Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere |
|
||
Bilag |
Journalnummer |
Kontor |
|
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende forslag til tre Kommissionsretsakter om optagelse af tre aktivstoffer på bilag I (positiv) til direktivet om plantebeskyttelsesmidler (91/414/EØF).
Forslaget forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 2. december 2004.
Ledelsessekretariatet, EU-Koordinationen
Den |
|
Notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag til tre Kommissionsretsakter om optagelse af tre aktivstoffer på bilag I (positiv) til direktivet om plantebeskyttelsesmidler (91/414/EØF)
Kommissionen fremsendt forslag til tre Kommissions direktiver om optagelse af tre aktivstoffer, som forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 2. december 2004.
Det drejer sig om følgende aktivstoffer:
· carbendazim
· thiophanat-methyl
· daminozid
Regeringen agter at stemme imod Kommissionens forslag, da Regeringen ikke mener, at der er vist sikker anvendelse for stofferne. Danmark agter at arbejde for, at det sikres, at den omtalte AOEL-værdier bliver vejledende i form af en Kommissionserklæring herom.
MILJØstyrelsen                                                                                   29. november 2004  Â
Kemikalier                                                                                            J. nr. D 017-0009
                                                                                                             NSH/ABA/STM
Foreløbige forslag til Kommissionsdirektiver “Draft Commission Directives amending Council Directive 91/414/EEC to include carbendazim, thiophanate-methyl and daminozide as active substances†er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslagene er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslagene drejer sig om optagelse af aktivstofferne carbendazim, thiophanat-methyl og daminozid på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stofferne er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 7.-8. oktober 2004.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 2. – 3. december 2004. Det skal vedtages i komitéprocedure efter for-
skriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).
Forslagene har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes.
Stofferne er blevet vurderet af forskellige medlemsstater, og vurderingerne er derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge udkast til vurderingsrapporter, der kommer til at høre til direktivforslagene, har vurderingerne af stofferne ud fra de ansøgte anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
NÃ¥r et aktivstof er optaget pÃ¥ bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgÃ¥r i, kan godkendes til brug i det pÃ¥gældende land. Denne stillingtagen skal ske pÃ¥ grundlag af de sÃ¥kaldte â€ensartede principper†(bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnÃ¥et ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet pÃ¥ datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligt hensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Carbendazim og thiophanat-methyl har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, der blevet spurgt om, Panelet vurderer, det er acceptabelt at fastsætte grænseværdierne ADI (acceptabel daglig indtagelse) og AOEL (Acceptable Operator Exposure Level), da stofferne har alvorlige egenskaber i dyreforsøg som kræftfremkaldende effekt, effekt på reproduktion og effekt på arveanlæg. Komiteen svarer, at thiophanat-methyl nedbrydes til carbendazim, der er det virksomme stof. Derfor behandles svaret om stofferne under et. Komiteens hovedkonklusion er, at der kan sættes de to ovennævnte grænseværdier for stofferne, da effekten i dyreforsøgene ikke forventes at forekomme i mennesker i lave doser.
Daminozid har været til høring i Panelet for Plantesundhed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer, der er blevet spurgt om hvorvidt urenheden og metabolitten UDMH´s kræftfremkaldende egenskaber var forårsaget af skader på arveanlæggene. Panelet blev i den forbindelse bedt om at vurdere om det var muligt at fastsætte en grænseværdi for AOEL (Acceptable Operator Exposure Level). Komiteen svarer, at på det foreliggende datagrundlag var det ikke muligt at afgøre, hvorvidt den kræftfremkaldende effekt af UDMH skyldtes skader på arveanlæggene eller en anden mekanisme, men konkluderer samtidig at det samlet set tyder på, at det sandsynligvis ikke skyldes skader på arveanlæggene. Panelet angiver en grænseværdi for AOEL, men understreger samtidig at eftersom det ikke vides med sikkerhed, at den kræftfremkaldende effekt ikke skyldtes skader på arveanlæggene skal værdien benyttes med stor forsigtighed.
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslagene.
Hvis forslagene bliver vedtaget vil stofferne dog blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om bekæmpelsesmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Hvis stofferne optages på bilag I, forventes direktiverne at træde i kraft omkring et halvt år efter afstemningen og at skulle være implementeret et halvt år efter ikrafttrædelsen. Et år efter implementeringsfristen skal eventuelle provisoriske godkendelser vurderes på ny og eventuelt ændres i overensstemmelse med direktiverne.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:Â
Der er i dag ikke godkendt produkter med carbendazim og thiophanat-methyl, da Miljøstyrelsen i forbindelse med revurderingen i 1995 besluttede at indstille dem til forbud, fordi de ud fra den daværende viden og det ansøgte anvendelsesområde var persistente (svært nedbrydelige) i jord og havde en uacceptabel høj giftighed overfor regnorme. Produkter med thiophanat-methyl blev forbudt i 1996, mens produkter med carbendazim af ansøgeren blev trukket tilbage fra det danske marked.
Mht. daminozid er der godkendelser i Danmark, som blev givet på grundlag af den daværende viden. Der ikke lavet en egentlig risikovurdering under danske forhold for væksthusarbejdere som tager hensyn til de nye oplysninger.
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der er sikre anvendelser for stofferne.
Optagelse af stofferne på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stofferne, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stofferne på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
Forslagene har været forelagt Miljøspecialudvalget.
Dansk Landbrug understregede vigtigheden af, at man får harmoniserede regler for godkendelse i EU.
Det Økologiske Råd anbefaler, at Danmark stemmer imod, at stofferne optages på bilagslisten, da rådet ikke finder, at der er sikre anvendelser for sprøjteførere og væksthusarbejdere for nogen af stofferne.
Danmarks Naturfredningsforening anbefaler, at Danmark stemmer imod optagelsen af stofferne på bilagslisten pga. risikoen for kræft.
Forbrugerrådet anbefalede, at Danmark stemmer imod optagelsen af stofferne på bilagslisten, da forslaget nedsætter beskyttelsesniveauet for sprøjteføreres og væksthusarbejderes sikkerhed ved anvendelsen af midler med de pågældende stoffer.