Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0488 Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesmi-
nisteriets reviderede grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse
og social solidaritet – Progress.
kom (2004) 0488 - Bilag 2: Revideret grundnotat om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet - Progress
2
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Bemærk: Ny tekst markeret med kursiv
Revideret grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social
solidaritet - Progress.
Baggrund
Vores sag
Kommissionen har fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og so-
7162-0017
cial solidaritet, KOM(2004)488 af 14. juli 2004. Forslaget blev mod-
taget i Rådet den 27. august 2004. Forslaget har hjemmel i TEF, sær-
ligt art. 13, art. 129 og art. 137, som indebærer fælles beslutningsta-
gen med Europaparlamentet (art.251).
Kommissionen foreslår i begrundelsen, at man med henblik på gen-
nemførelse af en forenkling og en rationalisering i forhold til den
nuværende situation og under hensyntagen til de forskellige beslut-
ningsprocedurer opdeler de beskæftigelsesmæssige og social- og ar-
bejdsmarkedspolitiske aktiviteter i to hovedområder, som hver især
er omfattet af en budgetpost og baseret på individuelle beslutnings-
processer:
23. november 2004
1. Det første område vil have form af et integreret
program
for beskæftigelse og
social solidaritet (Progress), som dækker perioden 2007-2013. Det vil blive vedtaget
ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse og vil blive beskrevet i det følgende. I
dette program indgår fire specifikke EF-handlingsprogrammer, som på nuværende
tidspunkt støtter gennemførelsen af den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsor-
den, samt en række budgetposter, der vedrører arbejdsvilkår. Det finansielle tilskud
vil beløbe sig til 628,8 mio. EUR over hele perioden.
2. Det andet område med titlen
”Fortsat social dialog, arbejdstagernes fri be-
vægelighed samt undersøgelser og særlige rapporter vedrørende det sociale
område”
vil blive behandlet i en separat meddelelse, da der ikke er behov for no-
gen retsakt. Dette aktivitetsområde vil dække udgifter, der er baseret på eksisteren-
de forordninger og de selvstændige beføjelser, som traktaten tillægger Kommissio-
nen, og som bekræftes i finansforordningens artikel 49, stk. 2, litra c), og gennemfø-
relsesbestemmelsernes artikel 33, stk. 1. Den anden budgetpost vil beløbe sig til
479,9 mio. EUR i perioden 2007-2013.
Indhold
Det overordnede formål er ifølge Kommissionen at styrke Kommissionens rolle
som initiativtager til forslag vedrørende EU-strategier, gennemførelse og opfølgning
af EU's målsætninger og omsættelse heraf i nationale politikker. Endvidere ønsker
kom (2004) 0488 - Bilag 2: Revideret grundnotat om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet - Progress
3
Kommissionen hermed en sikring og opfølgning af, at EU’s lovgivning anvendes på
sammenhængende vis i hele Europa, at fremme samarbejds- og koordineringsme-
kanismer mellem medlemsstaterne og samarbejdet med organisationer, som repræ-
senterer civilsamfundet.
Denne overordnede målsætning søges virkeliggjort ved hjælp af en række
generelle
målsætninger:
1.
Forbedring af kendskabet til og forståelsen af de forhold, der er frem-
herskende i medlemsstaterne (og i andre deltagerlande) gennem analy-
ser, evaluering og nøje overvågning af politikker.
Støtte til udvikling af statistiske redskaber og metoder samt fælles indi-
katorer inden for de områder, der dækkes af programmet.
Støtte til og overvågning af gennemførelsen af EU-lovgivningen og
politiske målsætninger i medlemsstaterne samt vurdering af disses be-
tydning.
Fremme af netværk, gensidige læringsprocesser og bestemmelse og
spredning af god praksis på EU-plan.
Forbedring af de berørte parter og offentlighedens kendskab til de EU-
politikker, der forfølges under hver enkelt af de 5 sektioner.
Forøgelse af de vigtigste EU-netværks evne til at fremme og støtte EU-
politikker.
2.
3.
4.
5.
6.
Målsætningerne for hver enkelt sektion er sluttelig blevet omsat til operationelle
målsætninger, der svarer til de forskellige støttetyper (analytiske og gensidige læ-
ringsaktiviteter, oplysnings- og formidlingsaktiviteter, støtte til de centrale berørte
parter) henhørende under hvert enkelt politikområde. De operationelle målsætnin-
ger vil svare til behovet for at gennemføre aktioner, som finansieres på kommissi-
onsplan og er rettet mod specifikke aktører, der har behov for at træffe foranstalt-
ninger i denne sammenhæng.
Programmet vil blive inddelt i fem sektioner svarende til de fem vigtigste aktivitets-
områder:
1.
2.
3.
4.
5.
Beskæftigelse
Social beskyttelse og integration
Arbejdsvilkår
Bekæmpelse af forskelsbehandling og forskelligartethed
Ligestilling mellem mænd og kvinder.
Den foreslåede tilgang vil medføre, at antallet af budgetposter (ekskl. agenturer),
som forvaltes direkte af Kommissionen, reduceres fra 28 til 2 på det beskæftigel-
sesmæssige og det social- og arbejdsmarkedspolitiske område. Én enkelt råds-
afgørelse vil erstatte den række forskellige afgørelser, der findes på nuværende tids-
kom (2004) 0488 - Bilag 2: Revideret grundnotat om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet - Progress
4
punkt. Dette vil i stort omfang forenkle beslutningsprocessen. Bortset fra en be-
tragtelig reduktion af antallet af budgetposter vil der også blive opnået rationalise-
ring gennem reduktion og harmonisering af anvendelsesområdet for de nuværende
fire EF-handlingsprogrammer. I forbindelse med gennemførelsen af programmet
vil Kommissionen blive bistået af ét enkelt programudvalg i stedet for fire.
Rationaliseringen vil også være til gavn for slutbrugerne, da den øger instrumenter-
nes synlighed, klarhed og sammenhæng. Potentielle støttemodtagere vil finde det
lettere at søge om støtte under de forskellige sektioner i det nye program takket
være den standardiserede tilgang og de harmoniserede gennemførelsesbestemmel-
ser. Da ét enkelt projekt kan vedrøre målsætningerne i mere end en af sektionerne i
programmet, får slutbrugeren således en ”one stop shop”.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag til et fællesskabsprogram, som blandt andet sigter mod
en forenkling og rationalisering af eksisterende programmer, vurderes forslaget at
være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Der findes ingen danske regler på området.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale for-
hold.
LO,
Amtsrådsforeningen og De Samvirkende Invalideorganisationer har
fremsendt deres bemærkninger.
LO giver udtryk for bekymring for, at en sammenlægning af programmerne kan betyde en reduce-
ring af det samlede budget for initiativer på dette område. LO er opmærksomme på, at de finan-
sielle rammer for 2007-2013 først fastlægges, når der indgås forlig om det samlede budget. LO
lægger vægt på, at Arbejdsmarkedet og det sociale område bør have en høj prioritet for Danmark i
de kommende budgetforhandlinger.
Herudover har LO den bemærkning, at arbejdsmarkedets parter bør nævnes som centrale aktører
i direktivforslagets punkt 9c.
Amtsrådsforeningen
støtter forslaget om at etablere et EU-fællesskabsprogram
for beskæftigelse og social solidaritet og ser positivt på den foreslåede forenkling i
forhold til EU’s støtteprogrammer generelt.
Amtsrådsforeningen er enig i behovet for større gennemskuelighed med hensyn til
støttemuligheder i EU og støtter derfor målsætningen om at etablere en ”one stop
shop” i forbindelse med Progress-programmet til gavn for mulige ansøgere.
Amtsrådsforeningen noterer samtidig, at Kommissionen og medlemsstaterne for-
pligter sig til at sikre sammenhæng mellem aktioner, der iværksættes under Pro-
gress-programmet og andre EU-støtteprogrammer, især den Europæiske Social-
fond.
I lyset af programmets begrænsede finansielle ressourcer finder Amtsrådsforenin-
gen det vigtigt at inddrage lokale og regionale myndigheder i gennemførelsen af
kom (2004) 0488 - Bilag 2: Revideret grundnotat om et fællesskabsprogram for beskæftigelse og social solidaritet - Progress
5
programmet, eftersom de har et formelt ansvar som relativt store arbejdsgivere ude
i landet og fordi, der skal skabes sammenhæng på lokalt og regionalt niveau mellem
flere indsatsområder, der påvirker beskæftigelsesudviklingen.
De danske invalideorganisationer
henleder opmærksomheden på, at personer
med handicap ofte oplever forskelsbehandling, hvorfor Progress er meget vigtigt
for handicaporganisationerne.
Det er DSI's vurdering, at den samlede budgetline er utilstrækkelig i forhold til det
vigtige og meget komplekse område programmet adresserer. DSI udtrykker ligele-
des bekymring over, at nationale NGO’er ikke direkte, jf. artikel 10, er omfattet af
adgangen til at søge programmet. Det er vigtigt, at alle relevante lokale aktører kan
tage initiativer med udgangspunkt i Progress. Man mener, det bør understreges,
hvilke forpligtelser Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkå-
rene (Dublin) og Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (Bilbao) har i forhold til
f.eks. ligebehandling for personer med handicap.
Afsluttende opfordrer DSI til, at Progress også knyttes an til artikel 26 i Charteret
om grundlæggende rettigheder, så det bliver muligt at lave benchmarking, erfarings-
udveksling mv. på relevante områder, som ikke direkte er omfattet af artikler om
bekæmpelse af forskelsbehandling.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Tidligere forelæggelser
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
De nærmere forhandlinger om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013
er netop påbegyndt. Det forventes dog, at Danmark fortsat vil finansiere omkring
to pct. af de samlede udgifter til EU. Den officielle deadline for vedtagelse af ram-
merne er juni 2005, men det er mere sandsynligt, at det bliver marts-juni 2006. Den
samlede ramme er meldt ud samtidig med ca. 60-70 programforslag, hvoraf Kom-
missionens forslag til Progress er et. Beløbsstørrelserne i forslaget må betragtes som
vejledende, og beløbene kan udelukkende afsættes under forudsætning af, at der er
bevillingsmæssig dækning herfor, når forhandlingerne om de samlede finansielle
perspektiver for perioden 2007-2013 er tilendebragt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.