Danske Lærerorganisationer International
Danish Teacher Trade Unions
Syndicats d'Enseignants Danois
DLI-NOTAT
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. maj 2006/BB/kb
Bilag til DLI’s henvendelse til Folketingets Europaudvalg vedr. Servicedirektivet og det dan-
ske uddannelsessystem
Overordnet finder DLI, at Kommissionens reviderede direktivforslag i udstrakt grad bygger på den
tekst Europa-Parlamentet vedtog i februar, og som sådan udgør et væsentligt fremskridt i forhold til
den oprindelige tekst. Bl.a. er det omdiskuterede oprindelseslandsprincip blevet fjernet, hvorfor
udenlandske serviceudbydere, som ønsker at operere i Danmark, nu skal overholde danske regler.
Ligeledes får direktivforslaget i sin nuværende form ingen indvirkning på arbejdsmarkedsforhold,
hvorved den danske aftalemodel og danske arbejdsvilkår skulle være sikret.
Offentlige tjenesteydelser
Retstilstanden omkring forsyningspligtydelser (SGI) og tjenesteydelser af almen økonomisk inte-
resse (SGEI) er dog stadig mere eller mindre uafklaret. Problemet tager sit udspring i det faktum, at
ingen af disse begreber er defineret i hverken primær eller sekundær EU-lovgivning. SGEI er omtalt
i EF-traktaten, uden dog at blive defineret nærmere, mens SGI ikke omtales. De eneste foreliggende
retningslinier for anvendelsen af disse begreber kommer således fra Kommissionen, i form af Grøn-
bogen om Forsyningspligtydelser (KOM (2003) 270), samt fra EF-Domstolens retspraksis.
Heraf kan udledes, at det er op til medlemsstaterne at definere, hvorvidt de anser en tjenesteydelse
som værende af almen interesse. Sondringen mellem hvorvidt en tjenesteydelse af almen interesse
også er af økonomisk karakter eller ej, er dog meget vanskelig at foretage, og beslutningen herom er
i sidste ende underlagt EF-Domstolens vurdering.
Ved at karakterisere en aktivitet som SGI gives medlemsstaterne en mulighed for at anerkende, at
givne aktiviteter er så væsentlige for dets borgere, at udøvelsen af de pågældende aktiviteter kan
pålægges en række krav om fx universel adgang, fuld geografisk dækning og overkommelige priser.
Dermed har medlemsstaterne en mulighed for på nationalt niveau at sikre, at bestemte målsætninger
af almen interesse for samfundet, fx inden for uddannelsesområdet, kan fastsættes og opnås.
Idet der imidlertid ikke foreligger nogen klar afgrænsning mellem sfærerne for ydelser af økono-
misk og ikke-økonomisk interesse, er definitionerne af henholdsvis SGI og SGEI i forhold til ud-
dannelsessektoren desværre gjort afhængige af organiseringen af det enkelte medlemslands under-
visningssystem, fx i hvilket omfang den videregående uddannelse er liberaliseret. Da man i mange
lande anser videregående uddannelse og erhvervsuddannelse som tjenesteydelser af økonomisk ka-
rakter, vil en eventuel dansk beslutning om at definere disse som SGI således kunne anfægtes ved
EF-Domstolen.
Kommissionen har tillige i sit reviderede direktivforslag indført en formulering i betragtning 16,
hvor man ændrer den definition af service, som Europa-Parlamentet har foreslået. Kommissionen
fjerner her en positiv definition af begrebet service, og erstatter den med en række negative eksem-
pler på, hvad service ikke er. I stedet henvises der til EF-Domstolens praksis, som fastslår, at en
Side 1 af 3
Danske Lærerorganisationer International
Boulevard du Roi Albert II 5, 9ème étage
B-1210 Bruxelles
+32 2 224 06 70
www.dlint.org