Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 6. december 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe- riets notat samt reviderede grundnotat om forslag til Kommissionens for- ordning om ændring af bilag I, del B i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler. Det reviderede kompromisforslag forventes sat til afstemning den 9. decem- ber 2004.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i R  å- dets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produkt   i- onsmetode  for  landbrugsprodukter  og  om  angivelse  heraf  på  landbrug s- produkter og levnedsmidler Kommissionen har den 5. oktober 2004  udleveret et arbejdsdokument med for- slag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets foror   d- ning (EØF) nr. 2092/91. Kommissionen har senest den 24. november 2004 fre  m- lagt et revideret kompromisforslag. Det  reviderede  kompromisforslag  forventes  sat  til  afstemning  den  9.  december 2004. Det endelige forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode  for landbrugspro- dukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler, (herefter ”RFO 2092/91”). Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde og i visse tilfælde i en overgangsperiode være muligt at indsætte ikke -økologisk e dyr på økologiske jordbrugsbedrifter.  Disse  muligheder  vil  ellers  udløbe  den  31.  december  2004. Med forslaget vil det ved udløbet af vi sse overgangsperioder ikke være muligt at indsætte  konventionelle  avlsdyr  i  allerede  etablerede  økologiske  besætninger, men alene ved førstegangsetablering af økologisk besæ tning. En  vedtagelse  af  forslaget  skønnes  ikke  at  berøre  beskyttelsesniveauet  i  Da  n- mark. Danmark kan overordnet støtte forslaget. Det reviderede kompromisforslag af 24. november 2004 er dog umiddelbart en forringelse af det oprindeligt fremsat- te forslag. Da forslaget i vidt omfang viderefører undtagelsesbestemmelser, der ellers udløber den 31. december 2004, vil det  - hvis et forslag ikke bliver vedta- get - betyde, at der ikke længere vil være mulighed for ved førstegangsetablering og ved fornyelse eller genetablering af en økologisk besætning eller flok at in   d- sætte konve  ntionelle dyr. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet/ 5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 6. december 2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 238
3 Danmark støtter, at der fortsat er mulighed for i et vist omfang at indsætte ikke   - økologiske dyr til avl. Det gør det   nemmere for nye økologer at komme til, lig e- som avlsmaterialet løbende kan fornyes. Danmark finder, der er et øget behov for, at kunne indsætte ikke økologiske svin, da det her er særligt vanskeligt at få et tilstrækkeligt genetisk materi  ale. Danmark finder det dog ikke hensigtsmæssigt, at muligheden for at indsætte kyllinger til æ  glægning under 18 uger forlænges på ubestemt tid, indtil der er fastsat fælles produktionsre  gler. Indsættelse af ikke  -økologiske kyllinger bør ske inden de er tre dage gamle. Jo yngre dyrene er ved indsættelsen, jo nemmere har de ved at tilpasse sig det økologiske miljø, hvorfor det også af hensyn til dyr   e- velfærden er mere hensigtsmæssigt med tidlig in dsættelse. Tilsvarende er det ikke hensigtsmæssigt, at   de kyllinger, der indtil, der er fastsat fælles pr  oduktionsregler, indsættes under 18 uger gamle,   først  skal have været fodret med økologisk f oder og have været underlagt de veterinærmedicinske regler i økologiforordningen fra den 31. dece mber 2005. Danmark finder det ikke hensigtsmæssigt, at bestemmelsen, der gav mulighed for i særlige tilfælde at holde fjerkræ i nde, fjernes. Danmark  finder  det  generelt  vigtigt,  at  reglerne  i  øvrigt  ikke  medfører  ekstra byrder for erhverv og myndigheder. Regeringen agter at tilslutte sig et kommende forslag, idet man arbejder for, at undtagelsen til at indsætte ikke  -økologiske dyr til avl i et vist omfang v i- dereføres, at der gives øget mulighed for at indsætte konventionelle svin til avl, at ikke-økologiske kyllinger til æglægning skal indsætt es tidligere, at  de  kyllinger,  der  indtil,  der  er  fastsat  fælles  produktionsregler,  indsættes under  18  uger  gamle,  skal  have  været  fodret  med  økologisk  foder  og  have været underlagt de veterinæ rmedicinske regler i økologiforordningen tidlig e- re, at der gives mulighed for i særlige tilfælde at holde fjerkræ inde og at reglerne i øvrigt ikke medfører ekstra byrder for erhverv og myndigheder.
4 Revideret Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i R  å- dets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produkt   i- onsmetode  for  landbrugsprodukter  og  om  angivelse  heraf  på  landbrug s- produkter og levnedsmidler Ændringer  i  forhold  til  notat  af  8.  november  2004  er  markeret  med  en  streg  i marginen. Resumé Med en vedtagelse af forslaget vil det fortsat i visse tilfælde og i visse t  ilfælde i en overgangsperiode være muligt at indsætte ikke -økologiske dyr på økologiske jordbrugsbedrifter.  Disse  muligheder  vil  ellers  udløbe  den  31.  december  2004. Med forslaget vil det ved udløbet af visse overgangsperioder ikke være muligt at indsætte    konventionelle  avlsdyr  i  allerede  etablerede  økologiske  besætninger, men  alene  ved  førstegangs  etablering  af  økologisk  besæ tning.  En  vedtagelse  af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har den 5. oktober 2004  udleveret et arbejdsdokument med for- slag til Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B, i Rådets foror   d- ning (EØF) nr. 2092/91. Kommissionen har senest den 24. november 2004 fre  m- lagt et revideret kompromisforslag. Det endelige forslag forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugspr o- dukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler, (herefter ”RFO 2092/91”). Det endelige forslag skal behandles i en procedure III i Den stående Komité for Økologisk  Landbrug.  Hvis  der  er  kvalificeret  flertal,  udsteder  Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen s   a- gen for Rådet og underretter samtidig Europa -Parlamentet. Rådet kan med kval i- ficeret  flertal  vedtage  forslaget  uændret  eller  udtale  sig  imod  det.  Hvis  der  er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle forslaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen ud- stede forordningen. Det reviderede forslag forventes sat til afstemning på et komitémøde den 9. d e- cember 2004. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet/ 5. og 8. kontor J.nr. PD6011/EU20-6/5.kt. 1690 6. december 2004 PLM/AFF/LBRO/JWP FVM 238
5 Nærheds  - og proportionalitetsprincippet Der er ikke redegjort for nærheds  - og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om gennemførelse sbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt. Formål og indhold Førstegangsetablering  af en økologisk besætning e   ller flok Muligheden for at indsætte ikke  -økologiske dyr udløber den 31. december 2004. Med forslaget vil det fortsat være muligt at in  dsætt  e ikke-økologiske dyr til avl. Kyllinger  til  æglægning  og  fjerkræ  til  slagt  skal  indsættes,  inden  de  er  3  dage gamle. Men det vil, indtil der er fastsat fælles produktionsregler for æglæggere, efter tilladelse fra den kompetente myndighed eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger til æglægning under 18 uger gamle, hvis der ikke er tilstræ k- keligt  med  kyllinger,  der  er  under  3  dage  gamle  til  rådighed.  De  kyllinger,  der indtil,  der  er  fastsat  fælles  produktionsregler,  indsættes  under  18  uger  gamle, skal fra den 31. december 2005 have været fodret med økologisk foder og have været  underlagt  de  veterinæ rmedicinske  regler  i  økologiforordningen.  Beste m- melsen har ikke længere en rev  isionsdato. Fornyelse eller genetablering af en økologisk besætning e   ller flok Muligheden for at indsætte ikke  -økologiske dyr udløber den 31. december 2004. Med  forslaget  vil  der  kunne  indsættes  kyllinger  til  æglægning,  samt  fjerkræ  til slagt, som er under 3 dage gamle. Men det vil, indtil der er fastsat fælles produ  k- tionsregler  for  æglæggere,  efter  tillade lse  fra  den  kompetente  myndighed  eller kontrolorgan være muligt at indsætte kyllinger til æglæ gning under 18 uger gam- le,  hvis  der  ikke  er  tilstrækkeligt  med  kyllinger,  der  er  under  3  d  age  gamle  til rådighed. De kyllinger, der  indtil, der er fastsat fælles produktionsregler, indsæ t- tes under 18 uger gamle, skal fra 31. december 2005 have været fodret med øk   o- logisk  foder  og  have  været  underlagt  de  veterinærmedicinske  regler  i  økolog i- forordningen. Der vil i en overgangsperiode indtil den 31. juli 2006 være muli  g- hed for at indsætte smågrise under 35 kg til avl. Bestemmelsen har ikke læ ngere en revisionsdato. Opdræt af fjerkræ Med det seneste kompromisforslag gives der ikke mulighed for at holde fjerkræ inde. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget. Gældende dansk ret Området er reguleret af reglerne i RFO 2092/91 som ændret ved RFO 1804/1999 og  KFO  2277/2003  samt  i  bekendtgørelsen  om  økologisk  jordbrugsproduktion nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer (ø   kologibekendtgø Konsekvenser En  vedtagelse  af  forslaget  skønnes  ikke  at  berøre  beskyttelsesniveauet  i  Da  n- mark.  Forslaget  har  ingen  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekve  n- ser.
6 Høring Det tidligere forslag af 5. oktober 2004 har været i   skriftlig hø -udvalget (landbrug). Landbrugsraadet  har  fremsendt  bemærkninger  fra Dansk  Landbrug,  Økologisk Landsforening,  Mejeriforeningen,  Danske  Slagterier,  herunder  Landsudvalget for Svin, Kødbranchens Fællesråd, Dansk Kvæg og Det Danske Fjerkræ  raad. Organisationerne  finder  det  positivt,  at  revisionsdatoerne  er  fjernet,  således  at overgangsperioden  bortfalder.  Overgangsordninger  er  udmærkede  til  tilpasni  n- ger  af  produktionen,  men  det  er  ikke  troværdigt  for  den  økologiske  produktion gentagne gange at udsætte ikrafttrædelse af re gler. Det er derfor vigtigt, at over- gangsordninger overholdes af hensyn til producenternes mulighed for at tilrette- lægge en optimal produktion også på længere sigt og af hensyn til konkurrenc e- situationen. Fortsatte overgangsordninger udhuler investeringerne ved at efterle- ve reglerne. Organisationerne  finder,  det  er  nødvendigt  at  kunne  indsætte  konventionelle avlsdyr  i  allerede  etablerede  økologiske  besætninger  og  ikke  alene  ved  først e- gangs  etablering  af  økologisk  b esætni  ng,  således  at  økologiske  producenter  får mulighed  for  at  bruge  de  genetisk  bedste  avlsdyr  i  produktionen.  Det  gælder både den økologiske fjerkræ - og svineproduktion. Organisationerne  bemærker,  at  man  i  Danmark  for  eksempel  ikke  har  et  ti  l- strækkeligt  økol   ogisk  avlssystem  for  svin,  og  der  er  heller  ikke  udsigt  til  at  få det. De økologiske producenter vil derfor hurtigt gå glip af det gen  etiske potenti- ale, hvis de ikke kan indsætte konventionelle svin som avlsdyr. Det vil klart gå ud  over  blandt  andet  kødkva liteten,  men  også  produktivit eten  og  dermed  øk o- nomien i økol ogisk svineproduktion. Med det lille produktionsomfang den økologiske svineproduktion har, vil pop u- lationen være for lille til at udvælge avlsdyr med gode gener, idet der er behov for vedligeholdelse af økol ogisk avlsbesætninger med renracede dyr af mindst 3 racer for at lave egnede krydsningsdyr. Organisationerne finder således, at der er behov for fortsat at kunne indsætte konventionelle svin   - til avl. Det er imidlertid vigtigt, at der ikke tillades indsættelse af konventionelle dyr alene til opfe  dning. Organisationerne bemærker, at det ikke udelukkende burde være en dansk int e- resse i EU, da en del lande ikke har haft et økologisk sohold, idet de har prod u- ceret økologiske slagtesvin ved at inds ætte konventi  onelt fødte grise. Når  det  gælder  indsættelsen  af  fjerkræ,  kan  o rganisationerne  ikke  støtte  den gradvise  overgang  i  forbindelse  med  indsættelse  af  ikke  -økologiske  fjerkræ, hvor  man  frem  til  31.  juli  2006  vil  kunne  indsætte  dyr  under  18  uger,    hvis  der ikke er tilstrækkelig forsyning med dyr under 3 d  age. Det er vurderingen, at der er tilstrækkeligt økologisk opdræt af æglæggere i Danmark, og det er vigtigt, at grundlaget herfor ikke undermineres.
7 Organisationerne finder der positivt, at der bliver mulighed for at holde fjerkræ indendørs i begrænset periode, hvis det er påkrævet af hensyn til særlige sun d- hedsmæssige forhold. Kompromisforslaget af 24. november 2004 har været i fornyet skriftlig h  ø § 2-udvalget (landbrug). Landbrugsrådet   har  fremsendt  bemærkninger  fra    Dansk  Landbrug,  Økologisk Landsforening,  Mejeriforeningen,  Danske  Slagterier,  herunder  Landsudvalget for  Svin,  Kødbranchens  Fælle   sråd,  Dansk  Kvæg  og  Det  Danske  Fjerkræraad . Organisationerne  henholder  sig  som  udgangspunkt  til  deres  tidligere  høring s- svar. Organisationerne bemærker, at der nu ikke sættes slutdato på muligheden for at indsætte  ko  nventionelle æglæggere  op  til  18  uger.  Formuleringen  ”indtil  der  er fastsat fælles re  gler” anses for ukonkret, da det vil være umuligt    at planlægge en produktion efter en sådan form ulering. Organisationerne finder det beklageligt, at der angående indsættelse af konvent   i- onelle  avlsdyr  i  etablerede  økologiske  besætninger  ikke  er  sket  en  imødeko m- melse af det faktum, at der som tidligere anført er et stort behov for at indsætte konventionelle svin til avl for overhovedet at kunne bevare en økologisk svin e- produktion og en positiv udvikling inden for økologien. I Danmark har man ikke et tilstrækkeligt økologisk avlssystem for svin, og der er he   ller ikke udsigt til at få det. Umiddelbart vil de samme forhold være gældende i de øvrige EU -lande. Med det lille produktionsomfang den økologiske svineproduktion har, vil pop u- lationen  være  for  lille  til  at  udvælge  avlsdyr  med  gode  gener.  De  økologiske producenter vil derfor hurtigt gå glip af det genetiske potentiale, hvis de ikke kan indsætte ko  nventionelle svin som avlsdyr. Det vil klart gå ud over blandt andet kødkvaliteten, men også produktiviteten og dermed øk   onomien i økologisk sv i- neproduktion. Organisationerne  finder  fortsat,  at  der  bør  være  mulighed  for  at  holde  fjerkræ inde i en periode af sundhedsmæssige hensyn. Organisationerne bemærker endeligt, at hvis der ikke vedtages ændringer,  skal der f.eks. fra 1. januar 2005 indsætte øko   -opdrættede   daggamle kyllinger, hvilket ikke er tilrådighed pr. 1. januar 2005. Organisationerne tilskynder derfor, at der i forhandlingerne  opnås  enighed,  der  tilgod eser  den  økologiske  produktion  bedst muligt. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er oversendt notater i sagen den 8. november 2004.