dlemmerne af Folketingets Europaudvalg deres stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 8. december 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende udkast til Kommissionens beslutning om anvendelse af det ozon- lagsnedbrydende stof methylbromid til kritiske anvendelser (anvendelser, hvor der ikke fin- des anvendelige alternativer). Forslaget skal behandles den 9. december 2004 i forvaltningskomitéen for forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
2 MILJØministeriet   8. december 2004 Ledelsessekretariatet   J.nr. D 602-0002 EUK   olk/dbj/EUK NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Udkast  til  Kommissionens  beslutning  om  anvendelse  af  det  ozonlagsnedbrydende  stof methylbromid til kritiske anvendelser (anvendelser, hvor der ikke findes anvendelige alter- nativer) Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 9. december 2004 i forvaltnings- komiteen for forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Beslutningen skal tages i overensstemmelse med forvaltningsproceduren (1999/468/EF art. 4) og forudsætter derfor, at Med- lemsstaterne  ikke  manifesterer  et  blokerende  mindretal  imod.  Beslutningen  er  i  overensstemmelse med Montreal Protokollens bestemmelser om beskyttelse af ozonlaget. Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været  reguleret  siden  1991,  pt.  ved  forordning  2037/2000  om  stoffer,  der  nedbryder  ozonlaget. Methylbromid  anvendes  især  i  landbrug  og  gartneri  som  desinfektions-  og  bekæmpelsesmiddel.  I Danmark har denne anvendelse af methylbromid været forbudt siden 1995. Formålet med beslutningen er – i overensstemmelse med forordningens artikel 3 stk. 2 – at definere de ’kritiske anvendelser’, hvor der ikke findes anvendelige alternativer til methylbromid, og fastlægge de mængder af methylbromid, som kan bruges hertil. Forekomsten af andre skadevoldere og andre dyrkningsforhold end i Danmark er blandt andet årsa- gen til, at methylbromid kan være nødvendig i andre lande. I det foreliggende beslutningsforslag er det især forskellige former for anvendelser indenfor gartneri, som for eksempel desinfektion af jord- bærplanter, beskyttelse af drivhustomater og lignende, hvor anvendelsen af methylbromid vurderes at være nødvendig. Det er Danmarks holdning, at ozonlaget skal beskyttes mest muligt, og at forbruget af methylbromid derfor  skal  begrænses  mest  muligt.  Da  der  er  et  kraftigt  pres  fra  ansøgerlandene  om  at  forøge mængden af methylbromid, vurderes Kommissionens forslag at være det bedst opnåelige kompro- mis.   Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag og arbejde for at der ikke sker en øgning af de tildelte mængder af methylbromid.
3 MILJØstyrelsen        8 december 2004 Kemikalieneheden        MAS GRUNDNOTAT  til Folketingets Europaudvalg Udkast til Kommissions beslutning om anvendelse af det ozonlagsnedbry- dende  stof  methylbromid  til  kritiske  anvendelser  (anvendelser,  hvor  der ikke findes anvendelige alternativer). 1. Status Ovennævnte  forslag  til  Kommissionsbeslutning.  Forslaget  skal  behandles  den  9. december 2004 i forvaltningskomiteen for forordning 2037/2000 om stoffer, der ned- bryder ozonlaget. Forslaget foreligger kun på engelsk. Beslutningen skal tages i overensstemmelse med forvaltningsproceduren (1999/468/EF art. 4) og forudsætter derfor, at Medlemsstaterne ikke manifesterer et blokerende mindretal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning. Be- slutningen er i overensstemmelse med Montreal Protokollens bestemmelser om beskyttelse af ozonlaget. Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været reguleret siden 1991, pt. ved forordning 2037/2000 om stof- fer,  der  nedbryder  ozonlaget.  Methylbromid  anvendes  især  i  landbrug  og  gartneri som  desinfektions-  og  bekæmpelsesmiddel.  I  Danmark  har  denne  anvendelse  af methylbromid været forbudt siden 1995. 2. Formål og indhold Formålet med beslutningen er i overensstemmelse med forordningens artikel 3 stk. 2, at definere de ’kritiske anvendelser’, hvor der ikke findes anvendelige alternati- ver til methylbromid, og fastlægge de mængder af methylbromid, som kan bruges hertil. Forekomsten  af  andre  skadevoldere  og  andre  dyrkningsforhold  end  i  Danmark  er blandt andet årsagen til at methylbromid kan være nødvendig i andre lande. I det foreliggende beslutningsforslag er det især forskellige former for anvendelser inden- for gartneri, som for eksempel desinfektion af jordbærplanter, beskyttelse af driv- hustomater og lignende, hvor anvendelsen af methylbromid vurderes at være nød- vendig. 3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
4 Forslaget vedrører implementering af et direktiv ved hjælp en sag i komiteprocedu- re. Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet & proportiona- litetsprincippet 4. Konsekvenser for Danmark Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konse- kvenser for Danmark. Da nedbrydningen af ozonlaget er et globalt miljøproblem og da forslaget indebærer at der sker et udslip af methylbromid til atmosfæren, vurderes det at have en lille ne- gativ indvirkning på beskyttelsesniveauet også i Danmark. Det vurderes dog at for- slaget søger at begrænse forbruget så meget som det er muligt. 5. Høring Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget vedrørende miljø med frist den 7. december 2004. Der er indkommet følgende svar: Specialarbejderforbundet  (SiD)  finder,  at  anvendelsen  af  methylbromid  ikke  bør være tilladt, idet methylbromid ikke kun er ozonlagsnedbrydende, men også meget sundhedsskadeligt for de personer, der udbringer pesticidet. Derfor mener SiD, at Danmark skal argumentere for et fuldstændigt forbud mod anvendelsen. Hvis pe- sticidet fortsat skal anvendes, opstiller SiD som minimumskrav, at der bliver udar- bejdet  en  handlingsplan  for  en  fuldstændig  udfasning  af  methylbromid  over  en maksimalt 5-årig periode. Danmarks Naturfredningsforening (DN) kan ikke støtte den danske holdning om at acceptere  Kommissionens  forslag  om  tilladelse  af  anvendelse  af  methylbromid  til særligt begrundede formål som jorddesinfektionsmiddel i gartnerier. Et dansk total- forbud  siden  1995  har  vist,  at  methylbromid  kan  undværes.  Stoffet  er  en  kraftig drivhusgas. DN mener, at det ikke kan udelukkes, at en EU-accept og tilladelse af stoffet kan bevirke, at Danmark kan blive tvunget til at ”lukke op” for methylbro- mid igen. Derfor mener DN, at Danmark skal arbejde for et totalforbud i EU. Forbrugerrådet har meddelt, at de af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at kommentere sagen.