Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 2. december 2004 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er- hvervsministeriets notat om Kommissionens begrundede udtalelse vedrøren- de gennemførelsen af direktiv 89/665/EØF og regeringens indsigelser ad formaliteten.
2 Kommissionens begrundede udtalelse vedrørende gennemførelsen af direk- tiv 89/665/EØF og regeringens indsigelser ad formaliteten Konkurrencestyrelsen  har  den  19.  oktober  2004  modtaget  en  begrundet  udtalelse fra Kommissionen vedrørende gennemførelsen af det såkaldte kontroldirektiv (Di- rektiv 89/665/EØF), dvs. det direktiv som udstikker retningslinjerne for de natio- nale klageordninger på EU-udbudsområdet.   1. december 2004
3 Det tidligere forløb er, at Kommissionen ved åbningsskrivelse af 18. oktober 2002 indledte en traktatkrænkelsessag mod Danmark. Kommissionen mente, at den dan- ske  klageordning  i  forbindelse  med  EU-udbud  ikke  er  i  overensstemmelse  med kontroldirektivet.  Denne  opfattelse  støttede  Kommissionen  på  EF-Domstolens dom af 28. oktober 1999 i sag C-81/98, "Alcatel-dommen". Kommissionen fortol- kede dommen således, at Domstolen kræver, at der skal være en ”rimelig frist” eller en  ”stilstandsperiode”  mellem  det  tidspunkt,  hvor  forbigåede  tilbudsgivere  får meddelelse om den beslutning om tildeling af kontrakt, som en udbyder har truffet, og det tidspunkt, hvor kontrakten indgås. Kommissionen fandt, at Danmark ikke efterlever kontroldirektivet, fordi den danske lovgivning ikke indeholder en sådan frist. Den  danske  regering  svarede  den  17.  januar  2003  afvisende  på  Kom- missionens åbningsskrivelse, idet regeringen bestred, at der som følge af Alcatel-dommen eller i øvrigt skulle være tale om mangelfuld gen- nemførelse af kontroldirektivet.  Regeringen anmodede i svaret  om et møde med Kommissionen om sagen. Der blev efterfølgende afholdt to møder med Kommissionen, den 26. maj 2003 og den 14. november 2003, hvor der blev opnået enighed om, at det ikke var nødven- digt  at  indføre  en  frist  mellem  tildelingsbeslutningen  og  kontraktens  indgåelse  i dansk  ret,  såfremt  Danmark  udstedte  retningslinjer/regler  om  samtidig  underret- ning af ansøgere og bydende. Kommissionen meddelte endvidere, at sagen i så fald ville blive forelagt og lukket formelt på det kommende plenummøde for kommis- særerne i marts 2004. Som opfølgning på aftalen med Kommissionen udstedte Konkurrencestyrelsen den 19. december 2003 en cirkulæreskrivelse, hvis indhold blev godkendt af Kommissi- onen. Den  danske  regering  har  herefter  intet  hørt  til  sagen  før  modtagelsen  af  den  be- grundede udtalelse den 18. oktober 2004. På  baggrund  af  dette  forløb  var  det  regeringens  overbevisning,  at  Kommissionen var tilfreds med den danske retstilstand. Den danske regering mener, at Kommissionen ved at fremsende en begrundet ud- talelse på nuværende tidspunkt, og uden at der forinden er givet nogen meddelelse om,  at  Kommissionen  har  ændret  standpunkt,  har  vanskeliggjort  regeringens  mu- lighed for at iværksætte eventuelle nødvendige tiltag, således at sagen kan afsluttes i mindelighed.   Regeringen  har  derfor  ved  brev  af  22.  november  2004  besvaret  Kommissionens begrundede  udtalelse  med  indsigelser  mod  sagens  formalitet,  og  anmodet  om,  at sagen enten trækkes tilbage, eller at der gives en tilstrækkelig forlængelse af fristen for besvarelse til, at der kan findes en løsning på sagen.
4