Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 21
Offentligt
130274_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Snarlig vedtagelse af Kommissionens forslag om indførelse
af biometriske pas
Torsdag den 2. december vedtog Europa-Parlamentet sin beslutning
1
om Kom-
missionens forslag til forordning om biometriske identifikatorer i EU-borgernes
pas. Parlamentet har dermed afsluttet sin behandling af Kommissionens for-
slag. Da forslaget skal vedtages efter høringsproceduren, er Rådet ikke forplig-
tet til tage imod Europa-Parlamentets ændringsforslag, og Europa-
Kommissionen har i forbindelse med vedtagelsen af Parlamentets beslutning
afvist, at ændre forslaget.
Forslaget er på Europaudvalgets dagsorden den 10. december med henblik på
endelig vedtagelse. Et forhandlingsmandat blev forelagt Europaudvalget den 4.
juni 2004
2
.
På rådsmødet den 25. og 26. oktober blev der opnået politisk enighed om for-
slaget, og en formel vedtagelse af forslaget i Rådet er derfor umiddelbart fore-
liggende. Forslaget er på dagsordenen til endelig vedtagelse på rådsmødet for
almindelige anliggender og eksterne forbindelser den 13. og 14. december 2004,
hvor det skal vedtages med enstemmighed.
1
Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning om Kommissionens forslag til Rådets forordning om standarder
for sikkerhedselementer og biometriske identifikatorer i EU-borgernes pas (KOM(2004)0116 - C5-0101/2004 -
2004/0039(CNS)): Se bilag 1.
2
EU-Sekretariatets statusblad om forslaget:
http://www.euo.dk/dokumenter/forberedende/statusblade/alle/20040116/.
Dagsorden for mødet i Europaudvalget:
http://www.euo.dk/nyheder/euidag/dagsorden_euu/2004_05/11/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130274_0002.png
Da retsgrundlaget for forslaget er EF-traktatens artikel 62, nr.2), er forslaget om-
fattet af de danske forbehold. Derfor deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
forordningen i Rådet. Men da formålet med forordningen er i overensstemmel-
se med bestemmelserne om udbygningen af Schengen-reglerne i protokollen
om Danmarks stilling, kan Danmark, indenfor seks måneder efter forordnin-
gens vedtagelse i Rådet, beslutte, om Danmark vil indgå bilaterale aftaler om at
deltage i dette samarbejde.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentets betænkning om forslaget
3
, der blev fremsat af Carlos Co-
elho (EPP-ED) fra Udvalget om Borgernes Rettigheder
4
ligger til grund for Eu-
ropa-Parlamentets beslutning, som Parlamentet vedtog med 471 stemmer for,
118 stemmer imod og 6 stemmer hverken for eller imod.
Europa-Parlamentet støtter indførelsen af biometriske pas, med den hovedbe-
grundelse, at biometriske identifikatorer vil gøre det vanskeligere at forfalske
pas og dermed øge sikkerheden på området. Parlamentet udviser dog især en
bekymring om risikoen, forbundet med forslaget, for krænkelse af persondata-
beskyttelsen. Parlamentet afviser derfor oprettelsen af et fælles EU register over
udstedte pas, da faren for misbrug, i forbindelse med et sådant register, anses
for at være for stor. Kommissionens forslag indeholder på nuværende tids-
punkt ikke nogen bestemmelser om oprettelse af et ”EU-pasregister”, men
Kommissionen lægger i sin begrundelse for forslaget op til oprettelsen af et så-
dant register på sigt.
Parlamentet indskærper endvidere, at det udelukkende skal være dé myndig-
heder i medlemslandene, der er kompetente i forhold til læsning, lagring, æn-
dring og sletning af data, der skal have adgang til oplysningerne. Og yderligere
foreslår det at indskrive i lovteksten, at de biometriske identifikatorer udeluk-
kende må anvendes til kontrol af passets ægthed og indehaverens identitet, og
ikke til andre formål.
Endeligt udtrykker Parlamentet sin støtte til forslaget om at gøre én biometrisk
identifikator – et digitalt ansigtsbillede – obligatorisk. Dette er i tråd med
3
4
A6-0028/2004
Udvalgets hjemmeside:
http://www.europarl.eu.int/committees/libe_home.htm
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130274_0003.png
Kommissionens forslag, hvor det digitale ansigtsbillede foreslås som obligato-
risk, medens det overlades til den enkelte medlemsstat at indføre et obligatorisk
krav om fingeraftryk.
Behandlingen i Rådet
5
På rådsmødet den 25./26. oktober enedes Rådet, bortset fra to undersøgelsesfor-
behold, om, at medtage fingeraftryk som endnu en obligatorisk identifikator i
pas og andre rejsedokumenter, der udstedes af medlemsstaterne. Det skal hertil
bemærkes, at Rådet på samlingen den 8. juni 2004 enedes om, at blot ansigtsbil-
leder skulle være obligatoriske identifikatorer. Det skulle derimod blot være
frivilligt at indføre fingeraftryk som identifikator.
På rådsmødet den 25./26. oktober nåede man ligeledes til enighed om en pas-
sende tidsramme for indførelsen af de nye krav, og ansigtsbillede-
identifikatoren skal dermed være obligatorisk 18 måneder efter, og fingeraftryk
36 måneder efter, vedtagelsen af de tekniske specifikationer for gennemførelsen
af forordningen. Vedtagelsen af disse er henlagt til en arbejdsgruppe under
Kommissionen.
Baggrund
Hvad er Biometri?
Biometri er en teknik, hvorved et eller flere fysiske træk hos en per-
son (fingeraftryk, ansigt, øjets iris) lagres på et medium (chipkort,
stregkode eller blot et dokument) med henblik på at kunne kontrol-
lere, at den, der er i besiddelse af dette medium, også er den rette
indehaver. Da biometriske identifikatorer er unikke for den enkelte
person, udgør de en vigtig faktor i forbindelse med identitetsbe-
kræftelse.
Kommissionens forslag er fremsat i forbindelse med realiseringen af en samlet
strategi til forbedring af sikkerheden for rejsedokumenter, vedtaget af Det Eu-
ropæiske Råd i Thessaloniki i juni 2003. Strategien indebærer bl.a. integreringen
5
Rådets beslutning kan hentes her:
http://www.euo.dk/nyheder/euidag/raadet/upload-20030280
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130274_0004.png
af biometriske identifikatorer i rejsedokumenter for tredjelands borgere (visum
& opholdstilladelse) samt i EU-borgeres pas. I dette øjemed er der i november
2003 vedtaget forslag om indsættelse af identifikatorer i dokumenter for tredje-
landsborgere. Kommissionens forslag om en forordning om biometriske identi-
fikatorer i EU-borgernes pas er således næste skridt i realiseringen af denne
strategi.
Biometriske identifikatorer i pas og andre rejsedokumenter vil blive anvendt til
at kontrollere:
dokumentets ægthed
indehaverens identitet ved hjælp af umiddelbart tilgængelige, sammenligne-
lige
oplysninger, når forevisning af pas eller andre rejsedokumenter er lovpligtig
Kommissionen forslag blev i foråret 2004 behandlet af Europa-Parlamentets 5.
samling, hvor Ole B. Sørensen var ordfører for betænkningen. Ole B. Sørensen
stillede sig især tvivlende overfor konsekvenserne af forslaget for persondatabe-
skyttelsen samt rejste tvivl om proportionaliteten mellem mål og midler i forsla-
get
6
.
Med venlig hilsen
Merete Jeppesen
Se Info-note af 24.
marts 2004:
http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/2003_2004/20040099/
og
Info-note af 17. maj 2004:
http://www.euo.dk/dokumenter/ft/infonoter/2003_2004/20040127/.
6
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130274_0005.png
Bilag 1: EUROPA-PARLAMENTETS BESLUTNING
P6_TA-PROV(2004)0073
EU-borgernes pas *
Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning om Kommissionens forslag til Rådets
forordning om standarder for sikkerhedselementer og biometriske identifikatorer i EU-
borgernes pas (KOM(2004)0116 - C5-0101/2004 - 2004/0039(CNS))
(Høringsprocedure)
Europa-Parlamentet,
-
-
-
-
-
-
-
der henviser til Kommissionens forslag til Rådet (KOM(2004)0116)
7
,
under henvisning til Rådets retningslinjer som fastlagt i dokument 15139/04 fremsendt til
Parlamentet den 24. november 2004;
der henviser til EF-traktatens artikel 62, nr. 2, litra a),
der henviser til EF-traktatens artikel 67, der danner grundlag for Rådets høring af Parlamentet
(C5-0101/2004),
der henviser til protokol om integration af Schengen-reglerne i Den Europæiske Union, der
danner grundlag for Rådets høring af Parlamentet,
der henviser til forretningsordenens artikel 51,
der henviser til betænkning fra Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre An-
liggender (A6-0028/2004),
godkender Kommissionens forslag som ændret;
opfordrer Kommissionen til at ændre sit forslag i overensstemmelse hermed, jf. EF-traktatens
artikel 250, stk. 2;
opfordrer Rådet til at underrette Parlamentet, hvis det ikke agter at følge den tekst, Parlamen-
tet har godkendt;
1.
2.
3.
7
Endnu ikke offentliggjort i EUT.
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
130274_0006.png
4.
kræver, at der indledes samrådsprocedure, jf. fælleserklæringen af 4. marts 1975, hvis Rådet
ikke agter at følge den tekst, Parlamentet har godkendt;
anmoder Rådet om at høre Parlamentet på ny, hvis det agter at ændre Kommissionens forslag
i væsentlig grad;
pålægger sin formand at sende Parlamentets holdning til Rådet og Kommissionen.
5.
6.
Kommissionens forslag
Ændringer
Ændring 1
Betragtning 2
(2) Der blev indført minimumssikkerheds-
standarder for pas ved en resolution vedtaget
af repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet den 17. oktober
2000. Denne resolution skal nu erstattes og
opgraderes af en fællesskabsforanstaltning
med henblik på at skabe forbedrede, harmo-
niserede sikkerhedsstandarder for pas for at
beskytte dem mod forfalskning. Samtidig
bør der integreres biometriske elementer i
passet for at etablere en pålidelig sammen-
hæng mellem den ægte indehaver og doku-
mentet.
(2) Der blev indført minimumssikkerheds-
standarder for pas ved en resolution vedtaget
af repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet den 17. oktober
2000.
Det Europæiske Råd har besluttet, at
denne resolution nu skal erstattes og opgra-
deres af en fællesskabsforanstaltning med
henblik på at skabe forbedrede, harmonise-
rede sikkerhedsstandarder for pas for at be-
skytte dem mod forfalskning. Samtidig bør
der integreres biometriske elementer i passet
for at etablere en pålidelig sammenhæng
mellem den ægte indehaver og dokumentet.
Ændring 2
Betragtning 2 a (ny)
(2a) Biometriske data i pas bør kun an-
vendes til kontrol af dokumentets ægthed
samt indehaverens identitet ved hjælp af
direkte tilgængelige, sammenlignelige
elementer, når det ifølge loven kræves, at
der forevises pas.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændring 3
Betragtning 3
(3) Harmoniseringen af sikkerhedselemen-
terne og integreringen af biometriske iden-
tifikatorer er et vigtigt skridt hen imod an-
vendelsen af nye elementer med henblik på
fremtidige udviklinger på europæisk plan,
som vil gøre rejsedokumenter sikrere og
etablere en mere pålidelig sammenhæng
mellem indehaveren og passet, hvilket er et
vigtigt bidrag til at sikre, at det beskyttes
mod svigagtig brug.
Der bør tages hensyn
til de specifikationer, som er fastsat i do-
kument nr. 9303 fra Den Internationale
Organisation for Civil Luftfart om ma-
skinlæsbare rejsedokumenter.
(3) Harmoniseringen af sikkerhedselemen-
terne og integreringen af biometriske iden-
tifikatorer er et vigtigt skridt hen imod an-
vendelsen af nye elementer med henblik på
fremtidige udviklinger på europæisk plan,
som vil gøre rejsedokumenter sikrere og
etablere en mere pålidelig sammenhæng
mellem indehaveren og passet, hvilket er et
vigtigt bidrag til at sikre, at det beskyttes
mod svigagtig brug.
Ændring 4
Betragtning 7
(7) Med hensyn til de personoplysninger, der
skal behandles i forbindelse med passet, fin-
der Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger anvendelse.
Det skal sikres, at ingen
andre oplysninger
lagres i passet,
medmindre dette er fore-
skrevet i forordningen eller bilaget hertil,
eller oplysningerne er indeholdt i det rele-
vante rejsedokument.
(7) Med hensyn til de personoplysninger, der
skal behandles i forbindelse med passet, fin-
der Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger anvendelse.
Der bør ikke
lagres andre oplysninger i pas-
set.
Ændring 5
Artikel 1, stk. 2
2. Passet skal omfatte et lagringsmedium
med tilstrækkelig kapacitet,
som har
et højt
sikkerhedsniveau
og indeholder
et ansigts-
billede. Medlemsstaterne kan også medtage
2. Passet skal omfatte et lagringsmedium
med et højt sikkerhedsniveau
og
tilstrække-
lig kapacitet,
som skal kunne sikre de lag-
rede datas integritet, ægthed og fortrolig-
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fingeraftryk i interoperable formater.
hed. Det skal indeholde
et ansigtsbillede.
Medlemsstaterne kan også medtage finger-
aftryk i interoperable formater.
Der opret-
tes ikke en central database over EU-pas
og -rejsedokumenter indeholdende biome-
triske og andre data for alle indehavere af
EU-pas.
Ændring 6
Artikel 2, stk. 1, indledning
1. Yderligere tekniske specifikationer for
passet indføres i overensstemmelse med
den procedure, der er nævnt i
artikel 5, stk.
2,
for så vidt angår:
1. Yderligere tekniske specifikationer for
passet indføres i overensstemmelse med
den procedure, der er nævnt i
artikel 5
for
så vidt angår:
Ændring 7
Artikel 2, stk. 1, litra b
b) tekniske specifikationer for lagringsme-
diet for de biometriske oplysninger og sik-
ring heraf
b) tekniske specifikationer for lagringsme-
diet for de biometriske oplysninger og sik-
ring heraf,
navnlig med henblik på at sikre
dataenes integritet, ægthed og fortrolig-
hed, og at de anvendes i overensstemmelse
med de formål, der er fastsat i denne for-
ordning
Ændring 8
Artikel 2, stk. 1 a (nyt)
1a. Lagringsmediet kan kun anvendes
a) af de kompetente myndigheder i med-
lemsstaterne med henblik på læsning, lag-
ring, ændring og sletning af data og
b) af godkendte organer, der i henhold til
lov er bemyndiget til at læse dataene.
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændring 9
Artikel 3, stk. 2 a (nyt)
2a. Hver medlemsstat fører et register
over de i artikel 2, stk. 1a, nævnte kompe-
tente myndigheder og godkendte organer.
Den meddeler Kommissionen dette regi-
ster og, om nødvendigt, regelmæssige
ajourføringer heraf. Kommissionen fører
en opdateret online-oversigt over de nati-
onale registre og offentliggør hvert år
denne oversigt.
Ændring 10
Artikel 4, stk. 1
1. Medmindre andet følger af bestemmelser-
ne om databeskyttelse, har den person, som
passet er udstedt til, ret til at kontrollere de
personoplysninger, som figurerer i passet, og
til om fornødent at anmode om at få oplys-
ningerne berigtiget eller slettet.
1. Medmindre andet følger af bestemmelser-
ne om databeskyttelse, har den person, som
passet er udstedt til, ret til at kontrollere de
personoplysninger, som figurerer i passet, og
til om fornødent at anmode om at få oplys-
ningerne berigtiget eller slettet.
Enhver kon-
trol, berigtigelse eller sletning foretages
omkostningsfrit af den udpegede nationale
myndighed.
Ændring 11
Artikel 4, stk. 2
2. Passet må ikke indeholde maskinlæsbare
oplysninger, medmindre dette er foreskrevet
i denne forordning eller bilaget til forordnin-
gen, eller oplysningerne er indeholdt i pas-
set.
2. Passet må ikke indeholde maskinlæsbare
oplysninger, medmindre dette er foreskrevet
i denne forordning eller bilaget til forordnin-
gen, eller oplysningerne er indeholdt i pas-
set.
Ingen andre oplysninger må være in-
deholdt i passet.
Ændring 12
Artikel 4, stk. 2 a (nyt)
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2a. De biometriske elementer i pas må
kun anvendes til kontrol af
a) dokumentets ægthed
b) indehaverens identitet ved hjælp af di-
rekte tilgængelige, sammenlignelige ele-
menter, når det ifølge loven kræves, at der
forevises pas.
Ændring 13
Artikel 4, stk. 2 b (nyt)
2b. Medlemsstaterne sender regelmæssigt
Kommissionen rapporter om anvendelsen
af denne forordning på grundlag af stan-
darder fastlagt i fællesskab, særlig med
hensyn til reglerne for formåls- og ad-
gangsbegrænsning. De meddeler også
Kommissionen alle problemer i forbindel-
se med anvendelsen af forordningen og
udveksler god praksis med Kommissionen
og indbyrdes.
Ændring 14
Artikel 5, stk. 3 a (nyt)
3a. Udvalget bistås af sagkyndige udpeget
af den arbejdsgruppe, der er nedsat ved
artikel 29 i direktiv 95/46/EF.
Ændring 15
Artikel 5, stk. 3 b (nyt)
3b. Når udvalget har udarbejdet de yderli-
gere tekniske specifikationer, jf. artikel 2,
stk. 1, afgiver den arbejdsgruppe, der er
nedsat ved artikel 29 i direktiv 95/46/EF,
en udtalelse om, hvorvidt disse specifika-
tioner er i overensstemmelse med databe-
skyttelsesstandarder, og udtalelsen sendes
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til Europa-Parlamentet, Rådet og Kom-
missionen.
Ændring 16
Artikel 5, stk. 3 c (nyt)
3c. Kommissionen sender sit udkast til af-
gørelse om de yderligere tekniske specifi-
kationer, jf. artikel 2, stk. 1, til Europa-
Parlamentet, der inden for et tidsrum af
tre måneder kan vedtage en beslutning,
hvori det tilkendegiver at være imod ud-
kastet til afgørelse.
Ændring 17
Artikel 5, stk. 3 d (nyt)
3d. Kommissionen underretter Europa-
Parlamentet om de skridt, som den agter
at tage på baggrund af Europa-
Parlamentets beslutning, og om begrun-
delsen herfor.
Ændring 18
Artikel 5, stk. 3 e (nyt)
3e. Fortroligheden af de yderligere tekni-
ske specifikationer , jf. artikel 2, stk. 1,
skal sikres.
Ændring 19
Artikel 6, stk. 2
Medlemsstaterne anvender denne forordning
senest
et år
efter vedtagelsen af de foran-
staltninger, der er nævnt i artikel 2. Gyldig-
heden af allerede udstedte pas berøres dog
ikke.
Gennemførelsen af denne forordning er be-
tinget af, at de nationale databekyttelses-
myndigheder attesterer, at de har tilstræk-
kelige undersøgelsesbeføjelser og ressour-
cer til at håndhæve direktiv 95/46/EF for så
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vidt angår de data, der er indsamlet i hen-
hold hertil.
Medlemsstaterne anvender den-
ne forordning senest
18 måneder
efter ved-
tagelsen af de foranstaltninger, der er nævnt
i artikel 2. Gyldigheden af allerede udstedte
pas berøres dog ikke.
- 12 -