Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 3
Offentligt
1455911_0001.png
PDF udgave (26 KB)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 9. oktober 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
COSAC sekretariat vedtaget i Rom
Repræsentanter for de nationale parlamenters Europaudvalg besluttede på
COSACs 30. møde i Rom den 7. oktober 2003, at oprette et sekretariat, der
skal understøtte COSACs formandstrojka og formandskabet i
forberedelserne af COSACs møder i de kommende to år. Sekretariatet skal
være operationelt fra den 15. januar 2004 og er oprettet for en forsøgsperiode
frem til januar 2006. COSAC vil derefter skulle evaluere forsøget og tage
stilling til, om ordningen skal forlænges.
Beslutningen i Rom implementerer den ”principbeslutning” om oprettelsen
af et COSAC sekretariat, som europaudvalgsformændene traf under det 29.
COSAC-møde i Athen i maj 2003.
Sammensætning af sekretariat
Sekretariatet skal sammensættes af fem medarbejdere. Fire af disse vil blive
stillet til rådighed af de parlamenter, der har sæde i COSACs trojka, mens
den femte skal være en mere permanent medarbejder. Medarbejderne, der
udlånes af parlamenterne i COSAC-trojkaen, er tilknyttet sekretariatet for
den periode, hvor deres parlament har plads i formandstrojkaen, mens den
permanente medarbejder udpeges for en periode på to år med mulighed for
forlængelse i yderligere to år.
Den permanente medarbejder skal udpeges af europaudvalgsformændene på
et møde i Rom senere i år. Alle nationale parlamenter har mulighed for at
komme med forslag til kandidater til denne post. Kandidater skal meddeles
det italienske formandskab
inden den 31. oktober 2003.
De øvrige fire medarbejdere vil være til rådighed efter en rotationsordning,
som betyder, at sekretariatet fra den 15. januar 2004 vil bestå af
medarbejdere fra det italienske, irske og hollandske parlament samt
Europa-Parlamentet. Den italienske medarbejder er med i 6 måneder og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455911_0002.png
erstattes derefter af en medarbejder fra Luxembourgs parlament, mens ireren
sidder i 12 måneder, hvorefter denne afløses af en medarbejder fra det
britiske parlament. Endelig vil den hollandske medarbejder være tilknyttet i
18 måneder og derefter blive erstattet af en østrigsk medarbejder. Også
Europa-Parlamentets medarbejder i sekretariatet vil skulle skiftes ud hver 18
måned.
xxXx
Europa-Parlamentet
xxXX
(ny medarbejder)
Italien
x
Irland
xx
Holland
xxX
Luxembourg
xXx
UK
xx
Østrig
x
1. halvår 20042. halvår 20041. halvår 20052. halvår 2005Fast medarbejder
Ledelsen af sekretariatet
COSAC valgte ikke at træffe nogen beslutning om, hvem der skal have det
daglige ansvar for at lede COSAC-sekretariatet. Man valgte i stedet
overordnet at fastslå, at sekretariatet skal ”udøve sine forpligtelser under
COSAC-formandskabet og trojkaens politiske ansvar” samt ”efter
instruktioner herfra”. Formandsskabet kan således både vælge at lade den
medarbejder, som man selv stiller med, stå for ledelsen, og bede én af de
øvrige medarbejdere koordinere arbejdet i sekretariatet. Dette kan i
princippet både være den permanente medarbejder og Europa-Parlamentets
medarbejder.
Når COSAC ikke traf beslutning om, hvem der skal stå for den daglige
ledelse af sekretariatet, skyldes det, at der på forhånd var stor uenighed om
dette mellem delegationerne. Italien, Tyskland, Holland, Østrig og
Europa-Parlamentet mente, at den daglige ledelse skal gå på tur mellem
medarbejderne fra formandslandets parlament for et halvt år ad gangen, mens
de øvrige delegationer foretrak en ordning, hvor den permanente
medarbejder skal havde dette ansvar.
Opgaver
COSAC sekretariatet skal, ifølge beslutningen fra Rom, tage sig af alle de
opgaver, som formandskabet og trojkaen finder nødvendige at få løst.
Sekretariatet skal således assistere formandskabet i forberedelsen,
indkaldelsen og organiseringen af COSAC-møder. Dette omfatter bl.a.
udarbejdelsen af referater fra møderne.
Sekretariatet skal også forberede en halvårlig rapport til COSAC om
relevante ”EU-procedurer og praksiser”, for at de nationale parlamenter kan
varetage den parlamentariske kontrol med deres regeringers EU-politik.
Sekretariatet skal endeligt stå for opdateringen af COSACs hjemmeside samt
oprettelsen og vedligeholdelsen af COSACs arkiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455911_0003.png
Finansiering?
COSAC-sekretariatet får ikke noget selvstændigt budget. Alle udgifter skal
ifølge beslutningen fra COSAC i Rom dækkes af de parlamenter, som stiller
medarbejdere til rådighed for sekretariatet. Det gælder både lønudgifter,
rejseudgifter, kontorhold samt andre administrative udgifter.
Også den permanente medarbejder i COSAC-sekretariatet skal betales af det
parlament, som denne rekrutteres fra.
Ikke enighed om placering
COSAC besluttede, at sekretariatet skal oprettes i Bruxelles, men der var
ikke enighed om hvorvidt det skal være i Europa-Parlamentet eller det
belgiske parlament. Denne beslutning blev i stedet sendt videre til COSACs
formandstrojka.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen