dlemmerne af Folketingets Europaudvalg deres stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 8. december 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til beslutning om udvikling af miljømærke- kriterier for tildeling af EF-miljømærket, Blomsten, til produktgruppen smøremidler. Forskriftsudvalget skal behandle forslaget og foretage afstemning om vedtagelse på møde den 9. december 2004.
2 N O T A T MINISTEREN Ledelsessekretariatet, EU-Koordinationen J.nr. D 432-0004 Ref. EHT Den   Notat  til  Folketingets  Europaudvalg  vedrørende  forslag  til  Kommissions beslutninger    om    udvikling    af    miljøkriterier    for    tildeling    af    EF- miljømærket (Blomsten) til smøremidler Kommissionen har den 19. november 2004 fremsendt ovennævnte forslag til Kom- missions beslutninger, som er sat til afstemning den 9. december 2004. Forslagene  til  kriteriesættet  for  smøremidler  stiller  bl.a.  krav  til  energiforbrug,  krav  vedr.  brug  af stoffer, som vanskeligt nedbrydes i det naturlige miljø samt krav vedr. brug af stoffer, som er giftige for vand- og jordlevende organismer.   Regeringen  agter  at  stemme  for  Kommissionens  forslag.  Regeringen  lægger  vægt på,  at  miljø grænseværdi for uønskede stoffer samt at der i forbindelse med information til bru- geren af produktet gives information om bortskaffelse af smøremidlet efter brug og evt. emballage. Regeringen mener, at det er positivt, at der gives mulighed for at miljømærke smø- remidler,  og  miljøbeskyttelsesniveauet  for  kriteriesættet  vurderes  at  være  det samme som miljøbeskyttelsesniveauet for det nordiske miljømærke Svanen.
3 MILJØstyrelsen 7. december 2004 Stab & Strategi D 432-0004 san GRUNDNOTAT   Kommissionens  forslag  til  beslutning  om  udvikling  af  miljømærkekriterier  for  tildeling  af EF-miljømærket, Blomsten, til produktgruppen smøremidler. 1Status Kommissionen har den 18. november 2004 fremsendt endeligt forslag til Kommissionens beslutning om udvikling af miljøkriterier for tildeling af EF-miljømærket til smøremidler. Forslaget er vedlagt som bilag: “EN COMMISSION DECISION of establishing the ecological criteria for the award of the Community eco-label to lubricants”. Forslaget til kriterier udgør en opfølgning af artikel 4 og 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forord- ning nr. 1980/2000 af 17. juli 2000 om en revideret ordning for tildeling af EF-miljømærke.   Kriterier  og  gyldighedsperiode  for  miljømærkekriterier  fastlægges  i  overensstemmelse  med  frem- gangsmåden i art. 17 som er en forskriftsudvalgsprocedure, efter høring af Det Europæiske Miljø- mærkenævn. Kriterierne foreslås gyldige i 5 år. Forskriftsudvalget skal behandle forslaget og foretage afstemning om vedtagelse på møde d. 9. decem- ber 2004. Produktgruppen  smøremiddel  omfatter  hydraulikolie,  2-taktsolie,  smørefedt,  kædesavsolie  og  andre olier, som anvendes udendørs i åbne systemer, hvor risikoen for spild er høj.   2.  Formål og indhold Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EF-miljømærket til Smøremidler.   Kriterierne sigter især mod reduktion af skader på miljøet eller risici relateret til brugen af: Energi (global opvarmning, forsuring, forbrug af ikke fornybare energiressourcer) ved at reducere og udskifte anvendelsen af  mineralske olier (ikke fornybare) med  syntetiske olier eller planteolier (fornybare). Stoffer, som vanskeligt nedbrydes i det naturlige miljø.    Stoffer som er giftige for vand- og jordlevende organismer heriblandt mennesker. Kriterierne for et miljømærket produkt skal udgøre et sæt relevante krav til de dele af produktets livscyklus som er mest belastende. LCA studiet har udpeget de væsentligste miljøbelastninger til at komme fra anvendelsen af fossile olier, som bl.a. under fremstilling og bortskaffelse giver anledning til CO2 udledninger. Desuden tilsættes en lang række stoffer, som giver produktet sin funktion. Dis-
4 se stoffer kan være giftige og være svært nedbrydelige i naturen. Det er efter disse betragtninger, at kriterierne er stillet op. Arbejdet med produktgruppen er i høj grad funderet på de øvrige nationale miljømærkeordninger i EU som har smøremidler som produktgruppe. Man kan derfor tale om genbrug af kriterier i positiv forstand. Ønsket om at Blomsten skal kunne miljømærke smøremidler er især fremsat af industrien, som har deltaget meget med kriterieudviklingen. På europæisk plan er der flere nationale miljømærker, som har kriterier for smøreolier, hvor de vigtig- ste er Blauer Engel (Tyskland) og svanemærket (Norden) samt 2 svenske standarder (Svensk Standard: SS 155434 og SS155470), der også indeholder miljøkrav. Det er især disse miljømærker og standarder Blomsten er inspireret af. Kriterium 1: Blomstmærkede smøremidler må ikke være omfattet af pligten om mærkning af produktet med R- sætninger, som defineret i EUs Præparat direktiv 1999/45/EC med følgende klassificering for miljø- og sundhedsskadelighed: R20, R 21, R 22, R 23, R 24, R 25, R 26, R 27, R 28, R 33, R 34, R 35, R 36, R 37, R 38, R 39, R 40, R 41, R 42, R 43,  R 45, R 46, R 47, R 48, R 49, R 50, R 51, R52, R 53, R 59, R 60, R 61, R 62, R 63, R 64, R 65, R 66, R 7, R 68 og kombinationer heraf. Kriterium 2: Smøremidlet skal overholde krav til akvatisk toksicitet, som kan vurderes efter 2 metoder. Kriterium 2.1: Akvatisk toksicitet vurderes for hele produktet, eller Kriterium 2.2: Akvatisk toksicitet vurderes på enkeltstofniveau for hele produktet. For ansøger er der valgfrihed mellem de to vurderingsmetoder.   Kriterium 3: Indholdet  af  ikke-bionedbrydelige  og  bioakkumulerbare  stoffer  skal  begrænses.  Kriteriet  angiver minimumsmængder af helt nedbrydelige ingredienser (minimum 75-90%, afhængig af type af smø- remiddel).  Filosofien  er,  at  alle  ingredienser  i  et  miljømærket  smøremiddel  tillige  ikke  må  være bioakkumulerbare (dvs. ophobes i fødekæden) med, at de ikke er nedbrydelige. Kriterium 4: Stoffer, som er på EU's liste over prioriterede stoffer som er uønskede i vandmiljøet, samt den nu- værende OSPAR liste over uønskede kemikalier må ikke udgøre en del af det miljømærkede smøre- middel. Udover disse to lister, som kan beskrives som signallister må det miljømærkede smøremid- del ikke tilsættes organiske halogenerede stoffer og nitrit-forbindelser. Metaller anvendes oftest som smøremiddelingrediense.  Her  beskriver  kriterium  4  at  kun  natrium,  kalium,  magnesium,  kalcium, litium og aluminiumsmetaller må anvendes i miljømærket smøremiddel. Kriteriet beskriver at man ikke bevidst (eng. intentionally) må tilsætte de pågældende kemiske stoffer. Dvs. deciderede urenheder må gerne forefindes i smøremidlet. Grænseværdien for hvornår noget er en bestanddel og hvornår det er en urenhed i smøremidlet ligger på 0,1%. Kriterium 5: Smøremidlet skal bestå af en vis mængde fornybare materialer, dvs. fra især vegetabilsk produktion (planteolier). Niveauet afhænger af produkttypen (mellem 45-70%). Kriterium 6:
5 Produkternes tekniske egenskaber skal dokumenteres enten efter bestemt standard eller ved en bru- gertest. Hvor der allerede er udviklet standardtest for et produktområde (f.eks. hydrauliske olier) skal et produkt, hørende under et sådant produktområde, opfylde den pågældende standardtest. Kriterium 7: Kriteriet fastsætter krav til forbrugeroplysning på produktet. Som kriteriet er beskrevet nu skal der alene stå ”Mindre miljøbelastning”. 3    Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derfor både nærheds- og proportionalitetsprincippet. Forslagets konsekvenser for Danmark. Lovgivningsmæssige konsekvenser Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Økonomiske konsekvenser Erhvervelse af miljømærket indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet af de konkur- rencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket. Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser. Miljømæssige konsekvenser Det konkrete forslag til miljømærkning af smøreolier indeholder en række krav som kan have positive miljømæssi- ge konsekvenser i Danmark og Europa., såfremt produktgruppen på europæisk plan vinder udbredelse.   Høring. En  tidligere  version  af  Kommissionens  udkast  har  været  sendt  i  høring  hos  Miljømærkenævnet  i perioden  11.  august  til  8.  september  2004.  Høringen  har  ikke  givet  anledning  til  substantielle  be- mærkninger.