Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 25. november 2004 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 1995/2087 om luftfartsaftalen med USA.
1 Notat Til Folketingets Europaudvalg Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 26. oktober 2004 222-151 TS, lokaltelefon 2 43 23 2. Kontor Besvarelse  af  Kommissionens  åbningsskrivelse  nr.  1995/2087  om luftfartsaftalen med USA Ved  brev  af  27.  juli  2004  har  EU-Kommissionen  fremsendt  åbningsskrivelse  i anledning af, at Kommissionen ikke har modtaget meddelelse om de foranstaltninger, den  danske  regering  har  truffet  til  gennemførelse  af  EF-Domstolens  dom  af  5. november 2002 i sag C-1998/467 (Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber mod  Kongeriget  Danmark)  angående  luftfartsaftalen  mellem  Danmark  og  USA. Kommissionen mener, at Danmark dermed har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel  228,  stk.  1,  i  traktaten.  I  dommen  fastslog  Domstolen,  at  visse  dele  af luftfartsaftalen ikke var forenelige med Danmarks forpligtelser i henhold til traktaten. En række andre medlemsstater har modtaget tilsvarende åbningsskrivelser, idet der i 2002 faldt tilsvarende domme over syv andre medlemsstater, og Kommissionen har nu desuden indledt lignende traktatkrænkelsessager mod yderligere fire medlemsstater. Den danske regering afviser Kommissionens påstand. Det  er  Danmarks  opfattelse,  at  man  har  søgt  at  samordne  sin  gennemførelse  af dommen med de øvrige medlemsstater med henblik på at nå en fælles løsning, og at dette har været helt i overensstemmelse med Kommissionens opfattelse af den mest hensigtsmæssige linje. Nærmere bestemt har Rådet givet Kommissionen mandat til at føre forhandlinger med USA om et åbent luftfartsområde for EU og USA, og disse forhandlinger har nu stået på i et år. Der er desuden bl.a. vedtaget en forordning, der regulerer betingelserne for medlemsstaternes muligheder for at forhandle bilateralt med et tredjeland. På den baggrund har Danmark i den givne situation været afskåret fra at forhandle bilateralt med USA om at berigtige manglerne i luftfartsaftalen. I Kommissionens forhandlinger er der endnu ikke indgået en aftale med USA, men der vil formentlig i løbet af kortere tid kunne indgås en delaftale, hvorigennem de mangler, som er påpeget i dommen, vil kunne berigtiges, idet også USA synes at være indstillet herpå. Danmark har  således  endnu  ikke  overvejet  muligheden  af  at opsige  den  bilaterale luftfartsaftale med USA, hvilket i øvrigt ville indebære et stort usikkerhedsmoment for luftfartsbranchen i en vanskelig tid. Rådet og Kommissionen har tidligere erklæret sig enige om, at det kan blive nødvendigt at opsige gældende luftfartsaftaler, men kun som en sidste udvej.