Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 182
Offentligt
1456080_0001.png
PDF udgave (72 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 182)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 16. september 2004
Folketingets Repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets formand
Josep Borrell's programtale
Tirsdag den 14. september holdt den nyvalgte formand for Europa-Parlamentet
Josep Borrell sin åbningstale, hvor han fremlagde sine prioriteter for
Europa-Parlamentet det kommende år.
De tre overordnede temaer, som Josep Borrell vil sætte højt på Europa-Parlamentets
dagsorden, er: Tyrkiets optagelse, aftalen om de finansielle perspektiver og
ratifikationen af forfatningstraktaten. Samtidig er der også to interne anliggender i
Europa-Parlamentet, som skal prioriteres - nemlig implementeringen af det nye
sprogregime og vedtagelsen af medlemmernes statut.
Tyrkiet
Under åbningstalen foreslog Josep Borrell, at Europa-Parlamentet skulle udarbejde
en betænkning omhandlende indledningen af optagelsesforhandlinger med Tyrkiet.
Dette skulle, ifølge Borrell, ske
inden
Rådet behandler spørgsmålet i december
2004. Han fremhævede, at Europa-Parlamentet ikke blot skulle agere som tilskuer til
optagelsesprocessen, da Europa-Parlamentet i sidste ende skal give sit samtykke til,
hvorvidt Tyrkiet kan optages i EU
1
. Borrell vurderede, at Europa-Parlamentets
behandling af sagen er påkrævet, da det ikke på forhånd er givet, at EU’s befolkning
deler Rådets synspunkt om Tyrkiets optagelse. Formanden sagde også, at det er
naturligt, at EU’s folkevalgte forsamling, og ikke kun udpegede ministre, skal
behandle sagen.
Der er endnu ikke blevet udpeget en ordfører for betænkningen, men den tyrkiske
premierminister, Erdogan, er allerede blevet inviteret til et ekstraordinært møde i
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456080_0002.png
Europa-Parlamentets formandskonference, som finder sted den 23. september.
Mødet skal altså finde sted før Europa-Kommissionens udtalelse om, hvorvidt der
skal indledes optagelsesforhandlinger med Tyrkiet. Kommissionens udtalelse ventes
offentliggjort den 6. oktober.
Finansielle perspektiver 2007-2013
I forbindelse med forhandlingerne om indgåelse af en aftale om de finansielle
perspektiver for perioden 2007-2013, som ventes vedtaget i juni 2005, fastslog Josep
Borrell, at midlerne skal stå i relation til Unionens målsætninger og aftalte politiske
prioriteter. Formanden fremhævede, at især udvidelsen og Lissabon-strategien
2
kræver ”investeringer i fremtiden” fra EU’s side. Derfor bør udgangspunktet for
forhandlingerne om de finansielle perspektiver ikke være en stram økonomisk
politik, men derimod en virkeliggørelse af Unionens målsætninger. Borrell foreslog
afslutningsvis, at der skal nedsættes et ad hoc udvalg i Europa-Parlament, som skal
behandle spørgsmålet om det finansielle perspektiv. Dette skal gøres ved at foretage
en analyse af de foreslåede budgetlofter -set i forhold til de enkelte politiske
målsætninger, der ønskes gennemført i de kommende år.
Forfatningstraktaten
Den 29. oktober 2004 skal forfatningstraktaten underskrives i Rom, hvorefter den
skal ratificeres af medlemslandene. Ti af medlemslandene har allerede meddelt, at
de vil afholde en folkeafstemning i forbindelse med ratifikationen af traktaten.
Borrell foreslog i den forbindelse, at Europa-Parlamentet bistår medlemslandene
med at informere befolkningerne om forfatningstraktatens indhold. Han fremhævede
det væsentlige i, at debatten i medlemsstaterne kommer til at omhandle traktatens
indhold, og ikke ikke-relaterede emner fra medlemsstaterne. Endvidere foreslog han,
at de nationale parlamenter i de kommende måneder bør koordinere deres
oplysningsindsats.
Helt konkret vil Borrell bede Europa-Parlamentets udvalgsformænd om at udarbejde
et debatoplæg omhandlende forfatningstraktaten og relationen til deres respektive
fagområder. Herudover vil Europa-Parlamentet inden december afholde tre eller fire
debatter om forfatningstraktaten, for derigennem at være medvirkende til at sætte
tonen i de kommende debatter i medlemsstaterne.
Det nye sprogregime
EU institutionerne skal nu, efter udvidelsen den 1. maj, arbejde med 20
2
arbejdssprog, og dette nye og omfattende sprogregime stiller Europa-Parlamentet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456080_0003.png
over for en stor udfordring. Borrell nævnte i den forbindelse, at beslutningen om
udformningen af sprogregimet blev truffet af Rådet, og kun kan ændres ved en
enstemmig beslutning i Rådet. Reglen er altså retligt bindende og Parlamentet skal
naturligvis rette sig efter dette.
Ifølge Borrell er der især to problemer mht. implementeringen af sprogregimet. Det
første problem er af økonomisk karakter. Udvidelsen af sprogregimet med ni nye
sprog har betydet en stor stigning i Parlamentets udgifter til oversættelse og
tolkning. Sprogregimet beslaglægger nu over 1/3 af Europa-Parlamentets budget
(400 mio. ud af 1,2 mia. EUR om året), og dette svarer til over 2 mio. EUR per
arbejdsdag. Det andet problem er, ifølge Borrell, af organisatorisk karakter, da det
har vist sig meget svært at skaffe et tilstrækkeligt antal tolke til Parlamentets arbejde
– især oversættelsen til maltesisk har vist sig at være problematisk. På nuværende
tidspunkt har Europa-Parlamentet blot to hold af tolke, som kan dække alle 20
officielle arbejdssprog. Disse beskæftiger sig primært med tolkning af møder i
plenum, og dette skaber naturligvis problemer med tolkning indenfor andre områder
af Parlamentets arbejde.
Medlemsstatutten
Borrell gav i forbindelse med "Statutten for Europa-Parlamentets medlemmer"
udtryk for et håb om en snarlig vedtagelse af denne i Rådet. Dens vedtagelse er,
ifølge Borrell, afgørende for Europa-Parlamentets effektivitet og anseelse ud af til.
Josep Borrell mødtes allerede den 8. september med det nederlandske formandskab
for at forhøre sig om status for statutten. Under mødet meddelte Borrell
formandskabet, at Europa-Parlamentet ikke vil fremsætte et nyt forslag om statutten,
men anmodede derimod om en forklaring på at nogle medlemslande har stemt imod
forslaget. Borrell vil gerne i personlig kontakt til regeringerne i disse lande for at
forhøre sig om årsagerne.
Andre emner
Borrell åbnede sin tale med en fordømmelse af de mange terrorangreb, der for nylig
har fundet sted. Han sagde, at ”enhver form for terror er i modstrid med de værdier,
som EU og Europa-Parlamentet står for”.
Ud over de ovenfor nævnte emner, fremhævede Borrell i sin programtale følgende:
3
Lissabon-strategien,
som Borrell anser som en meget vigtig målsætning for Unionen.
Europa-Parlamentet vil af den grund sandsynligvis indkalde Wim Kok til et møde
om strategiens midtvejsevaluering.
Indsættelsen af Barroso-Kommissionen,
hvor han fastslog, at den nye kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456080_0004.png
endnu ikke er godkendt af Europa-Parlamentet, og at intet skal tages for givet i den
forbindelse. Herudover fremførte Borrell et ønske om at de kommende høringer i
Europa-Parlamentet, skal være mere spontane og spændende end de tidligere
høringer.
Forhandlinger om Reach-forordningen,
som Borrell anser som meget vigtigt.
Relationen til den muslimske verden,
som han kaldte for "en af EUs største udfordringer
i fremtiden". Han mindede om, at der idag er over 10 mio. muslimske indbyggere i
EU og 1 mia. muslimer i verden.
Implementering af Kyoto-aftalen,
som vil føre til en omlægning af Unionens
produktionsmetoder.
Støtte fra Europa-Parlamentets politiske grupper
Under den efterfølgende ordførerrunde høstede Borrell støtte fra de fleste grupper i
Parlamentet.
Hans-Gert Pöttering
, formand for PPE-DE gruppen (de konservative
og kristelige demokrater), fremhævede nødvendigheden af respekt for
menneskerrettigheder og lancerede ideen om et 10 punktsprogram for
Europa-Parlamentets høring af kommissærerne
3
.
Martin Schultz,
formand for
PSE-gruppen (socialisterne), beskæftigede sig hovedsageligt med spørgsmålet om
Tyrkiets optagelse i Unionen. Schultz erindrede om, at der ikke hersker enighed i
PSE gruppen om dette spørgsmål, og fremhævede samtidig, at man ikke må glemme
de fremskridt som Tyrkiet har gjort mht. demokratiske reformer i landet.
Graham
Watson,
formand for ALDE-gruppen (de liberale), fremhævede især to emner i sit
tal: vedtagelsen af statutten og forsvaret af forfatningstraktaten i forbindelse med
ratifikationsprocessen i medlemsstaterne.
Monica Frassoni,
medformand for
VERTS/ALE-gruppen (de grønne), talte om behovet for indgåelse af en
interinstitutionel aftale om fortolkningen af forfatningstraktaten. Samtidig advarede
Frassoni
Europa-Parlamentet mod indgåelse af forhastede 1. læsningsaftaler.
Francis Wurtz,
formand for GUE/NGL-gruppen (venstrefløjens fællesgruppe),
brugte sin tid til at advare mod forslaget om tjenesteydelsesdirektivet
4
(det såkaldte
”Bolkestein-direktiv), som han mente kunne føre til ”social dumping”.
Jens Peter
4
Bonde
medformand for IND/DEM-gruppen (selvstændighed og demokrati) fastslog,
at Europa-Parlamentet har en forpligtelse til at informere Europas befolkning om
forfatningstraktaten - også selvom Europa-Parlamentet sandsynligvis vil godkende
forfatningstraktaten med et stort flertal. Han mindede om, at hans gruppe har
udarbejdet en ”læservenlig” udgave af traktaten
5
, mens EU institutionerne endnu
ikke har synes at have formået dette. Endelig talte
Brian Crowley,
medformand for
UEN-gruppe (nationernes Europa), om nødvendigheden af respekt for forskelle og
diversitet imellem nationer. Han fremhævede, at spørgsmålet om sprog er et meget
vigtigt emne for Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456080_0005.png
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
5
Hvis du vil vide mere
Tyrkiet:
Europa-Kommissionens temaside om Tyrkiets relation til EU findes på
følgende adresse:
http://europa.eu.int/comm/enlargement/turkey/index.htm.
Se også
Spm. nr. US 27 besvaret 20/11/2002. Besvarelsen kan læses her:
http://euo.dk/dokumenter/ft/paragraf_20/alle/us20020027.
Finansielle perspektiver 2007-2013:
Se grundnotatet tilgået Folketingets
Europaudvalg bilag (03) 1185. Forslagene vedrørende finansiering af EU’s budget
2007-2013 består af følgende elementer: Forslag til rådsbeslutning KOM (2004) 501
og rapporten om finansiering af EU’s budget KOM (2004) 505.
Forfatningstraktaten:
Jf. EU-Oplysningens temaside om forfatningstraktaten:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456080_0006.png
http://euo.dk/emner/fremtid.
Om statutten for Europa-Parlamentets medlemmer:
Betænkning om vedtagelse
af statutten for Europa-Parlamentets medlemmer (A5-0193/2003). Betænkningen
kan hentes på følgende adresse:
http://euo.dk/dokumenter/forberedende/betaenkninger/20030193.
Se også info-note
220 fra den 10. april 2003 (Europa-Parlamentets retsudvalg enes om udkast til statut
for europaparlamentarikere).
Det nye sprogregime:
Regler vedrørende EU’s arbejdssprog stammer fra
forordning 1 fra 1958, som er blevet ændret ved samtlige udvidelser af Unionen
siden 1973. Forordningen kan hentes på følgende adresse:
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc
&lg=da&numdoc=31958R0001
Ifølge forordningen er de officielle sprog og arbejdssprog for Unionens institutioner
dansk, engelsk, estisk, finsk, fransk, græsk, italiensk, lettisk, litauisk, maltesisk,
nederlandsk, polsk, portugisisk, slovakisk, slovensk, spansk, svensk, tjekkisk, tysk
og ungarsk. Institutionerne er dog, for en periode på tre år, ikke bundet af reglen om
offentliggørelse af retsakter på maltesisk.
Reach-forordning:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
registering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikaler
(REACH) – KOM (2004) 644. Se også EU-Oplysningens statusblad om forslaget:
http://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20030644_1
-6-
PPE-DE´s 10 punktsprogram: 1)Der
skal udarbejdes et politisk-strategisk
arbejdsprogram for Kommissionen, der skal være baseret på tanken om tæt
samarbejde med Europa-Parlamentet
2)Kommissionen
skal prioritere fremmøde i
Europa-Parlamentets plenum og udvalg over fremmøde i alle andre udvalg
3)Ved
tilbagetrædelse af enkelte kommissærer, og indsættelse af nye, skal der gennemføres
en høring i Europa-Parlamentet
4)Kommissionen
skal påbegynde implementeringen
af forfatningstraktatens subsidiaritetsprincip allerede nu, før ratifikationen har fundet
sted
5)Ved
kommissionens implementering af lovgivning, skal administrative
omkostninger, ud fra målsætningen om større deregulering og gennemsigtighed,
tages i betragtning
6)Kommissærerne
skal fuldt ud tage politisk ansvar for deres
respektive ansvarsområder. Generaldirektørerne ses i den forbindelse blot som
tjenestemænd
7)For
at sikre en vis gennemsigtighed i proceduren, skal der
udarbejdes retningslinjer for udnævnelsen af embedsmænd til højere positioner
8)
Kommissionen skal informere om, hvilke administrative reformer den hidtil har
opnået
9)Kommissionen
skal forbedre proceduren til informering af
Europa-Parlamentet om lovgivning og internationale aftaler, mens de stadig befinder
sig på forhandlingsstadiet
10)Nationale
parlamenter skal systematisk og fra start
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456080_0007.png
informeres om nye lovforslag. PPE-DE har på nuværende tidspunkt diskuteret
forslagene med PSE og ALDE, og en resolution herom forventes allerede før
Europa-Parlamentets tillidserklæring til Kommissionen. PPE-DE´s program kan
findes her: http://www.epp-ed.org/Press/en/default.asp -se den 9. september 2004.
(Løbenr. 24941)
-7-
1 Ifølge artikel 49 i EU-traktaten skal Europa-Parlamentet, i forbindelse med optagelse af nye lande i
Unionen, med absolut flertal blandt sine medlemmer vedtage en samstemmende udtalelse.
2 Lissabon-strategiens hovedmål er, at EU inden 2010 skal være den mest konkurrencedygtige og
vidensbaserede økonomi i verden.
3 Se indholdet af 10 punktsprogrammet under "Hvis du vil vide mere".
4 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tjenesteydelser i det indre marked (KOM (2004)
0002. Se også EU-Oplysningens statusblad om forslaget på følgende adresse:
http://euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040002
5 Traktaten kan hentes på følgende adresse:
http://www.euabc.com
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1456080_0008.png
(Løbenr. 24941)