Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0532 Bilag 1
Offentligt
edlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
25. oktober 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat om
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af standarder for human
fældefangst for visse dyrearter, KOM(2004) 532 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
112733_0002.png
2
SKOV- OG NATURstyrelsen
Frilufts- og vildtforvaltningskontoret
Miljøministeriet
3
Ledelsessekretariatet, EU-K
GRUNDNOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
20. oktober2004
J.nr. D 419-0001
kdj/SNS FVK; sca/MIM
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af standarder for human
fældefangst for visse dyrearter
KOM (2004 ) 532 endelig
2004/0183 (COD)
Resumé
Forslaget fastsætter ”humane” fældefangststandarder, krav til fældefangstmetoder, tekniske bestemmelser vedrørende
afprøvning af fældefangstmetoder og certificering af fælder til fangst af de 19 vildtlevende pattedyrearter. Forslaget har
til formål at indfri forpligtigelserne i to internationale aftaler fra 1998 med henholdsvis Canada og Den Russiske
Føderation og USA om fastsættelse af standarder for human fældefangst på internationalt plan. Forslaget gennemfø-
rer aftalernes miljødel og er begrænset til, hvad der kræves, for at Det Europæiske Fællesskab kan opfylde sine
internationale forpligtelser ved at sørge for, at de vedtagne humane fangststandarder overholdes.
1. Status
Kommissionen sendte den 30. juli 2004 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i arti-
kel 175 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om forslaget til Folketinget.
Europa-Parlamentet har endnu ikke drøftet sagen.
2. Formål og indhold
Baggrund
Fællesskabet traf i 1998 afgørelse om at indgå to internationale aftaler om fastsættelse af standarder
for human fældefangst på internationalt plan. Den første aftale blev indgået med Canada og Den
Russiske Føderation og blev godkendt ved Rådets afgørelse 98/142/EF af 26. januar 1998. Den
anden aftale vedrører Amerikas Forenede Stater og foreligger i form af et protokollat. Denne aftale
blev godkendt ved Rådets afgørelse 98/487/EF af 13. juli 1998. Fællesskabet skal nu indfri de for-
pligtelser, der følger af disse aftaler.
Formålet med aftalerne er at udarbejde standarder for humane fældefangstmetoder, at forbedre
kommunikationen og samarbejdet mellem parterne med henblik på gennemførelse og udvikling af
disse standarder og at fremme handelen mellem parterne. Formålet med standarder for human
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
fældefangst er at sikre dyr, der fanges i fælder, et tilstrækkeligt velfærdsniveau og at højne dette
yderligere. Aftalerne gælder alle dræbende og fastholdende mekaniske fangstanordninger (fælder),
der anvendes til fangst af 19 vildtlevende terrestriske eller semiakvatiske pattedyrarter med henblik
på forvaltning af vildtbestanden (herunder bekæmpelse af skadedyr), tilvejebringelse af skind eller
kød og indfangning af pattedyr i bevaringsøjemed.
De vigtigste forpligtelser for parterne er, at der skal indføres passende procedurer for certificering
af fælder i overensstemmelse med standarderne, og at de kompetente myndigheder skal sikre, at
fældefangstmetoder, der anvendes på deres territorier, er i overensstemmelse med standarderne.
Der er på Kommissionens vegne blevet gennemført en undersøgelse af, hvordan aftalens forplig-
telser allerede er indfriet gennem den gældende lovgivning i medlemsstaterne. Generelt har Kom-
missionen vurderet, at medlemsstaterne endnu ikke har tilpasset deres lovgivning i overensstem-
melse med aftalen. Der er indbyrdes afvigelser i medlemsstaternes lovgivning om fældefangst på
nationalt og/eller regionalt plan. Kommissionen har derfor fundet det nødvendigt at harmonisere
lovgivningen, så Fællesskabet kan opfylde sine internationale forpligtelser efter aftalen.
Interessenter, eksperter og NGO’er er blevet hørt. Der er ifølge Kommissionen ved udarbejdelsen
af direktivforslaget taget hensyn til deres udtalelser om bl.a. afprøvning af fældefangstmetoder og
certificeringsproceduren.
D irektivforslaget
Forslaget fastsætter humane fældefangststandarder, krav til fældefangstmetoder, tekniske bestem-
melser vedrørende afprøvning af fældefangstmetoder og certificering af fælder til fangst af de 19
vildtlevende pattedyrearter, som er opført på i forslagets bilag I. Forslaget omfatter fælder, der an-
vendes til fangst med henblik på forvaltning af vildtbestanden, bekæmpelse af skadedyr, indfang-
ning af pattedyr i bevaringsøjemed og tilvejebringelse af skind eller kød.
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne sikre, at der fra den 1. januar 2012 kun anvendes fældefangst-
metoder, der opfylder de humane fældefangststandarder. Fristen for gennemførelse af forslaget er
den 31. december 2005.
Forslaget indeholder en række undtagelser fra de generelle forpligtelser i artikel 4 og artikel 5. Der
kan således meddeles undtagelse fra sag til sag til nærmere angivne formål, som f.eks. hensynet til
folkesundhed og sikkerhed, beskyttelse af offentlig og privat ejendom, forskning, uddannelse, gen-
oprettelse af bestanden, genudsætning, avl og beskyttelse af dyr og planter, så vel som anvendelse
af traditionelle fælder af træ, der er afgørende for bevaring af de indfødte samfunds kulturarv.
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen skal bistås af et forskriftsudvalg, som skal bistå med
direktivets gennemførelse og vedtagelse af tekniske ændringer til bilagene. Forslaget indeholder
bestemmelser om gennemførelsesforanstaltninger og ændringer, herunder betingelserne og kriteri-
erne for underretning, udveksling af oplysninger og udformningen af et standardcertifikat.
Det fremgår af forslaget, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre strengere bestemmelser.
Særligt om rævesakse
I Fællesskabet er anvendelse af alle rævesakse forbudt i medfør af Rådets forordning (EØF)
nr. 3254/91 af 4. november 1991 om forbud mod anvendelse af rævesakse i Fællesskabet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
112733_0004.png
4
og indførsel til Fællesskabet af skind af og varer fremstillet på basis af visse vilde dyrearter
med oprindelse i lande, der anvender rævesakse eller fangstmetoder, der ikke opfylder de
internationale standarder for human fældefangst. I praksis vil det nye direktiv ifølge Kom-
missionen derfor kun gælde for andre fælder end rævesakse, som producenterne ønsker
betragtet som "humane" . Hvad angår andre dyrearter end de 19, der er nævnt i bilagene til
aftalen, vil anvendelse af fælder, bortset fra ræve-sakse, som ikke opfylder de humane fæl-
defangststandarder, fortsat være mulig, hvis de er i overens-stemmelse med anden fælles-
skabslovgivning.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Det vurderes at forslaget opfylder nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Miljødelen contra handelsrelaterede dele
Forslaget gennemfører aftalernes miljødel og er begrænset til, hvad der kræves, for at Det Europæ-
iske Fællesskab kan opfylde sine internationale forpligtelser ved at sørge for, at de vedtagne huma-
ne
fangststandarder
overholdes.
Forslaget tager ikke sigte på at harmonisere alle de tekniske krav i tilknytning til salg og markeds-
føring af fælder. Formålet er kun at forbyde anvendelsen af "inhumane" fælder til fangst af dyr, der
tilhører de listede arter.
Aftalernes handelsrelaterede dele om fremme af international handel med skindprodukter fra dyr,
der er fanget i fælder, og som er omfattet af aftalen, vil blive gennemført ved en ændring af bilaget
til forordning (EØF) nr. 3254/91.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Lov om jagt og vildtforvaltning, lovbekendtgørelse nr. 114 af 28. januar 1997, indeholder en ho-
vedregel om, at nedlæggelse eller ombringelse af vildt kun må finde sted med skydevåben - og altså
ikke ved brug af fælder. Efter lovens § 37 kan miljøministeren under visse forudsætninger fastsætte
regler om regulering af vildt. Ved udstedelse af disse regler kan bl.a. forbuddet mod anvendelse af
fælder til jagt fraviges.
Med hjemmel i jagtlovens § 37 er der i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 869 af 10. oktober 2003
om vildtskader fastsat bestemmelser om, at vildt – i en række særlige tilfælde - kan reguleres ved
fældefangst. Umiddelbart er det Skov- og Naturstyrelsens vurdering, at de i bekendtgørelsen fast-
satte danske regler om fældefangst, hvori bl.a. dræbende fælder er forbudt, er strengere end de fo-
reslåede regler i direktivforslaget.
Gennemførsel af direktivforslaget kræver ikke lovændringer. Bemyndigelserne for miljøministeren i
jagt- og vildtforvaltningsloven, bl.a. til at fastsætte regler om regulering af vildt (§ 37, stk. 1) og om
anvendelse af hjælpemidler, lokkemidler og lignende til jagt, herunder forbud mod at anvende visse
midler (§ 23, stk. 5) vurderes umiddelbart også at omfatte hjemmel til at fastsætte regler om indfør-
sel af de i direktivet foreslåede standarder, herunder krav om certificering af fælder m.m.
Uanset at ingen af de i direktivet nævnte 19 pelsdyrarter lovligt kan reguleres med fælder i Dan-
mark er det Skov- og Naturstyrelsens vurdering, at direktivets krav om bl.a. en certificerings-
ordning kan medføre behov for ændring af vildtskadebekendtgørelsen. Det forhold, at Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
112733_0005.png
5
kan opretholde eller indføre strengere bestemmelser fratager næppe Danmark forpligtigelsen til
formelt at opfylde direktivets minimumskrav.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Selve certificeringsproceduren kan medføre en øget udgift for danske fældeproducenter. Men da
direktivforslaget som ovenfor nævnt ikke i dag har nogen direkte konsekvens for anvendelse af
fælder i Danmark forventes forslaget ikke at have mærkbare økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for henholdsvis erhvervsliv, forbrugere og offentlige myndigheder.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget må
endvidere antages at kunne medvirke til i andre medlemsstater at sikre dyr, der fanges i fælder, et
tilstrækkeligt velfærdsniveau og at højne dette yderligere.
5. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 9. september til en bred kreds af interessenter på jagt- og
vildtforvaltningsområdet.
Vildtforvaltningsrådet, der rådgiver miljøministeren i spørgsmål på jagt- og vildtforvaltnings-
området vil ligeledes blive hørt.
Skov- og Naturstyrelsen har orienteret Grønland og Færøerne om indholdet af direktivforslaget og
de bagvedliggende aftaler.