afklares i en protokol, hvis nærmere indhold skal fastlægges af
regeringskonferencen
4
.
4d. Schengen-samarbejdet
Schengen-reglerne, der oprindeligt var baseret på mellemstatslige aftaler uden
for EU’s rammer, er i dag fuldt ud integreret i EU-retten. Visse af Schengen-
reglerne omfatter emner, der hører under den overstatslige Søjle I, mens andre
hører under den mellemstatslige Søjle III. Danmark har dog bevaret sin mel-
lemstatslige tilgang til reglerne og står derfor som udgangspunkt uden for de
af reglerne, der hører under det overstatslige samarbejde i Søjle I. I praksis
benytter Danmark imidlertid sin ret til ”opt-in” på mellemstatsligt grundlag
for Schengen-reglerne fuldt ud. Der er med andre ord tale om en slags ”ret til
parallelaftaler” for så vidt angår regler, der vedtages i Søjle I, og som er en
udbygning af Schengen-reglerne.
Når de dele af Schengen -samarbejdet, der hidtil er videreført under Søjle III,
ved forfatningstraktaten overgår til et overstatsligt samarbejde, må det fo rven-
tes, at den særlige danske ”ret til parallelaftaler” på Schengen -området ti lsva-
rende kommer til at gælde for dette område.
Regeringen har dog i sit notat af 14. august 2003 tilkendegivet, at de praktiske
konsekvenser heraf formentlig er begrænsede, idet kun en beskeden del af
samarbejdet indenfor RIA-området kan anses for at være en videreudvikling
af Schengen-samarbejdet.
5. Tværgående retsakter
Det danske forbehold på det retlige område rejser særl ige problemer i forhold
til de såkaldte ”
tværgående retsakter
”. Ved en tværgående retsakt forstås en
retsakt, der vedtages med hjemmel i mere end én traktatbestemmelse. Probl e-
met opstår her, såfremt den ene af de to eller flere anvendte hjemmelsbeste m-
melser er forbeholdsbelagt. Problemet er det samme, såfremt en traktatb e-
stemmelse er så bredt formuleret, at den trænger ind på et område, der er fo r-
beholdsbelagt
5
.
4
5
Forfatningstraktatens artikel IV-3
Eksempelvis artikel III-166 stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0006.png
(Løbenr. 1437)
-6-
I en af forfatningstraktatens bestemmelser
6
lægges der op til, at tiltag på o m-
råder, der tidli gere har været harmoniseret (indre marked, miljø m.m.) skal
kunne suppleres med straffebestemmelser. Det er uklart om, der hermed læg-
ges op til en generel praksis med tværgående retsakter, hvor hovedhjemmelen
eksempelvis vedrører det indre marked, mens straffehjemmelen skal findes i
den omtalte bestemmelse. I så fald er det imidlertid værd at bemærke, at Rådet
i sin hidtidige praksis har lagt til grund, at der ikke kan vedtages retsakter,
hvor en medlemsstat kun deltager delvist.
Fastholder Rådet denne prak sis
betyder det med andre ord, at Danmark må stå uden for nye tiltag på v æ-
sentlige områ der af EU-samarbejdet.
Skulle det imidlertid lade sig gøre at vedtage retsakter, hvor Danmark kun er
delvist omfattet, er spørgsmålet herefter, i hvilket omfang Danmar k så skal
have stemmeret, ligesom det er uklart, hvorledes de øvrige medlemsstater i
givet fald vil forholde sig til, at Danmark kun er delvist forpligtiget af en rets-
akt.
Alt i alt konkluderer regeringen i sit notat af 14. august, at der ”ikke
på nuv æ-
rende tidspunkt gives klare eller endelige svar på de spørgsmål om tværgåe n-
de retsakter af relevans for forbeholdet, som Konventstraktaten rejser.”
6. Regeringens forhandlingsgrundlag ved regeringskonferencen
Ved folketingets forespørgselsdebat den 10. oktober 2003 om regeringskonfe-
rencen kunne et flertal
7
tilslutte sig det af regeringen fremlagte forhandlings-
grundlag hvor det bl.a. fastslås,
at regeringen forhandler i fuld respekt for de danske forbehold og derfor
vil søge forbeholdene konsekvenstilpasset til den nye traktat
8
,
at forbeholdene kun kan ændres ved en folkeafstemning,
at regeringen under forhandlingerne også agter at søge tilslutning til, at der
skabes mulighed for, at Danmarks forbehold vedrørende EU-samarbejdet
om retlige og indre anliggender efter en folkeafstemning ændres, således at
Danmark fra sag til sag tager stilling til sin deltagelse i samarbejdet sva-
rende til den model, der gælder for Storbritannien og Irland.
6
7
Artikel III-172 stk.2
Forslag til vedtagelse V2, blev vedtaget med 72 stemmer (Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Socialdemokratiet samt Anders Møller (UFG). Resultatet af forespørgselsdebatten vedlægges
som bilag.
8
Hermed menes en rent teknisk tilpasning uden politiske implikationer og som ikke vil kræve en
ny folkeafstemning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0007.png
(Løbenr. 1437)
-7-
Forhandlingsgrundlaget om at ”modernisere” det retlige forbehold, gør det re-
levant at kigge nærmere på
det engelske og irske forbehold
på det retlige o m-
råde, der vedrører EF -traktatens afsnit IV om visum, asyl, indvandring og ci-
vilret
9
.
Det irsk-engelske forbehold giver Irland og England mulighed for at ”opte in”
overstatslig basis
når et lovgivningsinitiativ forelægges Rådet. Såfremt I r-
land og/eller England vælger at benytte sig af denne opt-in mulighed, deltager
de to lande herefter fuldt ud i forhandlinger om og vedtagelse af retsakten, li-
gesom de to lande efterfølgende vil være bundet på
overstatsligt
plan af den
vedtagne retsakt.
De to lande kan endvidere indtage en mere afventende holdning og vælge i
første omgang at stå uden for et givent initiativ, for derefter - når retsakten er
vedtaget og måske i praksis har bevist sin værdi - at tilslutte sig retsakten på
overstatsligt plan. Det er med andre ord helt op til England og Irland
om
de
ønsker at deltage i en retsakt under afsnit IV i EF-traktaten samt
hvornår
de
ønsker dette.
I henhold til regeringens forhandlingsgrundlag, fremlagt under forespørgsels-
debatten den 10. oktober 2003, vil Danmark arbejde for at få etableret en ti l-
svarende ordning, der vil muliggøre en dansk stillingtagen fra sag til sag inden
for
hele
EU-samarbejdet om retlige og indre anliggender. Dette vil omfatte
såvel de dele, der blev overført fra den mellemstatslige søjle III til den ove r-
statslige søjle I med Amsterdam-traktaten som de resterende dele, der med
forfatningstraktaten fremover vil blive en del af det overstatslige samarbejde.
Ordningen vil desuden betyde, at det samlede regelsæt på området ikke ko m-
pliceres unødigt, idet der ikke opstår behov for indgåelse af parallelaftaler på
mellemstatslig basis.
7. Opsummering
Som det er fremgået, giver forfatningstraktatens bestemmelser især anledn ing
til nye juridiske spørgsmål og praktiske konsekvenser for Danmarks
retlige
forbehold.
Nedlæggelsen af søjlestrukturen indebærer, at det hidtidige samar-
bejde i Søjle III-regi overgår til fællesskabsmetoden, hvorfor Danmarks fo r-
behold aktiveres for de på gældende områder. Et særligt problem opstår i de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0008.png
9
Den britiske og irske undtagelse er fastlagt i protokol nr. 4 til Nice-traktaten.
(Løbenr. 1437)
-8-
tilfælde, hvor ny EU-lovgivning vil få en tværgående karakter. Sådanne ret s-
akter vil i større eller mindre omfang kunne være omfattet af de danske forbe-
hold.
Ved forespørgselsdebatten om regeringskonferencen den 10. oktober 2003
kunne et flertal tilslutte sig, at regeringen under forhandlingerne vil søge at
skabe mulighed for, at det danske RIA-forbehold efter en folkeafstemning kan
ændres således, at
Danmark tager stilling fra sag til sag
vedrørende sin del-
tagelse i samarbejdet, svarende til den model der allerede gælder for Irland og
Storbritannien. Vælger Danmark at deltage på dette grundlag, vil man være
bundet af lovgivningen på overstat sligt niveau.
Forsvarsforbeholdet
og
ØMU-forbeholdet
giver som udgangspunkt ikke an-
ledning til nye juridiske spørgsmål. Imidlertid vil det løbende samarbejde i
praksis føre til, at disse to forbehold bliver stadig mere mærkbare. På fo r-
svarsområdet kan der opstå visse vanskelige afgrænsningsspørgsmål vedr ø-
rende antiterrorisme-samarbejdet.
De eksisterende formuleringer vedrørende
unionsborgerskabet
videreføres
uændret i forfatningstraktaten, og ændrer dermed hverken Danmarks eller de
øvrige medlemsstaters stilling.
Med venlig hilsen
Christian Dubois og Peter Riis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455922_0009.png
(Løbenr. 1437)