Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg   og deres stedfortrædere. Bilag Journalnummer 1 400.C.2-0 EUK 17. december 2004 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsmi- nisteriets notat vedrørende bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om en bilateral aftale om samhandels- og investerings- fremme med Canada.
2 NOTAT Til: Folketingets Europaudvalg J.nr.: 64.Canada.EU CC: Bilag: Fra: Udenrigsministeriet/EIR Dato: 16. december 2004 Emne: Bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om en bilateral aftale om samhandels- og investe- ringsfremme med Canada Regeringen  orienterer  hermed  Folketingets  Europaudvalg  om,  at  Dan- mark  støtter  bemyndigelsen  af  Kommissionen  til  at  føre  forhandlinger om en  bilateral  aftale  om  samhandels-  og  investeringsfremme  med Ca- nada. Baggrunden herfor er, at EU og Canada på topmødet den 18. marts 2004 blev enige om at indlede aftaleforhandlinger om samhandels- og investe- ringsfremme. EU og Canada blev endvidere ved samme anledning enige om at indlede forhandlinger i 2004, så hurtigt som de interne procedurer tillader det. Forhandlingerne påregnes indledt uafhængigt af de igangvæ- rende forhandlinger i  WTO med sigte på  behandling af spørgsmål,  der går ud over WTO forhandlingerne. Selve aftaleforhandlingerne forventes at komme til at berøre emnerne tjenesteydelser, gensidig anerkendelse af faglige  kvalifikationer,  midlertidig  indrejse,  e-handel,  offentlige  indkøb, handelsfremme, investeringer, konkurrence, bæredygtig udvikling, viden- skabeligt og teknologisk samarbejde, små og mellemstore virksomheder, samt tvistbilæggelse. Desuden vil andre områder kunne inddrages i for- handlingerne, hvis de viser sig at være af interesse. Forhandlingerne  vil  blive  ført  i  løbende konsultation  med medlemslan- dene, ligesom det endelige forhandlingsresultat vil blive forelagt disse til godkendelse. EU-Canada aftalen forventes at blive en væsentlig forbedring af samar- bejdsvilkårene for såvel erhvervslivet, civilsamfundet og myndighederne.