Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 9. december 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Indenrigs- og Sundhedsministeriets notat samt grundnotat om forslag til kommissionsbe- slutning om udstedelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Xeristar. Forslaget behandles i skriftlige procedure, og Kommissionen og har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for for- skriftskomitéen i hænde senest den 10. december 2004.
2 Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markeds- føringstilladelse for lægemidlet ”Xeristar –  duloxetine hydrochloride” Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat. Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlems- staternes  stillingtagen  skal  være  formanden  for  forskriftskomitéen  i  hænde  senest den 10. december 2004. Xeristar  (duloxetin  hydroklorid)  er  godkendt  til  behandling  af  moderate  til  svære depressioner. Moderat til svær depression er den hyppigste psykiske lidelse og vil i løbet af livet optræde hos ca. 15 % ( 25 % hos kvinder) af befolkningen.   Der eksisterer en række forskellige behandlinger, fx antidepressiv medicin, elektro- terapi (NCE) og forskellige former for psykoterapi. De vigtigste lægemidler omfat- ter  de  tricycliske  antidepressiva,  de  selektive  serotonin  genoptagelses-hæmmere (SSRI),  de  heterocycliske  midler  og  monoamino-xidase  (MAO)-hæmmere,  samt nogle få andre, som hæmmer såvel serotonin som noradrenalin.   Xeristar hæmmer specifikt de to signalstoffer i hjernen serotonin og noradrenalin. Stoffet indtages som 30 mg eller 60 mg enterokapsler. I sammenlignende undersø- gelser over for andre antidepressive midler er der fundet lignede terapeutisk effekt.    De hyppigste bivirkninger er kvalme, mundtørhed og forstoppelse. Øvrige bivirk- ninger  er  nedsat  appetit,  søvnløshed,  øget  svedtendens,  seksuelle  forstyrrelser  og træthed. Der er desuden observeret tilfælde af selvmords-forestillinger og –adfærd. Ved pludseligt ophør med behandlingen er der set seponeringssymptomer.   Lægemidlet må kun udleveres efter recept. Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt ud le- ver op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Læ- gemiddelstyrelsens  opfattelse,  at  markedsføringen  af  det  pågældende  lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen. Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet 4.kt. J.nr. 2004-1307-90 SUM nr. 0410 . / .
3 Grundnotat  til  Folketingets  Europaudvalg  om  forslag  til  kommis- sionsbeslutning  om  udstedelse  af  markedsføringstilladelse  for  l  æ- gemidlet Xeristar 1. Indledning Kommissionens forslag (EU/1/04/297/001-004 (EMEA/H/C/573)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 10. novembe r 2004. Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse  af fællesskabsprocedurer for godkendelse  og  overvågning  af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret  telse af et europæisk lægemiddelagentur . Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med- lemsstaternes   stillingtagen   til   forslaget   skal   være  formanden  for  for skrifts- komitéen i hænde senest den 10. december 2004. Efter  forordning  726/2004  skal  en  central  godkendelsesprocedure  følges  ved ansøgninger  om  udstedelse  af  markedsføringstilladelse  til  lægemidler  ud   viklet på  grundlag  af  en  række  bioteknologiske  fremgangsmåder.  Proceduren  skal desuden  anvendes  ved  godkendelse  af  lægemidler  til  mennesker  med  et  in d- hold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden  for  EU),  når  de  pågældende  lægemidler  er  fremstillet  til  behandling  af immunforsvarssygdomme,  kræft,  visse  nerve -lidelser,  sukkersyge  og  sjældne sygdomme  samt  ved  godkendelse  af  veterinære  lægemidler  bestemt  til  at fremme dyrs vækst eller produktivitet. Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den centrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er b  e- handlingsmæssigt,  vid enskabeligt  eller  teknisk  nyskabende,  samt  læge midler, hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien terne.   Ansøgninger,  der  behandles  efter  den  centrale  procedure,  indsendes  til  Det Europæiske   Lægemiddelagentur.   Lægemiddelagentur   ets   udtalelse   om   an- søgningen  afgives  af  et  af  agenturets  videnskabelige  ekspertudvalg.  Ved  a n- søgninger  om  godkendelse  af  lægemidler  til  mennesker  afgives  udtalelse  af CHMP  (Committee  for  Medicinal  Products  for  Human  Use  –  Udvalget  for  Hu- manmedicinske  Læge midler).  Hvert  medlemsland  har  udpeget  1  medlem  til dette udvalg. Kommissionen   træffer   afgørelse   om   godkendelse   eller   nægtelse   af   god   - kendelse   af   udstedelse   af   en   markedsføringstilladelse   efter   forvaltnings - proceduren  i  Det  Stående  Udvalg  for  Humanmedicinske  Lægemidler.  Kom - missionen   vedtager   de   foreslåede   foranstaltninger,   der   straks   finder   an- vendelse.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal  i  udvalget,  forelægger  Kommis- sionen  sin  beslutning  for  Rådet.  Kommissionen  kan  i  så  fald  udsætte  an- vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret  flertal  træffe  anden  afgørelse  inden  for  1  måned.  Har  Rådet  ikke
4 inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommi s- sionen sin beslutning. 2. Forslagets formål og indhold Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Ko m- missionen  kan  udstedes  en  markedsføringstilladelse  til  læg  emidlet,  som  giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 25 medlems  -lande. Kort beskrivelse af lægemidlet Xeristar (duloxetin hydroklorid) er godkendt til behandling af moderate til svære depressioner. Moderat til svær depression er den hyppigste psykiske lidelse og vil i løbet af livet optræde hos ca. 15 % ( 25 % hos kvinder) af befolkningen. Trods effektive behandlinger er mange deprimerede patienter svært invalider e- de,  og  der  er  en  betydelig  risiko  for  selvmord/selvmordsforsøg.  Sygdommen kan være kronisk, og både tilbagefald og nye sygdomsperioder ses ofte. Der  eksisterer  en  række  forskelli ge  behandlinger,  fx  antidepressiv  medicin, elektroterapi (NCE) og forskellige former for psykoterapi. De vigtigste lægemi d- ler omfatter de tricycliske antidepressiva, de selektive serotonin genoptagelses- hæmmere  (SSRI),  de  heterocycliske  mid ler  og  monoamino-oxidase  (MAO)- hæmmere, samt nogle få andre, som hæmmer såvel serotonin som noradren a- lin.  Xeristar  hæmmer  specifikt  de  to  signalstoffer  i  hjernen  serotonin  og  n o- radrenalin. Stoffet indtages som 30 mg eller 60 mg enterokapsler. I sammenlig- nende  undersøgel ser  over  for  andre  antidepressive  midler  er  fundet  lignede terapeutisk effekt.   De  hyppigste  bivirkninger  er  kvalme,  mundtørhed  og  forstoppelse.  Øvrige  b  i- virkninger  er  nedsat  appetit,  søvnløshed,  øget  svedtendens,  seksuelle  forsty   r- relser  og  træthed.  Der   er  observeret  tilfælde  af  selvmordsforestil -linger  og  – adfærd. Ved pludseligt ophør med behand  lingen er der set seponeringssymp- tomer. Lægemidlet må ikke anvendes sammen med visse andre lægemidler, eller hos patienter  med  nedsat  leverfunktion  eller  svær t  nedsat  nyrefunktion.  Det  bør desuden  kun gives  med  forsigtighed  ved  visse  andre  tilstande  og  sygdomme, som  fx  samtidig  brug  af  andre  antidepressive  midler  og  naturlægemidlet  per i- kum,  forhøjet  blodtryk  og/eller  hjertesygdom.  Desuden  bør  der  udvises  særlig opmærksomhed  på  eventuelle  selvmordstanker  hos  patienterne,  især  i  be - gyndelsen af behandlingen. Stoffet  duloxetin  er  også  godkendt  til  behandling  af  kvinder  med  moderat  til svær  ufrivillig  urinafgang  under fysisk  anstrengelse  eller  aktiviteter  som hoste , nys eller løft (stressinkontinens). Lægemidlet må kun udleveres efter recept. 3. Nærheds   - og proportionalitetsprincippet
5 Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen ret s- akt.   4. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. 5. Forslagets konsekvenser for Danmark Skønsmæssigt  vil  4  %    -  6  %  af  befolkningen  i  Danmark  udvikle  depression  i løbet af et år, og der er til enhver tid ca. 250.000 deprimerede patienter i Da n- mark. Med  indførelsen  af  Xeristar   vil  der  være  endnu  en  mulighed  for  at  behandle depression medicinsk, hvilket er en fordel, da effekten af de enkelte læge midler kan  være  forskellig  hos  patienterne.  Det  forventes,  at  både  speciallæger  og praktiserende læger vil udskrive Xeristar. Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende læg  emiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva litet. Det er Lægemiddelstyrelsens  opfattelse,  at  markedsføringen  af  det  på  gældende  l æ- gemiddel  kan  indebære  behandlingsmæssige  fordele,  og  i  den  sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbesky ttelsen. Da man endnu ikke kender den pris, som Xeristar vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienter med moderate til svære  de- pressioner, der vil skulle tilbydes behandling med Xeristar, kan man ikke præ- cist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for amtskommunerne. Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. En  vedtagelse  af  Kommissionens  forslag  vil  ikke  kræve  lovgivning,  men  ind e- bærer  pligt  for  administrationen  til  at  anerkende  den  pågæ ldende  beslutning som bindende for Danmark. 6. Høring Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Lægemi d- delstyrelsen  ikke  for  andre  myndigheder  eller  organisationer,  da  disse  sager med  ledsagende  dokumentationsmateriale  indeholder  oplysninger  om  forret- ningshemmeligheder af sensitiv karakter. 7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt  Folketingets Europaudvalg.