Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 6. oktober 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af imazosulfuron på bilag I (positivlisten) til direktivet om plantebeskyttelses-midler (91/414/EØF). Forslaget forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 7.- 8. oktober 2004 efter komitéproceduren (Forskiftsproceduren) i medfør af art. 5 i Rådets afgørelse af 28. juni 1999.
1 N O T A T MINISTEREN Ledelsessekretariate t, EU-Koordinatione n J.nr. D 372-0002 Ref. EHT Den Notat   til   Folketingets   Europaudvalg   vedrørende   forslag   til Kommissionsdirektiv  om  optagelse  af  imazosulfuron  på  bilag  I (positivlisten) til direktivet om plantebeskyttelses-midler (91/414/EØF) Kommissionen fremsendt forslag til Kommissions direktiver om optagelse af imazosulfuron    på    bilag    I    (positivlisten)    til    direktiv    om plantebeskyttelsesmidler,  som  forventes  til  afstemning  i  Den  Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 7.-8. oktober 2004. Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag om optagelse af aktivstoffet  imazosulfuron  på  bilagslisten  under  forudsætning  af,  at  de AOEL-værdier, der er anført i vurderingsrapporten, bliver vejledende.
2 GRUNDNOTAT Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet imazosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler 1.    Status Et forslag til Kommissionsdirektiv  (SANCO/10356/04, rev . 2) “Draft Commission Directive  ../../EC amending Council Directive 91/414/EEC to include imazosulfuron as active substance”) er fremsendt til medlemsstaterne den 30. september 2004. Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet imazosulfuron på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 29.-30. marts 2004. Vurderingen er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 29.-30. marts 2004. Forslaget forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 7.- 8. oktober 2004 efter komitéproceduren (Forskiftsproceduren) i medfør af art. 5 i Rådets afgørelse af 28. juni 1999. Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet. Da imazosulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget direktivets artikel  6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I. 2.    Formål og indhold Imazosulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i et forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet imazosulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF. I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslaget, har vurderingen af imazosulfuron ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af ukrudt i korn - vist, at det kan antages, at imazosulfuron og
3 imazosulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø. Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget. Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende imazosulfuron, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport tages særligt hensyn til risikoen for vandlevende planter. Om nødvendigt skal der indføres risikobegrænsende foranstaltninger. I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives. Stoffet har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter. Komitéen blev bedt om at kommentere relevansen af nedbrydningsproduktet IPSN i jord og vand. Komitéen konkluderer, at IPSN ikke udvaskes i lysimeterforsøget, hvorfor der ikke er nogen risiko mht. grundvand. Mht. risikoen for ikke-målorganismer mente Komitéen ikke, der var tilstrækkelige data til at vurdere denne. Efterfølgende har ansøger leveret yderligere data, som viser, at der ikke er nogen risiko. 3.    Nærheds- og proportionalitetsprincippet Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet. 4.    Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget. Økonomiske og administrative konsekvenser: Der er i dag ikke godkendt imazosulfuron-holdige midler i Danmark, og der er
4 ikke ansøgt om provisorisk godkendelse. Hvis imazosulfuron optages på bilag I, træder direktivet i kraft den 1. april 2005. Det skal være implementeret inden den 30. september 2005, og inden den 30. september 2006 skal eventuelle provisoriske godkendelser vurderes på ny og eventuelt ændres i overensstemmelse med direktivet. Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner. Beskyttelsesniveau: Der er i dag ikke godkendt imazosulfuron-holdige produkter i Danmark, hvorfor der ikke er lavet en risikovurdering under danske forhold. Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der er sikre anvendelser, hvis der tages særligt hensyn til risikoen for vandmiljøet. I vurderingsrapporten nævnes endvidere, at det kan være nødvendigt at kræve yderligere data for nedbrydningsproduktet IPSN i jord. Dette sikrer, at Medlemslandene kan foretage yderligere nationale vurderinger mht. risikoen for grundvandsforurening. Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke bindende sundhedsmæssige værdier, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen. På  trods  af,  at  der  ikke  er  fastsat  harmoniserede  regler,  er  en AOEL-værdi  anført  i  rapporten  under  bindende  sundhedsmæssige værdier.   Dette   forhold   vurderes   ikke   umiddelbart   at   påvirke beskyttelsesniveauet i  Danmark,  for  så vidt  angår    imazosulfuron,  men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komitéen. For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof. Optagelse af imazosulfuron på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for imazosulfuron på en række afgrøder.
5 Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver. 5.    Høring Der foreligger ingen høring af forslaget. 6.    Forhandlingssituation Forslaget har været forelagt miljøspecialudvalget. Dansk Vand- og spildevandsforening bemærkede, at de ikke har modtaget de nødvendige oplysninger for at afgive et fagligt funderet høringssvar. Foreningen bemærkede, at sulfuronsyreholdige aktivstoffer vides, at de ofte har en lang række metabolitter med grundvandstruende egenskaber. Da foreningen ikke havde yderligere oplysninger, og der ikke er analyseret for stoffer, ser foreningen sig nødsaget til at anbefale, at regeringen stemmer imod optagelsen afimazosulfuron på bilag 1. Foreningen beklagede, at den endnu en gang har fået en helt uacceptabel kort høringsfrist og opfordrede på ny miljøministeriet i at orientere Miljøspecialudvalget om kommende høringsemner.