Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 7. februar 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Indenrigs- og Sundhedsministeriets notat samt grundnotat  forslag til kommissionsbeslut- ning om udstedelse af markeds-føringstilladelse for lægemidlet ”Orfadin - nitisinone”. Medlemsstaternes stillingtagen skal være formanden for forskriftskomitéen i hænde senest den 11. februar 2005.   Det vurderes, at det pågældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet, samt at markedsføringen af det pågældende lægemiddel kan indebærer behandlingsmæssige fordele og dermed en bedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markeds- føringstilladelse for lægemidlet    ”Orfadin  - nitisinone” Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat. Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlems- staternes  stillingtagen  skal  være  formanden  for  forskriftskomitéen  i  hænde  senest den 11. februar 2005. Orfadin (nitisinone) er godkendt til behandling af patienter med en bekræftet diag- nose  af  den  sjældne  arvelige  sygdom  tyrosinæmi  Type  1  (HT-1)  i  kombination  med kostmæssig restriktion af aminosyrerne tyrosin og fenylalanin. HT-1 er en yderst sjælden arvelig sygdom, som optræder i ca. 1 ud af 100.000 føds- ler.  Det  vil  sige,  at  der  gennemsnitligt  fødes  mindre  end  et  barn  årligt  med  syg- dommen  i Danmark. Ubehandlet er sygdommen dødelig  i  løbet af  en  kortere  år- række som følge af lever- og/eller nyresvigt. Der findes efter Lægemiddelstyrelsens oplysninger i øjeblikket mindre end 10 patienter i Danmark. Da sygdommen skyldes en medfødt mangel på et bestemt enzym, som er ansvarlig for omdannelsen af aminosyren tyrosin (normalt forekommende i kosten), har den hidtidige behandling været diætisk begrænsning af indtagelsen af aminosyrerne tyro- sin og fenylalanin. Sygdommens prognose har kun kunnet ændres ubetydeligt ved denne  behandling.  Nitisinone  hæmmer  et  andet  enzym  i  omsætningen  af  tyrosin, hvorved  dannelsen  af  giftige  mellemprodukter  som  følge  af  den  arvelige  enzym- mangel undgås. For at opnå størst effekt af behandlingen bør patienterne fortsætte med deres diæt. Behandling med Orfadin (nitisinone) kan være forbundet med bivirkninger i form af ændringer i blodets indhold af bestemte hvide blodlegemer, hud-kløe samt dan- nelse af uklarheder i hornhinden. Sidstnævnte kan imidlertid også være en følge af sygdommen selv, hvorfor patienterne tilrådes regelmæssig kontrol hos øjenlæge. Orfadin (nitisinone) vil kun være tilgængelig på recept, og behandlingen skal fore- stås af læger med særligt kendskab til behandling af sygdommen. Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt ud le- ver op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Læ- gemiddelstyrelsens  opfattelse,  at  markedsføringen  af  det  pågældende  lægemiddel Indenrigs- og Sundhedsministeriet 4.kt. J.nr. 2005-1307-97 SUM nr. 0417 . / .
3 kan  indebære  behandlingsmæssige fordele,  og  i  den  sammenhæng  udgør  forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen. Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag.
4 Grundnotat  til  Folketingets  Europaudvalg  om  forslag  til  kommis- sionsbeslutning  om  udstedelse  af  markedsføringstilladelse  for  l  æ- gemidlet Orfadin - Nitisinone Resumé En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en ma r- kedsfø ringstilladelse  til  lægemidlet  Orfadin.  Orfadin  bruges  til  behand -ling  af patienter med den sjældne arvelige sygdom tyrosinæmi Type 1 (HT  -1). En  vedtagelse  af  forslaget  vil  efter  Lægemiddelstyrelsens  vurdering  indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbe   d- ring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. 1. Indledning Kommissionens forslag (EU/1/04/303/001-003 (EMEA/H/C/555)) til den ovenfor næ vnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 11. januar 2005. Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse  af fællesskabsprocedurer for godkendelse  og  over  vågning  af human- og veterinærmedicinske  lægemidler og om opret telse af et europæisk lægemiddelagentur. Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med- lemsstaternes    stillingtagen    til    forslaget    skal    være    formanden    for    for - skriftskomitéen i hænde senest den 11. februar 2005. Efter  forordning  726/2004  skal  en  central  godkendelsesprocedure  følges  ved ansøgninger  om  udstedelse  af  markedsføringstilladelse  til  lægemidler  ud   viklet på  grundlag  af  en  række  bioteknologiske  fremgangsmåder.  Proceduren  skal desuden  anvendes  ved  godkendelse  af  lægemidler  til  mennesker  med  et  in d- hold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden  for  EU),  når  de  pågældende  lægemidler  er  fremstillet  til  behandling  af immunforsvarssygdomme,  kræft,  visse  nerveli delser,  sukkersyge  og  sjældne sygdomme  samt  ved  godkendelse  af  veterinære  lægemidler  bestemt  til  at fremme dyrs vækst eller produktivitet. Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den centrale procedure for andre lægemidler med e t nyt aktivt stof, lægemi dler, som er be- handlingsmæssigt,  videnskabeligt  eller  teknisk  nyskabende,  samt  læge  midler, hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien terne.   Ansøgninger,  der  behandles  efter  den  centrale  procedure,  inds endes  til  Det Europæiske   Lægemiddelagentur.   Lægemiddelagenturets   udtalelse   om   an   - søgningen  afgives  af  et  af  agenturets  videnskabelige  ekspertudvalg.  Ved  a n- søgninger  om  godkendelse  af  lægemidler  til  sjældne  sygdomme  afgives  først udtalelse  af  COMP  (Committee  on  Orphan  Medicinal  Products  –  Udvalget  for Lægemidler til sjældne sygdomme), der afgør, om det pågæl   dende produkt kan få  status  som  et  lægemiddel  til  sjældne  sygdomme.  Så fremt  COMP  kan  god- kende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medici-
5 nal  Products  for  Human  Use  –  Udvalget  for  Humanmedicinske  Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP. Kommissionen   træffer   afgørelse   om   godkendelse   eller   nægtelse   af   god   - kendelse   af   udstedelse   af   en   markedsføringstilladelse   efter   forvaltnings - proceduren  i  Det  Stående  Udvalg  for  Humanmedicinske  Lægemidler.  Kom - missionen  vedtager  de  foreslåede  foranstaltninger,  der  straks  finder  anven- delse.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal  i  udvalget,  forelægger  Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte anvendelsen af de  foranstaltninger,  den  har  vedtaget,  i  1  måned.  Rådet  kan  med  kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke inden for fr i- sten  på  1  måned  truffet  en  anden  afgørelse,  gennemfører  Kommissionen  sin beslutning. 2. Forslagets formål og indhold Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Ko m- missionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Orfadin (n  iti- sinone),  som  giver  adgang  til  at  markedsføre  lægemidlet  i  samt  lige  25  med- lemslande. Kort beskrivelse af lægemidlet Orfadin  (nitisinone)  er  godkendt  til  behandling  af  patienter  med  en  bekræf tet diagnose  af  den  sjældne  arvelige  sygdom   tyrosinæmi  Type  1    (HT-1)  i  kom- bination med kostmæssig restriktion af aminosyrerne tyrosin og fenylalanin. HT-1 er en yderst sjælden arvelig sygdom, som optræder i ca. 1 ud af 100.000 fødsler. Det vil sige, at der gennemsnitligt fødes mindre end et barn årligt m  ed sygdommen i Danmark. Ubehandlet er sygdommen dødelig i løbet af en kortere årrække som følge af lever  - og/eller nyresvigt. Der findes efter Lægemiddelst y- relsens oplysninger i øjeblikket mindre end 10 patienter i Danmark. Da sygdommen skyldes en medfødt  mangel på et bestemt enzym, som er an- svarlig  for  omdannelsen  af  aminosyren  tyrosin  (normalt  forekommende  i  ko- sten), har den hidtidige behandling været diætisk begrænsning af in   dtagelsen af aminosyrerne  tyrosin  og  fenylalanin.  Sygdommens  prognose  har  kun  kunnet ændres ubetydeligt ved denne behandling. Nitisinone hæmmer et andet enzym i  omsætningen  af  tyrosin,  hvorved  dannelsen  af  giftige  mellemprodukter  som følge  af  den  arvelige  enzym -mangel  undgås.  For  at  opnå  størst  effekt  af  be- handlingen bør patienterne  fortsætte med deres diæt. Behandling med Orfadin (nitisinone) kan være forbundet med bivirkninger i form af  ændringer  i  blodets  indhold  af  bestemte  hvide  blodlegemer,  hud -kløe  samt dannelse af uklarheder i hornhinden. Sidstnævnte kan imidlertid også være  en følge af sygdommen selv, hvorfor patienterne tilrådes regelmæssig kontrol hos øjenlæge. Orfadin  (nitisinone)  vil  kun  være  tilgængelig  på  recept,  og  behandlingen  skal forestås af læger med særligt kendskab til behandling af sygdommen. 3. Nærhedsprinc   ippet
6 Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede ve dtagen rets- akt.  Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant. 4. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. 5. Forslagets konsekvenser for Danmark HT-1 er en yderst sjælden sygdom med mindre end et nyt tilfælde i Dan  mark årligt  og  næppe  over  10  behandlingskrævende  patienter  totalt.  Sam menlignet med  den  hidtidige  behandling  må  Orfadin  (nitisinone)  anses  for  et  væsentligt terapeutisk fremskridt. Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende læg  emiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva litet. Det er Lægemiddelstyrelsens  opfattelse,  at  markedsføringen  af  det  på  gældende  l æ- gemiddel  kan  indebære  b ehandlingsmæssige  fordele,  og  i  den  sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen. Da man endnu ikke kender den pris, som Orfadin vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med HT-1, der vil skulle tilbydes behandling med Orfadin, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for amtskommunerne. Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lo vgivning. 6. Høring Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Lægemi d- delstyrelsen  ikke  for  andre  myndigheder  eller  organisationer,  da  disse  sager med  ledsagende  dokumentationsmateriale  indeholder  oplysninger  om  forret- ningshemmeligheder af sensitiv karakter. 7. Forhandlingssituationen Forslaget har været behandlet i ekspertudvalgene COMP og CHMP, som med enstemmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende læge   - middel. Forslaget  har  ikke  været  drøftet  i  EU  -regi  efter  behandlingen  i  CHMP,  hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret. 8. Dansk holdning
7 Lægemiddelstyrelsen har vurderet, at det pågældende lægemiddel fuldt ud l  e- ver op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Lægemiddelstyrelsens  opfattelse,  at  markedsføringen  af  det  pågæl  dende  læ- gemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele. I den sammenhæng udgør markedsføringen af det pågældende læge -middel en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. 9. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen kan støtte forslaget. 10. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det forventes, at hovedparten af de øvrige medlemsstater kan støtte forslaget. 11. Tidligere forelæggelse for Folketing   ets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.