Danske Lærerorganisationer International
Danish Teacher Trade Unions
Syndicats d'Enseignants Danois
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Bruxelles, den 18. maj 2006
Servicedirektivet og det danske uddannelsessystem
Med henvisning til de igangværende forhandlinger om EU-Kommissionens
forslag til direktiv om handel med tjenesteydelser i det indre marked (Ser-
vicedirektivet) ønsker DLI at henlede medlemmerne af Folketingets Euro-
paudvalgs opmærksomhed på den uklare situation, som Servicedirektivet
kan medføre for det danske uddannelsessystem, hvis det vedtages i den
form, som Kommissionen har foreslået.
I Kommissionens foreliggende direktivforslag er der således to områder
som giver anledning til bekymring blandt såvel de danske som de europæi-
ske lærerorganisationer. Først og fremmest er det vores opfattelse, at ud-
dannelse skal undtages fra direktivets anvendelsesområde, da EU-traktaten
entydigt henlægger beslutningskompetencen på uddannelsesområdet til
medlemsstaterne. Dertil skaber Kommissionens tekstforslag – ikke mindst
på grund af den uklare europæiske retstilstand omkring begreberne ”forsy-
ningspligtydelser” og ”tjenesteydelser af almen økonomisk interesse” –
ikke tilstrækkelig klarhed om vilkårene for den fremtidige udførelse af of-
fentlige tjenesteydelser. Det er ganske enkelt uklart hvilke offentlige ydel-
ser, der vil være omfattet af direktivet.
Ud fra det synspunkt, at retten til at organisere, finansiere og regulere ud-
dannelsessektoren bør ligge fuldt og helt hos de nationale regeringer, op-
fordrer DLI derfor til, at Danmark i de videre forhandlinger arbejder for en
eksplicit, generel undtagelse af uddannelsesområdet fra Servicedirektivet.
Subsidiært må der indføres en bestemmelse, som giver det enkelte med-
lemsland ret til at fortolke, hvilke uddannelser der hører under det nationale
uddannelsessystem, således som det blev foreslået af Europa-Parlamentet.
Denne fortolkningsret bør ikke kunne anfægtes gennem retssag ved EF-
Domstolen
I Kommissionens forslag vil situationen vedrørende offentlige tjenesteydel-
ser efter lærerorganisationernes opfattelse være den, at beslutningen om,
hvorvidt en given uddannelsesydelse skal anses som en rettighed for bor-
gerne eller en service, som kan handles på det frie marked, overlades til
EF-Domstolen. Principielt bør EU’s lovgivende institutioner for det første
sikre klare regler, men for det andet vækker det bekymring, at ansvaret for
fortolkning af anvendelsesområdet overlades til EF-Domstolen, som gen-
nemgående anvender en vidtgående tolkning af EU-retten. Der tegner sig
således i domstolens afgørelser en klar tendens til liberalisering og harmo-
nisering.
Boulevard du Roi Albert II,
5, 9ème étage
B-1210 Bruxelles
Tél +32 2 224 06 70
Fax +32 2 224 06 71
DLI repræsenterer:
- BUPL
- Danmarks Lærerforening
- Dansk Magisterforening
- Dansk Teknisk
Lærerforbund
- Danske Produktions-
højskolers Lærerforening
- Efterskolernes
Lærerforening
- Formidlerne
- Frie Grundskolers
Lærerforening
- Gymnasieskolernes
Lærerforening
- Handelsskolernes
Lærerforening
- Københavns
Lærerforening
- Landsforbundet af Voksen
og Ungdomsundervisere
- Socialpædagogernes
Landsforbund
- Speciallærerforeningen
af 1981
Side 1