Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del INFO-note I 70
Offentligt
1455977_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 70)
(Offentligt)
Folketingets Retsudvalg, Udvalg for Udlændinge- og Integrationspo-
litik og Europaudvalg
Christiansborg, den 16. februar 2004
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
Udviklingen i EU-samarbejdet om
Retlige og Indre Anliggender.
Amsterdamtraktaten fastsætter 1. maj 2004 som frist for gennemførelsen af
en række tiltag på området for Retlige og Indre Anliggender (RIA-området).
Med henblik på at sikre et overblik over udviklingen har Kommissionen si-
den Det Europæiske Råds møde i Tammerfors i oktober 1999 hvert halve år
offentliggjort et såkaldt ”scoreboard” (en resultattavle) over udviklingen på
RIA-området
1
.
Nærværende notat giver en kort redegørelse for indholdet af det seneste
scoreboard af 30. december 2003
2
.
1. Baggrund
På Det Europæiske Råds møde i Tammerfors blev de overordnede retnings-
linier for gennemførelsen af de mål, som Amsterdamtraktaten indeholdt på
RIA-området fastsat. Da RIA-området for det første er et relativt nyt område
for EU – det blev først traktatfæstet med Maastricht-traktaten i 1993 – og da
1
KOM (2003) 812 af 30.12.2003. Scoreboardet kan downloades fra EU-oplysningens hjemmeside
www.euo.dk.
2
Notatet er baseret på den først foreliggende engelske udgave af Scoreboardet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455977_0002.png
området for det andet til tider kan fremstå som svært tilgængeligt og svært
overskueligt, besluttede man i Tammerfors, at Kommissionen halvårligt skulle
udgive et såkaldt ”Scoreboard”. Scoreboardet skulle følge op på og gøre status
for de mål, der var sat i henholdsvis Amsterdamtraktaten, Wien-
handlingsplanen
3
samt endelig på selve mødet i Tammerfors.
Siden marts 2000 har Kommissionen herefter hvert halve år udgivet et op-
dateret scoreboard indeholdene en skematisk og meget detaljeret oversigt over
vedtagne og kommende forslag til retsakter fordelt efter sagsområde på RIA-
området. Kommissionen har i den sammenhæng den 30. december 2003 udgi-
vet sit seneste scoreboard for 2. halvår 2003. Hovedpunkterne i det seneste
Scoreboard gengives kort i det følgende
4
.
2. Den fælles asyl- og indvandringspolitik
Asyl
På dette felt er man næsten nået hele vejen rundt – således har man blandt an-
det vedtaget
Dublin II-forordningen, Eurodac-forordningen,
oprettelsen af
en
Europæiske Flygtningefond,
direktivet om fælles minimumsstandarder
for
modtagelse af asylansøgere
samt direktivet om
midlertidig beskyttelse
i
tilfælde af massetilstrømning . Imidlertid mangler man fortsat to væsentlige
direktiver, nemlig
asylproceduredirektivet
5
(herunder fastsættelsen af listen
med sikre 3.lande) og
asylstatusdirektivet
6
; begge skulle have været på plads
inden udgangen af 2003.
Herudover tilkendegiver Kommissionen at den i starten af 2004 vil fremsætte
et forslag til Rådsafgørelse vedrørende
Den Europæiske Flygtningefond
for
perioden 2005-2010.
Lovlig indvandring
For så vidt angår indvandringspolitikken udtrykker Kommissionen tilfreds-
3
Rådets og Kommissionens handlingsplan af 3. december 1998 for, hvorledes Amsterdamtraktatens
bestemmelser om indførelse af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed bedst kan gennem-
føres; handlingsplanen blev vedtaget af Rådet den 3. december 1998 og forelagt på Det Europæiske
Råds møde i Wien nogle dage senere
4
Det bemærkes, i denne sammenhæng, at EU-konsulentembedet i Folketinget i den nærmeste frem-
tid vil udgive et såkaldt ”småtryk” indeholdende en samlet gennemgang af og oversigt over ud-
viklingen på RIA-området.
5
KOM (2002) 326 af 18. juni 2002
6
KOM (2001) 510 af 12.9.2001
(Løbenr. 10738)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455977_0003.png
hed med, at man nu har fået direktivet
7
om 3.landsborgeres status som
fastbo-
ende udlændinge
på plads. Direktivet indebærer adgang til fast opholdstilla-
delse efter 5 års lovligt ophold, samt ligebehandling for 3.landsstatsborgere i
forholdet til EU-borger på en række punkter. Direktivet giver også fastboende
udlændinge mulighed for at flytte fra en medlemsstat til en anden.
Også direktivet om
familiesammenføring
8
blev formelt vedtaget den
22. september 2003.
Og endelig er der opnået politisk enighed den 6. november 2003 om direk-
tivet
9
om
midlertidig opholdstilladelse for ofre for menneskehandel,
der
samarbejder med myndighederne.
Derimod går det langsommere med et andet direktivforslag, der er på bor-
det, nemlig forslaget til Rådets direktiv
10
om betingelserne for
tredjelands-
statsborgeres indrejse og ophold med henblik på studier,
faglig uddannelse
eller volontørtjeneste, ligesom direktivforslaget om betingelserne for tredje-
landsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på beskæftigelse som løn-
modtagere og udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed
11
også lader vente
på sig. Endelig tilkendegiver Kommissionen, at den snart vil fremsætte et for-
slag vedrørende udenlandske forskeres adgang til EU.
Bekæmpelse af ulovlig indvandring
Bekæmpelse af ulovlig indvandring har fortsat høj politisk prioritet. Såle-
des er der opnået enighed om etableringen af et
netværk af forbindelsesoffi-
cerer,
der beskæftiger sig med indvandring, ligesom der er politisk enighed
om et samarbejde, der skal lette
tilbagesendelsen af illegale indvandrere
(fælles flyafgange samt assistance ved transit gennem et andet EU-land).
Kommissionen agter i denne sammenhæng at fremsætte et forslag vedrørende
finansiel støtte til repatriering.
Endelig vil Kommissionen fremsætte et di-
rektivforslag vedrørende
minimumsstandarder for tilbagesendelsesproce-
durer
samt gensidig anerkendelse af afgørelser om tilbagesendelse.
Kommissionen har yderligere tilkendegivet, at man i foråret 2004 vil udgi-
7
8
DIR 2003/109/EF af 25. november 2003
DIR 2003/86/EF af 22. september 2002
9
KOM (2002) 71 af 11.2.2002
10
KOM (2002) 0548 af 7.oktober 2002
11
KOM(2001) 386.
(Løbenr. 10738)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455977_0004.png
ve en
rapport om forholdet mellem lovlig og ulovlig indvandring
i EU.
Tilbagetagelsesaftaler m.m.
På dette felt er der indgået en række aftaler med Macao, Hong Kong, Albanien
og Kina, mens der snart forventes resultater i forhandlingerne med Sri Lanka,
Rusland og Ukraine.
Hertil kommer, at Kommissionen på et mere generelt plan søger at integrere
immigrationsspørgsmålet i relationerne med 3.lande, herunder i forbindelse
med regionale samarbejdsprogrammer.
Kommissionen vil fremlægge et
samlet rapport omkring tilbagetagelsespo-
litikken
primo 2004.
3. Det civilretlige samarbejde
På det civilretlige område konstaterer Kommissionen at det går i den rigtige
retning inden for rammerne af programmet om
gensidig anerkendelse af
retsafgørelser
på det civilretlige område
12
. Der er således tilfredshed med at
forordningen om forældreansvar
13
blev vedtaget. Forordningen om foræl-
dreansvar indebærer blandt andet, at retsafgørelser afsagt i ét medlemsland
om forældreansvar, skilsmisse eller separation skal anerkendes i de øvrige
medlemslande uden yderligere procedurekrav
14
. Kommissionen konstaterer
ligeledes, at der sker fremskridt i forhandlingerne om direktivforslaget om er-
statning til
ofre for forbrydelser
15
.
Kommissionen forventer endvidere snart at fremsætte et forslag til en
euro-
pæisk betalingsordre,
ligesom det verserende forslag til forordning om ind-
førelse af et
europæisk tvangsfuldbyrdelsesdokument
for ubestridte krav
16
forventes endeligt vedtaget i første halvdel af 2004.
Endelig har Kommissionen den 22. juli 2003 fremsat et forslag til en forord-
ning om lovvalgsregler for forpligtelser uden for kontraktforhold
("ROM
II")
17
.
12
13
2001/C 12/01 af 15.1.2001
Rfor 2201/2003 af 27. november 2003
14
Forordningens artikel 21
15
Forslag til Rådets direktiv om erstatning til ofre for forbrydelser - KOM/2002/0562 endelig
16
Forslag til RFor 2002/159 af 18. april 2002
17
KOM/2003/0427 endelig udgave
(Løbenr. 10738)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455977_0005.png
4. Det strafferetlige samarbejde
På baggrund af sin grønbog om straffeprocesuelle minimumsgarantier fra fe-
bruar 2003
18
påregner Kommissionen at fremsætte et første forslag til
ram-
meafgørelse vedrørende straffeprocesuelle minimumsgarantier.
Kommis-
sionen vil efterfølgende offentliggøre to grønbøger vedrørende henholdsvis
”før-retlig tilbageholdelse”
19
samt gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse af
alternative strafformer. Hertil kommer de videre forhandlinger baseret på et
græsk initiativ vedrørende ”ne
bis in idem”
- princippet
20
, dvs. forbuddet mod
at blive tiltalt/straffet for samme forseelse flere gange.
I relation til princippet om gensidig anerkendelse af strafferetlige afgørelser,
bemærker Kommissionen, at Rådet i juli 2003 har vedtaget rammeafgørelsen
om
indefrysning af formuegoder eller bevismateriale
21
, ligesom Kommissi-
onen i november 2003 har præsenteret et forslag til rammeafgørelse
22
om en
europæisk bevissikringskendelse
til fremskaffelse af genstande, dokumenter
og data til brug i straffesager.
Endelig konstatere Kommissionen, at alle medlemslande senest pr. 31. decem-
ber 2003 skulle have gennemført
den europæiske arrestordre
i national lov-
givning. Kommissionen vil i løbet af 2004 gøre status over medlemslandenes
gennemførelsestiltag i den forbindelse.
5. Kriminalitetsbekæmpelse og terrorisme
Kommissionen påregner snart at offentliggøre en rapport om medlemslande-
nes gennemførelse af rammeafgørelsen om
terrorisme
23
. Kommissionen på-
regner ligeledes primo 2004 at offentliggøre en rapport om medlemslandenes
gennemførelse af rammeafgørelsen om
bekæmpelse af svig
og forfalskning i
forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter
24
, ligesom der også snart
vil blive offentliggjort en rapport om rammeafgørelsen
25
vedrørende
hvid-
KOM (2003) 75 af 19. februar 2003
Vendingen ”pre-trial detention” anvendes i Scoreboardet
20
2003/C 100/12 af 26. april 2003
21
Rådets rammeafgørelse 2003/577/RIA af 22. juli 2003 om fuldbyrdelse i den Europæiske Union af
kendelser om indefrysning af formuegoder eller bevismateriale.
22
Kom 2003/0668 af 14/11 2003.
23
Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om bekæmpelse af
terrorisme
(2002/475/RIA)
24
2001/413/RIA: Rådets rammeafgørelse af 28. maj 2001 om bekæmpelse af svig og forfalskning i for-
bindelse med andre betalingsmidler end kontanter.
25
2001/500/RIA: Rådets rammeafgørelse af 26. juni 2001 om
hvidvaskning
af penge, identifikation, op-
sporing, indefrysning eller beslaglæggelse og konfiskation af redskaber og udbytte fra strafbart forhold.
19
18
(Løbenr. 10738)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455977_0006.png
vaskning
af penge.
Kommissionen nævner også, at Rådet den 22. juli 2003 vedtog en rammeafgø-
relse om
bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor
26
.
For så vidt angår
Europol,
konstaterer Kommissionen, at Europols aktiviteter
er blevet udvidet og effektiviseret med ændringsprotokollen, der blev vedtaget
i november 2003
27
.
6. Grænsekontrol og Schengen
På dette område fremhæver Kommissionen sin egen aktive indsats, der indtil
videre er endt med etableringen af
et fælles grænseagentur.
I en fortsættelse
af denne indsats påregner, Kommissionen, at der skal etableres op til to centre
for
søgrænserne
samt et center for
luftgrænserne.
Mht. til visum påregner Kommissionen at fremsætte et forslag til forordning
vedrørende et
Visa Informations System
(VIS), og Kommissionen har i den
sammenhæng afsat finansielle midler til udviklingen af systemet. Kommissio-
nen nævner også her det verserende forslag vedrørende sikrere rejsedokumen-
ter, herunder anvendelsen af biometriske kendetegn i visaer og i
3.landsstatsborgeres opholdstilladelser
28
. Kommissionen vil her snarligt præ-
Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor [De Europæiske Fællesska-
bers Tidende C 184 af 2.8.2002].
27
Rådet vedtog på sit møde den 27. – 28. November 2003 en ændringsprotokol til Europol-konventionen.
Protokollen indebærer en række ændringer af Europol-konventionen vedrørende blandt andet Euro-
pols mandat, de nationale kompetente myndigheders rolle, analysedatabaser, aktindsigt og demokra-
tisk kontrol med Europol
28
Der blev forelagt forslag herom for Rådet og Europa-Parlamentet i september 2001. Den 18. februar
2002 blev ændringen af den ensartede udformning af visa vedtaget ved Rådets forordning (EF) nr.
26
(Løbenr. 10738)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455977_0007.png
sentere et forslag, de indebærer anvendelsen af
biometriske kendetegn også i
Unionsborgernes pas.
Kommissionen konstatere også, at arbejdet med næste version af Schengen In-
formations Systemet (SIS
II)
skrider fremad.
7. EU-statsborgerskab
334/20021 (om ændring af forordning (EF) nr. 1683/95 om ensartet udformning af visa), og den 13.
juni 2002 blev forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til tredje-
landsstatsborgere vedtaget. Medlemsstaterne er forpligtet til at gennemføre disse nye specifikationer,
inden fristerne udløber henholdsvis den 3. juni 2007 og den 14. august 2007. Kommissionen har her-
efter den 24. september 2003 fremsat et forslag til forordning KOM(2003) 558 af 24.09.2003, der
medfører yderligere ændringer i reglerne om ensartede udformning af visa og opholdstilladelse.
(Løbenr. 10738)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455977_0008.png
-8-
Der er sker også fremskridt for så vidt angår forhandlingerne om direktivfor-
slaget om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og
opholde sig frit på medlemsstaternes område
29
. Direktivforslaget samler al-
le eksisterende regler vedrørende fri bevægelighed for personer og vil angive-
ligt i høj grad lette de administrative procedurer i medlemslandene for EU-
borgere, der ønsker at bevæge sig fra ét medlemsland til et andet, og som øn-
sker at medbringe deres familie i den sammenhæng.
8. Afsluttende bemærkninger
Kommissionen kommer også kort ind på tiltag på områderne narkotikabe-
kæmpelse og eksterne relationer, herunder aftalerne
30
med
USA
fra juni 2003
om
gensidig retshjælp og udlevering.
Kommissionen tilkendegiver endelig i Scoreboardet, at den i juni 2004 vil of-
fentliggøre en afsluttende meddelelse indeholdende et samlet overblik over
udviklingen på RIA-området set i forhold til Amsterdamtraktatens tidsfrist 1.
maj 2004. Denne meddelelse vil yderligere ifølge Kommissionen tage højde
for input modtaget via en on-line høring samt Europa-Parlamentets eventuelle
kommentarer.
Samtidig vil meddelelsen indeholde de første overvejelser omkring, hvor-
dan der skal tages hul på næste fase i processen mod etableringen af et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed; denne næste fase kaldes indtil videre
af Kommissionen for
Tammerfors II–dagsordenen,
og vil i relevant omfang
inddrage de nye muligheder, som der ligger i udkastet til forfatningstraktat.
Med venlig hilsen
Christian Dubois
EU-fuldmægtig
[email protected]
(3611)
29
Kommissionens forslag til Rådets direktiv (EF) om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til
at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område (KOM(2001)
257
endelig.
30
Begge offentliggjort i EUT L181/34 & L 181/27 af 19. juli 2003
(Løbenr. 10738)
8