Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 17
Offentligt
1455925_0001.png
PDF udgave (51 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 17)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 31. oktober 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Kommissionen foreslår nye EU -regler for køre-
kort
Kommissionen forslår nye regler for kørekort, der skal mindsk e muligheden
for svindel, øge borgernes fri bevæglighed og forbedre trafiksikkerheden . Det
forslås bl.a. at gyldighedsperioderne for forskellige typer kørekort i medlem s-
staterne gøres ens. For Danmarks vedkommende betyder det, at flere af disse
skal forkortes væsentligt. Der er også lagt op til en ændring af aldersgrænse r-
ne og kategorierne for erhvervelse af kørekort for specielt motorcykler samt at
indføre et kørekort til knallerter. Som noget helt nyt foreslår Kommissionen,
at der bør være et sæt minimumskrav til uddannelse af kørelærere.
Desuden forslås det, at medlemsstaterne kan indsætte en mikrochip i køreko r-
tet, og at alle medlemsstater skal indføre plastickørekortet, som allerede bru-
ges til nye kørekort i Danmark.
1
Kommissionen forslår at bruge arti kel 71 i TEF om transportsikkerhed som
retsgrundlag for forslaget. Kommissionen begrunder det med, at forslaget i høj
grad er et forsøg på at forbedre trafiksikkerheden som en del af transportsi k-
kerheden. Endvidere hævder Kommissionen, at beskyttelsesforanstaltningerne
mod svindel indirekte vil øge transportsikkerheden. Et andet argument for for-
slaget er, at dele af forslaget også er med til at øge den fri bevægelighed for
borgerne.
Gyldighedsperioder
1
Forslag til Rådets og Europa -Parlamentets direktiv om kørekort KOM(2003) 621. Forslaget ligger
endnu ikke i oversat til dansk eller tilgængeligt på Internettet i en officiel form, det er dog vedt a-
get af Kommissionen d. 21. oktober 2003. Men det er dog med forbehold for ændringer af den
ihåndværende ud gave af forslaget, at denne info-note er skrevet. Forslaget skal erstatte direktiv
91/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455925_0002.png
-2-
Forslaget ligger op til at almindelige kørekort til biler, kørekort til biler under
3500 kg samt kørekort til motorcykler og knallerter maksimalt skal gælde i 10
år. For personer over 65 år skal kørekort kun udstedes for 5 år ad gangen. Til
lastbiler og busser skal kørekort også højst udstedes for 5 år ad gang en og kun
et år, hvis chaufføren er over 65 år.
Dog gælder kørekort, der allerede er erhvervet, i den gyldighedsperiode de er
tildelt. Hvis kørekortet mistes, og derfor skal genanskaffes, skal de nye regler
om gyldighed gælde. Det betyder med andre ord, at der vil blive tale om en
gradvis udfasning af gamle kørekort og dertil tilhørende regler.
Kommissionen foreslår i den forbindelse, at det ikke skal være muligt, i mo d-
sætning til i dag, for en medlemsstats myndigheder, at indføre en anden gyl-
dighedsperiode på et andet lands statsborgers kørekort, hvis denne flytter til
en anden medlemsstat.
Nye alderskrav til motorcykler
Kommissionen foreslår også, at der skelnes mellem forskellige kategorier af
motorcykler. Forslaget skal gøre det muligt at sætte højere aldersgrænser for
større motorcykler, så man kan begrænse antallet af ulykker, for disse moto r-
cykler.
For at erhverve sig et kørekort, der giver ubegrænset ret til alle motorcykler
(kategori A, se oversigt nedenfor), skal føreren minimum være fyldt 21 år. Det
forudsætter dog, at vedkommende har 3 års erfaring fra en mindre motorcykel
(kategori A2). Har føreren ikke erfaring fra en mindre motorcykel, kan det
ubegrænsede kørekort først erhverves som 24-årig . Kommissionen mener, at
hævning af aldersgrænsen på ubegrænsede kørekort vil få flere til først at køre
på mindre motorcykler og dermed opnå den praktiske erfaring i stedet for at
vente til de fylder 24 år.
Kommissionen hævder, at det i dag er sådan, at mange unge erhverver sig et
begrænset motorcykelkørekort som 18-årig, hvorefter de venter med at køre
på motorcykel til de fylder 20. Dermed har de på papiret opnået ”den prakt i-
ske erfaring” allerede som 20-årige og kan så få et ubegrænset kørekort.
Et andet instrument, som Kommissionen ønsker at indføre i den forbindelse,
er obligatoriske teori- og køreprøver for at sikre visse færdigheder er i orden.
2
Kørekort til knallerter
Kommissionen foreslår yderligere, at det skal indføres et knallertkørekort med
en obligatorisk teoriprøve, hvor aldersgrænsen er 16 år. I de lande, hvor a l-
2
I dag tillader de fleste medlemsstater ubegrænsede motorcykelkørekort til 21-årige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455925_0003.png
-3-
dersgrænsen i dag er fjorten år for at køre på knallert, skal kørekortet kun v æ-
re gyldigt i det pågældende medlemsland. Kommissionen begrunder ønsket
om et obligatorisk kørekort for færdsel på knallert, med det høje antal uly kker
for denne gruppe . Det er også hensigten, at der skal indføres en obligatorisk
teoriprøve, og medlemsstaterne skal desuden have mulighed for at indføre en
køreprøve, så længe den ikke forhindrer anvendelse af kørekort udstedt i andre
medlemsstater.
3
Kørekortskategorier for køretøjer
Konkret forslår Kommissionens følgende kørekortskategorier :
4
AM:
Knallerter med en ”konstruktiv” maksimalhastighed på 45 km i timen.
Motorens cylinderkapacitet må ikke overstige 50 cm
3
eller have en effekt der
overstiger 4 kilowatt, hvis det er en elektrisk motor.
(Ny kategori).
A1:
Lette motorcykler, hvis cylinderkapacitet ikke overstiger 125 cm
3
eller
hvis effekt er under 11 kilowatt og med et effekt/vægt-forhold på under
0,1 kilowatt pr. kg.
(Ny kategori).
A2:
Motorcykler (med og uden sidevogn) med en effekt der ikke overstiger 35
kilowatt og med et effekt/vægt-forhold på under 0,2 kilowatt pr. kg. og som
ikke er baseret på et køretøj med mere end den dobbelte effekt.
(Ny kategori).
A:
Motorcykler (med og uden sidevogn).
B:
Biler under 3.500 kg, der ikke kan transportere mere end 8 passagerer for-
uden føreren samt et påhængskøretøj, der ikke må veje mere end 750 kg.
B1:
Valgfri kategori for trehjulede og firhjulede motorcykler.
(Ny kategori).
C:
Lastbiler over 3.500 kg samt et påhængskøretøj, der ikke må veje mere end
750 kg.
C1:
Lastbiler mellem 3.500 og 6.000 kg og med højst 8 siddepladser foruden
førerens plads samt et påhængskøretøj, som ikke vejer mere end 750 kg.
(Ny
kategori).
D:
Biler til transport af mere end otte passagerer samt et påhængskøretøj, der
ikke vejer mere end 750 kg.
D1:
Biler til transport af højst seksten passagerer med en maksimal længde på
7 meter samt et påhængskøretøj, der ikke må veje mere end 750 kg.
(Ny kate-
gori).
3
4
I Danmark var der i 2002 38 dødsulykker på knallert og 574 ulykker med alvorligt tilskadekom-
mende (Danmarks Statistik på:
http://www.sikkertrafik.dk).
For EU eksisterer der ikke nogen
umiddelbart tilgængelig data hvor knallert og motorcykler er adskilt statistisk. Det samlede tal
for dødsulykker på knallert og motorcykler i EU var i 2002 i alt 2580 dødsulykker.
Hver opmærksom på at det både er nye og gamle kategorier, der er listet og at der også er fortaget
visse justeringer af de eksisterende kategorier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455925_0004.png
-4-
E:
I kombination med ovenstående kategorier, påhængskøretøj der ikke må
veje mere end 750 kg.
Nye aldersgrænser og prøver :
5
Kategori
AM (NY)
Aldersgrænse
16 år
Betingelser
Teoriprøve
Teoriprøve o g
praktisk køreprøve
Teoriprøve og
praktisk køreprøve
(ingen teoriprøve for
indehavere af
kørekort A1)
Kun begrænset prak-
tisk køreprøve
Teoriprøve og
praktisk køreprøve
Teoriprøve og
praktisk køreprøve
Teoriprøve og
praktisk køreprøve
Teoriprøve og
praktisk kørepr øve
Særregel
mulighed for 14 år, dog kun på
det nationale område
A1 (NY)
16 år
A2 (NY)
18 år
A
21 år for gradvis
erhvervelse ved min.
3 års erfaring med
A2-køretøj.
24 år for direkte er -
hvervelse
16 år
18 år
A
B1 (NY)
B og B+E
mulighed for 17 år for B, dog
kun på det nationale område
For erhvervschauffører gælder
andre alders- og uddan-
nelseskrav. Nærmere
oplysninger i direktiv
2003/59/EF
6
Samme. Lavere mindstealder
mulig for erhvervschauffører, se
direktiv 2003/59/EF.
Samme. Lavere mindstealder
mulig for erhvervschauffører,
se direktiv 2003/59/EF.
Samme. Lavere mindstealder
mulig for erhvervschauffører,
se direktiv 2003/59/EF.
C1 og C1+E
(NY)
18 år
C og C+E
21 år
Teoriprøve og
praktisk køreprøve
Teoriprøve og pra k-
tisk kør eprøve
Teoriprøve og pra k-
tisk kør eprøve
D1 og D1+E
(NY)
21 år
D og D+E
24 år
5
6
Taget fra pressemeddelelse IP/03/1435. Dog er der tilføjet (NY) under visse af kategorierne.
EFT L 226 af 10.9.2003, s. 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455925_0005.png
-5-
Uddannelse af kørelærere
I et bilag forslår Kommissionen også at stille en række minimumskrav til k ø-
relærere. F.eks. skal en kørelærer til almindelige kørekort (kategori B) være 25
år og have haft et kørekort i mindst 5 år. For kørelærere i alle andre kategorier
kræves 3 års erfaring som kørelærer til almindelige kørekort. Derudover stilles
der en række krav til kørelærens viden og kunnen i love og regler.
Med venlig hilsen
Michala Jessen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455925_0006.png
(Løbenr. 1905)