Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 27
Offentligt
1455935_0001.png
PDF udgave (27 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 27)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 14. november 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Kommissionen vil fjerne kønsdiskriminering ved
forsikringer
Kommissionen gør en indsats for ligebehandling af kønnene i et nyt direktiv-
forslag ved at forslå, at al kønsmæssig forskelsbehandling i forbindelse med
adgang til og levering af varer og tjenesteydelser skal være ulovlig
1
. Forsla-
gets sigte er dog specielt at komme forskelsbehandling ved udregning af for-
sikringspræmier til livs. Eksemplevis kan nævnes, at kvinder i mange tilfælde
betaler højere præmier til pension og livrente eller får mindre udbetalt om
året. Omvendt betaler mænd ofte højere livsforsikringspræmier. Derfor forslår
Kommissionen, at køn ikke må bruges som en faktor i udregningen af
forsikringspræmier.
Der skal også udnævnes et eller flere organer, som skal overvåge ligestillingen
mellem kønnene i medlemsstaterne
2
. Forslaget bygger i høj grad på eksist e-
rende lovgivning med hensyn til definitioner og praksis indenfor
ligestillingsområ det.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af Europa -
Parlamentet.
Omvendt bevisbyrde
Forslaget forpligter desuden medlemsstaterne til at sørge for, at alle, der føler
sig udsat for diskrimination, har adgang til at få deres sag prøvet, og det fas t-
slås, at bevisbyrden ligger hos den ankl agede
3
.
I nogle eksisterende direktiver har Rådet indført en undtagelse fra bestemme l-
1
2
KOM (2003)657
Det kan dog godt være et eller flere eksisterende organer, der f.eks. overvåger ligestilling på a r-
bejdspladser eller menneskerettigheder.
3
I overensstemmelse med ”Den Europæiske Menneskerettighedskonvention”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455935_0002.png
-2-
sen om omvendt bevisbyrde
4
. Kommissionen bemærker i sit forslag, at den
finder, at denne undtagelse medvirker til forvirring og underminering af hele
artiklen om omvendt bevisbyrde. Derfor har Kommissionen valgt ikke at tage
det med i nærværende forslag.
Medlemsstaterne kan ifølge undtagelsen undlade at anvende den omvendte
bevisbyrde i sager, hvor det påhviler en domstol eller en anden kompetent i n-
stans at undersøge sagens faktiske omstændigheder.
Præmieansættelser for forsikringer
Kommissionen erkender, at det kan være svært at ændre praksis i forsikrings-
branchen fra den ene dag til den anden. Kommissionen foreslår derfor at give
medlemsstaterne to år til at gennemføre direktivet. Derudover kan medlem s-
staterne indføre en yderligere overgangsperiode på op til seks år.
Der er ikke tale om, at allerede indgåede kontrakter skal ændres, når direktivet
træder i kraft. Det er kun alle nye kontrakter, der skal efterleve ligestillings-
kravene.
Hvem og hvad omfatter forslaget
Alle personer, der ønsker adgang til en vare eller tjenesteydelse, som er til-
gængelig for offentligheden, er omfattet af forslaget. Det gælder både den o f-
fentlige og den private sektor. Forslaget nævner specifikt, at boliger også er
omfattet, dog er rent private forhold undtaget. Det betyder, at en privat bolig-
udlejer godt må vælge at fremleje et værelse til et spe cifikt køn.
Kommissionen foreslår, at begrebet varer og tjenesteydelser skal omfatte:
-
-
-
-
-
adgang til lokaliteter som offentligheden har adgang til,
alle former for bolig, inklusiv lejede boliger og hoteller,
tjenesteydelser som ydes af banker, forsikringsselskaber og andre
finansielle selskaber,
transport,
og tjenesteydelser fra alle erhverv eller handler.
Undtaget er dog varer og tjenesteydelser, som udelukkende er tiltænkt det ene
køn. Det kan f.eks. være en svømmehal, der kun er åben for det ene køn på
visse tidspunkter, eller et besøg hos frisøren som typisk vil have forskellige
behandlinger til mænd og kvinder. Ligeledes er uddannelse og indhold i medi
4
Bl.a. Direktiv 97/80/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455935_0003.png
-3-
erne og reklamer undtaget
5
.
Positiv særbehandling
Medlemsstaterne må godt træffe specifikke fo ranstaltninger, der kan være med
til at hjælpe kvinders adgang til specifikke varer eller tjenesteydelser. Som ek-
sempel fremhæver Kommissionen, at nogle lande har benyttet særlige låne e l-
ler finansieringsforanstaltninger for at hjælpe kvindelige iværksættere.
Med venlig hilsen
Michala Jessen
5
Ifølge Kommissionen er reklamer i forvejen omfattet af direktiv 89/552/EØF.
(Løbenr. 3175)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455935_0004.png