Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den okt 25, 2004 Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Europa-Parlamentets høringer og indstillinger af Kommissionen Onsdag den 13. oktober blev den anden etape1 af Europa-Parlamentets godkendelse af den nye Europa-Kommissionen afsluttet, idet Europa-Parlamentets udvalg offentliggjorde deres evaluering af de indstillede kommissærer. Europa-Parlamentets formandskonference besluttede, at de såkaldte ”evalueringsbreve” fra de enkelte udvalg nu skal sendes til den udpegede formand for Europa-Kommissionen, José Barroso. Evalueringen er, historisk set, enestående, da det er første gang, at udvalg i Europa-Parlamentet har valgt at afvise en udpeget kommissær. I Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender stemte 26 for og 27 imod godkendelse af Rocco Buttiglione som kommissær for Retfærdighed, frihed og sikkerhed. Samtidig stemte 25 for og 28 medlemmer imod hans udnævnelse til en af Kommissionens næstformandsposter. Det er endnu ikke afgjort hvilken konsekvens udtalelsen vil få, da det ikke er muligt for Europa-Parlamentet at afvise enkelte kommissærer. Herudover har Rocco Buttiglione fået en positiv udtalelse fra Europa-Parlamentets Retsudvalg, som var det andet udvalg, der skulle høre den italienske kommissær. Det er imidlertid blevet besluttet, at der skal afholdes et nyt møde i Europa-Parlamentets formandskonference den 21. oktober, hvor José Barroso vil have mulighed for at redegøre for sin holdning til Europa-Parlamentets anbefalinger. Her skal han også meddele, om han har tænkt sig at foretage justeringer i kommissærernes porteføljer. Derefter vil den endelige afstemning om Barroso-Kommissionen finde sted den 27. oktober 2004 i Strasbourg. Nedenfor findes en kort gennemgang af resultaterne af den anden runde af høringer2 inklusiv udvalgenes indstilling til de enkelte kommissærer. I bilaget til notatet er udvalgenes evalueringsbreve for samtlige kommissærer   optrykt.
Mandag, den 4. oktober 2004 Navn: Peter Mandelson Land: Storbritannien Portefølje:  Handel Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om International Handel Peter Mandelson, tidligere medierådgiver (”spin doctor”) for Tony Blair, var veloplagt under høringen og var afslappet i sine besvarelser af udvalgets spørgsmål. Selvom han adskillige gange skulle besvare spørgsmål om hans politiske karriere i UK, blev der ikke stillet spørgsmål til, hvorfor han to gange har måttet forlade Blair-regeringer i utide. Mandelson forsikrede udvalget om, at han er en ægte ”   britisk-europæer  ”, og dermed ikke en brite, der ” kigger over skulderen til USA”. Han beskæftigede sig også med spørgsmålet om den britiske budget-rabatordning, hvor han fremhævede, at en løsning skal findes, som alle kan leve med. I den forbindelse kaldte han Kommissionens forslag på området for ” interessant”, men han bemærkede samtidig, at det vil gøre UK til en af de største bidragsydere til EU’s budget. I forbindelse med udvikling og handel redegjorde Mandelson for, hvordan han mener, at handelspolitik er anvendeligt som et udviklingspolitisk instrument. Han fremhævede, at en 1 % stigning i landbrugseksporter fra Afrika er mere værd end gældssanering og udviklingsbistand tilsammen. Han tilføjede, at handelspolitik skal afspejle behovet i de enkelte udviklingslande, og derfor skal handelsliberalisering for de enkelte lande ikke forgå i samme tempo. I forbindelse med afviklingen af landbrugssubsidier sagde Mandelson, at hans hovedprioritet er at implementere den nuværende reform. Han advarede imod, at EU afskaffer subsidier unilateralt, da deres eventuelle afskaffelse kan bruges til at opnå kompromiser i internationale handelspolitiske forhandlinger. - 2 -
Under høringen skitserede Mandelson seks øvrige prioriteter, som han ønsker at få gennemført under hans embedsperiode: 1. Afslutningen af Doha-runden 2. Afslutningen af de økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-landene 3. Afslutningen af Mercosur-aftalen 4. Afslutningen af forhandlinger med Rusland om WTO-medlemskab 5. Forbedring af forholdet mellem EU og USA 6. Gennemførelsen af en partnerskabsaftale mellem EU og Kina Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra et flertal af udvalgets medlemmer, som har fremhævet, at den kommende kommissærs ”europæiske indstilling”, samt evne til at sætte sig ind i nye stofområder, vil give ham de nødvendige kvalifikationer til at betræde stillingen. Navn: Olli Rehn Land: Finland Portefølje:  Udvidelse Ansvarlige udvalg i EP: Udenrigsudvalget Hovedtemaet under høringen af den udpegede udvidelseskommissær, Olli Rehn, var spørgsmålet om, hvorvidt EU skal påbegynde    optagelsesforhandlinger med Tyrkiet. Olli Rehn mindede om, at selvom rapporten fra Kommissionen bliver offentliggjort den 6. oktober, vil debatten ikke af den grund blive afsluttet. Rådet skal tage stilling til spørgsmålet i december 2004, og det vil ikke være en nem beslutning, da den europæiske offentlighed er meget splittet på området. Han tilføjede dog, at EU er nødt til at fastholde ” Tyrkiets europæiske perspektiv  ” for at få reformer gennemført i landet. Men han fastholdt, at Københavnskriterierne naturligvis skal opfyldes. I den forbindelse sagde han: ”Tyrkiet skal på lige fod med andre kandidatlande opfylde Københavnskriterierne for optagelse… men det er også vigtigt at fastholde en anden væsentlig konklusion fra - 3 -
København: EU’s evne til at optage og assimilere nye medlemslande”   . Ud over spørgsmålet om Tyrkiets optagelse blev   Bulgariens og Rumæniens fremskridt,   og spørgsmålet om   stabiliteten på Balkan,  behandlet. Der blev også stillet spørgsmål angående Kommissionens rolle i genforeningen af Cypern og Kommissionens relation til Europa-Parlamentet. I forbindelse med optagelsen af Bulgarien og Rumænien er kampen mod korruption, ifølge Olli Rehn, den væsentligste udfordring. Olli Rehn bemærkede her, at EU selvfølgelig skal være behjælpelig med dette, men at landene også skal være bevidste om den indsats, de selv kan gøre. Herudover sagde han, at Rumænien og Bulgarien bør vurderes hver for sig. Endvidere sagde han, at Kommissionen fortsat vil overvåge udviklingen i disse lande, og at den ikke vil tøve med at afbryde optagelsesprocessen, såfremt at det er påkrævet. Om EU’s forbindelser til det vestlige Balkan sagde Olli Rehn, at sikkerhed og genopbygning i regionen naturligvis er områder, der skal arbejdes for. Han tilføjede, at EU er nødt til at rationalisere unionsarbejdet på områderne, og hertil sagde han også, at associerings- og stabilitetsprocessen skal accelereres.  Han bemærkede, at der ”   på et givet tidspunkt” kan være tale om en optagelse af landene i EU, men at store reformer selvfølgelig først er nødvendige. Udvalgets indstilling: Enstemmig positiv indstilling fra udvalget. Udvalget har fremhævet, at han, selv om han ikke besidder en større ”politisk profil”, har tilstrækkelige kvalifikationer. Tirsdag, den 5. oktober 2004 Navn: Benita Ferrero-Waldner Land: Østrig Portefølje:  Eksterne forbindelser og europæisk naboskabspolitik Ansvarlige udvalg i EP: Udenrigsudvalget - 4 -
Benita Ferrero-Waldner indledte høringen med at fremhæve EU som den største handelsblok i verden, den største donor af humanitær bistand og samtidig som ” et referencepunkt for stabilitet, demokrati og menneskerettigheder”. Hun fortalte udvalget, at hun har et brændende ønske om at se EU som en dynamisk global aktør, men hun indrømmede, at EU’s kompetence på dette område ” halter”. For at dette ønske kan realiseres, skal vi, ifølge Ferrero-Waldner, være ” stærke indadtil  ” og ”  tale med én stemme udadtil”. Ferrero-Waldner tror på, at EU kan gøre en forskel på en række områder, blandt andet indenfor konfliktforebyggelse, krisestyring og ved at fremme menneskerettigheder, menneskelig sikkerhed og en effektiv multilateralisme. I øjeblikket anser hun sikkerhed, og dermed bekæmpelsen af den globale terrorisme, som den største udfordring. I den forbindelse foreslog hun, at der bør arbejdes for en fuld udnyttelse af  Den Europæiske Sikkerhedsstrategi. Forfatningstraktaten er, ifølge Ferrero-Waldner, EU’s store chance for at blive mere synlig udadtil, og når denne er underskrevet næste måned, vil hun gå meget aktivt ind i opbygningen af Den Europæiske Udenrigstjeneste. Hun ser et stort potentiale for fremtidige EU repræsentationer rundt omkring i verden og for deres mulighed for at fremme stabilitet, velstand og EU-værdier udenfor EU’s grænser. En væsentlig del af høringen omhandlede EU’s     Naboskabspolitik, der også udgør en væsentlig del af porteføljen. Ferrero-Waldner anser den som et nøgleområde, der vil gøre det nemmere at styre relationerne mellem EU og dets nabolande. Samtidig vil den sikre, at fordelene i forbindelse med udvidelsen bliver overført til ikke- EU-lande. Naboskabspolitikken er blevet et selvstændigt instrument og skal, ifølge Ferrero-Waldner, fremover have tilført flere ressourcer. Der er tale om en rammeaftale, indenfor hvilken, der er plads til at indgå bilaterale aftaler med de enkelte lande.   Angående forbindelser til  Rusland påpegede Ferrero-Waldner, at det var Ruslands eget ønske ikke at deltage i Naboskabspolitikken, men derimod at være en særlig strategisk partner for EU. Ifølge Ferrero-Waldner er det i høj grad i EU’s egeninteresse, at Rusland ” kommer på fode igen ”, og der skal indledes en åben dialog, på ligeværdigt grundlag, med Rusland. Dialogen er meget afgørende for at fremme demokratiseringen i landet, men det er dog kun muligt, hvis Rusland er indstillet på dette. Det væsentlige er i den forbindelse, at EU taler med én stemme.   - 5 -
Et andet hovedområde er en effektiv multilateralisme. Ferrero-Waldner betonede i den forbindelse især det transatlantiske partnerskab, og omtalte det som et meget værdifuldt partnerskab, som hun vil arbejde hårdt for at gøre til en succes. Hun fremhævede ligeledes et tæt samarbejde med FN som en hovedprioritet. Flere udvalgsmedlemmer, herunder Poul Nyrup Rasmussen (PSE), spurgte til den udpegede kommissærs visioner for EU’s rolle i FN, og hertil svarede Ferrero-Waldner, at hun vil arbejde for en fast plads til EU i FN’s Sikkerhedsråd. Opbygningen af Sikkerhedsrådet er, ifølge Ferrero-Waldner, ikke længere tidssvarende. Det afgørende er i den forbindelse naturligvis også, at EU fremover taler med én stemme.        Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, der er blevet truffet på baggrund af konsensus. Udvalget har fremhævet hendes kvalifikationer og hendes erfaring indenfor diplomatiet. Navn: Rocco Buttiglione Land: Italien Portefølje:  (næstformand) Retfærdighed, frihed og sikkerhed Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender & Retsudvalget Som den eneste indstillede kommissær skulle Rocco Buttiglione gennemgå to høringer, da Europa-Parlamentets Udvalg om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender & Retsudvalget ikke kunne enes om at afholde et fælles møde. Mens Udvalget om Borgernes Rettigheder afviste at godkende udnævnelsen af Rocco Buttiglione, blev han godkendt af Europa-Parlamentets Retsudvalg. Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender Ifølge Rocco Buttiglione har han aldrig foreslået, ”   at oprette koncentrationslejre i Nordafrika, hvis formål skulle være at muliggøre en udvisning af illegale indvandrere fra medlemslandene”. Men han fastslog, at ”  ulovlig indvandring” skal erstattes af ”  lovlig indvandring”, og at de nødvendige vilkår herfor skal skabes. Han forslog, at der skal vedtages en Middelhavskonvention, som kan støtte en demokratisk udvikling på området - 6 -
og samtidig indføre kvoter for lovlig indvandring. Rocco Buttiglione indrømmede, at han har foreslået oprettelsen af humanitære lejre i Nordafrika. Det er en idé, som, ifølge Rocco Buttiglione, har fået del støtte i Rådet. Han forklarede, at disse lejre bedre kan håndtere migrationsstrømmen og dermed afværge mulige problemer i regionen. Han tilføjede dog, at de lejre, som hans forslag omhandler, ikke er at ligestille med koncentrationslejre. Et andet emne som optog udvalgets medlemmer, var Rocco Buttiglione’s syn på homoseksualitet og kvinder. Mens han forsikrede medlemmerne, at overholdelsen af borgernes grundlæggende rettigheder vil være en hovedprioritet for ham som justitskommissær, fremførte han også, at han mener, at homoseksualitet er ” en synd”. I denne forbindelse sagde han: ” Mange ting, som betragtes som umoralske, skal ikke forbydes… Mens jeg synes, at homoseksualitet er en synd, har det ingen konsekvenser for politikken, med mindre jeg siger, at den er kriminel”. I forbindelse med kvinder, sagde Buttiglione, at ” kvinder har ret til at få børn og blive beskyttet af deres mand  ”. Rocco Buttiglione, som er en stærk troende katolik, blev også spurgt til, hvorvidt hans tilknytning til Vatikanstaten vil påvirke ham i hans virke som kommissær. Dette afviste han og sagde, at mange tidligere politikere, såsom Robert Schuman og Helmuth Kohl, både havde været gode katolikker og gode europæere. Høringen fokuserede også på følgende emner: en styrkelse af respekten for demokrati og grundlæggende rettigheder, Kommissionens aktive rolle i bekæmpelsen af terrorisme og organiseret kriminalitet, samt indvandrings- og asylpolitik. Udvalgets indstilling: Negativ indstilling fra udvalget, der har truffet afgørelsen ved en afstemning. 26 medlemmer stemte for Buttiglione, mens 27 stemte imod ham som den kommende justitskommissær. Samtidig stemte 25 for og 28 imod hans udnævnelse til en af Kommissionens næstformandsposter. Retsudvalget Selvom Rocco Buttiglione indledte hans anden høring med at sige: ”  Europa kan ikke bygges uden gensidig tillid”, var der stadig mange medlemmer af Europa-Parlamentet, der stillede ham spørgsmål om hans holdning til især homoseksualitet og kvinder. Han forsøgte at udrede trådene fra den første høring ved at sige: ” Jeg siger ikke, at kvinder bør - 7 -
blive hjemme, men de har for meget at lave – og vi er derfor nødt til at finde frem til en politik, hvor kvinder kan være mødre og samtidig også have en karriere og andre interesser ”. I forbindelse med sine bemærkninger om homoseksualitet sagde han, at han støtter princippet om ikke-diskrimination, og at de homoseksuelle ” skal have de samme rettigheder som alle andre – hverken mere eller mindre ”. Angående sit syn på EU’s civilretspolitik sagde han, at han går ind for en politik, som vil hjælpe borgere og individer. Dermed vil han ikke støtte indviklede regler eller harmonisering af nationale regler. Han tilføjede, at gensidig anerkendelse af afgørelser i civilretssager bør være hovedprincippet på området, men at en mindre grad af harmonisering på området ikke kan undgås. Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, hvor det er blevet fremhævet at Buttiglione’s uafhængighed og integritet, samt hans professionelle og politiske erfaring, er tilstrækkelig for at han kan betræde sin kommende portefølje. Socialisterne (PSE) og De Grønne (Verts/ALE) har dog udtrykt skepsis overfor Buttiglione’s mulighed for at bekæmpe diskrimination. Navn: Joe Borg Land: Malta Portefølje:  Fiskeri og maritime anliggender Ansvarlige udvalg i EP: Fiskeriudvalget I sine indledende bemærkninger fremhævede den indstillede fiskerikommissær, Joe Borg, at det er positivt for fiskeriet, at der nu er en kommissær, som kun har ansvar for fiskeri og maritime anliggender (tidligere har porteføljen ligget hos landbrugskommissæren). Joe Borg talte også om nødvendigheden af en forsoning mellem dem, som ”   lever af havet”, og dem, som ønsker at bevare dets ressourcer. Hertil lovede Joe Borg, i et svar til  Henrik Dam Kristensen (PSE) og andre medlemmer, at den videnskabelige rådgivning skal forbedres igennem bl.a. forbedring af videnskabelige data. - 8 -
Joe Borg fortalte Europa-Parlamentets fiskeriudvalg, at han ønsker at fremme og sikre et bæredygtigt fiskeri. I denne forbindelse skitserede han tre prioriteter for hans kommende embedsperiode: 1. Begrænsning af fiskeri indenfor nogle fiskebestande samt en styrket kontrol af de vedtagne regler 2. At fremme den økonomiske og sociale samhørighed i regioner, der er afhængige af fiskeri 3. Forbedring af fiskeindustriens konkurrenceevne – herunder igangsættelse af aktiviteter, der sigter på at opnå målsætninger fra Lissabon-strategien Udvalgets indstilling: Enstemmig positiv indstilling fra udvalget, som har erklæret at Borg er en god kandidat. Onsdag, den 6. oktober 2004 Navn: Louis Michel Land: Belgien Portefølje:  Udvikling og humanitær bistand Ansvarlige udvalg i EP: Udviklingsudvalget Louis Michel har, som tidligere udenrigsminister for Belgien, beskæftiget sig en del med problemstillinger indenfor udviklingsarbejdet, og han indledte høringen med ordene: ” Posten som kommissær for udvikling er en ønskepost for mig – og ikke et sekundært valg ”. Der syntes i udvalget også bred konsensus om, at Louis Michels hidtidige politiske arbejde harmonerer godt med den post, som han i givet fald skal påtage sig under Barosso-Kommissionen. Louis Michel var dog meget forsigtig i sine udmeldinger og ønskede ikke at give for mange løfter. Der kom derfor ikke mange konkrete udmeldinger om, hvordan Louis Michel forestiller sig det fremtidige arbejde indenfor udviklingsområdet. - 9 -
Begrebet ”samarbejde” udgjorde i høj grad den røde tråd under høringen af Louis Michel, der også fremhævede dette begreb som en af sine hovedprioriteter under de kommende års arbejde. Louis Michel beskæftigede sig i første omgang med samarbejdet mellem EU og udviklingslandene. Han fremhævede her, at udviklingsarbejdet skal organiseres som partnerskaber, hvor partnerlandene også har en væsentlig del af ansvaret. Samarbejdet med NGO’erne er, ifølge Louis Michel, meget afgørende, og den professionalisme, der typisk kendetegner NGO’er, er meget værdifuld for arbejdet. Men der vil, ifølge Louis Michel, ikke blive udskrevet ”  en blankocheck” til organisationerne, og de er heller ikke de eneste aktører, der skal inddrages i arbejdet. Det er ligeledes nødvendigt at vende blikket mod andre relevante aktører, som eksempelvis fagforeninger, arbejdsgiverforeninger og lokale aktører.    Ligeledes blev samarbejdet med Benita Ferrero-Waldner, den udpegede kommissær for eksterne forbindelser og europæisk naboskabspolitik, fremhævet som et område med høj prioritet. Et velfungerende samarbejde er af afgørende betydning, da deres ansvarsområder til dels overlapper hinanden. Eksempelvis er Louis Michel ansvarlig for udformningen af programmet Europeaid, og Benita Ferrero-Waldner er ansvarlig for implementeringen heraf. Louis Michel erklærede sig overbevist om, at de vil få et godt samarbejde.       Samarbejdet med medlemslandene skal også fremmes for at sikre sammenhængen mellem EU’s udviklingspolitikker og medlemslandenes politikker. I den forbindelse fremhævede Louis Michel væsentligheden af, at de enkelte landes landestrategier harmonerer med tiltag på EU plan. Louis Michel er tilhænger af ”good governance” som krav for udviklingshjælp, men manede dog til en vis forsigtighed i anvendelsen af dette princip. Det må, ifølge Louis Michel, ikke anvendes for ” firkantet”   – ”  der er også behov for hjælp i lande, hvor den politiske udvikling går den gale vej ”. Endeligt erklærede Louis Michel sig som tilhænger af blok-tilskud frem for støtte til enkelte udviklingsprogrammer. Dermed får man mulighed for at overdrage et vist ansvar til modtagerlandene og gøre en ende på ”   neo-kolonialismen”      Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, men udvalgets medlemmer har - 10 -
udbedt sig en redegørelse om de miljømæssige aspekter af udviklingspolitikken, rollen for NGO’er og spørgsmålet om ”good governance”.   Navn: Mariann Fischer Boel Land: Danmark Portefølje:  Landbrug og udvikling af landdistrikter Ansvarlige udvalg i EP: Landbrugsudvalget Mariann Fischer Boel fik en god start på sin høring, da den franske formand for Europa-Parlamentets landbrugsudvalg, Joseph Daul (EPP), indledte med at erindre om udvalgets fremragende samarbejde med hende under det danske EU-formandskab. Under den tre timer lange ”eksamen”, besvarede den indstillede danske landbrugskommissær spørgsmål om alt, lige fra EU’s sukkerregime til årets katastrofale bær-høst. I sin indledende tale sagde Mariann Fischer Boel, at hun støtter den nye forfatningstraktat. Hun havde dog gerne set, at målene for EU's landbrugspolitik var blevet opdateret, og at anvendelsen af Den fælles beslutningsprocedure var blevet udvidet til endnu flere politikområder. Hun fastslog, at ” der er ikke findes noget alternativ til EU's landbrugspolitik - en re-nationalisering af landbrugspolitikken er ikke en valgmulighed!”. En re-nationalisering ville føre til en konkurrence mellem medlemslandene, om, hvem der yder den største nationale landbrugsstøtte. Landbrugspolitikken skal kombineres med EU’s generelle mål og værdier og med en bæredygtig udvikling. Endeligt skal den gennem vækst og beskæftigelse bidrage til Lissabon-processen. Selvom der kun blev stillet to spørgsmål til Mariann Fischer Boel’s habilitet, følte udvalgets formand et behov for at sige til udvalgets medlemmer, at ” danske problemer bør løses i Danmark  ”. Det skal dog hertil bemærkes, at over halvdelen af udvalgets medlemmer ejer landejendomme. - 11 -
Angående  spørgsmålet om sin habilitet  , bemærkede Mariann Fischer Boel, at hendes liv desværre ikke kan sammenlignes med et eventyr fra HC Andersen. Hun fortalte udvalget, at hun har været fuldstændig åben i sin redegørelse af sagen, og hun bekræftede, at hun er gift med en landmand, hvilket hun ikke betragter som en ulempe. Hun tilføjede, at hun har udarbejdet en erklæring om hendes finansielle interesser, som er blevet offentliggjort, og at hun intet har at skjule. Udvalgets medlemmer stillede Mariann Fischer Boel en del spørgsmål om hendes holdning til sukkerreformer og til implementeringen af reformen af den fælles landbrugspolitik - herunder balancen mellem at styrke produktionen og tilgodese udviklingen af landdistrikter. Hun ville dog ikke lægge sig fast på sine synspunkter på disse områder, da hun mente, at det kan skade hendes udgangspunkt i de kommende forhandlinger. Marianne Fischer Boel talte også om hendes ambition om at gøre landbrugsområdet mere relevant i forhold til Lissabon-strategien. Hun fremhævede, at EU’s midler til landdistrikter ikke nødvendigvis skal udbetales til landbrugsproducenterne, men også kan anvendes til generelt at fremme udviklingen i tilbagestående regioner. Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, der er truffet af et flertal af udvalgets medlemmer. Udvalgets medlemmer er dog skuffede over, at Fischer Boel ikke besvarede, eller ikke ønskede at besvare, samtlige spørgsmål under høringen. Et flertal af udvalgets medlemmer har også udtrykt skepsis overfor, om Fischer Boel vil ”forsvare” den fælles landbrugspolitik (CAP) i Kommissionen, Rådet og ved internationale forhandlinger (såsom WTO). Et flertal af udvalgets medlemmer mener, at hun vil kæmpe for landmændenes interesser, og samarbejde med Landbrugsudvalget i Europa-Parlamentet, og de ønsker derfor hendes godkendelse. Et mindretal mener dog, at hendes politiske tilgang til landbrugspolitikken (især i forbindelse med familielandbrug samt de kritiske punkter nævnt ovenfor), ikke kvalificerer hende til posten som landbrugskommissær. Torsdag, den 7. oktober 2004 Navn: Charlie McCreevy Land: Irland - 12 -
Portefølje:  Det indre marked og tjenesteydelser Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse & Økonomi- og Valutaudvalget Den tidligere irske finansminister, Charlie McCreevy, besvarede en række spørgsmål fra udvalgenes medlemmer om alt, lige fra harmonisering af skattelove, Lissabon-processen og til sine fremtidige politiske ambitioner. Men hans forsvar af forslaget om et nyt tjenesteydelsesdirektiv3 var formodentlig det emne, som de fleste medlemmer vil huske bedst fra høringen. Han fortalte medlemmerne, at forslaget ikke vil skade EU’s sociale standarder eller arbejdsmarkedsregler. Han sagde, at forslaget tværtimod er en forudsætning for økonomisk vækst og dermed nødvendigt for at kunne fortsætte udviklingen indenfor sociale- og miljømæssige områder. McCreevy lagde i sin indledningstale stor vægt på, at medlemslandene skal være bedre til at forklare borgerne, hvad det europæiske samarbejde handler om. Han sagde: ”   Der er en manglende følelse af ejerskab, og dette er særligt tydeligt i forhold til Lissabon-processen ”. Med hensyn til  harmonisering af skatter var den udpegede irske kommissær meget klar i mælet og sagde, at ”   beskatning er og bliver et statsligt anliggende. Det er kernen i det repræsentative demokrati, og medlemsstaterne er i deres gode ret til at insistere på retten til at udskrive skatter. Jeg er anti-skatteharmonisering”. ” Vækst, sociale- og miljømæssige standarder er tre - lige vigtige - ben af den stol, der hedder Lissabon-processen”, sagde McCreevy. Adspurgt om han ønskede at vende tilbage til irsk politik, sagde McCreevy: ” Jeg fokuserer udelukkende på Europa ”. Den ivrige irer fortsatte med at udtrykke sin fulde støtte til Stabilitetspagten ved at understrege, at han også ”  ville være fortaler for pagtens regler, selvom der ikke en gang eksisterede en pagt”. Et af McCreevy’s fremtidige politiske mål er en markant forenkling af reglerne for det indre marked. Udvalgets indstilling: Positiv indstilling afgivet af et stort flertal af udvalgets medlemmer. Udvalget har fremhævet, at McCreevy er pragmatisk, og ikke dogmatisk, i forbindelse med spørgsmålet om Det indre marked. Nogle medlemmer har dog udtrykt bekymring om, at nogle af hans besvarelser afspejler en irsk finansministers holdning og - 13 -
ikke holdningen fra en kommende kommissær. Navn: Joaquín Almunia Land: Spanien Portefølje:  Økonomiske og monetære anliggender Ansvarlige udvalg i EP: Økonomi- og Valutaudvalget Da Almunia, som det eneste medlem af den nuværende Prodi-Kommission, er udpeget til at beholde sin nuværende portefølje, kunne hans optræden foran Europa-Parlamentets Økonomi- og Valutaudvalg betragtes som ”rutine”. Dog brugte Almunia en del af tiden på at forsvare Kommissionens nuværende forslag til   det finansielle overslag for 2007-2013. I sin besvarelse af udvalgets mange spørgsmål om implementering af   Stabilitets- og Vækstpagten   sagde Almunia, at der skal lægges mere vægt på de forbyggende foranstaltninger i pagten. Herigennem skal man undgå at medlemsstater ender i en situation, hvor de ikke kan overholde pagtens bestemmelser om offentlig gæld. I forbindelse med Stabilitets- og Vækstpagten sagde han at ”   reglerne er de samme for alle, og alle lande skal behandles ens - men det betyder ikke, at de skal behandles på den samme måde ”. Han tilføjede, at ”   reglerne skal være klare, men der skal tages hensyn til økonomiske realiteter - ellers er der en risiko for at forenklede regler kan ende med at være urimelige  ”. Stabilitets- og Vækstpagten forblev det centrale emne under hele høringen, men Joaquín Almunia beskæftigede sig også med andre emner, såsom Lissabon-processen. Her fremhævede han, at det er vigtigt, at EU ikke har for mange prioriteter. Det har hidtil været tilfældet og det er, ifølge Joaquín Almunia, forklaringen på, at EU ikke er nået så langt i processen som ønsket. Han lagde vægt på, at væksten skal være den højeste prioritet – og han tilføjede, at økonomisk vækst er en forudsætning for opnåelsen af de øvrige sociale og miljømæssige målsætninger. Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, som dog gerne vil se, at Almunia, - 14 -
med hensyn til Stabilitets- og vækstpagten, får en skarpere profil over Rådet. Navn: Ingrida Udre Land: Letland Portefølje : Beskatning og toldunion Ansvarlige udvalg i EP: Økonomi- og Valutaudvalget & Udvalget om Det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse Høringen af Ingrida Udre var kendetegnet ved en kølig atmosfære, der i høj grad omhandlede Ingrida Udre’s person – og ikke beskatning og toldunion. Flere medlemmer, herunder formanden for Økonomi- og Valutaudvalget,   Pervenche Berès (PSE), ønskede i første omgang at få afklaring på de beskyldninger, der har omgivet Ingrida Udre siden udpegningen af hende til kommissærposten. Ifølge  beskyldningerne skulle Ingrida Udre, under det seneste nationale parlamentsvalg i Letland, have givet udtryk for en anti-europæisk og anti-NGO holdning. Derudover er hun blevet beskyldt for, at hendes nominering til kommissærposten foregik på urigtig vis, og endeligt er hun beskyldt for at have været involveret i uregelmæssigheder i forbindelse med finansieringen af hendes parti. Ingrida Udre afviste beskyldningerne med henvisning til, at hun altid har været fortaler for både Letlands integration i EU og for NGO’er, og hun forsikrede udvalget om, at hendes udnævnelse til kommissærposten foregik på demokratisk og korrekt vis. Med hensyn til uregelmæssigheder i finansieringen af hendes parti, påpegede Ingrida Udre, at sagen kan føres tilbage til en juridisk uholdbar lov, som også andre partier har haft problemer med. Derudover påpegede hun, at hendes parti har vundet den første retssag, ved domstolene i Letland, herom.     Angående  beskatning indledte Ingrida Udre med at påpege det faktum, at beføjelsen til at udskrive skat ligger hos medlemslandene, og at hendes handlemuligheder på dette område derfor er begrænsede. Hun erklærede sig efterfølgende som varm fortaler for skattekonkurrence, men blot hvis der er tale om en ” fair form for konkurrence”. I den - 15 -
forbindelse hilste hun Mario Monti’s og Fritz Bolkestein’s arbejde med bekæmpelsen af den skadelige skattekonkurrence meget velkommen. Ingrida Udre ønsker at fortsætte sine forgængeres ” globale tilgang til skattepolitik”, og heri ligger både ønsket om at kæde skattepolitikken sammen med andre politikområder, men også et ønske om at bekæmpe grænseoverskridende forhindringer for erhvervslivet. Indenfor toldområdet , fremhævede Ingrida Udre især forfalskning (piratkopiering) som et problem af stigende betydning – både i kvantitativt omfang, men også på grund af den stigende tendens til forfalskning indenfor lægemidler, madvarer og legetøj til børn. Hun sagde: ” Der er ikke blot tale om forfalskning af designer tasker! Og dette er virkelig et problem!”, og hun foreslog efterfølgende, at problemet skal bekæmpes med indførelse af fælles regler på området. Udvalgenes indstilling: Efter en længere diskussion har begge udvalg besluttet at give hende en positiv indstilling. Udvalgene synes, at Ingrida Udre har udvist kendskab til sin kommende portefølje, men at mange af hendes besvarelser var vage. Udvalgene er også betænkelige ved de alvorlige beskyldninger, der er blevet rejst mod hende, om uregelmæssigheder i den finansielle støtte til hendes parti. Udvalgene ønsker derfor, at Kommissionens formand (Barroso) skal foretage en undersøgelse af hendes integritet, inden hun den 1. november bliver udnævnt til kommissær. Fredag, den 8. oktober 2004 Navn: Markos Kyprianou Land: Cypern Portefølje:  Sundhed og forbrugerbeskyttelse Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget og Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed & Udvalget om Det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse Markos Kyprianou indledte hans tale med at proklamere: ” Jeg taler til jer, som en parlamentariker til parlamentarikere”, og herefter fortalte han udvalget om hans tolv års - 16 -
erfaring fra parlamentet på Cypern. Markos Kyprianou skitserede sine prioriteter for de kommende år, hvor han sagde, at hovedprioriteten skal være at ” fremme tilliden til Det indre marked”. Andre emner, der blev berørt, var  fedme, rygning og alkoholmisbrug. I forbindelse med rygning sagde han, at den magtfulde tobaksindustri skal bekæmpes, og at alle opfordringer til at ryge skal modarbejdes. Hertil bemærkede han, at ”   der ikke er en værre svøbe end tobakken ”. I forbindelse med unges syn på rygning langede han ud efter film- og tv-industrien og mindede om deres ansvar på området. Dan Jørgensen  (PSE) spurgte om den kommende kommissærs holdning til   berigede fødevarer , hvorpå Markos Kyprianou svarede, at der i oplysningsarbejdet bør lægges vægt på samarbejde med frivillige organisationer. Han understregede samtidig, at han ikke er imod fødevarer beriget med vitaminer. I forbindelse med fuldførelse af Det indre marked, sagde Kyprianou, at ”  vi må (nu) harmonisere de nationale systemer på en sådan måde, at både virksomheder og forbrugere vinder”. Hvad angår  REACH forordningen4 (om nye regler for kemikalier) henviste Markos Kyprianous til hans skriftlige besvarelse, hvor han gav udtryk for, at REACH er et rimeligt, afbalanceret og gennemførligt forslag. Det vil ikke blot sikre et højt niveau i beskyttelsen af miljøet og forbrugernes sundhed, men vil også fremme den europæiske kemikalieindustris konkurrencedygtighed. Han tilføjede, at han fuldt ud deler kommissær Wallström’s syn på sagen. Udvalgenes indstilling: Positiv indstilling fra begge udvalg, som har fremhævet hans politiske erfaring og hans optræden under høringen. Mandag, den 11. oktober 2004 Navn: Siim Kallas Land: Estland Portefølje:  (næstformand) Administrative anliggender, revision og bekæmpelse af svig Ansvarlige udvalg i EP: Budgetkontroludvalget & Budgetudvalget - 17 -
Siim Kallas indledte høringen med at beskrive sig selv som ”  Triple A-kommissæren  ” for ” administration, audit & anti-fraud” – det vil sige kommissæren for administrative anliggender, revision og bekæmpelse af svig. Siim Kallas opremsede et ambitiøst arbejdsprogram indenfor området ”administrative anliggender”. Han fremhævede sin fulde anerkendelse og opbakning til Neil Kinnock’s reformarbejde, men påpegede samtidig, at der fortsat er meget at arbejde videre med. Siim Kallas fremhævede blandt andet nødvendigheden af at forbedre EU-administrationens image og at udbrede den opfattelse, at penge overladt til EU bliver forvaltet på en forsvarlig og effektiv måde. Han nævnte ligeledes implementeringen af det nye meritsystem som en væsentlig prioritet – ” ansættelser og forfremmelser skal ske udelukkende på baggrund af meritter og under hensyntagen til den geografiske balance indenfor systemet!”. Afviklingen af parallelorganisation blev af Siim Kallas ligeledes pointeret som en væsentlig prioritet, og afslutningsvis påpegede han også ønsket om, at skabe et miljø, hvor kritik bliver modtaget med åbent sind og behandlet på en konstruktiv måde. Han erklærede sig i den forbindelse åben overfor et forslag fra Hans-Peter Martin (løsgænger) om, at udarbejde regler til beskyttelse af medarbejdere, der giver udtryk for kritik.       På ”  revisions-området ” ønsker Siim Kallas at arbejde for en endelig godkendelse fra   Den Europæiske Revisionsret  , af den måde, hvorpå betalinger fra EU budgettet er blevet foretaget. I forbindelse med den eksterne EU revision, påpegede han, at 80 % af EU’s budget bliver forvaltet af medlemslandene. Han erkendte, at forvaltningen, som den er nu, er utilfredsstillende. Omfanget af uregelmæssigheder i forvaltningen af midlerne er stor, og han vil arbejde for en forbedring af denne situation. Siim Kallas ønsker i første omgang at udvikle et samarbejde med Den Europæiske Revisionsret for at få et bedre overblik over omfanget og karakteren af problemet.       Spørgsmålet om medlemslandenes forvaltning af EU midler, blev også behandlet under diskussionen af Siim Kallas’ visioner på området for ”bekæmpelse af svig”. Som løsning på problemet fremhævede Siim Kallas her behovet for ” virkelig god lovgivning og et - 18 -
stærkt og effektivt samarbejde med og mellem medlemslandene  ”. Han nævnte samtidig, at EU’s kontrolressourcer primært skal anvendes til at kontrollere områderne: told, landbrug og strukturfonde – da det er her de fleste EU midler bliver anvendt. Endeligt pointerede han sit ønske om at gøre   OLAF til en ” pillar of confidence”, hvilket enheden, ifølge Siim Kallas, endnu ikke har formået at blive.    Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, som også forventer, at den indstillede kommissær vil samarbejde med udvalget - især i forbindelse med information om kontrol af EU’s budget og bekæmpelse af svig. Med venlig hilsen Mongin Forrest og Merete Jeppesen Hvis du vil vide mere Procedure for udnævnelse af den nye Kommission Info-note I 166 af den 23. juli 2004 Europa-Parlamentets høring af de indstillede kommissærer – den første uge Info-note I 187 af den 4. oktober 2004 Europa-Parlamentets web-sted om høringer http://www.europarl.eu.int/hearings/commission/2004_comm/default_en.htm Europa-Kommissionens web-sted om de designerede kommissær http://www.europa.eu.int/comm/commissioners/newcomm_en.htm Finansielle interesser Den indstillede formand og de indstillede kommissærer har hver især afgivet en erklæring om deres finansielle interesser  . Erklæringerne kan læses her: http://www.europa.eu.int/comm/commissioners/newcomm_en.htm - 19 -
- 20 -
BILAG 1: UDVALGENES INDSTILLINGER FRA UGE 1 jf. Info-note I 187 af den 4. oktober 2004 Navn: Vladimir Špidla Land: Tjekkiet Portefølje: Beskæftigelse og sociale anliggender Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender samt Udvalget om Kvinders Rettigheder og Ligestilling Udvalgenes indstilling: Positiv indstilling fra udvalgene, der i deres evaluering har fremhævet, at den indstillede kommissær har den påkrævede integritet og den nødvendige viden til at betræde stillingen. Udvalget om Kvinders Rettigheder har dog bemærket, at nogle af Spidla’s besvarelser til udvalget, især i forbindelse med kvinders rettigheder i Tyrkiet, har været manglefulde. De vil derfor bede Spidla om, skriftligt at uddybe sine synspunkter på dette område. Navn: Ján Figel Land: Slovakiet Portefølje: Uddannelse, erhvervsuddannelse, kultur og flersprogethed Ansvarlige udvalg i EP: Kultur- og Uddannelsesudvalget samt Udvalget om Beskæftigelse og Sociale Anliggender Udvalgenes indstilling: En klar positiv indstilling fra udvalgene, som har truffet denne beslutning på baggrund af konsensus. Udvalgene har i deres evaluering fremhævet hans professionelle, såvel som hans personlige, kvalifikationer. Navn: Danuta Hübner Land: Polen Portefølje: Regionalpolitik Ansvarlige udvalg i EP: Regionaludviklingsudvalget Udvalgets indstilling: Enstemmig positiv indstilling fra udvalget. Selvom nogle medlemmer synes, at ikke alle spørgsmål er blevet besvaret tilstrækkeligt, har medlemmerne udtrykt tillid til Hübner’s faglige kvalifikationer og uafhængighed. Navn: Neelie Kroes Land: Nederlandene Portefølje: Konkurrencepolitik Ansvarlige udvalg i EP: Økonomi- og Valutaudvalget Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, men et flertal af udvalgets medlemmer mener ikke, at Neelie Kroes’ viden om sin kommende portefølje er tilstrækkelig. Udvalgets medlemmer har tillid til, at Neelie Kroes’ løfter om indførelsen af begrænsninger (adfærdskodeks) af hendes deltagelse i sager, hvor der kunne opstå interessekonflikter, vil være en garanti for hendes uafhængighed. Udvalget har dog bedt Kommissionens formand, Barroso, udtale sig om, hvordan adfærdskodeksen skal implementeres. Navn: Dalia Grybauskaité Land: Litauen - 21 -
Portefølje: Finansiel programmering og budget Ansvarlige udvalg i EP: Budgetudvalget samt Budgetkontroludvalget Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, som i evalueringen har fremhævet hendes personlige og professionelle kvalifikationer. Udvalget bemærkede dog, at hendes besvarelse af spørgsmålet om samarbejde med Europa-Parlamentet, herunder Parlamentets adgang til information, ikke var tilstrækkelig. Navn: Stavros Dimas Land: Grækenland Portefølje: Miljø Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, hvor et mindretal dog ikke kan støtte hans godkendelse. Andre partier har støttet hans udnævnelse med forbehold.  Især den indstillede kommissærs besvarelser af spørgsmål om specifikke forpligtelser på miljøområdet, blev fremhævet som utilstrækkelig. Navn: Viviane Reding Land: Luxembourg Portefølje: Informationssamfundet og medier Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Industri, Forskning og Energi samt Kultur- og Uddannelsesudvalget Udvalgenes indstilling: Positiv indstilling fra udvalgene, men nogle medlemmer er betænkelige ved hendes manglende viden på det tekniske område, og andre medlemmer er ikke tilfredse med hendes besvarelser omkring software-patenter. Navn: Jacques Barrot Land: Frankrig Portefølje: (næstformand) Transportpolitik Ansvarlige udvalg i EP: Transport- og Turismeudvalget Udvalgets indstilling: Enstemmig positiv indstilling fra udvalget. Udvalget har fremhævet Barrot’s kvalifikationer og udtalelser om det kommende samarbejde med Europa-Parlamentet på transportområdet. Navn: Günter Verheugen Land: Tyskland Portefølje: (næstformand) Erhvervs- og industripolitik Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Industri, Forskning og Energi Udvalgets indstilling: Enstemmig positiv indstilling fra udvalget. Udvalget har fremhævet Verheugen’s viden på området og hans professionelle fremtoning under høringen. Nogle medlemmer har dog udtrykt bekymring om hans forslag om at udarbejde ”impact assessments” for samtlige forslag (for at kunne vurdere hvordan de vil påvirke EU’s konkurrenceevne). - 22 -
Navn: Margot Wallström Land: Sverige Portefølje: (næstformand) Institutionelle forbindelser og kommunikationsstrategi Ansvarlige udvalg i EP: Forfatningsudvalget samt Kultur- og Uddannelsesudvalget Udvalgets indstilling: Positiv indstilling fra udvalget, der er truffet på baggrund af bred konsensus. Udvalget har fremhævet, at det er utvivlsomt, at Wallström vil kunne udføre sit arbejde som Kommissionens næstformand med ansvar for institutionelle spørgsmål. Udvalgene har dog samtidig udtrykt et ønske om, at Kommissionen udviser et større engagement i forbindelse med oplysningen til borgerne om Forfatningstraktaten. Navn: László Kovács Land: Ungarn Portefølje: Energi Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Industri, Forskning og Energi Udvalgets indstilling: Hovedsagligt en negativ indstilling fra udvalget, der har fremhævet, at Kovács ikke besidder de nødvendige kvalifikationer til at betræde stillingen som energikommissær. En stor gruppe i udvalget mener dog, at det vil være muligt for ham at få indsigt i hans portefølje ” on the job”. Navn: Janez Potocnik Land: Slovenien Portefølje: Videnskab og forskning Ansvarlige udvalg i EP: Udvalget om Industri, Forskning og Energi Udvalgets indstilling: Enstemmig positiv indstilling fra udvalget. Udvalget har fremhævet, at Potocnik under høringen var velforberedt og havde en tilstrækkelig viden på området. - 23 -
1 Den første etape var udnævnelsen af José Barroso som Kommissionens formand. Barroso blev godkendt af Europa-Parlamentet den 22. juli med 413 stemmer for og 251 imod. 2 Et notat om høringerne med de første tolv kandidater blev udsendt den 4. oktober, som info-note I 187. 3 Forslag til Europa-Parlamentets og til direktiv om tjenesteydelser i det indre marked (KOM (2004) 0002. 4 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsning for kemikalier (REACH) KOM (2004) 644 - 24 -