Danske Lærerorganisationer International
Danish Teacher Trade Unions
Syndicats d'Enseignants Danois
DLI-NOTAT
Bruxelles, d. 7. marts 2006/BB/kb
Servicedirektivet og det danske uddannelsessystem
Afstemningen om Servicedirektivet på plenarsamlingen i Strasbourg gav ikke nogen endegyldig
afklaring i forhold til uddannelsesområdet. Følgende notat forsøger at give et overblik over, hvad
der blev vedtaget, samt – ikke mindre interessant – hvad der ikke blev vedtaget.
Af vedtagne punkter af interesse kan først og fremmest nævnes:
•
Tjenesteydelser af almen interesse (SGI) ”som
defineret af medlemsstaterne”
er fuldstændigt
undtaget fra direktivets anvendelsesområde. Nationalstaterne har således fortolkningsretten.
1
Det vil derfor være meget interessant, hvorvidt den danske regering i relation til uddannel-
sesområdet vil anvende denne ret for dermed at holde det danske udannelsessystem uden for
Servicedirektivet.
Tjenesteydelser af almen økonomisk interesse (SGEI) er stadig omfattet af direktivets an-
vendelsesområde, men er dog undtaget fra Direktivets artikel 16 om ”frihed til at udøve ser-
vicevirksomhed”.
2
Det vil sige, at f.s.v.a. grænseoverskridende udøvelse af tjenesteydelser
af almen økonomisk interesse, er det nu modtagerlandets regler, der skal følges og ikke op-
rindelseslandets.
Idet SGEI stadig er omfattet af direktivets anvendelsesområde, er denne form for tjeneste-
ydelser dog omfattet af de generelle bestemmelser om forbudte krav og krav der skal evalue-
res i artikel 14 og 15. Det vil sige, at danske myndigheder eksempelvis ikke kan stille krav
til en udenlandsk serviceudbyder som
”direkte eller indirekte er begrundet i nationaliteten
eller – for selskabers vedkommende – i hovedsædets beliggenhed…”.
3
Derudover vil krav til
udenlandske serviceudbydere skulle opfylde tre kriterier: Ikke-diskrimination, nødvendighed
og proportionalitet.
Da der på nuværende tidspunkt ikke foreligger nogen entydig definition på henholdsvis tje-
nesteydelser af almen interesse (SGI) og tjenesteydelser af almen økonomisk interesse
(SGEI), er betydningen af ovenstående endnu ikke klar. Det er som nævnt fortsat op til den
enkelte medlemsstat at definere disse begreber.
4
De europæiske uddannelsesorganisationer
vurderer dog, at der kan være en reel mulighed for, at f.eks. en dansk beslutning om at defi-
nere en given uddannelse som en SGI, kan bringes for EF-Domstolen med påstand om han-
delshindring.
Betragtning 16: I forslagets definition af begrebet tjenesteydelse nævnes
”undervisning in-
den for rammerne af det nationale uddannelsessystem i såvel private som offentlige under-
visningsinstitutioner”,
som et eksempel på virksomhed, der ikke er omfattet af definitionen
på en tjenesteydelse og dermed ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde. Som ud-
gangspunkt kan det således synes sikret, at det nationale uddannelsessystem er undtaget fra
•
1
2
jf. artikel 2, stk. 2, litra – a
jf. artikel 17, stk. 2
3
Jf. artikel 14, stk. 1
4
jf. henholdsvis artikel 2, stk. 2, litra – a, artikel 4, nr. 1 b og artikel 1
Side 1 af 3
Danske Lærerorganisationer International
Boulevard du Roi Albert II 5, 9ème étage
B-1210 Bruxelles
+32 2 224 06 70
www.dlint.org