Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0495
Offentligt
1445121_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.7.2004
KOM(2004) 495 endelig
2004/0167 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445121_0002.png
BEGRUNDELSE
Det er ifølge artikel 158 i EF-traktaten Fællesskabets mål at fremme en harmonisk udvikling,
og i henhold til artikel 160 skal Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) bidrage
til at udligne regionale skævheder.
Den seneste udvikling har gjort de regionale forskelle i EU større, og et stigende antal
regioner er bagefter i udviklingen. Med et BNP pr. indbygger på mellem 30 % og 75 % af
Fællesskabets gennemsnit skal de gøre en stor indsats for at opnå konvergens. For de mere
veludviklede regioner er udfordringen til gengæld at bevare og forbedre deres stilling ved at
øge konkurrenceevnen og dermed bidrage til en harmonisk udvikling i Fællesskabet.
Udvidelsen har samtidigt øget EU's samlede antal grænser. Dette stiller krav om større
territorialt samarbejde baseret på fælles projekter om lokaludvikling som led i
grænseoverskridende samarbejde, foranstaltninger, der bidrager til integreret territorial
udvikling som led i tværnational udvikling, og netværksdannelse med henb lik på udvikling og
udveksling.
På grund af forskellene i udviklingsniveauet i Fællesskabets regioner er det nødvendigt at
afsætte midler til at gøre en indsats på bestemte områder. EFRU's indsats varierer således
afhængigt af den modtagende region, men er dog altid koncentreret om EU's prioriterede
opgaver, der blev defineret i Lissabon og Göteborg.
I forbindelse med målet "konvergens" har EFRU en lang række støttemuligheder, som
afspejler regionernes mange behov, og som skal give dem mulighed for at mobilisere og
opdatere deres ressourcer og sætte gang i en integreret og bæredygtig regional udvikling. Der
vil blive lagt større vægt på forskning, innovation og risikominimering, samtidig med, at der
fortsat satses på infrastruktur.
I forbindelse med målet "Regional konkurrenceevne og beskæftigelse" fokuseres på tre
emner: innovation og videnøkonomi med henblik på at forbedre regionernes økonomi, miljø
og risikominimering for at sikre en bæredygtig udvikling på disse områder og adgang til
transport og informa tions- og kommunikationsteknologi for at gøre regionerne mindre
isolerede og dermed mere eftertragtede.
Det territoriale samarbejde gøres til et særskilt mål og består af grænseoverskridende og
tværnationale komponenter, der er udvalgt blandt en række tiltag med relation til Lissabon- og
Göteborg-agendaen. Det interregionale aspekt derimod er en del af den fælles
programforvaltning under de to foregående mål. For at sikre, at indsatsen bliver en succes,
inddrages aktørerne på alle niveauer (bottom- up-princ ippet). Der vil som led i dette mål
fortsat blive ydet støtte til at etablere netværk mellem regioner og lokale myndigheder med
henblik på udveksling af erfaringer, analyser og undersøgelser. Reglerne for programmering
og forvaltning gøres enklere og klarere.
Endelig er EFRU særlig opmærksom på territoriale karakteristika, navnlig i medfør af artikel
299, stk. 2, i EF-traktaten. Forordningen giver mulighed for at ændre sammensætningen i
løbet af programmernes planlægningsfase for at tage højde for by- og landområdernes særlige
situation og områder med naturbetingede handicap. Der er også mulighed for finansiering af
yderligere omkostninger, som skyldes beliggenheden af regionerne i den yderste periferi.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445121_0003.png
2004/0167 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 162,
stk. 1, og artikel 299, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251, og
fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge traktatens artikel 160 skal Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU)
bidrage til at udligne de største regionale skævheder i Fællesskabet. EFRU bidrager
således til at mindske forskellen mellem de forskellige regioners udviklingsniveau og
afstanden til de dårligst stillede regioner eller øer, herunder landdistrikter, der er
bagefter i udvikling.
De fælles bestemmelser for strukturfondene og Samhørighedsfonden er fastsat i
forordning (EF) nr. …
4
om generelle bestemmelser for Det Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden. Der skal
fastsættes særlige bestemmelser for, hvilken type aktiviteter der kan finansieres af
EFRU under de mål, der er anført i forordningen.
EFRU skal yde støtte inden for rammerne af en overordnet strategi for
samhørighedspolitik, som sikrer, at støtten koncentreres om Fællesskabets prioriterede
opgaver, især uden for de mindst udviklede regioner.
Med få undtagelser, for hvilke der skal fastsættes særlige bestemmelser, afgøres det på
nationalt plan, hvilke udgifter der er støtteberettigede, jf. forordning (EF) nr …
Undtagelserne vedrørende EFRU bør derfor fastsættes.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
4
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT L […] af […], s. […].
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445121_0004.png
(5)
Det afgørende for, om foranstaltninger, der får støtte fra EFRU, gennemføres effektivt,
er, at de pågældende territoriale og samfundsøkonomiske parter, navnlig de regionale
og lokale myndigheder, har en sund forvaltning og et godt partnerskab.
På baggrund af erfaringer og resultater fra Urban- initiativet, jf. artikel 20, stk. 1, litra
b), i Rådets forordning (EF) nr. 1260/1999 af 21. juni 1999 om generelle bestemmelser
om strukturfondene
5
, bør bymæssige anliggender opprioriteres ved fuldt ud at
integrere dem i de operationelle programmer, der modtager støtte fra EFRU.
Der bør især sikres, at der er komplementaritet og overensstemmelse mellem støtte fra
EFRU og støtte fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
i henhold til forordning (EF) nr. …
6
og støtte fra Den Europæiske Fiskerifond i
henhold til forordning (EF) nr. ...
7
Programmer, der finansieres med støtte fra EFRU
bør derfor bidrage til, at økonomien i landområder og fiskeriafhængige områder
diversificeres, og at traditionelle aktiviteter omlægges.
Foranstaltninger til fordel for små og mellemstore virksomheder, der får støtte fra
EFRU, skal tage hensyn til og støtte gennemførelsen af det europæiske charter for små
og mellemstore virksomheder, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i Santa Maria
de Feira.
Der skal tages særligt hensyn til fjernområderne, blandt andet ved undtagelsesvist at
udvide EFRU's anvendelsesområde til at omfatte finansiering af driftsstøtte, der ydes
som kompensation for ekstraudgifter inden for visse sektorer. Sådanne undtagelser
forudsætter, at artikel 299, stk. 2, i traktaten anvendes som retsgrundlag.
EFRU skal kunne tage højde for problemet med, at områder med ekstrem lav
befolkningstæthed ligger afsides og har dårlige forbindelser til store markeder, jf.
protokol nr. 6 til akten vedrørende Østrigs, Finlands og Sveriges tiltrædelse. EFRU
skal ligeledes kunne tage højde for de særlige problemer, som visse øer, bjergområder
og tyndt befolkede områder har, fordi deres geografiske placering bremser
udviklingen.
EFRU skal sikre synergi med støtten fra Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden. Den skal også sikre, at der er komplementaritet og
sammenhæng med Fællesskabets politik på andre områder.
Der skal fastlægges særlige bestemmelser for programmering, forvaltning,
overvågning og kontrol af operationelle programmer under målet om europæisk
territorialt samarbejde.
Der skal ydes støtte til et effektivt grænseoverskridende og tværnationalt samarbejde
med nabolande til Fællesskabet i det omfang, det er nødvendigt for at sikre regioner i
medlemsstater, som grænser op til tredjelande, den hjælp til udvikling, de har brug for.
Tilsvarende kan det være hensigtsmæssigt undtagelsesvist at godkende støtte fra
EFRU til projekter, der gennemføres i tredjelande, hvis det kommer regioner i
Fællesskabet til gode.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
5
6
7
EFT L 161 af 26.6.1999, s. 1. Senest ændret ved tiltrædelsesakten af 2003.
EUT L […] af […], s. […].
EUT L […] af […], s. […].
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445121_0005.png
(14)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1783/1999 af 12. juli 1999 om
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
8
bør ophæves -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
ALMINDELIGE BESTEMMELSER
Artikel 1
Genstand
Forordningen fastlægger Den Europæiske Fond for Regionaludviklings (EFRU) opgaver,
anvendelsesområdet for dens støtte til "konvergens", "regional konkurrenceevne og
beskæftigelse" og "europæisk territorialt samarbejde", som defineret i artikel 3 i forordning
(EF) nr. … om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den
Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden, og hvilke former for udgifter der er
støtteberettigede.
Den fastsætter særlige bestemmelser for byer og landdistrikter, fiskeriafhængige områder,
fjernområderne og områder med naturbetingede handicap.
Den fastsætter ligeledes særlige bestemmelser for målet "europæisk territorialt samarbejde",
navnlig med hensyn til programmering, gennemførelse, forvaltning, overvågning og kontrol.
Artikel 2
Formål
EFRU skal bidrage til finansieringen af støtte til fordel for den økonomiske, sociale og
territoriale samhørighed ved at mindske regionale forskelle og understøtte regionale
økonomiers strukturelle udvikling og tilpasning, herunder omlægning af industriområder i
nedgang.
EFRU skal herved gennemføre Fællesskabets prioriterede opgaver og især tilgodese behovet
for at øge konkurrenceevnen og innovationen, skabe langsigtede beskæftigelsesmuligheder og
fremme en miljømæssig bæredygtig vækst.
8
EFT L 213 af 13.8.1999, s. 1.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Støttens anvendelsesområde
1.
Støtten fra EFRU koncentreres om et begrænset antal tematisk prioriterede områder.
Typen og udvalget af foranstaltninger, som finansieres inden for hvert prioriteret
område, skal afspejle de forskellige mål "konvergens", "regional
konkurrencedygtighed og beskæftigelse" og "europæisk territorialt samarbejde" i
overensstemmelse med artikel 4, 5 og 6 i denne forordning.
EFRU skal bidrage til finansieringen af:
a)
b)
c)
erhvervsinvesteringer
infrastruktur
andre udviklingsinitiativer, herunder tjenesteydelser til virksomheder,
udvikling og forbedring af finansieringsinstrumenter, såsom risikovillig
kapital, lån og garantifonde og lokale udviklingsfonde, rentegodtgørelse, lokale
tjenesteydelser og erfaringsudveksling mellem regioner, byer og de relevante
sociale, økonomiske og miljømæssige aktører
teknisk bistand som omhandlet i artikel 43 og 44 i forordning (EF) nr. …
Artikel 4
Konvergens
I forbindelse med målet "konvergens" skal støtten fra EFRU koncentreres om at fremme en
bæredygtig integreret økonomisk udvikling regionalt og lokalt ved at mobilisere og styrke den
eksisterende kapacitet ved hjælp af programmer, der har til formål at modernisere og
diversificere de regionale økonomiske strukturer, navnlig inden for følgende områder:
1)
Forskning og teknologisk udvikling (FTU), innovation og iværksætterlyst, herunder
større regional forsknings- og udviklingskapacitet, støtte til forskning og udvikling i
små og mellemstore virksomheder og til teknologioverførsel, øget kontakt mellem
små og mellemstore virksomheder, universiteter og forsknings- og tekno logicentre,
etablering af virksomhedsnetværk og -klynger, støtte til forretnings- og
teknologiydelser til grupper af små og mellemstore virksomheder, øget
iværksætterlyst og innovationsstøtte til små og mellemstore virksomheder ved hjælp
af nye finansieringsinstrumenter
Informationssamfundet, herunder udarbejdelse af indhold, tjenesteydelser og
applikationer af relevans for lokalområdet, bedre adgang til og udvikling af
offentlige online- ydelser, bistand og ydelser til små og mellemstore virksomheder,
således at de kan indføre og reelt anvende informations- og
kommunikationsteknologien optimalt
2.
d)
2)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3)
Miljø, herunder investeringer i affaldshåndtering, vandforsyning, rensning af
byspildevand og luft, integreret forureningsforebyggelse og -kontrol, rensning af
forurenede lokaliteter og landområder, fremme af biodiversitet og naturbeskyttelse,
støtte til små og mellemstore virksomheder med henblik på at fremme bæredygtige
produktionsmønstre
ved
indførelse
af
omkostningseffektive
miljøforvaltningssystemer og anvendelse af forureningsforebyggende teknologier
Risikominimering, herunder udarbejdelse og gennemførelse af planer for at
minimere og håndtere naturlige og teknologiske risici
Turisme, herunder markedsføring af natur- og kulturressourcer som potentiale for
udvikling af bæredygtig turisme, beskyttelse og styrkelse af kulturarven med henblik
på at fremme den økonomiske udvikling og støtte til et øget udbud af turistydelser
ved hjælp af nye og mere eksklusive tjenesteydelser
Transportinvesteringer, herunder transeuropæiske net og integrerede strategier for
renere bytrafik, som bidrager til at øge muligheden for og kvaliteten af passager- og
godstransport, opnå en mere ligelig fordeling på transportformer, fremme
intermodale systemer og mindske miljøforureningen
Energi, herunder transeuropæiske net, som bidrager til, at forsyningssikkerheden
øges, at det indre marked fuldføres, at der tages miljøhensyn, at energiudnyttelsen
forbedres, og at der udvikles vedvarende energi
Investering i uddannelse, der bidrager til, at regionerne bliver mere eftertragtede, og
livskvaliteten øges
Sundhed, herunder investeringer med henblik på at udvikle og forbedre
sundhedsydelser, der bidrager til regional udvikling og øget livskvalitet i regionerne
Direkte støtte til investeringer i små og mellemstore virksomheder med henblik på at
skabe og bevare job.
Artikel 5
Regional konkurrenceevne og beskæftigelse
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
I forbindelse med målet "regional konkurrenceevne og beskæftigelse" skal støtten fra EFRU
som led i regionale strategier for bæredygtig udvikling koncentreres om følgende prioriterede
opgaver:
1)
Innovation og videnøkonomi gennem støtte til udformning og gennemførelse af
regionale innovationsstrategier, der kan føre til effektive regionale
innovationsordninger, navnlig ved at:
a)
øge den regionale kapacitet til forskning, teknologisk udvikling og innovation
med direkte tilknytning til regionaløkonomiske udviklingsmål ved at yde støtte
til erhvervs- eller teknologispecifikke kompetencecentre, fremme
teknologioverførsel, udarbejde teknologiprognoser og foretage internationale
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenligninger af innovationspolitikker, støtte virksomhedssamarbejde og
fælles politikker for forskning, teknologisk udvikling og innovation
b)
stimulere små og mellemstore virksomheders innova tion ved at fremme
samarbejdet mellem universiteter og erhvervsliv, støtte virksomhedsnetværk og
klynger af små og mellemstore virksomheder, give små og mellemstore
virksomheder lettere adgang til avancerede forretningsydelser og fremme
integrationen af renere og ny teknologi i små og mellemstore virksomheder
fremme iværksætterlysten ved at gøre det lettere at udnytte nye ideer
økonomisk og støtte universiteters og eksisterende firmaers oprettelse af nye
firmaer
udforme nye finansielle instrumenter og startfaciliteter, der kan føre til
etablering eller udvidelse af videnintensive virksomheder
c)
d)
2)
Miljø og risikominimering, navnlig ved at:
a)
fremme investeringer til rensning af forurenede lokaliteter og landområder og
udbygge infrastruktur til beskyttelse af biodiversitet og styrkelse af Natura
2000, som bidrager til bæredygtig økonomisk udvikling og diversificering af
landdistrikter
anspore til bedre energiudnyttelse og produktion af vedvarende energi
fremme renere offentlig transport i byområder
udarbejde planer for og foranstaltninger til at minimere eller håndtere naturlige
og teknologiske risici.
b)
c)
d)
3)
Adgang for områder uden for større byer til transport og telekommunikationsydelser
af almen økonomisk interesse, navnlig ved at:
a)
styrke sekundære transportnet ved at forbedre forbindelsen til transeuropæiske
net, til regionale jernbaneknudepunkter, lufthavne og havne eller til
multimodale transportcentre ved at etablere radiale forbindelser til større
jernbanelinjer og fremme anvendelsen af regionale og lokale indre vandveje
fremme små og mellemstore virksomheders adgang til og effektive udnyttelse
af informations- og kommunikationsteknologi ved at yde støtte til
netværksadgang, etablering af offentlige steder med internetadgang, udstyr og
udvikling af tjenester og applikationer.
Artikel 6
Europæisk territorialt samarbejde
b)
I forbindelse med målet "Europæisk territorialt samarbejde" skal støtten fra EFRU
koncentreres om:
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1)
udvikling af grænseoverskridende økonomiske og sociale aktiviteter gennem fælles
strategier for bæredygtig territorial udvikling, navnlig ved at:
a)
b)
c)
fremme iværksætterlysten, især udvikling af nye små og mellemstore
virksomheder, turisme, kultur og grænseoverskridende handel
anspore til beskyttelse og fælles forvaltning af miljøet
gøre områder mindre isolerede ved at forbedre trafikforbindelser, give adgang
til informations- og kommunikationsnetværk og -ydelser og etablere
grænseoverskridende ordninger for vandforsyning, affaldshåndtering og
energiforsyning samt
udvide samarbejdet, kapaciteten og den fælles udnyttelse af infrastruktur,
navnlig på sundheds-, kultur- og uddannelsesområdet.
d)
EFRU kan derudover bidrage til at fremme integration af grænseoverskridende
arbejdsmarkeder, lokale beskæftigelsesinitiativer, ligestilling, uddannelse, social
inddragelse og fælles brug af menneskelige ressourcer og faciliteter til forskning og
teknologisk udvikling.
2)
Etablering og udvikling af tværnationalt samarbejde, herunder bilateralt samarbejde
mellem maritime regioner gennem finansiering af netværk og initiativer til fordel for
integreret territorial udvikling inden for følgende prioriterede områder:
a)
vandforvaltning med et klart tværnationalt sigte, herunder beskyttelse og
forvaltning af afvandingsområder, kystområder, fiskeressourcer, vandforsyning
og vådområder
bedre transportmuligheder, herunder investeringer i dele af det transeuropæiske
net i grænseområder, bedre lokale og regionale forbindelser til nationale og
tværnationale netværk og centre, større interoperabilitet mellem nationale og
regionale systemer og fremme af avancerede kommunikations- og
informationsteknologier
risikominimering, herunder øget sikkerhed til søs og beskyttelse mod
oversvømmelse, forurening af hav og indre vandveje, forebyggelse af og
beskyttelse mod erosion, jordskælv og laviner. Sådanne programmer kan
omfatte levering af udstyr og udbygning af infrastruktur, udarbejdelse og
gennemførelse
af
tværnationale
interventionsplaner,
fælles
risikokortlægningssystemer og udvikling af fælles metoder til analyse,
forebyggelse, overvågning og begrænsning af naturlige og teknologiske risici
etablering af videnskabs- og teknologinetværk, der beskæftiger sig med emner
vedrørende bæredygtig udvikling af tværnationale områder, herunder
etablering af netværk mellem universiteter og udveksling af videnskabelig og
teknologisk viden mellem forsknings- og udviklingsinstitutioner og anerkendte
internationale forsknings- og udviklingscentre, etablering af tværnationale
konsortier med henblik på at dele forsknings- og udviklingsressourcer, parvis
samarbejde mellem teknologiske institutter og fælles finansieringstekniske
instrumenter med henblik på at støtte forskning og teknologisk udvikling i små
og mellemstore virksomheder.
b)
c)
d)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3)
Forbedring af de regionalpolitiske resultater gennem øget brug af netværk og
erfaringsudveksling mellem regionale og lokale myndigheder med fokus på emner
omhandlet i artikel 5, stk. 1 og 2, og artikel 8, herunder
netværkssamarbejdsprogrammer, der omfatter hele Fællesskabet, og foranstaltninger,
der indebærer undersøgelse, dataindsamling, observation og analyse af
udviklingstendenser i Fællesskabet.
Artikel 7
Regler om udgifters støtteberettigelse
Følgende udgifter er ikke berettigede til støtte fra EFRU
a)
b)
c)
d)
e)
moms
renter af gæld
køb af jord for et beløb, der udgør mere end 10 % af de samlede støtteberettigede
udgifter til den pågældende foranstaltning
lokaler
afvikling af atomkraftværker.
KAPITEL II
SÆRLIGE BESTEMMELSER FOR OMRÅDER MED SÆRLIGE
TERRITORIALE KARAKTERISTIKA
Artikel 8
Byområder
1.
I tilfælde af foranstaltninger, der omfatter byfornyelse, jf. artikel 25, stk. 4, litra a),
og artikel 36, stk. 4, litra b), i forordning (EF) nr. …, yder EFRU støtte til fælles
udarbejdelse af integrerede strategier for, hvordan den høje koncentration af
økonomiske, miljømæssige og sociale problemer i byområder tackles.
Dette kan omfatte istandsættelse af fysiske faciliteter, genanvendelse af forladte
industrigrunde, bevarelse og udvikling af den historiske og kulturelle arv kombineret
med foranstaltninger, der fremmer iværksætterlyst, lokal beskæftigelse og udvikling
af lokalsamfundet samt levering af tjenesteydelser til befolkningen, hvor der tages
højde for ændrede demografiske strukturer.
2.
EFRU's finansiering af foranstaltninger i forbindelse med målet "regional
konkurrenceevne og beskæftigelse", som er omfattet af forordning (EF) nr. .. om Den
Europæiske Socialfond, forhøjes til 10 % af det pågældende prioriterede område
uanset artikel 33, stk. 2, i forordning (EF) nr. ….
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 9
Landdistrikter og fiskeriafhængige områder
Medlemsstater og regioner skal sikre, at der er komplementaritet og sammenhæng mellem på
den ene side foranstaltninger, der medfinansieres af Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne, jf. forordning (EF) nr … , og foranstaltninger, der
medfinansieres af Den Europæiske Fiskerifond, jf. forordning (EF) nr …, og på den anden
side programmer, der medfinansieres af EFRU.
Støtte fra EFRU koncentreres i landdistrikter og fiskeriafhængige områder om områdernes
økonomiske diversificering, herunder:
1)
2)
3)
4)
5)
forbedring af transportinfrastrukturen
fremskyndelse af etableringen af telekommunikationsnetværk og udbuddet af
tjenesteydelser i landdistrikter
udvikling af nye økonomiske aktiviteter uden for landbrugs- og fiskerisektoren
bedre forbindelser mellem byområder og landdistrikter
øget turisme og større udbud af moderne bekvemmeligheder i landdistrikter.
Medlemsstater og regioner skal sikre, at der er komplementaritet og sammenhæng mellem
foranstaltninger, der medfinansieres af Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne og Den Europæiske Fiskerifond på den ene side, og foranstaltninger, der
medfinansieres af EFRU på den anden side. Ved foranstaltninger under nr. 1, 3 og 5 skal
medlemsstaterne ved udarbejdelsen af operationelle programmer angive klare kriterier for,
hvornår der er tale om foranstaltninger, der modtager støtte fra henholdsvis EFRU, jf. denne
artikel, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne, jf. artikel 49, stk.
1, litra a), b) og i), i forordning (EF) nr. .. for så vidt angår landdistrikterne, og Den
Europæiske Fiskerifond, jf. artikel … i forordning (EF) nr. …, for så vidt angår
fiskeriafhængige områder.
Artikel 10
Områder med naturbetingede handicap
I regionale programmer, der medfinansieres af EFRU og dækker områder med naturbetingede
handicap, som omhandlet i artikel 52, stk. 1, litra b), i forordning (EF) nr. …, skal områdernes
specifikke problemer have særlig opmærksomhed.
Med forbehold af artikel 3 og 4 skal EFRU især bidrage til finansieringen af investeringer, der
har til formål at gøre områderne mere tilgængelige, fremme og udvikle økonomiske aktiviteter
med tilknytning til kulturarven, fremme en bæredygtig udnyttelse af naturressourcer og
udvikle turistsektoren.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 11
Fjernområder
I overensstemmelse med den yderligere tildeling, der er omhandlet i artikel 16, stk. 1, litra d),
i forordning (EF) nr. …, og uanset artikel 3, stk. 2, i denne forordning, skal EFRU bidrage til
at finansiere driftsstøtten i fjernområderne for at udligne de ekstraudgifter, der påløber inden
for de områder, der er omfattet af artikel 4, og derudover på følgende yderligere områder med
undtagelse af varer henhørende under bilag I til traktaten:
a)
b)
støtte til godstransportydelser og startstøtte til transportydelser
støtte
til
opbevaringsvanskeligheder,
et
uforholdsmæssigt
omfattende
produktionsudstyr og vedligeholdelse heraf samt mangel på menneskelige ressourcer
på det lokale arbejdsmarked.
KAPITEL III
SÆRLIGE BESTEMMELSER FOR
MÅLET "EUROPÆISK TERRITORIALT SAMARBEJDE"
A
FDELING
1
O
PERATIONELLE PROGRAMMER
Artikel 12
Indhold
Operationelle programmer under målet "europæisk territorialt samarbejde" indeholder:
1)
2)
en analyse af situationen i samarbejdsområdet med hensyn til stærke og svage sider
og den strategi, der vælges som reaktion herpå
en begrundelse for de valgte prioriterede opgaver under hensyn til Fællesskabets
strategiske retningslinjer og de deraf følgende prioriterede opgaver for det
operationelle program samt de forventede virkninger, jf. den forudgående evaluering
omhandlet i artikel 46 i forordning (EF) nr …
oplysninger om de prioriterede opgaver med deres særlige mål. De pågældende mål
skal kvantificeres ved anvendelse af et begrænset antal indikatorer for
gennemførelse, resultater og virkning. Indikatorerne skal gøre det muligt at måle,
hvor langt man er kommet med gennemførelsen af målene for udførelsen af de
prioriterede opgaver, og hvor effektivt dette er sket
en fordeling af støtteområderne efter kategori i overensstemmelse med de detaljerede
regler for gennemførelsen af forordning (EF) nr. …
en samlet finansieringsplan for alle medlemsstater indeholdende to tabeller:
3)
4)
5)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
en tabel med en fordeling for hvert år i henhold til artikel 50-53 i forordning
(EF) nr. … af den samlede bevilling fra EFRU. Den samlede årlige støtte fra
EFRU skal være forenelig med det relevante finansielle overslag
en tabel, som for hele programmeringsperioden og for hver prioriteret opgave
viser den samlede bevilling fra Fællesskabet og de offentlige nationale
modstykker samt EFRU's støttesats
b)
6)
gennemførelsesbestemmelser for det operationelle program:
a)
b)
c)
d)
e)
medlemsstatens udpegelse af alle de enheder, der er fastsat i artikel 14
en beskrivelse af overvågnings-
overvågningsudvalgets sammensætning
og
evalueringssystemerne
og
en fastlæggelse af fremgangsmåderne for pengestrømmenes tilvejebringelse og
cirkulation med henblik på at sikre deres gennemsigtighed
bestemmelser til sikring af, at det operationelle program bekendtgøres for
offentligheden
en beskrivelse af de mellem Kommissionen og medlemsstaten aftalte
fremgangsmåder for udveksling af elektroniske data med henblik på at
imødekomme de betalings-, overvågnings- og evalueringskrav, der er fastsat i
forordning (EF) nr. …
7)
en vejledende liste over store projekter i henhold til artikel 38, som efter planen vil
blive fremlagt i programmeringsperioden.
A
FDELING
2
S
TØTTEBERETTIGELSE
Artikel 13
Regler om udgifters støtteberettigelse
Med forbehold af artikel 55 i forordning (EF) nr. ... kan Kommissionen på anmodning af
medlemsstaterne foreslå regler for bestemte udgiftskategoriers støtteberettigelse, som erstatter
nationale regler. Disse fællesskabsregler for udgifters støtteberettigelse fastlægges i en
kommissionsforordning i overensstemmelse med artikel 104, stk. 3, i forordning (EF) nr …
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
A
FDELING
3
F
ORVALTNING
,
OVERVÅGNING OG KONTROL
Artikel 14
Udpegelse af myndigheder
1.
Medlemsstater, som deltager i et operationelt program, udpeger en fælles
forvaltningsmyndighed, en fæ lles godkendelsesmyndighed og en fælles
revisionsmyndighed, som befinder sig i forvaltningsmyndighedens medlemsstat.
Godkendelsesmyndigheden modtager betalingerne fra Kommissionen og foretager
generelt udbetalingerne til den ledende støttemodtager.
Medlemsstaterne opretter et fælles teknisk sekretariat, som placeres hos
forvaltningsmyndigheden.
Det
bistår
forvaltningsmyndigheden
og
overvågningsudvalget i deres opgaver.
2.
Revisionsmyndigheden for det operationelle program bistås af en revisionsgruppe til
udførelsen af de opgaver, der er omhandlet i artikel 61 i forordning (EF) nr ...
Gruppen nedsættes af de medlemsstater, der deltager i et operationelt program. Den
består af en repræsentant for et revisionsorgan udpeget af hver medlemsstat, der er
deltager i et operationelt program. Hver revisionsgruppe oprettes senest tre måneder
efter, at beslutningen om at godkende det operationelle program er truffet. Den
udarbejder sin egen forretningsorden. Den ledes af revisionsmyndigheden for det
operationelle program.
Den endelige rapport, som udarbejdes af revisionsmyndigheden for det operationelle
program, jf. artikel 70 i forordning (EF) nr.…, skal være godkendt af
revisionsgruppen.
3.
Hver medlemsstat, som deltager i det operationelle program, udpeger repræsentanter
til overvågningsudvalget, jf. artikel 64 i forordning (EF) nr ...
Artikel 15
Forvaltningsmyndighedens opgaver
Forvaltningsmyndigheden varetager gennemførelsen af de opgaver, der er omhandlet i artikel
59 i forordning (EF) nr. …, dog ikke kontrollen med, at foranstaltningerne og udgifterne er i
overensstemmelse med nationale regler og fællesskabsregler. I den forbindelse begrænses
dens ansvar til at kontrollere, at udgifter, som de enkelte støttemodtagere hver især har
afholdt, er godkendt af den autoriserede revisor.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 16
Kontrolordning
Med henblik på godkendelsen af udgifter, jf. artikel 21, etablerer hver medlemsstat en
revisionsordning, som gør det muligt at kontrollere, at medfinansierede varer og ydelser er
leveret, at de udgifter, der er opgivet for foranstaltninger eller dele af foranstaltninger, som er
gennemført på dens territorium, er korrekte, og at sådanne udgifter og tilhørende
foranstaltninger er i overensstemmelse med Fællesskabets og medlemsstaternes regler. Hvis
kontrollen af medfinansierede varers og tjenesteydelsers levering kun kan udføres for den
samlede foranstaltning, foretages kontrollen af den ledende støttemodtagers revisor eller af
forvaltningsmyndigheden.
Hver medlemsstat sikrer, at udgifter kan godkendes af en autoriseret revisor inden for to
måneder.
Artikel 17
Finansforvaltning
1.
2.
Støtten fra EFRU indbetales på én konto uden nationale underkonti.
Med forbehold af medlemsstaternes ansvar for at opdage og korrigere fejl og
opkræve uretmæssigt udbetalte beløb er det godkendelsesmyndighedens opgave at
opkræve ethvert uretmæssigt udbetalt beløb hos den ledende støttemodtager.
Støttemodtagerne tilbagebetaler eventuelle beløb, som de har modtaget uretmæssigt,
til den ledende støttemodtager i overensstemmelse med deres fælles aftale.
Hvis det ikke lykkes den ledende støttemodtager at få støttemodtagerne til at
tilbagebetale, skal medlemsstaterne på hvis territorium, den pågældende
støttemodtager er etableret, betale godkendelsesmyndigheden det beløb, der
uretmæssigt blev udbetalt til den pågældende støttemodtager.
Artikel 18
Europæisk gruppe for grænseoverskridende samarbejde
Medlemsstater, der deltager i et operationelt program som led i målet "europæisk territorialt
samarbejde", kan anvende det retlige samarbejdsinstrument, der er indført ved forordning
(EF) nr. …, med henblik på at lade det regulere forvaltningen af det operationelle program og
varetage forvaltningsmyndighedens og det fælles tekniske sekretariats opgaver. Hver
medlemsstat har fortsat det finansielle ansvar.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
A
FDELING
4
F
ORANSTALTNINGER
Artikel 19
Udvælgelse af foranstaltninger
1.
Foranstaltninger, der udvælges til operationelle programmer, hvis formål er at
udvikle grænseoverskridende økonomiske og sociale aktiviteter, jf. artikel 6, stk. 1,
og til operationelle programmer, hvis formål er at etablere og udvikle tværnationalt
samarbejde, jf. artikel 6, stk. 2, skal omfatte modtagere fra mindst to lande, som skal
samarbejde på mindst to af følgende punkter under hver foranstaltning: fælles
udvikling, fælles gennemførelse, fælles personale og fælles finansiering.
Foranstaltninger, der udvælges til operationelle programmer, hvis formål er at
etablere og udvikle tværnationalt samarbejde, kan dog gennemføres i én
medlemsstat, hvis de er forelagt af enheder, der tilhører mindst to medlemsstater.
2.
Foranstaltninger, der udvælges til operationelle programmer, som omfatter
netværkssamarbejde og erfaringsudveksling, jf. artikel 6, stk. 3, skal omfatte mindst
tre modtagere fra mindst tre regioner i mindst to medlemsstater, som skal samarbejde
på følgende punkter under hver foranstaltning: fælles udvikling, fælles
gennemførelse, fælles personale og fælles finansiering.
Ud over de opgaver, der er anført i artikel 64 i forordning (EF) nr. …, er
overvågningsudvalget ansvarligt for udvælgelsen af foranstaltninger.
Artikel 20
Den ledende partners ansvar
1.
Der udpeges en ledende støttemodtager for hver foranstaltning. Den ledende
støttemodtager er ansvarlig for følgende:
a)
fastlæggelse af samarbejdet med de enkelte støttemodtagere i form af en aftale,
der blandt andet omfatter bestemmelser om sund finansiel forvaltning af de
midler, der er afsat til foranstaltningen, herunder bestemmelser om opkrævning
af uretmæssigt udbetalte beløb
gennemførelse af hele foranstaltningen
sikring af, at de udgifter, der er opgivet af de enkelte støttemodtagere, er
anvendt på at gennemføre foranstaltningen og svarer til de aktiviteter, der er
aftalt mellem dem
kontrol af, at de udgifter, der er opgivet af de enkelte støttemodtagere, er
godkendt af en revisor, jf. artikel 14, stk. 2
3.
b)
c)
d)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
e)
2.
overførelse af støtte fra EFRU til de enkelte støttemodtagere.
for
hver
Forvaltningsmyndigheden fastlægger gennemførelsesbestemmelserne
foranstaltning efter aftale med den ledende modtager.
Artikel 21
Godkendelse af udgifter
Det skal godkendes af autoriserede revisorer, jf. artikel 14, stk. 2, at de udgifter, der er opgivet
af de enkelte støttemodtagere, er lovlige og korrekte. Hver enkelt støttemodtagere påtager sig
ansvaret for eventuelle fejl i de udgifter, vedkommende har opgivet.
Artikel 22
Særlige betingelser vedrørende stedet for foranstaltningernes gennemførelse
1.
I forbindelse med grænseoverskridende samarbejde kan der i behørigt begrundede
tilfælde gives tilladelse til en finansiering på op til 20 % af budgettet for det
pågældende operationelle program for foranstaltninger i NUTS III-områder, der
støder op til de områder, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, i forordning (EF) ...
I forbindelse med tværnationalt samarbejde kan der i behørigt begrundede tilfælde
gives tilladelse til en finansiering på op til 20 % af budgettet for det pågældende
operationelle program for foranstaltninger, som omfatter partnere uden for området.
I forbindelse med grænseoverskridende og tværnationalt samarbejde kan EFRU
finansiere udgifter til gennemførelsen af foranstaltninger eller dele af foranstaltninger
i lande og disses territorier, som ligger uden for Fællesskabet, med op til 10 % af
fondens bidrag til det operationelle program, såfremt det er til fordel for
Fællesskabets regioner.
Medlemsstaterne sikrer sig, at disse udgifter er lovlige og korrekte.
2.
3.
KAPITEL IV
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 23
Overgangsbestemmelser
Denne forordning påvirker ikke den fortsatte gennemførelse eller eventuelle ændringer,
herunder hel eller delvis annullering, af foranstaltninger, der er godkendt af Rådet eller
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen i henhold til forordning (EF) nr. 1783/99 om Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, som gjaldt indtil denne forordnings ikrafttræden.
Ansøgninger, der er indgivet i henhold til forordning (EF) nr. 1783/99, er fortsat gyldige.
Artikel 24
Ophævelse
Forordning (EF) nr. 1783/99 ophæves med virkning fra den ...
Henvisninger til forordning (EF) nr. 1783/99 betragtes som henvisninger til denne forordning.
Artikel 25
Revisionsklausul
På forslag af Kommissionen tager Europa-Parlamentet og Rådet denne forordning op til
revision inden den 31. december 2013.
Artikel 26
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2007.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
18
DA