Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 156
Offentligt
1456056_0001.png
PDF udgave (42 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 156)
(Offentligt)
Folketingets Retsudvalg, Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik og
Europaudvalg
Christiansborg, den 25. juni 2004
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
”Tammerfors II” – dagsordenen
Resumé
Kommissionen har den 2. juni 2004 offentliggjort en meddelelse
1
indeholdende en
evaluering af den såkaldte Tammerfors-dagsorden for samarbejdet i EU om retlige og indre
anliggender (RIA).
Udover at indeholde en overordnet evaluering af, hvor langt EU er nået på RIA-området i
forhold til de mål, der blev sat på Det Europæiske Råds møde i den finske by Tammerfors i
oktober 1999, indeholder meddelelsen yderligere overvejelser omkring de mål og prioriter
som næste fase i RIA-samarbejdet – kaldet ”Tammerfors II-dagsordenen” - skal have.
Inden Kommissionen fremkommer med forslag til et mere konkrete programpunkter,
ønsker Kommissionen en offentlig debat om emnet. Meddelelsen indeholder derfor en
høringsfrist,
der er sat til
31. august 2004.
På grundlag af denne debat vil Kommissionen i løbet af
2. halvår 2004
fremkomme med et
forslag til et femårigt program for ”Tammerfors II-dagsordenen” (for perioden 2004-2009).
Tammerfors-dagordenen
Det Europæiske Råds møde i Tammerfors i oktober 1999 havde som mål at sætte
gang i samarbejdet om Retlige og Indre Anliggender i EU. Der var tale om, at de
muligheder der lå i Amsterdam-traktaten på områder som asyl og indvandring,
civilretligt samarbejde samt politimæssigt og strafferetligt samarbejde skulle
udnyttes fuldt ud. På den baggrund opstillede man derfor i Tammerfors et ambitiøst
program – også kaldet Tammerfors-dagsordenen – der indeholdt konkrete mål og
konkrete tidsfrister for tiltagene på RIA-området.
Med Kommissionens meddelelse gøres der status over dette femårige forløb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456056_0002.png
Den overordnede vurdering fra Kommissionens side er, at målene er nået til tiden,
også selv om overholdelsen af de fastsatte tidsfrister til tider er gået ud over
ambitionsniveauet i de vedtagne retsakter. Det er dog Kommissionens vurdering, at
en sådan ”de små skridts politik” var at foretrække frem for ingen fremskridt
overhovedet. Som en af årsagerne til at man til tider har været nødsaget til at gå på
kompromis anfører Kommissionen de snævre institutionelle rammer med krav om
enstemmighed i Rådet og med delt initiativret mellem Kommissionen og
medlemsstaterne.
Alt i alt er det Kommissionens vurdering, at RIA-samarbejdet i dag er en betragtelig
succes, idet der er gjort betydelige fremskridt på RIA-området, ligesom området i
dag er blevet en hovedprioritet i EU-samarbejdet.
Mulige fremtidige tiltag – Tammerfors II-dagsordenen
Kommissionen overvejer herefter i meddelelsen hvilke mål, der skal sættes for næste
fase i RIA-samarbejdet – den såkaldte ”Tammerfors II –dagsordenen”.
Da RIA-området er et højt prioriteret område i EU-samarbejdet, er det
overordnede
mål
at øge områdets finansielle og institutionelle ressourcer. Den eventuelt
kommende forfatningstraktat tillægges i den forbindelse stor vægt af Kommissionen,
idet forfatningstraktaten indebærer en ophævelse af den eksisterende søjlestruktur og
lader hele RIA-området være omfattet af den almindelige lovgivningsprocedure,
herunder kvalificeret flertal i stedet for enstemmighed.
Kommissionen lægger op til at beskyttelsen af
individets rettigheder
skal styrkes,
blandt andet ved at EU skal tilslutte sig Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, ligesom det nuværende Europæiske Center for
Observation af Racisme og Fremmedhad skal videreudvikles til et
Menneskerettighedsagentur.
Unionsborgerskabet
skal styrkes. I den forbindelse fokuserer Kommissionen blandt
andet særligt på de EU-borgere, der på grund af flytning til et andet EU-land helt
mister retten til at stemme til nationale parlamentsvalg (de kan hverken stemme i det
nye eller det gamle opholdsland).
Kontrollen med de
ydre grænser
skal styrkes og der skal i den forbindelse på lang
sigt arbejdes hen imod etableringen af et europæiske grænsepoliti. Arbejdet med
Visa InformationsSystemet (VIS) og næste generation af Schengen Information
System (SIS II) er også væsentligt. EU’s politik på grænseområdet skal endvidere
generelt styres af et solidaritetsprincip.
2
asyl-området
skal der arbejdes mod én fælles asylprocedure og én fælles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456056_0003.png
asylstatus, i modsætning til den nuværende situation, hvor der er tale om fælles
minimumsregler.
For så vidt angår
indvandringspolitikken
gælder, at der af hensyn til den
demografiske og økonomiske udvikling i EU skal findes en balance mellem på den
ene side lettere adgang til lovlig indvandring og på den anden side kampen mod
ulovlig indvandring og menneskehandel, herunder en effektiv
tilbagesendelsespolitik.
På det
civilretlige område
skal der arbejdes videre med den gensidige anerkendelse
af retsafgørelser med henblik på at sikre hurtige og effektive procedurer i
grænseoverskridende sager. En øget anvendelse af den gensidige anerkendelse
forudsætter gensidig tillid til hinandens retssystemer, hvilket igen forudsætter et
fælles værdigrundlag, f.eks. i form af fælles minimumsstandarder for retssager.
Samtidig anfører Kommissionen at det vil være uhensigtsmæssigt på lang sigt at
have forskellige procedureregler for henholdsvis interne og grænseoverskridende
sager.
På det
strafferetlige område
skal der ligeledes arbejdes videre med den gensidige
anerkendelse, der fortsat skal udgøre hjørnestenen i samarbejdet. Blandt andet
reglerne om gensidig anerkendelse af beviser skal udvikles. Den gensidige tillid
mellem retssystemerne skal udbygges ved at indføre minimumsgarantier for tiltalte
og ofre i straffesager. Kampen mod visse former for særlig alvorlig kriminalitet skal
styrkes ved at tilnærme medlemslandenes strafferammer samt landenes straffelove
på udvalgte områder. Endelig skal EUROJUST spille en mere fremtrædende rolle og
på sigt skal en europæisk anklagemyndighed etableres med udgangspunkt i
EUROJUST.
For så vidt angår
det politimæssige samarbejde
skal EUROPOL styrkes blandt
andet ved at sikre, at medlemslandene anvender EUROPOL til
informationsudveksling og ved at omdanne EUROPOL fra den nuværende
mellemstatslige status til et EU-agentur, finansieret over EU’s budget.
Kampen mod terrorisme
skal fortsat have højeste prioritet. De eksisterende tiltag
skal implementeres ordentligt i medlemslandene og de eksisterende muligheder
eksempelvis i form af fælles efterforskningshold skal anvendes mere. Mulighederne
i ny computerteknologi skal udnyttes.
Der skal yderligere arbejdes videre med kampen mod narkotikakriminalitet ligesom
3
EU’s udenrigspolitik bør indarbejde RIA-dimensionen.
Det danske forbehold
I det omfang ovenstående overvejelser fører til tiltag med hjemmel i det nuværende
traktatgrundlag gælder, at det danske forbehold bevirker, at Danmark deltager fuldt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456056_0004.png
ud i tiltag vedrørende det politimæssige og strafferetlige samarbejde (Det
mellemstatslige samarbejde i Søjle III). Danmark deltager ikke i tiltag, der vedrører
indvandring, asyl og civilretligt samarbejde(Det overstatslige samarbejde i Søjle I).
På disse områder kan Danmark anmode om parallelaftaler.
I det omfang tiltag under søjle I udgør en udbygning af Schengen-reglerne (typisk
spørgsmål om grænsekontrol, pas m.m.) kan Danmark dog selv vælge om man vil
deltage eller ej, idet Danmark her har krav på at kunne tilslutte sig reglerne på
mellemstatsligt grundlag.
En vedtagelse og ikrafttræden af forfatningstraktaten vil kunne ændre på
ovenstående.
Høringsfrist
På baggrund af ovenstående overvejelser samt indkomne høringssvar forven
ter Kommissionen at fremkomme med et mere detaljeret program indeholdende
konkrete mål og konkrete tidsfrister, som der skal opnås politisk enighed om med
Europa-parlamentet og Rådet i løbet af 2. halvdel af 2004.
Høringsfristen er sat til 31. august 2004.
Med venlig hilsen
Christian Dubois
(3611)
(Løbenr. 21586)
1) KOM (2004) 401 af 2.6.2004 - Kommissionens meddelelse ”Et område med Frihed, Sikkerhed og
Retfærdighed: Evaluering af Tammerfors-dagsordenen og fremtidige tiltag”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456056_0005.png
5