Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 110
Offentligt
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
5. januar 2005
Til orientering for Folketingets Europaudvalg vedlægges samlenotat forud for ekstraor-
dinært rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 7. januar 2005.
Hovedemner på rådsmødet ventes at blive formandskabets gennemgang af 6. januar
Jakarta ASEAN mødet vedrørende jordskælvet den 26. december 2004. Desuden lægger
formandskabet op til forberedelse af donormøde, der afholdes den 11. januar 2005 i
Genève. Der vil i den forbindelse især være fokus på nødvendigheden af en koordineret
indsats for det jordskælvshærgede område. Herudover fremlægger Verdenssundhedsor-
ganisationen (WHO) en rapport, der fokuserer på nødvendigheden af især sundhedsind-
satser, herunder adgangen til rent drikkevand. Endelig forventes EU’s konsulære bered-
skab drøftet.
Formandskabet har oplyst at ville fremlægge udkast til rådskonklusioner. Det forventes,
at udkastet bl.a. vil udtrykke sympati for ofrene for jordskælvet, nævne den samlede eu-
ropæiske bistand samt understrege behovet for en effektiv koordinering af den interna-
tionale indsats og FN’s rolle. Fra dansk side vil man kunne støtte sådanne rådskonklusi-
oner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136997_0002.png
2
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 5. januar 2005
Ekstraordinært rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 7.
januar 2005
Samlenotat
1. Formandskabets gennemgang af Jakarta ASEAN møde
2)
2. Koordinering og forberedelse af donormøde i Genève (11. januar 2005)
2)
(side
(side
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136997_0003.png
3
1. Formandskabets gennemgang af Jakarta ASEAN møde
Nyt notat.
Formandskabet og Kommissionen ventes at give en status og gennemgang fra ASEAN
mødet i Jakarta, der bliver afholdt den 6. januar 2005.
Dansk holdning
Fra dansk side vil man tage formandskabets gennemgang til efterretning.
Andre landes holdninger
Det forventes, at øvrige lande ligeledes vil tage formandskabets gennemgang til efterret-
ning.
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette dagsor-
denspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget samlenotat om sagen.
2. Koordinering og forberedelse af donormøde i Genève (11. januar 2005)
Nyt notat.
Der forventes en gennemgang på mødet af EU og medlemsstaternes nødhjælps- og
genopbygningsindsatser. Der vil især være fokus på nødvendigheden af en tæt koordina-
tion mellem de enkelte donorer. WHO forventes at fremlægge en rapport, der fokuserer
på nødvendigheden af især indsatser inden for sundhed, herunder adgang til rent drikke-
vand.
Dansk bistand
Regeringen har den 31. december besluttet at øge bistanden til foreløbig 300 mio. kr. –
som samlet ramme for nødhjælp og genopbygningsindsatser i de lande, som er værst
ramt af flodbølgen.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at katastrofens omfang tilsiger, at hovedparten af
de 300 mio. kr. ydes som nødhjælp (humanitær bistand). Derfor er der som udgangs-
punkt lagt til grund, at der i nødhjælpsfasen allokeres omkring 200 mio. kr., og at der til
genopbygnings-indsatser allokeres omkring 100 mio. kr. Herudover har regeringen be-
sluttet, at man er rede til udover de 300 mio. kr., at omprioritere dele af den særlige mil-
jøbistand til indsatser til miljømæssig genopretning af de ødelagte områder, herunder
retablering af vandforsyning (120 mio. kr. udover de nævnte 300 mio.kr).
Bortset fra de første ca. 10 mio. kr., som tages over 2004-bevillingen, og de 120 mio. kr.
til særlig miljøbistand vil nødhjælpsindsatsen skulle finansieres over katastrofebevillingen
for 2005. Også genopbygningsindsatsen vil skulle bevilges i 2005, mens gennemførelsen
i sagens natur vil kunne række ind i efterfølgende år. Der vil dog også for genopbyg-
ningsbistanden blive lagt vægt på så hurtig gennemførelse som muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136997_0004.png
4
Nødhjælpsindsatsen
De danske humanitære midler fordeles typisk ved en 50/50-nøgle til hhv. danske nød-
hjælpsorganisationer, inkl. Røde Kors, og internationale nødhjælpsorganisationer, især
FN-organisationerne. En sådan nøgle, som selvsagt ikke skal være bindende, men ret-
ningsgivende, tænkes også anvendt i den nuværende situation.
FN appellerer til, at de fleste midler doneres som ikke-øremærkede bidrag, som gør det
muligt for organisationerne at operere fleksibelt i forhold til den vanskeligt planbare ud-
vikling.
Af de i alt ca. 200 mio. kr., der tænkes anvendt til nødhjælp, arbejdes med følgende ten-
tative landefordeling, som tager hensyn til de relative behov: Indonesien 115 mio. kr., Sri
Lanka 80 mio. kr., andre lande 5 mio. kr. Midlerne tænkes fordelt påfølgende organisati-
oner, idet de største behov angives at være rent vand, mad og medicin:
Danske NGO’er m.v.
Som anført påregnes en samlet nødhjælpsindsats gennem danske NGO’er (samt Bered-
skabsstyrelsen og Forsvarsministeriet) på foreløbig omkring 100 mio. kr.. En række ind-
satser er allerede igangsat:
Sri Lanka
( i alt 27 mio. kr.) – under uddeling:
- Dansk Røde Kors: 8 mio. kr. til telte, mad, og anden nødhjælp og psykosocial bi-
stand,
- Folkekirkens Nødhjælp: 8 mio. kr. til vand, mad, medicin
- Dansk Flygtningehjælp: 6 mio. kr. vand og mad fordelt til 20.000 mennesker
- Styringsenheden i Colombo: 5 mio. afsat til hurtige indsatser, herunder rent vand
og ligtransport for at bidrage til reduktion af sundhedsrisici
Indonesien
( i alt 11 mio. kr. mv. ) – uddelt eller på vej:
-ADRA: 5 mio. kr. Fødevarer, medicin, tøj fordelt i Sumatra. Yderligere på vej.
- Dansk Røde Kors: 2 mio. kr. til vandrensningstabletter, telte, redningskasser,
tæpper mv. er på vej, men forsinket pga. ”trafik-propper”. DRK har desuden ud-
sendt et stort antal delegater/eksperter finansieret af UM til Indonesien og flere af
de andre lande.
- BRS: 2 mio. kr. (estimeret): opsætning af krisecenter.
- Decentral ambassadebevilling: 0,3 mio. kr.
- Dansk Flygtningehjælp: i gang med at udsende 7-9 personer til WFP’s operation
over den UM-finansierede beredskabsliste.
Indien
(ca. 500.000 kr.) til decentral ambassadebevilling samt fra Dansk Missions-
råds nødpulje. Vand, nødhjælpsartikler og medicin.
De resterende midler vil blive udmøntet i løbet af de kommende uger, baseret på ansøg-
ninger også fra andre NGO’er. Flere ansøgninger er allerede modtaget, men det er selv-
sagt afgørende, at bevillinger ikke ydes på grundlag af et ’first come, first serve’-princip.
NGO’erne har forventning om, at alle forslag som kommer i løbet af de næste par uger
vurderes efter samme principper, og at midlerne anvendes, hvor indsatserne giver størst
mulig effekt.
FN-systemet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136997_0005.png
5
Samlet set forventes ligeledes omkr. 100 mio. kr. ydet gennem FN-systemet. Både for at
understøtte FN’s generelle koordinationsfunktion i nødhjælpssituationer og fordi en
række FN-organisationer erfaringsmæssigt yder en fremragende indsats i sådanne situa-
tioner. Det danske medlemskab af Sikkerhedsrådet og den fokus, der også af den grund
er på dansk FN-politik, tilsiger også en markant bistand gennem FN-systemet.
Foreløbig er ydet:
o
25 mio.kr. til UNICEF til bl.a. vandforsyning
o
25 mio.kr. til WFP til fødevarebistand
Udover evt. yderligere bidrag til disse to organisationer, vil det også blive overvejet at
yde bidrag til WHO (medicin-forsyning) og til OCHA (udsendelse af eksperter og gene-
rel koordination af indsatsen, også på landeniveau)
Rent drikkevand m.v.
Sikring af rent drikkevand, gennem etablering af små og store vandrensningsanlæg, brug
af vandrensningstabletter og hurtig retablering af nedbrudte vandforsyningsfaciliteter, er
klart i fokus for den danske nødhjælpsindsats, både i relation til indsatsen gennem dan-
ske NGO’er, gennem Beredskabsstyrelsen/Forsvaret og gennem FN-systemet. Følgende
initiativer er iværksat:
-
Beredskabsstyrelsen har den 1. januar afsendt (til Indonesien) sine to
vandrensningssæt med kapacitet på henholdsvis 1200 og 500 liter/timen
samt to personer, der kan instruere om anvendelsen af vandrensningsma-
teriellet,
Et af forsvarets C-130 Hercules fly er afsendt til Sri Lanka med seks vand-
rensningsanlæg og 35 mindre kommercielt indkøbte enheder samt anden
nødhjælp,
Et kommercielt hyret transportfly vil medtage yderligere vandkapacitets-
anlæg, tæpper og telte, som er i stor efterspørgsel, til Sri Lanka; forventet
afgang mandag,
Et tredje fly er hyret til udsendelse af vandrensningsanlæg m.v. til Sumatra
med forventet afgang onsdag,
Danske ingeniører fra COWIconsult, der allerede befinder sig på Sri Lan-
ka, er ved at foretage en første teknisk vurdering af situationen. Uden-
rigsministeriet forventer en første tilbagemelding i mandag den 3. januar
2005.
Sikring af rent drikkevand blandt andet ved brug vandrensningtabletter
indgår også i en række af de aktiviteter som danske private hjælpeorganisa-
tioner med støtte fra Udenrigsministeriet gennemfører i Sri Lanka og In-
donesien.
Danske eksperter på drikkevandområdet med kendskab til Sri Lanka er
indkaldt til et første møde i Udenrigsministeriet mandag den 3. januar
2005 med henblik på yderligere at tilrettelægge den videre danske indsats.
-
-
-
-
-
-
Indsatserne på vandområdet vil blive videreført og forstærket i den fortsatte udmønt-
ning af nødhjælpsindsatsen.
Genopbygning og miljøbistand
Ud af de 300 mio. kr. vil ca. 100 mio. kr. blive brugt til genopbygningsbistand ligesom at
midler til miljøbistand vil bliver omlagt/fremskyndet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Sri Lanka:
De 50 mio. kr. til genopbygningsindsatser i Sri Lanka skal komme de hårdest ramte om-
råder til gode på øst og sydøst kysten, hvor 45.000 menes dræbt og ca. 1 mio. er hjemlø-
se. Indsatsen vil blive koncentreret om vand og sanitet. Flere danske virksomheder er
aktive i Sri Lanka, og der vil kunne bygges videre på deres erfaringer. Indsatsen leder
godt op til en langt større indsats på vandområdet, som er under forberedelse finansieret
under de blandede kreditter.
Danmark yder p.t. bistand til Sri Lanka med det formål at understøtte fredsprocessen i
landet. Der er afsat 156 mio. kr. i perioden 2003-2005, som bl.a. anvendes til våbenhvi-
leobservatør-korpset SLMM, genbosætning af flygtninge og internt fordrevne, menne-
skerettigheder og minerydning. Disse initiativer vil blive fortsat.
Indonesien
Den danske indsats på 50 mio. kr. vil kunne anvendes til rent vand og sanitet. Andre
muligheder vil være bidrag til en mulig genopbygningstrustfond til infrastruktur herun-
der skoler og hospitaler. Der vil også være mulighed for at anvende blandede kreditter i
den langsigtede genopbygningsindsats.
De miljømæssige konsekvenser af flodbølgen forventes at være meget omfattende - ikke
mindst på Sumatra i Indonesien. Vandressourcer og kystzonemiljøet er ødelagt. En mil-
jøindsats i Indonesien er allerede forudset i Regeringens Miljøstrategi fra juli 2004, men
indsatsen vil nu blive fremskyndet og forøget, således at der allerede i 2005 iværksættes
et program på 100 mio. kr. Indsatsen vil fokusere på de områder, der især er påvirket af
flodbølgen, særlig det nordlige Sumatra og omfatte indsatser indenfor vandforsyning og
sanitet, vandressource- forvaltning, affaldshåndtering, kystzone- og naturressource-
forvaltning, med en særlig fokus på udsatte og fattige befolkningsgrupper.
Danmark yder bistand i størrelsesordenen 15-20 mio. kr. om året til fremme af menne-
skerettigheder, bekæmpelse af korruption og bekæmpelse af terrorisme. En begrænset
del af disse midler har været anvendt i Aceh. Denne indsats vil blive fortsat.
Thailand
En bevilling på ca. 50 mio. kr. til byudvikling er under forberedelse. Det vil nu blive
drøftet med Thailand om en del af denne bevilling (ca. 20 mio.kr.), som fortrinsvis for-
udses anvendt til bymiljøplanlægning, affaldshåndtering i nordlige provinser af Thailand,
vil kunne omdefineres til indsatser i katastrofeområdet enten indenfor byudvikling eller
inden for andre miljømæssige områder, som Thailand måtte have behov for i lyset af
flodbølgen.
Koordination
Den overordnede koordination sker gennem
Inter Agency Standing Committee,
hvor alle
cheferne for de relevante FN-organisationer er medlemmer.
OCHA,
FN’s Kontor for
Humanitær Bistand, (chef Jan Egeland) har det operative koordineringsansvar. Dennes
deputy, svenskeren Margareta Wahlstrøm, er udsendt af generalsekretæren som særligt
ansvarlig for koordinationen af operationen i regionen. Danmark har kontakt til OCHA
direkte, såvel som gennem FN-missionen i Geneve, og bidrager derigennem til at sikre
en så effektiv koordination af den danske indsats med den internationale nødhjælpsind-
sats som muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Dansk holdning
Fra dansk side er den generelle linie vedr. international koordination:
- at FN skal stå for den overordnede koordination af nødhjælpsindsatsen –
genopbygningsindsatsen koordineres under de traditionelle strukturer
(CG-mødestruktur)
- at vi støtter FN’s koordinerende rolle økonomisk og ved at stille eksperter
til rådighed, og
- at det er vigtigt at undgå, at der opbygges parallelstrukturer i felten med
alvorlig overlapning, effektivitets tab og forvirring til følge.
Andre landes holdninger
Der blev i september 2003 indgået en samarbejdsaftale mellem EU og FN, der sigter på
at sikre overordnede FN koordinering i humanitær krisestyring. Likeminded lande, her-
under særligt Sverige, Nederlandene og Storbritannien lægger vægt på, at der ikke skabes
parallelle strukturer og mener at koordinationsarbejdet skal varetages af FN systemet.
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette dagsor-
denspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget samlenotat om sagen.