Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 36
Offentligt
1455944_0001.png
PDF udgave (95 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 36)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 8. december 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Hellere ingen forfatning end en dårlig forfa tning
Resumé
På et møde i Bruxel les den 5. december vedtog de tidligere konventsmedlem-
mer fra de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet en udtalelse, hvori de
opfordrer Det Europæiske Råd til at holde fast i det udkast til forfatning, Ko n-
ventet afleverede i juli måned, og til at ved tage det nu. Man nævner bl.a.:
Den forenklede regel om kvalificeret flertal i Ministerrådet.
Den ændrede sammensætning af Kommissionen efter 2009.
Europa-Parlamentets kompetence mht. EU's budget.
Et særligt lovgivningsråd.
Udvidet brug af kvalificeret flertal, når det gælder beskatning, social si k-
ring og strafferet samt på andre områder efter enstemmig beslutning i Det
Europæiske Råd.
Mht. den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik støtter man det italienske for-
mandskabs forslag om en større anvendelse af kvalificeret flertal. Man vil gø-
re det lettere at tilpasse politikbestemmelserne i forfatningens del III, selv om
et eller to lande er imod. Endelig vil man gøre ligestilling mellem mænd og
kvinder til en af Unionens værdier.
Udtalelsen blev støttet af Europa-Parlamentet og af de politiske grupper og fik
bred tilslutning i debatten, hvorunder det blev foreslået at give den overskri f-
ten: "Hellere ingen forfatning end en dårlig forfatning." Kun ganske få gik d i-
rekte imod udtalelsen, det gjaldt Lord Tomlinson og Jens-Peter Bonde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0002.png
-2-
På et møde i Bruxelles fredag den 5. december 2003 var der bred enighed me l-
lem de forsamlede tidligere konventsmedlemmer fra de nationale parlamenter
og Europa-Parlamentet om at opfordre Det Europæiske Råd til nu at genne m-
føre det udkast til forfatning, som Konventet afleverede i juli må ned.
Tre møder den 5. december
Det italienske parlament havde – i overensstemmelse med en aftale på det a f-
sluttende konventsmøde i juli måned – indbudt de tidligere konventsmedlem-
mer fra de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet til nogle møder fre-
dag den 5. december 2003. Hensigten var at gøre status over, hvad der var sket
med Konventets forfatningsudkast under regeringskonferencen. Møderne blev
ledet af den italienske senator Lamberto DINI. Enkelte parlamenter, bl.a. det
svenske, var ikke repræsenteret. Fra Folketinget deltog Peter SKAARUP og
Per DALGAARD.
Dagen før havde de tidligere konventsmedlemmer fra Europa-Parlamentet
holdt et møde med Parlamentets to observatører på regeringskonfere ncen: so-
cialdemokraten Klaus HÄNSCH og kristdemokraten Elmar BROK. Her havde
man drøftet europaparlamentarikernes stilling forud for fredagens møde og
drøftet et første udkast til en fælleserklæring.
Fredag morgen var der møder i de store politiske grupper, som omfatter kon-
ventsmedlemmer fra både de nationale parlamenter og Europa -Parlamentet.
Fredag formiddag var der separate møder for de nationale parlamentarikere og
for Europa-Parlamentets tidligere konventsmedlemmer.
Man sluttede af med et fællesmøde mellem de to typer af parlamentarikere,
hvor der med akklamation blev vedtaget den udtalelse, der er optrykt som
bilag.
Udtalelsen fra Konventets parlamentsmedlemmer
I udtalelsen giver man udtryk for bekymring for de politiske konsekvenser,
hvis det ikke lykkes på topmødet i Bruxelles den 12. -13. december at vedtage
en forfatning for EU, som stort set følger det udkast, der var bred enighed om
i Konventet, og som blev afleveret til Det Europæiske Råd i juli måned.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0003.png
-3-
Man beskæftiger sig især med de institutionelle emner i forfatningsudkastet,
som der er stillet spørgsmålstegn ved under drøftelserne på regeringskonf e-
rencen, og nævner følgende punkter, hvor man argumenterer for, at topmødet
bør følge Konventets forslag:
1. Forslaget om kvalificeret flertal (50 pct. af landene repræsenterende 60
pct. af befolkningen) er klart og enkelt og vil gøre det lettere at træffe
beslutninger.
2. Efter 2009 bør en ændret sammensætning af Kommissionen sikre en
stærk og effektiv Kommission, hvori alle lande har lige muligheder for at
være repræsenteret.
3. En undergravelse af Europa-Parlamentets kompetence mht. EU's budget
er helt uacceptabel og vil hverken kunne opnå tilslutning fra Europa -
Parlamentet eller fra de nationale parlamenter.
4. Man må ikke opgive Konventets besk edne forslag om udvidet brug af
kvalificeret flertal, når det gælder beskatning, social sikring og strafferet.
"Passerellebestemmelsen" (hvorefter Det Europæiske Råd med enste m-
mighed kan beslutte på bestemte områder at gå over til afstemning med
kvalificeret flertal) og de nye bestemmelser vedrørende forstærket sam-
arbejde må o pretholdes.
5. Mht. den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik støtter man det italienske
formandskabs forslag om en større anvendelse af kvalificeret flertal.
6. Man opfordrer Det Europæiske Råd til at bevare muligheden for etabl e-
ring af et særligt lovgivningsråd.
7. Det bør være lettere at gennemføre ændringer i forfatningens del III, så-
ledes at en tilpasning af bestemmelserne om de enkelte politikker ikke
kan forhindres af et eller to lande.
8. Den Europæiske Centralbanks uafhængighed må garanteres i forfatni n-
gen.
9. En svækkelse af charteret om grundlæggende rettigheder er uacceptabel.
10.Ligestilling mellem mænd og kvinder skal være en af Unionens værdier.
Det kom ikke til nogen egentlig afstemning. Mødelederen spurgte, om udtalel-
sen kunne vedtages med konsensus, hvorefter forsamlingen klappede.
Udtalelsen støttes af Europa-Parlamentet og de politiske grupper
Udkastet til udtalelse var udarbejdet af en gruppe bestående af Lamberto Dini
sammen med Elmar Brok (PPE), Andrew Duff (ELDR) og Klaus Hänsch
(PES). Det blev revideret undervejs under møderne, men blev anbefalet af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0004.png
-4-
talsmændene for de politiske grupper.
Iñigo MÉNDEZ DE VIGO henviste til den resolution, Europa -Parlamentet
havde vedtaget dagen før. Heri opfordrede det Det Europæiske Råd til at holde
fast i Konventets udkast, idet Europa-Parlamentet dog kan støtte de forbedrin-
ger, det italienske formandskab har foreslået, bl.a. vedrørende ligestilling og
vedrørende flertalsafgørelser om forslag fra EU-udenrigsministeren. I resolu-
tionen tager Europa-Parlamentet også kraftig afstand fra økonomi - og finans-
ministrenes forsøg på at forringe Parlamentets beføjelser vedrørende EU's f i-
nanser.
Elmar BROK argumenterede for, at det foreslåede lovgivningsrå d ville give
støre gennemskuelighed, at demokratiet ville blive truet, hvis regeringerne
indskrænkede Europa-Parlamentets budgetbeføjelse, og at effektiviteten ville
blive forringet, hvis man i større omfang kræver enstemmighed.
Jürgen MEYER, som talte på vegne af socialdemokrater og socialister, henvi-
ste til, at mens Konventets forslag var udtryk for fællesinteresse, var uden-
rigsministrenes holdninger på regeringskonferencen mere præget af national
egoisme, hvilket gav sig udslag i en ”forhindringstankegang”. Han opfordrede
til at bevare Europa-Parlamentets ”kongeret” i forbindelse med EU’s budget.
Andrew DUFF advarede mod at tro, at det ville blive lettere at blive enige om
de afstemningsregler, som er afgørende for magtfordelingen, på et senere tid s-
punkt.
Klaus HÄNSCH betegnede Konventets udkast som grundigt overvejet, vela f-
balanceret og pegende mod fremtiden.
Udtalelsen stiles til Det Europæiske Råd
Den tidligere præsident for Konventet, Valéry GISCARD D’ESTAING, var
inviteret til på fællesmødet at ko mme med sin vurdering af regeringskonferen-
cens forløb. Han pegede på, at Konventet i sin tid var nedsat af Det Europæ i-
ske Råd, og foreslog derfor, at man stilede den udtalelse, der var lagt op til at
vedtage, til dette. Han kritiserede, at enkelte regeringer på regeringskonfere n-
cen ud fra snævre nationale interesser havde taget en række spørgsmål op,
som der i Konventet var indgået et afbalanceret og sammenhængende ko m-
promis om – hvori også regeringernes repræsentanter deltog.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0005.png
-5-
Uddrag af debatten
Nedenfor er gengivet nogle af de mere markante synspunkter, der i øvrigt blev
fremført under debatten.
Hellere ingen forfatning end en dårlig forfatning
Pierre LEQUILLER fra den franske nationalforsamling blev mødt med stort
bifald, da han advarede regeringskonferencen mod at begynde at pille resulta-
tet fra Konventet op og sagde: ”Jeg foretrækker en krise fremfor en dårlig
tekst.” Frans TIMMERMANS fra det hollandske parlament foreslog, at man
gav udtalelsen følgende overskrift: ”Hellere ingen forfatning end en dårlig
forfatning.” Den italienske rådsformand, udenrigsminister Franco FRATTINI,
som var inviteret til at komme med et indlæg på fællesmødet, udtalte sig i
samme retning og bedyrede, at det italienske formandskab ikke ønskede at
sænke ambitionsniveauet fra Konventets udkast og ikke ville acceptere en
”discountforfatning”. Han pegede på, at formandskabet havde stillet forslag
om en række forbedringer, bl.a. større brug af kvalificeret flertal og domstols-
kontrol med Det Europæiske Råd, som nu bliver en instit ution.
Ingen udvanding af forfatningsudkastet
Lamberto DINI nævnte i sin indledning nogle af de punkter, hvor det italien-
ske formandskab i sit oplæg til konklavemødet for udenrigsministre efter hans
opfattelse havde forberet Konventets udkast, bl.a. ved at flytte bestemmelsen
om Unionens symboler fra del IV til del I og ved at foreslå, at der skal kunne
træffes flertalsbeslutninger på det udenrigspolitiske område på basis af forslag
fra EU’s udenrigsminister. Men i øvrigt lagde han op til, at mødet skulle mun-
de ud i vedtagelse af en henstilling til stats- og regeringscheferne om at lade
være med at udvande forfatningsudkastet.
Valdo SPINI fra det italienske parlament forudså, at hvis der ikke bliver ve d-
taget en god forfatning nu, risikerer man, at udvidelsen bliver en fiasko, og at
resultatet vil blive et Europa i flere hastigheder.
Hold fat ved Konventets udkast
Hubert HAENEL fra det franske senat advarede deltagerne mod at give sig til
at indgå kompromiser, sådan som udenrigsministrene plejede under re gerings-
konferencen, men opfordrede dem til at vedtage en kort, stærk resolution,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0006.png
-6-
hvori man forsvarede det afbalancerede forfatningsudkast, Konventet i bred
enighed var nået frem til i juli.
Alain LAMASSOURE fra Europa-Parlamentet pointerede regeringernes an-
svar for at træffe en beslutning nu og forudså, at hvis de fejede resultatet fra
Konventet til side, ville der fremover ikke være nogen, som ville deltage i ar-
bejdet i et konvent.
Ingen udsættelse
Under regeringskonferencen har bl.a. briterne foreslået , at man lader være
med at tage et slagsmål om afstemningsreglerne i Ministerrådet nu, men ve n-
ter med at diskutere det, til det bliver nødvendigt, idet det ifølge forfatnings-
udkastet først er i 2009, de nye afstemningsregler skal træde i kraft. I EU-
jargonen kaldes en sådan aftale om en udsættelse en rendez -vous klausul. Fle-
re af talerne vendte sig kraftigt imod en sådan, bl.a. Jürgen MEYER fra den
tyske forbundsdag. Lamberto DINI medgav, at det var almindeligt, at man på
regeringskonferencer om traktatændringer indsatte en sådan bestemmelse (om
de såkaldte ”leftovers”), men det kan man ikke gøre, når der drejer sig om en
forfatning, som må vedtages på én dag og fastlægge magtfordelingen.
Bevar Europa-Parlamentets budgetkompetence
Mange af talerne kritiserede, at økonomi- og finansministrene havde foreslået
en svækkelse af Europa-Parlamentets indflydelse på EU’s budget. René van
der LINDEN fra det hollandske parlament kaldte det ligefrem en skændsel, at
disse ministre blandede sig i regeringskonferencen og søgte at undergrave Par-
lamentets beføjelser på budgetområdet.
Bevar lovgivningsrådet
Under regeringskonferencen blev udenrigsministrene allerede på et tidligt
tidspunkt enige om at droppe Konventets forslag om at etablere et lovgivende
råd, som skulle be handle al EU-lovgivning i offentlige møder. Dette gik flere
af talerne, bl.a. Adrian SEVERIN fra det rumænske parlament, imod. Maria
BERGER fra Europa-Parlamentet betegnede regeringernes holdning til lov-
givningsrådet som et udslag af ministrenes egoisme.
Bevar Den Europæiske Centralbanks uafhængighed
Lamberto DINI var overrasket over, at nogle på regeringskonferencen havde
foreslået, at Den Europæiske Centralbanks beføjelser skulle kunne ændres ved
en almindelig EU-lov. Dens uafhængighed bør garanteres i forfatningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0007.png
-7-
Respekter ophævelsen af søjlestrukturen
Lamberto DINI advarede mod, at man ved at opretholde et enstemmigheds-
krav angående retlige og indre anliggender i realiteten ville bibeholde den sø j-
lestruktur, som Konventets forslag netop lagde op til at forlade.
Kommissionens størrelse
Josep BORRELL fra det spanske parlament advarede mod det kompromisfor-
slag, der var luftet på regeringskonferencen, hvorefter man skulle give alle
kommissærerne stemmeret, men til gengæld bevare ordningen med to kom-
missærer til de store lande. Han forudså, at en Kommission med 33 stemmeb e-
rettigede medlemmer ville udvikle sig til en ”permanent regeringskonferen-
cen”. Også John BRUTON fra det irske parlament advarede mod en så stor
Kommission, som blot ville føre til, at de afgørende beslutninger ville blive
truffet af en mindre kreds, domineret af de store lande. Panayjotis DEME-
TRIOU fra det cypriotiske parlament gav udtryk for en udbredt opfattelse hos
de mindre landes repræsentanter, da han argumenterede for, at hvert medlems-
land bør have en kommissær med stemmeret. Kimmo KILJUNEN fra Finland
ville kun forsvare Konventets forslag, hvor det var fornuftigt. Det mente han
ikke gjaldt forslaget om at fratage nogle kommissærer stemmeretten.
Lettere revision af forfatningen
Lord MacLENNAN fra det britiske overhus slog til lyd for, at det skulle være
lettere at tilpasse forfatningens politikdel, således at man ikke behøvede in d-
kalde til en regeringskonference og gennemføre en besværlig ratifikationspro-
cedure i de nationale parlamenter, hver gang man ville modernisere formule-
ringerne i del III vedrørende de enkelte politikker. John BRUTON fra det irske
parlament advarede herimod, idet han forudså, at irerne ved den kommende
folkeafstemning ville stemme nej til en forfatning, som indeholdt en bestem-
melse om, at den kunne revideres, selv om enkelte lande var imod.
Forsvar
Det italienske formandskab har foreslået, at man ændrer bestemmelserne om
struktureret forsvarssamarbejde (mellem nogle lande, der ønsker det), så det
kommer til at minde mere om de generelle bestemmelser om forstærket sam-
arbejde. Dette advarede det østrigske parlamentsmedlem Evelin LICHTEN-
BERGER mod, idet hun forudså, at det vil kunne give problemer i de neutrale
lande, hvor der skal være folkeafstemning om forfatningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0008.png
-8-
Ligestilling
Lone DYBKJÆR fra Europa-Parlamentet havde noteret sig, at der ikke var
nogen kvinder blandt panelets ti deltagere, og at 14 ud af de hidtidige 16 tale-
re havde været mænd. Derfor takkede hun det italienske formandskab for, at
det ville give bestemmelsen om ligestilling mellem mænd og kvinder en mere
fremtrædende placering i forfatningen.
Enkelte gik imod udtalelsen
Kun ganske få af dem, der tog ordet, gik imod den foreslåede udtalelse. Lord
TOMLINSON fra det britiske overhus kritiserede den kraftigt og mente, de
nationale parlamentarikere først skulle på banen, når de enkelte nationale pa r-
lamenter på et senere tidspunkt skulle tage stilling til, om de kunne ratif icere
det resultat, regeringskonferencen når frem til. Han pegede på, at det er sub-
jektivt, hvad man betragter som ”forbedringer”, og gik ud fra, at de ministre,
som på regeringskonferencen har foreslået noget, som Mendez de Vigo ikke
bryder sig om, også mener, deres forslag er forbedringer.
Jens-Peter BONDE fra Europa-Parlamentet gentog sin kritik af Konventets
udkast, som han ikke mente ville indføre rigtigt demokrati. Han pegede på, at
85 pct. af EU-reglerne fortsat vil blive vedtaget bag lukkede døre, idet Kon-
ventets præsidium ikke havde accepteret ændringsforslag fra 200 kon-
ventsmedlemmer om større åbenhed. Det eneste punkt i den foreslåede udt a-
lelse, han kunne give støtte til, var punkt 10 om ligestilling.
Genowefa GRABOWSKA fra det polske parlament argumenterede for Polens
ønske om at bevare Nicetraktatens afstemningsregler i Ministerrådet, idet hun
tilføjede, at ganske vist var Polen meget opsat på at få gennemført forfatni n-
gen, men den måtte have et indhold, som var acceptabelt for de 40 millioner
polakker. Hun sagde, at de polske parlamentarikere da ikke kunne gå i mod de-
res regering. Johannes VOGGENHUBER fra Europa-Parlamentet replicerede,
at i et demokrati er det lige omvendt: Regeringerne bør følge de valgte parla-
mentarikere.
Med venlig hilsen
Bjørn Einersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455944_0009.png