Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 155
Offentligt
1456050_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 18. juni 2004
(OR. en)
10679/04
CONCL 2
FØLGESKRIVELSE
fra:
formandskabet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD I BRUXELLES
DEN 17. OG 18. JUNI 2004
FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Bruxelles
(den 17. og 18. juni 2004).
________________________
10679/04
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0002.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
1.
Det Europæiske Råd gjorde status over fremskridtene på en række områder og opstillede
retningslinjer for den fremtidige politikudvikling på hvert af disse områder.
Forud for mødet gav formanden for Europa-Parlamentet, Pat Cox, en redegørelse, hvorefter
der blev udvekslet synspunkter.
Det Europæiske Råd udtrykte bekymring over den lave valgdeltagelse ved sidste uges valg til
Europa-Parlamentet. Det erkender, at det er nødvendigt at styrke bevidstheden hos Europas
borgere om betydningen af EU's arbejde og om dets relevans for deres hverdag. Efter en
indledende drøftelse ved denne lejlighed agter Det Europæiske Råd at vende tilbage til
spørgsmålet på sit næste møde. I mellemtiden udtrykker det tilfredshed med, at det
nederlandske formandskab agter at videreføre det irske formandskabs initiativ "formidling af
Europa".
ET OMRÅDE MED FRIHED, SIKKERHED OG RETFÆRDIGHED –
BEKÆMPELSE AF TERRORISME
Europas borgere forventer i stigende grad, at EU gør konkrete fremskridt på området retlige
og indre anliggender på grundlag af vore fælles værdier frihed, respekt for menneskerettighe-
derne og de grundlæggende frihedsrettigheder og retsstatsprincippet.
Det Europæiske Råd bifalder Kommissionens rapport om de fremskridt, der er opnået under
det femårige Tammerfors-program. Rapporten viser, at der er gjort væsentlige fremskridt med
hensyn til at skabe et område, hvor der virkelig hersker frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Det Europæiske Råd bemærker, at der i dette års første halvdel er taget yderligere en række
vigtige skridt. Det drejer sig bl.a. om vedtagelsen af direktivet om anerkendelse af ret til asyl
og den politiske enighed om asylproceduredirektivet, den politiske enighed om direktivet om
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse med henblik på studier og lignende formål,
vedtagelsen af forordningen om indførelse af et europæisk tvangsfuldbyrdelsesdokument for
ubestridte krav og den almindelige enighed om teksten til rammeafgørelsen om gensidig an-
erkendelse af afgørelser om konfiskation.
Det Europæiske Råd mener, at tiden nu er inde til at igangsætte næste fase af processen. Det
opfordrer derfor Rådet og Kommissionen til at udarbejde forslag til et nyt program for de
kommende år, som Det Europæiske Råd skal se på inden udgangen af 2004.
2.
3.
I.
4.
5.
6.
7.
10679/04
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0003.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
8.
Det Europæiske Råd understreger, at det er nødvendigt beslutsomt at forfølge målet om at
skabe et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Det nye program skal være tilpasset
udfordringens størrelse og vore borgeres forventninger. Det bør være praktisk og bygge dels
på det arbejde, der er i gang på grundlag af Tammerfors-programmet, dels på en evaluering af
førstegenerationsforanstaltningerne. Det bør også være baseret på de almindelige principper
om nødvendigheden af europæisk merværdi og overholdelse af nærheds-, proportionalitets-
og solidaritetsprincippet. Samtidig bør det flerårige program gøre reelle og væsentlige frem-
skridt med hensyn til at øge den gensidige tillid og fremme fælles politikker, herunder prak-
tisk samarbejde, til gavn for alle vore borgere.
Det er nødvendigt at opretholde momentum i afventning af vedtagelsen af det nye program.
Det Europæiske Råd fremhæver især en række prioriteter på asyl- og indvandringsområdet.
Det nye europæiske grænseagentur, hvor arbejdet med forordningen snart er afsluttet, bør
være operationelt fra begyndelsen af 2005. Der bør ses på gennemførelsen af planen for for-
valtning af søgrænserne. Rådet og Kommissionen opfordres til at overveje yderligere forslag
til et finansielt instrument for forvaltningen af hjemsendelse og i den forbindelse trække på de
erfaringer, der hidtil er gjort med hensyn til hjemsendelse. Rådet opfordres også til at
behandle de forslag, der er indeholdt i Kommissionens meddelelse om indrejse i EU af perso-
ner, der har behov for international beskyttelse, og i meddelelsen om forholdet mellem lovlig
og ulovlig indvandring.
Narkotikamisbrug og narkotikahandel er alvorlige problemer, som det er nødvendigt at sætte
kraftigt ind over for. Rådet opfordres til senest i december 2004 at nå til enighed om forslag
til en ny EU-narkotikastrategi for perioden 2005-2012. Forslagene bør tage hensyn til Kom-
missionens endelige evaluering af narkotikastrategien og handlingsplanen 2000-2004 samt
resultaterne af Dublin-konferencen for nylig om en EU-narkotikastrategi - vejen frem.
9.
10.
Bekæmpelse af terrorisme
11.
På sit forårsmøde kort efter bombeattentaterne i Madrid vedtog Det Europæiske Råd en vidt-
rækkende erklæring om terrorisme. Det bekræfter på ny, at det er fast besluttet på at sætte ind
over for terrortruslen ved en uophørlig og bredt anlagt indsats. Udnævnelsen af en EU-anti-
terrorkoordinator vil medvirke til at forbedre koordineringen og synligheden af EU's aktivite-
ter på dette område.
10679/04
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0004.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
12.
Det Europæiske Råd bifalder rapporten om gennemførelsen af dets erklæring af 25. marts.
Der er gjort gode fremskridt siden da. Blandt de vigtige skridt, der er taget, skal nævnes af-
slutningen af arbejdet med direktivet om erstatning til ofre for forbrydelser, forordningen om
indførelse af nye funktioner i Schengen-informationssystemet, bl.a. med henblik på terroris-
mebekæmpelse, Rådets beslutning om indførelse af visuminformationssystemet og
Europol/Eurojust-aftalen.
Det Europæiske Råd bifalder Rådets reviderede handlingsplan/køreplan og opfordrer indtræn-
gende institutionerne og medlemsstaterne til at opfylde de forpligtelser, de endnu ikke har op-
fyldt, inden for de fastsatte frister. Det vil se på gennemførelsen af handlingspla-
nen/køreplanen to gange om året, første gang på sit møde i december 2004.
Det Europæiske Råd bifalder generalsekretæren/den højtstående repræsentants rapport om
integreringen i Rådets sekretariat af en efterretningskapacitet vedrørende alle aspekter af ter-
rortruslen. Det anmoder ham om at gennemføre sådanne ordninger snarest muligt under hen-
syntagen til de synspunkter, der kom til udtryk på samlingen i RIA-Rådet den 8. juni 2004.
Det anmoder også generalsekretæren/den højtstående repræsentant om at følge dette spørgs-
mål og aflægge rapport om fremskridtene til Det Europæiske Råd i december 2004.
I konkret og operationel henseende udtrykker Det Europæiske Råd tilfredshed med
genoprettelsen af Taskforcen for Terrorismebekæmpelse under Europol, med de skridt, der
tages til at fremme strømmen af kriminalitetsefterretninger og operationelle efterretninger til
Europol, med beslutningen om at styrke arbejdsstrukturerne i Rådet og med medlemsstaternes
efterretningschefers beslutning om at mødes regelmæssigt i formatet Terrorismebekæmpelses-
gruppen. Det anmoder Rådet om at arbejde videre med forslagene om at styrke politichef-
taskforcens operationelle kapacitet, så der kan vedtages nye ordninger senest i decem-
ber 2004.
Det haster nu med at få arbejdet på en række prioritetsområder videreført. Kommissionen har
offentliggjort en vigtig meddelelse om informationspolitik med henblik på retshåndhævelse
og opfordres til at fremsætte forslag så hurtigt som muligt. Rådet opfordres til at udarbejde en
sammenhængende overordnet strategi med henblik på yderligere styrkelse af bekæmpelsen af
finansiering af terrorisme senest i december 2004 på grundlag af forslag fra den højtstående
repræsentant og Kommissionen. Rådet bør nå til enighed om initiativerne til udveksling af
oplysninger og samarbejde vedrørende terrorhandlinger og opbevaring af kommunikations-
data senest i juni 2005. Der bør opnås enighed om initiativet til forenkling af udvekslingen af
oplysninger og efterretninger mellem de retshåndhævende myndigheder senest i decem-
ber 2005.
13.
14.
15.
16.
10679/04
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0005.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
17.
Rådet og Kommissionen opfordres til at vurdere medlemsstaternes kapacitet til både at fore-
bygge og klare følgerne af en hvilken som helst type terrorangreb, til at identificere bedste
praksis og til at foreslå de nødvendige foranstaltninger. Det nuværende samarbejde om civil-
beskyttelse bør øges, så det afspejler medlemsstaternes vilje til at handle solidarisk i tilfælde
af terrorangreb i en hvilken som helst medlemsstat eller i tilfælde af angreb på EU-borgere,
der bor i andre lande. Rådet anmodes om inden årets udgang på grundlag af en koordineret
indsats fra generalsekretæren/den højtstående repræsentant og Kommissionen at udarbejde en
overordnet strategi med henblik på udvidet beskyttelse af kritiske infrastrukturer.
En integreret tilgang
Det Europæiske Råd fremhæver betydningen af at gøre brug af Den Europæiske Unions om-
fattende række af instrumenter i indsatsen over for alle de faktorer, der bidrager til terrorisme.
Det understreger nødvendigheden af at sikre, at terrorismebekæmpelse integreres fuldt ud i
EU's politik for eksterne forbindelser, og anmoder om, at der på Det Europæiske Råds møde i
december forelægges konkrete forslag til, hvordan dette kan opnås på den mest effektive
måde.
Det Europæiske Råd understreger, at solidaritet og internationalt samarbejde er en
integrerende del af bekæmpelsen af terrorisme og behandlingen af de dybere årsager hertil.
EU vil fortsat udarbejde initiativer med henblik på et tættere samarbejde med internationale
organisationer, navnlig FN, og opretholde den tættest mulige samordning med USA og andre
partnere. Bekæmpelse af terrorisme skal være et centralt element i den politiske dialog med
tredjelande, idet der skal lægges særlig vægt på ratifikation og gennemførelse af internationale
konventioner, forebyggelse af finansiering af terrorisme, en indsats over for de faktorer, der
bidrager til terrorisme, samt ikke-spredning og våbenkontrol.
UDVIDELSEN
18.
19.
II.
Bulgarien og Rumænien
20.
Det Europæiske Råd understreger, at Bulgarien og Rumænien er en integrerende del af den
igangværende udvidelsesrunde, hvor ti nye medlemsstater trådte ind i EU den 1. maj 2004.
EU minder om, at de vejledende principper for tiltrædelsesforhandlingerne med de ti nye
medlemsstater fortsat finder anvendelse på Bulgarien og Rumænien, der er en del af den
samme inklusive og irreversible udvidelsesproces.
10679/04
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0006.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
21.
Det Europæiske Råd glæder sig over de meget betydelige fremskridt, som Bulgarien og
Rumænien har gjort i tiltrædelsesforhandlingerne i de forløbne måneder, og gentager, at det er
EU's fælles mål at byde disse to lande velkommen som medlemmer af EU i januar 2007, hvis
de er klar.
Ved at nå til enighed om en rimelig og retfærdig finanspakke for Bulgarien og Rumænien i
begyndelsen af året banede EU vej for afslutningen af forhandlingerne om de vigtige finans-
relaterede kapitler, og tiltrædelsesforhandlingerne med de to lande trådte således ind i en
afgørende fase. Forudsat at Bulgarien og Rumænien fortsat gør reelle og faktiske fremskridt i
reformerne og i forberedelsen på stedet af tiltrædelsen, bekræfter EU, at det er fast besluttet på
at bringe tiltrædelsesforhandlingerne til en positiv afslutning for begge lande i 2004 på
grundlag af deres egne resultater.
EU bemærker med stor tilfredshed, at alle udestående kapitler i forhandlingerne med Bulga-
rien er foreløbigt afsluttet, og at Rumænien også har gjort væsentlige fremskridt og er betyde-
lig tættere på dette mål. Medlemsstaterne og Kommissionen vil fortsat bistå Rumænien i
denne henseende. Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens periodiske rapport for
2004, der skal vurdere de to landes evne til ved tiltrædelsen at påtage sig alle de forpligtelser,
medlemskabet indebærer. Med henblik på undertegnelse af tiltrædelsestraktaten for Bulgarien
og Rumænien så tidligt som muligt i 2005 vil arbejdet med udfærdigelsen af tiltrædelses-
traktaten for de to lande blive indledt i juli 2004.
Det er af afgørende betydning for Bulgarien og Rumænien, at de er parat til at påtage sig alle
de forpligtelser, medlemskabet indebærer. EU opfordrer derfor indtrængende begge lande til
yderligere at intensivere deres bestræbelser for at være klar til medlemskab i januar 2007. EU
understreger, at Bulgarien og Rumænien navnlig bør have opmærksomheden henvendt på at
forbedre deres administrations og retsvæsens kapacitet, på at fortsætte de økonomiske og
strukturelle reformer og på en fuldstændig og rettidig opfyldelse af de forpligtelser, der er
indgået under forhandlingerne. EU vil nøje overvåge forberedelserne og opfyldelsen af de
forpligtelser, der er indgået på alle områder af gældende fællesskabsret.
22.
23.
24.
10679/04
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0007.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Tyrkiet
25.
Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med de betydelige fremskridt, Tyrkiet indtil nu har
gjort i reformprocessen, bl.a. de vigtige og vidtspændende forfatningsændringer, der blev
vedtaget i maj. Det bifalder den tyrkiske regerings vedvarende og vedholdende bestræbelser
for at opfylde de politiske Københavnskriterier. Det Europæiske Råd understreger i den for-
bindelse vigtigheden af at afslutte det tilbageværende lovgivningsarbejde og af at sætte mere
fart i bestræbelserne for at sikre afgørende fremskridt i den fulde og rettidige gennemførelse
af reformer på alle administrative niveauer og overalt i landet.
Den Europæiske Union vil fortsat bistå Tyrkiet i dets forberedelser og arbejde hen imod fuld
gennemførelse af førtiltrædelsesstrategien, især med hensyn til styrkelse af retsvæsenets uaf-
hængighed og funktion, den overordnede ramme for udøvelsen af grundlæggende frihedsret-
tigheder (foreningsfrihed, ytringsfrihed og religionsfrihed), kulturelle rettigheder, yderligere
tilpasning af de civile-militære relationer til europæisk praksis og situationen i den sydøstlige
del af landet.
EU bekræfter på ny sit tilsagn om, at hvis Det Europæiske Råd i december 2004 på grundlag
af en rapport og en anbefaling fra Kommissionen beslutter, at Tyrkiet opfylder de politiske
Københavnskriterier, vil EU ufortøvet indlede tiltrædelsesforhandlinger med Tyrkiet.
Det Europæiske Råd tilskynder den tyrkiske regering til at fastholde sit stærke engagement i
makroøkonomisk og finansiel stabilisering, herunder fuld gennemførelse af dagsordenen for
strukturreformer.
Det Europæiske Råd opfordrer Tyrkiet til at afslutte forhandlingerne med Kommissionen på
vegne af Fællesskabet og dets 25 medlemsstater om tilpasning af Ankara-aftalen for at tage
hensyn til de nye medlemsstaters tiltrædelse.
Det Europæiske Råd bifalder den tyrkiske regerings positive bidrag til FN's generalsekretærs
bestræbelser for at opnå en samlet løsning på Cypern-problemet.
26.
27.
28.
29.
30.
10679/04
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0008.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Kroatien
31.
Det Europæiske Råd bifalder Kommissionens udtalelse om Kroatiens ansøgning om EU-
medlemskab og anbefalingen om, at der bør indledes tiltrædelsesforhandlinger. Det Europæi-
ske Råd behandlede ansøgningen på grundlag af denne udtalelse og konstaterede, at Kroatien
opfylder de politiske kriterier, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i København i 1993,
og de betingelser i stabiliserings- og associeringsprocessen, der blev fastlagt af Rådet i 1997.
Det besluttede, at Kroatien er kandidat til medlemskab, og at tiltrædelsesprocessen bør igang-
sættes.
Det Europæiske Råd besluttede at indkalde en bilateral regeringskonference med Kroatien i
begyndelsen af 2005 med henblik på indledning af forhandlinger. Forud for forhandlingerne
vil Rådet fastlægge en generel forhandlingsramme, der fuldt ud tager hensyn til erfaringerne
fra den femte udvidelsesrunde. Det Europæiske Råd anmoder Kommissionen om at forelægge
en evaluering heraf, før dens mandat slutter. Det bekræfter, at forhandlingerne vil blive base-
ret på Kroatiens egne resultater, og at Kroatiens fremskridt med opfyldelsen af medlem-
skabskravene alene vil være bestemmende for, hvor hurtigt det vil gå.
Det Europæiske Råd understreger, at Kroatien er nødt til at opretholde sit fulde samarbejde
med ICTY og tage alle nødvendige skridt til at sikre, at den sidste tiltalte findes og overgives
til ICTY i Haag. Kroatien er også nødt til at gøre en yderligere indsats for mindretallenes ret-
tigheder, flygtninges tilbagevenden, reform af retsvæsenet, regionalt samarbejde og bekæm-
pelse af korruption.
For at forberede forhandlingerne bør der indledes en gennemgang af gældende fællesskabsret,
der bedst kan foregå inden for rammerne af stabiliserings- og associeringsaftalen med Kroa-
tien.
Det Europæiske Råd anmoder Kommissionen om at udarbejde en førtiltrædelsesstrategi for
Kroatien, herunder det nødvendige finansielle instrument.
Det Europæiske Råd noterer sig Kroatiens beslutning om ikke at anvende nogen aspekter af
den miljø- og fiskeribeskyttelseszone på EU-medlemsstaterne. I den forbindelse bifalder det
den enighed, som Italien, Slovenien og Kroatien nåede frem til på det trilaterale møde den
4. juni 2004 i Bruxelles.
32.
33.
34.
35.
36.
10679/04
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0009.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Betydningen af Kroatiens status for de andre lande på det vestlige Balkan
Det Europæiske Råd understreger, at Kroatiens opnåelse af kandidatstatus bør tilskynde de
andre lande på det vestlige Balkan til at fortsætte deres reformer. Det bekræfter på ny sit en-
gagement i en fuld gennemførelse af Thessaloniki-dagsordenen, der gør det klart, at det vest-
lige Balkans fremtid ligger i Den Europæiske Union. De fremskridt, de enkelte lande i regio-
nen gør hen imod europæisk integration, vil forløbe parallelt med den regionale tilgang, der
fortsat er et væsentligt element i EU's politik. Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende
Kroatien til fortsat at yde et betydeligt bidrag til udviklingen af et tættere regionalt sam-
arbejde.
Det Europæiske Råd vedtog vedlagte konklusioner om præsidentvalget i Serbien.
37.
38.
III. FINANSIELLE OVERSLAG
39.
Det Europæiske Råd noterer sig den analytiske rapport, der er udarbejdet af formandskabet på
grundlag af Rådets indledende arbejde. Det finder, at rapporten er et nyttigt bidrag med hen-
blik på en afklaring af spørgsmål og holdninger, som feedback til Kommissionen på dens
meddelelse og som forberedelse af dens lovgivningsforslag. Det kommende formandskab op-
fordres til at fortsætte arbejdet med de spørgsmål, der er identificeret i den analytiske rapport.
Man bør i det videre arbejde med de finansielle overslag tage fuldt hensyn til medlemsstater-
nes forskellige holdninger og overholde den tidsramme, der er skitseret i det flerårige strategi-
ske program.
ØKONOMISKE OG SOCIALE SPØRGSMÅL, BESKÆFTIGELSE OG MILJØ
IV.
De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og beskæftigelsesretningslinjerne
40.
Det Europæiske Råd godkender udkastet til opdateringen af de overordnede retningslinjer for
de økonomiske politikker, der indeholder en specifik henvisning til euroområdet, samt udka-
stene til beskæftigelsesretningslinjer og beskæftigelseshenstillinger. Det bifalder de to større
nyskabelser i den økonomiske proces og beskæftigelsesprocessen i år, nemlig integrationen af
de ti nye medlemsstater i den etablerede politikramme og inkorporeringen i beskæftigelses-
henstillingerne af politikudmeldingerne i rapporten fra Beskæftigelsestaskforcen, der har Wim
Kok som formand. Det understreger, at medlemsstaterne bør sikre, at de to sæt retningslinjer
og henstillingerne gennemføres fuldt ud og på en sammenhængende måde.
10679/04
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0010.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Lissabon-reformdagsordenen
41.
Det Europæiske Råd bifalder de fremskridt, der er gjort siden forårstopmødet med hensyn til
vigtige foranstaltninger, der direkte og mærkbart er til gavn for borgerne, som led i EU's for-
følgelse af sociale, økonomiske og miljømæssige mål. Det anerkender derved også det gode
samarbejde, Rådet har haft med det afgående Europa-Parlament og Kommissionen i en peri-
ode med betydelige muligheder og udfordringer. Det Europæiske Råd ønsker især at frem-
hæve vigtige fremskridt på følgende områder:
handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser
med de nødvendige beslutninger an-
gående de resterende elementer i forbindelse med gennemsigtighed og investeringsser-
vice
mobilitet
for europæiske borgere, virksomheder og tjenesteydelser gennem lovgivning
om anerkendelse af erhvervskvalifikationer, samordning af social sikring, Europass og
indførelse af det europæiske sygesikringskort
intellektuelle ejendomsrettigheder
og ordninger for computerimplementerede opfin-
delsers patenterbarhed gennem enighed om foranstaltninger, der skal stimulere og be-
skytte europæisk innovation
forbrugerbeskyttelse
gennem foranstaltninger vedrørende håndhævelse og urimelig
handelspraksis
miljøbeskyttelse
gennem foranstaltninger vedrørende luftkvalitet, beskyttelse af hav-
miljøet, miljøansvar, bevarelse af den biologiske mangfoldighed og klimaændringer,
herunder indførelse af alle de nødvendige mekanismer for EU's ordning for handel med
emissioner for at lette efterlevelsen af målene i Kyoto-protokollen
infrastrukturudvikling
gennem beslutningerne om transeuropæiske net for transport
og energi.
Det Europæiske Råd beklager, at det ikke har været muligt at sikre enstemmig tilslutning til
vedtagelsen af en forordning om EF-patenter; man bør nu tage sig tid til at overveje, hvordan
man kommer videre, i betragtning af at samtlige medlemsstater støtter princippet om et EF-
patent.
I overensstemmelse med ligestillingsmålene i Lissabon-dagsordenen og på baggrund af den
politiske enighed, der er opnået i Rådet, udtrykker Det Europæiske Råd sin støtte til oprettel-
sen af et europæisk institut for ligebehandling af mænd og kvinder og opfordrer Kommissio-
nen til at fremsætte et konkret forslag.
42.
43.
10679/04
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0011.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
44.
Det Europæiske Råd gentager sin opfordring til Rådet og medlemsstaterne om at gøre en
yderligere indsats for at indhente forsinkelsen i gennemførelsen af Lissabon-strategien.
I lyset af det gode indledende arbejde, der er gjort i forbindelse med forslag og initiativer, der
skal bidrage yderligere til bæredygtig vækst og udvikling, opfordrer Det Europæiske Råd
indtrængende til, at der arbejdes hurtigt med bl.a. følgende:
alle nødvendige ordninger for at sikre
bedre regulering
i Den Europæiske Union
forbedringer på området
selskabsstyring (corporate governance)
det foreslåede rammedirektiv om
tjenesteydelser
behandling af hvidbogen om
tjenesteydelser af almen interesse
Reach-forslaget vedrørende
kemiske stoffer
tilskyndelse til
forskermobilitet
som et eksempel på et konkret tiltag for yderligere at
stimulere innovation
revisionen af
strategien for bæredygtig udvikling
yderligere arbejde med
emissionsreduktionsstrategier
i forbindelse med klimaændrin-
ger og fremme af
miljøteknologier
gennemførelse af de relevante foranstaltninger til at nå det aftalte mål om at standse ta-
bet af
biologisk mangfoldighed
senest i 2010
drøftelse af Kommissionens meddelelse om strategien for
regionerne i den yderste pe-
riferi.
Som led i optakten til midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien ser Det Europæiske Råd frem
til højniveaugruppens rapport, der skal forelægges Kommissionen senest den
1. november 2004.
NORDIRLAND OG FREDSPROCESSEN
Det Europæiske Råd noterer sig de vanskeligheder, der i øjeblikket er i fredsprocessen i
Nordirland, og støtter de bestræbelser, de to regeringer udfolder for at reetablere de nye
institutioner. For at støtte disse bestræbelser opfordrer Det Europæiske Råd Kommissionen til
at undersøge muligheden for at afstemme aktiviteterne under Peace II-programmet og Den
Internationale Fond for Irland med aktiviteterne inden for de øvrige programmer under
strukturfondene, der udløber i 2006, herunder de finansielle konsekvenser.
45.
46.
V.
47.
10679/04
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0012.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
VI.
EKSTERNE FORBINDELSER/FUSP/ESFP
Den europæiske sikkerhedsstrategi
48.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny, at den europæiske sikkerhedsstrategi, der blev vedtaget
på Det Europæiske Råd i december 2003, udgør en central ramme for politikudformningen.
Der er i de seneste seks måneder gjort fremskridt i opfølgningen, herunder på de fire områder,
der er udpeget med henblik på det indledende arbejde (effektiv multilateralisme med FN som
det centrale punkt, bekæmpelse af terrorisme, en strategi over for Mellemøstregionen og en
samlet politik over for Bosnien-Hercegovina). Det Europæiske Råd anmodede det kommende
formandskab om at fortsætte dette arbejde i samarbejde med generalsekretæren/den højtstå-
ende repræsentant og Kommissionen.
Det Europæiske Råd udtrykker især tilfredshed med fokuseringen på effektiv multilateralis-
me, med fremsendelsen af EU's bidrag til FN's generalsekretærs Højniveaupanel vedrørende
Trusler, Udfordringer og Forandringer til støtte for et styrket FN, med det arbejde, der er gjort
for at gennemføre fælleserklæringen af 24. september 2003 fra EU og FN om samarbejde
inden for krisestyring, og med de fælles tilsagn om støtte til effektiv multilateralisme, der er
givet sammen med centrale regionale partnere. Det ser ligeledes frem til de forslag, som gene-
ralsekretæren/den højtstående repræsentant og Kommissionen skal fremsætte om konkrete
skridt til fremme af udviklingen af en regelbaseret international orden.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på, at Rådet har godkendt grundlæggende principper
for anvendelsen af restriktive foranstaltninger (sanktioner) i forbindelse med videreudviklin-
gen af en politikramme for en mere effektiv multilateralisme i overensstemmelse med den
europæiske sikkerhedsstrategi.
Det Europæiske Råd vedtog en overordnet politik over for Bosnien-Hercegovina, der inde-
holder praktiske arrangementer for en bedre sammenhæng og effektivitet i EU's engagement
til støtte for landets europæiske perspektiv.
De to sidste områder - bekæmpelse af terrorisme og en strategi over for Mellemøstregionen -
behandles andetsteds i disse konklusioner.
49.
50.
51.
52.
10679/04
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0013.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Bekæmpelse af fattigdom og hiv/aids
53.
EU må fortsat styrke sit lederskab i bekæmpelsen af global fattigdom. Det Europæiske Råd
udtrykker sin bekymring over de beskedne fremskridt, der er gjort med hensyn til at nå årtu-
sindudviklingsmålene, især i Afrika. Det bekræfter på ny, at EU vil intensivere sin indsats for
at opfylde de tilsagn, der blev givet i Monterrey, bl.a. ved at undersøge innovative finansie-
ringskilder, og at det kraftigt vil støtte FN's bestræbelser for at opnå hurtigere fremskridt hen
imod at nå disse mål.
Det Europæiske Råd henleder atter opmærksomheden på hiv/aids-pandemiens fortsatte hær-
gen i mange af verdens fattigste lande: til trods for visse fremskridt sætter den udviklingsind-
satsen i Afrika årtier tilbage, og den spreder sig også med alarmerende hastighed i visse andre
områder. En vedvarende indsats fra EU's og andre internationale partneres side er af afgø-
rende betydning. Det Europæiske Råd opfordrer EU og de relevante regionale organer til
aktiv opfølgning af resultaterne af den ministerkonference om hiv/aids i Europa og
Centralasien, som formandskabet var vært for den 23.-24. februar i Dublin.
54.
Indsatsen for at imødekomme politikudfordringerne
55.
EU gør en væsentlig indsats for at imødekomme en række centrale politikudfordringer. Det
Europæiske Råd godkender formandskabets rapport om EU-aktiviteterne i forbindelse med
konfliktforebyggelse; de kommende formandskaber opfordres til at arbejde videre med dette
spørgsmål på grundlag af de store fremskridt, der allerede er gjort med at gøre EU mere sam-
menhængende, kompetent og aktivt på dette område. Med hensyn til menneskerettighederne
udtrykker Det Europæiske Råd tilfredshed med vedtagelsen af EU's retningslinjer vedrørende
menneskerettighedsforkæmpere og vedtagelsen af en strategi for gennemførelsen af EU's ret-
ningslinjer vedrørende børn og væbnede konflikter.
Det Europæiske Råd bekræfter ligeledes på ny sit tilsagn om at ville benytte alle de instru-
menter, det har til sin rådighed, i kampen mod spredning af masseødelæggelsesvåben og dis-
ses fremføringsmidler; det godkender rapporten om gennemførelsen af EU's strategi mod
spredning af masseødelæggelsesvåben (WMD) og vedtog en erklæring om strafferetlige
sanktioner i forbindelse med WMD-relaterede materialer.
56.
Et mere aktivt og kompetent EU
57.
Det Europæiske Råd godkender formandskabets rapport om ESFP, der omfatter mandatet for
det kommende formandskab.
10679/04
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0014.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
58.
Det Europæiske Råd bifalder de væsentlige fremskridt, der er gjort i forberedelsen af en
ESFP-mission, der skal efterfølge SFOR i Bosnien-Hercegovina. Det anmoder det kommende
formandskab og generalsekretæren/den højtstående repræsentant om at gå videre med den
operationelle planlægning af ESFP-missionen, hvis NATO på sit forestående topmøde i
Istanbul skulle beslutte at bringe SFOR til ophør. Dette er også et praktisk eksempel på det
strategiske partnerskab vedrørende krisestyring med NATO.
Det Europæiske Råd bemærker den vellykkede varetagelse af de to igangværende ESFP-
missioner - EU-politimissionen i Bosnien-Hercegovina og operation Proxima i Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien. Det bifalder også de fremskridt, der gøres hen imod ud-
sendelse i ESFP-regi af den første EU-mission på retsstatsområdet, der om kort tid vil blive
indledt i Georgien.
Der er gjort konkrete fremskridt i retning af at forbedre EU-kapaciteterne. Det Europæiske
Råd godkender de overordnede mål for 2010. Det Europæiske Råd godkender ligeledes hand-
lingsplanen for civil krisestyring og bifalder de skridt, der er taget til yderligere at forbedre
EU's kapacitet til at påtage sig hurtige militære reaktionsoperationer inden for krisestyring.
Det tilslutter sig ligeledes fastlæggelsen af nærmere bestemmelser for, hvornår EU vil kunne
levere militær kapacitet til støtte for De Forenede Nationer. Det kommende formandskab og
generalsekretæren/den højtstående repræsentant opfordres til at fortsætte kontakterne med FN
om dette spørgsmål.
Det Europæiske Råd hilser enigheden om den fælles aktion om oprettelse af et europæisk for-
svarsagentur velkommen.
Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med de betydelige fremskridt, der er gjort med
hensyn til "Europæisk forsvar: konsultationer mellem NATO og EU, planlægning og
operationer", jf. de konklusioner, det har vedtaget, der findes i bilaget, og det er enigt om at
arbejde videre som beskrevet. Det understreger vigtigheden af, at disse foranstaltninger træder
i kraft snarest muligt, og at tilvejebringelsen af de nødvendige ressourcer prioriteres højt, så
de nye ESFP-faciliteter kan indlede deres arbejde i overensstemmelse med den vedtagne
tidsplan.
59.
60.
61.
62.
10679/04
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0015.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Oprettelse af nye partnerskabsinitiativer
En europæisk naboskabspolitik
Det Europæiske Råd hilser Kommissionens forslag til en europæisk naboskabspolitik
velkommen og tilslutter sig konklusionerne fra Rådet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) af 14. juni. Udvidelsen har bragt EU nærmere på dets naboer mod øst og mod
syd. Det Europæiske Råd understreger på ny, at det lægger stor vægt på at styrke samarbejdet
med disse naboer på baggrund af partnerskab og fælles ejerskab og med demokrati og respekt
for menneskerettighederne som fælles værdigrundlag.
Det Europæiske Råd bifalder en udvidet dialog med alle partnere i den europæiske nabo-
skabspolitik såvel i øst som i syd. Det bemærker, at det forestående topmøde den 8. juli vil
give mulighed for at gøre status over forbindelserne mellem EU og Ukraine. Det bifalder
ligeledes Armeniens, Aserbajdsjans og Georgiens inddragelse i naboskabspolitikken. Dette
giver EU endnu et væsentligt instrument til at styrke fremskridtene med hensyn til den
bredere reformdagsorden i hvert af disse lande. I den forbindelse ser Det Europæiske Råd med
tilfredshed på det meget positive resultat af den internationale donorkonference om Georgien,
der blev afholdt den 16. juni i Bruxelles. Det vil også være muligt at lade Belarus få fuldt
udbytte af naboskabspolitikken, når dette land har indført en demokratisk regeringsform efter
afholdelse af frie og retfærdige valg; øget støtte til det civile samfund i Belarus vil bidrage til
at opbygge et demokratisk, stabilt og velstående land.
Det Europæiske Råd er enigt om, at der skal udarbejdes handlingsplaner i forbindelse med
den europæiske naboskabspolitik med alle de Euro-Middelhavs-partnerlande, der er omfattet
af gældende associeringsaftaler. Det opfordrer Rådet og Kommissionen til at gå videre med
arbejdet. Det noterer sig, at Kommissionen, eventuelt med bidrag fra den højtstående repræ-
sentant, senest i juli vil forelægge forslag til en første række handlingsplaner med lande i øst
og syd, der er udarbejdet i samarbejde med partnerlandene, med henblik på drøftelse i Rådet.
Strategisk partnerskab med Middelhavslandene og Mellemøsten
Det Europæiske Råd godkendte formandskabets, generalsekretæren/den højtstående repræ-
sentants og Kommissionens rapport om EU's strategiske partnerskab med Middelhavslandene
og Mellemøsten, der i kraft af sine generelle principper og mål skaber et konsistent grundlag
for EU's politikker over for de berørte lande.
63.
64.
65.
66.
10679/04
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0016.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
67.
Målet for dette strategiske partnerskab er at fremme udviklingen af et fælles område med fred,
velstand og fremskridt i Middelhavsområdet og Mellemøsten. Det omfatter en konkret
politikdagsorden, hvorefter EU gennem partnerskab og dialog samt anerkendelse af
forskelligheder vil søge at:
fremme politiske reformer, god regeringsførelse, demokrati og menneskerettighederne
stimulere samhandel og økonomisk samarbejde, økonomisk liberalisering samt
mellemfolkelige kontakter
fremme konfliktforebyggelse og konfliktløsning i Middelhavsområdet og Mellemøsten
samt foranstaltninger med henblik på at bekæmpe terrorisme, spredning af
masseødelæggelsesvåben og ulovlig indvandring.
Den Europæiske Union gentager sit synspunkt, at det ikke vil være muligt at opbygge et
fælles område med fred, velstand og fremskridt fuldt ud, hvis der ikke findes en retfærdig og
varig løsning på den arabisk-israelske konflikt. Fremskridt hen imod en løsning af denne
konflikt må imidlertid ikke gøres til en betingelse for at tage fat på de presserende
reformudfordringer, som vore partnere i Middelhavsområdet og Mellemøsten står over for, og
det modsatte må heller ikke være tilfældet.
Det Europæiske Råd erkender, at de udfordringer, man står over for, ikke kan klares ved en
fastholdelse af status quo. Det konstaterer med tilfredshed, at landene i Middelhavsområdet
og Mellemøsten deler denne opfattelse. Deres engagement i reformer er kommet til udtryk
både under deres konsultationer med EU og gennem offentlige erklæringer, især Tunis-
erklæringen fra Den Arabiske Ligas topmøde den 22.-23. maj 2004 og de to tidligere
erklæringer, Alexandria- og Sana-erklæringen.
Den Europæiske Union vil forfølge disse mål sammen med sine partnere, først og fremmest
gennem eksisterende strukturer og arrangementer. Euro-Middelhavs-partnerskabet og den
europæiske naboskabspolitik vil fortsat være hjørnestenen i EU's rammer for forbindelserne
med Middelhavslandene. EU vil også styrke sine forbindelser med medlemmerne af Golfens
Samarbejdsråd og andre lande i Mellemøsten. Det vil sikre, at de regionale og bilaterale bi-
standsprogrammer under disse instrumenter og rammer afspejler og bidrager til opfyldelsen af
de mål, der er skitseret ovenfor.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny, at EU er rede til at gøre en indsats sammen med USA
og andre partnere for at samarbejde med de berørte lande. Det ser frem til at tage spørgsmålet
om fredsprocessen i Mellemøsten op igen og undersøge mulighederne for at samordne vore
respektive bestræbelser for at bistå reformprocessen på det forestående topmøde den
26. juni 2004 mellem EU og USA.
68.
69.
70.
71.
10679/04
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0017.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
72.
Det Europæiske Råd vil følge udviklingen inden for det strategiske partnerskab og vil tage
dets fremskridt og fremtidige retning op til fornyet behandling i juni 2005.
Samarbejde med strategiske partnere
73.
EU udvikler fortsat sine forbindelser med vigtige strategiske partnere ved et produktivt sam-
arbejde i en række spørgsmål samt ved topmøder. Det Europæiske Råd udtrykker sin tillid til,
at styrken, dybden og betydningen af forholdet mellem EU og USA vil komme til udtryk på et
vellykket topmøde mellem EU og USA den 26. juni; forholdet styrkes også af et forbedret
økonomisk partnerskab og en intensivering af dialogen inden for erhvervslivet. Der er i den
seneste tid gjort væsentlige fremskridt i forholdet mellem EU og Canada, især på topmødet
den 18. marts i Ottawa. Den fortsatte betydning af forholdet mellem EU og Japan vil blive
markeret på topmødet den 22. juni mellem EU og Japan.
Det Europæiske Råd hilser resultatet af topmødet den 21. maj mellem EU og Rusland
velkommen, herunder den aftale, der blev opnået angående forberedelserne til Ruslands
tiltrædelse af WTO. Topmødet fulgte efter udvidelsen af partnerskabs- og samarbejdsaftalen
til at omfatte det udvidede EU; EU ser nu frem til snarlig ratifikation af protokollen til
partnerskabs- og samarbejdsaftalen. Det udtrykker også tilfredshed med den russiske
regerings tilsagn om hurtig undertegnelse og ratifikation af aftaler om Ruslands grænser med
Estland og Letland. Det Europæiske Råd understreger, at der forude ligger en fuld dagsorden
med vore russiske partnere, herunder den prioritet at udvikle de "fire fælles rum".
Miljøsamarbejdet i Østersøregionen vil være en vigtig del af denne dagsorden. Det
Europæiske Råd gentager sin opfordring til Rusland om snarest at ratificere Kyoto-
protokollen og opfordrer Kommissionen til efter præsident Putins tilsagn om at øge tempoet i
fremskridtene hen imod ratifikation at tage kontakt til de russiske myndigheder angående de
fordele, som ratifikationen vil få i Rusland såvel som mere bredt.
Det Europæiske Råd gentager sit tilsagn om at ville fortsætte sit strategiske partnerskab med
Kina og udvikle strategiske forbindelser med Indien på grundlag af fælles forståelse og
dialog. Det Europæiske Råd opfordrer Rådet til at fortsætte sin overvejelse af
våbenembargoen inden for rammerne af EU's generelle forbindelser med Kina.
74.
75.
10679/04
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0018.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Regionale forbindelser
76.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny sit tilsagn om at ville uddybe dialogen med regionale
partnere. Det hilser de nylige fremskridt i dialogen mellem EU og Afrika velkommen, bl.a.
det udbytterige resultat af ministertrojkamødet den 1. april i Dublin, og opfordrer til en
yderligere indsats for at udvikle og forbedre denne dialog. Den nye selvhjælpstankegang, som
NEPAD er et eksempel på, giver reel ny fremdrift. Det Europæiske Råd påskønner de
fremskridt, Den Afrikanske Union har gjort, navnlig etableringen af en kontinental arkitektur
for fred og sikkerhed, og det vil udvikle sit samarbejde med Den Afrikanske Union og
subregionale organisationer. Den vellykkede igangsættelse af den afrikanske fredsfacilitet
samt arbejdet inden for ESFP-rammen giver grundlag for et tættere og mere effektivt
samarbejde mellem EU og Afrika på det livsvigtige område konfliktstyring og
konfliktforebyggelse.
Det Europæiske Råd udtrykker også tilfredshed med styrkelsen af forbindelserne mellem EU
og Latinamerika og Caribien på topmødet den 28.-29. maj i Guadalajara i Mexico og
understreger, at det er fast besluttet på at udvikle potentialet i disse forbindelser fuldt ud. EU
vil på grundlag af resultaterne af Guadalajara-topmødet begynde arbejdet med at forberede
det næste topmøde i Wien i 2006.
77.
Specifikke problemsituationer
78.
Det Europæiske Råd drøftede en række specifikke problemsituationer. Det vedtog konklusio-
ner om Irak og fredsprocessen i Mellemøsten, jf. nedenfor.
Sudan/Darfur
Det Europæiske Råd er dybt bekymret over den fortsatte humanitære krise og de massive
krænkelser af menneskerettighederne i Darfur. Det opfordrer regeringen i Sudan til at gøre sit
yderste for at sikre adgang for de humanitære organisationer, beskyttelse og sikkerhed for
civilbefolkningen og de humanitære udsendte samt afvæbning af militserne. Det glæder sig
over N'djamena-våbenhvileaftalen af 8. april 2004 og opfordrer indtrængende parterne til at
indgå en politisk aftale så hurtigt som muligt. Det påskønner Den Afrikanske Unions
bestræbelser på at implementere våbenhvileovervågningsmekanismen i Darfurregionen og
bekræfter EU's engagement i og økonomiske støtte til denne mission.
79.
10679/04
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0019.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Den Demokratiske Republik Congo
Det Europæiske Råd er dybt bekymret over de seneste begivenheder i det østlige Congo, der
kan bringe overgangsprocessen i fare. Det opfordrer de congolesiske ledere til at påtage sig
deres fulde ansvar for at gennemføre overgangsplanerne og gentager, at hurtig afvæbning,
demobilisering og reintegration af tidligere kombattanter samt oprettelse af en forenet,
integreret hær- og politistyrke er kritiske faktorer for et godt udfald. Det gentager sin støtte til
FN's operation i Den Demokratiske Republik Congo. Det Europæiske Råd opfordrer alle
nabolandene, især Rwanda, til at gøre alt, hvad der står i deres magt, for at støtte
fredsprocessen i Den Demokratiske Republik Congo og samarbejde både bilateralt og
multilateralt på områder, der er til gensidig fordel. EU er rede til at bistå landene i disse
bestræbelser.
Iran
Det Europæiske Råd understreger, at EU ønsker at opnå tættere forbindelser med Iran, hvis
Iran ved handling imødekommer EU's bekymringer over Irans atomprogram, bekæmpelsen af
terrorisme, menneskerettighederne og Irans tilgang til fredsprocessen i Mellemøsten. Det
noterer sig IAEA's igangværende arbejde i Iran og opfordrer indtrængende Iran til et fuldt
samarbejde med denne organisation i fuld åbenhed med hensyn til sit atomprogram, således at
der kan findes en løsning på samtlige udestående spørgsmål. Den Europæiske Union vil
fortsætte drøftelserne på grundlag af IAEA's generaldirektør Mohamed El Baradeis seneste
rapport og resultatet af det møde i IAEA's Styrelsesråd, der i øjeblikket finder sted i Wien.
80.
81.
Udnævnelse af FN-generalsekretærens særlige repræsentant for Kosovo
82.
Det Europæiske Råd hilser med tilfredshed meddelelsen fra FN's generalsekretær om, at han
agter at udnævne Søren Jessen-Petersen til sin særlige repræsentant for Kosovo og leder af
UNMIK. EU vil arbejde tæt sammen med den nye særlige repræsentant og vil kraftigt støtte
hans bestræbelser for at sikre et ægte multietnisk Kosovo på grundlag af gennemførelsen af
sikkerhedsrådsresolution 1244.
***************
10679/04
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0020.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
DET EUROPÆISKE RÅD DEN 17. - 18. JUNI
PRÆSIDENTVALGET I SERBIEN
Den Europæiske Union fejrede den 1. maj ti nye medlemsstaters tiltrædelse og afslutningen på
efterkrigstidens tragiske opdeling af Europa. Det Europæiske Råd bekræfter på ny Thessaloniki-
dagsordenens klare tilsagn om, at fremtiden for Serbien og Montenegro og de øvrige lande på det
vestlige Balkan ligger i Den Europæiske Union.
Den Europæiske Union understreger, at præsidentvalget den 27. juni i Serbien er et afgørende
øjeblik for Serbien, for statsunionen Serbien og Montenegro og for udviklingen af deres
forbindelser med Den Europæiske Union. Det Europæiske Råd opfordrer det serbiske folk til at
udøve sin demokratiske ret til at stemme og hermed sikre, at Serbien tager et afgørende skridt væk
fra fortidens isolation og hen imod europæisk integration gennem demokrati, reformer, regionalt
samarbejde og respekt for menneskerettighederne, retsstatsprincippet og internationale forpligtelser.
Den Europæiske Union ønsker at arbejde sammen med de serbiske ledere i den europæiske
integrations ånd og på grundlag af en fælles tilslutning til de europæiske værdier.
10679/04
BILAG
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0021.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
DET EUROPÆISKE RÅD DEN 17.-18. JUNI
EUROPÆISK FORSVAR: KONSULTATIONER MELLEM NATO OG EU,
PLANLÆGNING OG OPERATIONER
Det Europæiske Råd udtrykte tilfredshed med rapporten (dok. 10596/04 af 15. juni 2004) fra gene-
ralsekretæren/den højtstående repræsentant om det hidtidige arbejde med forslagene i dokumentet
med titlen "Europæisk forsvar: konsultationer mellem NATO og EU, planlægning og operationer",
som Det Europæiske Råd modtog positivt i Bruxelles i december 2003. Det Europæiske Råd
bekræftede på ny, at disse foranstaltninger skal træde i kraft så tidligt som muligt, og at det skal
være en prioritet at skaffe de nødvendige midler.
Det Europæiske Råd var enigt om at arbejde videre med at etablere en civil-militær celle i EU's
Militærstab som nævnt i ovennævnte rapport, og besluttede, at cellen skal påbegynde sit arbejde
senest ved årets udgang.
Det Europæiske Råd var enigt om at arbejde videre med at etablere en lille EU-celle ved SHAPE og
ordninger for NATO's forbindelser med EUMS som anført i ovennævnte rapport og opfordrede
generalsekretæren/den højtstående repræsentant til at kontakte NATO's generalsekretær for hurtigt
at opnå en aftale, der kan træde i kraft inden årets udgang.
Det Europæiske Råd var enigt om at arbejde videre med at etablere et operationscenter. Det Euro-
pæiske Råd var enigt om, at evnen til hurtigt at oprette et operationscenter bør være til stede senest
den 1. januar 2006. Det Europæiske Råd bekræftede på ny betydningen af de parametre for denne
kapacitet, der er omhandlet i det formandskabsdokument, som Det Europæiske Råd godkendte i
december 2003, navnlig at der ikke skal være tale om et stående hovedkvarter, at selvstændige
militæroperationer først og fremmest skal foregå under de nationale hovedkvarterer, og at en
beslutning om at trække på EUMS' kollektive kapacitet vil blive truffet efter rådgivning fra Mili-
tærkomitéen, især når der er behov for en fælles civil-militær indsats, og når der ikke er udpeget
noget nationalt hovedkvarter. I den forbindelse og således under hensyntagen til de kapaciteter og
andre karakteristika, der gør sig gældende, fordi der ikke er tale om et stående hovedkvarter, be-
sluttede Det Europæiske Råd, at målet bør være, at et operationscenter skal kunne planlægge og
gennemføre operationer inden for det spektrum af opgaver, der er fastsat i traktaten, i en målestok
svarende til operation Artemis. Det Europæiske Råd opfordrede generalsekretæren/den højtstående
repræsentant til at fremlægge et detaljeret forslag herom som grundlag for en videre drøftelse i PSC
efter rådgivning fra EUMC og CIVCOM. Det mindede om, at man på baggrund af erfaringerne
kunne overveje en videreudvikling af kapacitetens omfang og karakter, og at dette ville kræve
endnu en beslutning fra Rådets side.
10679/04
BILAG
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0022.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Det Europæiske Råd understregede, at synergien mellem disse nye ESFP-faciliteter og de bestående
rådsstrukturer skal udnyttes fuldt ud. I den forbindelse udtrykte Det Europæiske Råd tilfredshed
med enigheden om, at den civil-militære celle og et operationscenters faciliteter bør ligge i samme
bygning som EUMS' hovedstrukturer og så vidt muligt sammen med GD E's politisk-militære
strukturer.
10679/04
BILAG
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0023.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
DET EUROPÆISKE RÅD DEN 17.-18. JUNI
IRAK
EU bekræfter, at det som mål har et sikkert, stabilt, samlet, velstående og demokratisk Irak, der yder
et positivt bidrag til stabiliteten i området, og som samarbejder konstruktivt med sine naboer og det
internationale samfund om at tage fælles udfordringer op. Der er enighed om, at EU som helhed bør
arbejde i partnerskab med Iraks midlertidige regering og det irakiske folk med henblik på at nå disse
mål.
Det Europæiske Råd ser på den baggrund frem til, at Irak får sin suverænitet tilbage den
30. juni 2004, og noterer sig med tilfredshed, at der med FN's hjælp vil skulle dannes en fuldt
suveræn irakisk midlertidig regering, som får fuld myndighed fra den dag, dvs. ved afslutningen af
besættelsen og opløsningen af koalitionsmyndigheden.
Det Europæiske Råd noterer sig i den forbindelse med tilfredshed den enstemmige vedtagelse af
UNSCR 1546, der giver irakerne international støtte, så de selv frit kan bestemme deres politiske
fremtid og genopbygge deres land, og giver FN mandat til, i det omfang omstændighederne tillader
det, at spille en ledende rolle i den politiske overgangsproces.
Det Europæiske Råd bifalder den nye irakiske premierministers tilsagn om at ville styrke den
nationale enhed og understreger betydningen af den kommende nationale konference som endnu et
middel til at øge den politiske repræsentativitet i de irakiske politiske institutioner inden afholdelsen
af valg senest i januar 2005.
Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med udsigten til valg til den nationale
overgangsforsamling senest i januar 2005 og betragter det som et stort skridt i retning af et
demokratisk Irak. Det Europæiske Råd noterer sig i den forbindelse med tilfredshed, at der vil
skulle oprettes en uafhængig valgkommission for Irak, og at FN vil få en ledende rolle i forbindelse
med rådgivningen af den irakiske midlertidige regering om valgprocessen.
10679/04
BILAG
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0024.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Det Europæiske Råd giver sin tilslutning til Kommissionen meddelelse "Den Europæiske Union og
Irak - Rammen for et engagement" og den højtstående repræsentants og Kommissionens skrivelse
om yderligere områder for engagement. Det Europæiske Råd anmoder Rådet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) om i juli at drøfte Kommissionens og den højtstående
repræsentants specifikke henstillinger og at nå til enighed om, hvilke skridt der bør tages først.
Disse skridt kunne omfatte:
fortsat teknisk og økonomisk bistand og støtte til genopbygning
etablering af et tæt samarbejde med FN-hold, bl.a. om valgforberedelser
styrkelse af EU's repræsentation i Irak, i det omfang omstændighederne tillader det
indledning af en politisk dialogproces
anvendelse af EU's dialog med Iraks naboer til at tilskynde til et positivt engagement og regi-
onal støtte til den politiske proces og genopbygningsprocessen i Irak.
For at fremme dette opfordres Rådet til at holde et trojkamøde med den nye irakiske regering
snarest muligt og at indbyde den irakiske premierminister til at tale i Rådet.
Det Europæiske Råd vil se på, hvilke fremskridt der er gjort i engagementet i Irak, på Det
Europæiske Råds møde i november 2004.
Det Europæiske Råd ser positivt på muligheden for et internationalt møde til støtte for den irakiske
politiske overgangsproces og genopbygningen af Irak til gavn for det irakiske folk og af hensyn til
stabiliteten i området.
Under henvisning til rapporten fra FN's højkommissær for menneskerettigheder om den nuværende
menneskerettighedssituation i Irak understreger Det Europæiske Råd, hvor vigtigt det er, at
menneskerettighederne beskyttes effektivt og fremmes, og tilskynder den nye irakiske regering til at
træffe passende foranstaltninger.
Det Europæiske Råd fordømmer endnu en gang terrorangreb, der har været årsag til så megen død
og ødelæggelse. Det fordømmer også gidseltagninger og de drab, der er begået. Det Europæiske
Råd beklager, at terrorvoldskampagnen i Irak forlænger det irakiske folks lidelser ved at
vanskeliggøre politiske fremskridt og den økonomiske genopbygning i Irak. Det Europæiske Råd
ser med tilfredshed på, at alle parter i henhold til UNSCR 1546 er forpligtet til at handle i
overensstemmelse med folkeretten, herunder den humanitære folkeret, og anmoder dem om at sikre,
at disse forpligtelser opfyldes.
10679/04
BILAG
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0025.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
DET EUROPÆISKE RÅD DEN 17.-18. JUNI
FREDSPROCESSEN I MELLEMØSTEN
Det Europæiske Råd gjorde status over den seneste udvikling i Mellemøsten. Den Europæiske
Union er fast besluttet på at tilføre fredsbestræbelserne ny fremdrift.
Det Europæiske Råd giver udtryk for bekymring over den fortsatte vold, der rammer såvel israelere
som palæstinensere. Det gentager sin opfordring til at standse ekstremistiske gruppers terrorangreb,
der har kostet så mange uskyldige livet. Det opfordrer Den Palæstinensiske Myndighed til at gribe
ind over for dem, der er involveret i terrorisme. Det anerkender Israels legitime ret til selvforsvar,
men minder om, at Israel har pligt til at udøve denne ret inden for folkerettens rammer. Det
udtrykker dyb bekymring over den vedvarende humanitære krise i de besatte palæstinensiske
områder og opfordrer den israelske regering til i overensstemmelse med folkeretten og
sikkerhedsrådsresolution 1544 at standse ødelæggelserne og omgående træffe foranstaltninger til at
afhjælpe palæstinensernes lidelser.
Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med udsigten til israelsk tilbagetrækning fra Gazastriben.
En sådan tilbagetrækning ville betyde et væsentligt skridt hen imod gennemførelsen af køreplanen,
forudsat at den gennemføres i overensstemmelse med de elementer, der er nævnt i konklusionerne
fra Det Europæiske Råds møde i marts 2004. EU vil ikke anerkende andre ændringer af grænserne
fra før 1967 end dem, som parterne aftaler indbyrdes. EU vil inden for rammerne af kvartetten
arbejde sammen med Israel om en fuldstændig tilbagetrækning og sammen med palæstinenserne om
at skabe sikre forhold. Det Europæiske Råd er fast besluttet på at gribe den mulighed, der ligger i
dette initiativ, og opfordrer den højtstående repræsentant til at mødes med de israelske og
palæstinensiske myndigheder for at drøfte det europæiske bidrag til tilbagetrækningen og
gennemførelsen af køreplanen og til at fremlægge forslag med henblik herpå.
Det Europæiske Råd hilser resultatet af kvartettens møde den 4. maj i New York velkommen. Det
udtrykker også tilfredshed med, at Den Arabiske Liga på topmødet den 22.–23. maj i Tunis
fornyede Beirut-fredsinitiativet, udtrykte sin fortsatte støtte til køreplanen og tog skarpt afstand fra
vilkårlige voldshandlinger mod civile. Det Europæiske Råd hilser G8-erklæringen velkommen, der
opfordrer kvartetten til at mødes i regionen inden denne måneds udgang. EU ser frem til et sådant
møde, som skal tjene til at fremme fredsprocessen yderligere.
10679/04
BILAG
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456050_0026.png
Formandskabets konklusioner - den 17.-18. juni 2004 i Bruxelles
Det Europæiske Råd bekræfter, at det er overbevist om, at køreplanen er den eneste vej, der kan
føre frem til en forhandlet to-stats-løsning. Det er fast besluttet på energisk at fortsætte den kurs, der
er udstukket i køreplanen, og opfordrer begge parter til at opfylde deres forpligtelser i henhold til
køreplanen.
Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende Den Palæstinensiske Myndighed til øjeblikkeligt at
tage afgørende skridt til at sikre, at samtlige palæstinensiske sikkerhedsstyrker kommer under en
behørigt bemyndiget premierministers og indenrigsministers klare kontrol. Det bekræfter på ny, at
det er rede til at støtte Den Palæstinensiske Myndighed i at tage ansvaret for lov og orden og
navnlig i arbejdet med at forbedre det palæstinensiske civile politis kapacitet samt retshåndhævel-
seskapaciteten. EU vil undersøge, hvilke konkrete skridt der kan tages med henblik herpå. Den
Europæiske Union bifalder og støtter den egyptiske regerings engagement i denne forbindelse og
bekræfter, at den er rede til at samarbejde med den. Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende til,
at der etableres kontakter og dialog mellem Israel og Den Palæstinensiske Myndighed.
Det Europæiske Råd opfordrer også indtrængende Israel til at ændre sin bosættelsespolitik og sætte
en stopper for alle bosættelsesaktiviteter, opløse alle de bosættelser, der er oprettet siden
marts 2001, og standse konfiskeringen af landområder samt bygningen af det såkaldte
sikkerhedshegn på palæstinensisk jord, der alle risikerer at gøre det fysisk umuligt at gennemføre
to-stats-løsningen.
Det Europæiske Råd opfordrer til en fornyet indsats for en omfattende våbenhvile som et skridt i
retning af opløsning af terroristisk kapacitet og infrastruktur og nye fremskridt i retning af fred.
Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med oprettelsen af Verdensbankens trustfond og opfor-
drer indtrængende til, at der ydes international støtte til dette vigtige initiativ for palæstinensisk
økonomisk og social genopbygning.
Det Europæiske Råd gentager, at det er overbevist om, at en retfærdig og varig løsning i fredspro-
cessen kun kan findes gennem forhandlinger mellem parterne og støtte fra det internationale sam-
fund. Vold og terror hører ikke hjemme i bestræbelserne på at skabe retfærdig og varig fred i
Mellemøsten. Et politisk perspektiv er altafgørende for fredsprocessen. Det Europæiske Råd minder
om, at en samlet fredsløsning også skal omfatte Syrien og Libanon.
________________________
10679/04
BILAG
25
DA