BILAG 2
Europaudvalgets formand
Folketinget - Christiansborg
Den fælles beslutningsprocedure
- udfordringer for de nationale parlamenter
Siden indførelsen af den fælles beslutningsprocedure ved Maastricht-traktaten, dens
tilpasning ved Amsterdam-traktaten og dens udvidelse ved Nice-traktaten, er
Europa-Parlamentets indflydelse på udformningen af EUs politikker steget markant.
Europa-Parlamentet er blevet en ligeværdig partner med Rådet, for så vidt angår
lovgivningsbeføjelser på over halvdelen af EUs lovgivning. Den fælles
beslutningsprocedure stiller dog, i henhold til den parlamentariske kontrol af
EU-politikken, de nationale parlamenter over for nye udfordringer.
Før introduktionen af den fælles beslutningsprocedure og tilpasningen af denne, var Rådet
den primære lovgivningsmyndighed indenfor EUs institutionelle rammer. De nationale
parlamenter kunne derfor gennemføre en parlamentarisk kontrol af EU-lovgivning ved at
kontrollere deres medlemmer af Rådet dvs. deres respektive ministre. I dette
ét-kammer parlamentariske system, gav den direkte kontrol af regerings ministre, forud
for møder i Rådet, de nationale parlamenter mulighed for at gennemføre en
parlamentarisk kontrol over EU-lovgivning. Dermed fik parlamenterne også adgang til
oplysninger om EUs lovgivningsproces.
Indførelsen af den fælles beslutningsprocedure har ikke gjort EUs lovgivningsproces
mindre gennemsigtigt Europa-Parlamentet er en meget åben institution, hvor
offentligheden har adgang til alle møder, og hvor alle dokumenter er tilgængelige på
Internettet. Men den fælles beslutningsprocedure har givet de nationale parlamenter et
øget arbejdspres. Dette skyldes, at de nationale parlamenter, forud for den parlamentariske
kontrol af ministre, nu også skal forholde sig til Europa-Parlamentets behandling af sager.
Udfordringen i at løfte denne opgave er med tiden, i takt med den reelle implementering
af den fælles beslutningsprocedure, blevet større. De nationale parlamenter oplever i dag,
at EU-lovgivning vedtages på et tidligere tidspunkt end førhen. Det skyldes, at
Amsterdam-traktaten har åbnet op for muligheden af at vedtage lovgivning allerede efter