PDF udgave (26 KB)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 9. oktober 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
COSAC sekretariat vedtaget i Rom
Repræsentanter for de nationale parlamenters Europaudvalg besluttede på
COSACs 30. møde i Rom den 7. oktober 2003, at oprette et sekretariat, der
skal understøtte COSACs formandstrojka og formandskabet i
forberedelserne af COSACs møder i de kommende to år. Sekretariatet skal
være operationelt fra den 15. januar 2004 og er oprettet for en forsøgsperiode
frem til januar 2006. COSAC vil derefter skulle evaluere forsøget og tage
stilling til, om ordningen skal forlænges.
Beslutningen i Rom implementerer den ”principbeslutning” om oprettelsen
af et COSAC sekretariat, som europaudvalgsformændene traf under det 29.
COSAC-møde i Athen i maj 2003.
Sammensætning af sekretariat
Sekretariatet skal sammensættes af fem medarbejdere. Fire af disse vil blive
stillet til rådighed af de parlamenter, der har sæde i COSACs trojka, mens
den femte skal være en mere permanent medarbejder. Medarbejderne, der
udlånes af parlamenterne i COSAC-trojkaen, er tilknyttet sekretariatet for
den periode, hvor deres parlament har plads i formandstrojkaen, mens den
permanente medarbejder udpeges for en periode på to år med mulighed for
forlængelse i yderligere to år.
Den permanente medarbejder skal udpeges af europaudvalgsformændene på
et møde i Rom senere i år. Alle nationale parlamenter har mulighed for at
komme med forslag til kandidater til denne post. Kandidater skal meddeles
det italienske formandskab
inden den 31. oktober 2003.
De øvrige fire medarbejdere vil være til rådighed efter en rotationsordning,
som betyder, at sekretariatet fra den 15. januar 2004 vil bestå af
medarbejdere fra det italienske, irske og hollandske parlament samt
Europa-Parlamentet. Den italienske medarbejder er med i 6 måneder og