Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (1. samling), Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (1. samling), Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0675 Bilag 2, AMU Alm.del Bilag 52, TRU Alm.del Bilag 107
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
15. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat vedrørende Kommissionens hvidbog om revi-
sionen af Rådets forordning (EØF) nr. 4056/86 om anvendelsen af Fælles-
skabsrettens konkurrenceregler på søtransport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Kommissionens hvidbog om revisionen af Rådets forordning
(EØF) Nr. 4056/86 om anvendelsen af Fællesskabsrettens kon-
kurrenceregler på søtransport
Resumé
Europa-kommissionen har udfærdiget en hvidbog om revisionen af Rådets forordning
4056/86 om anvendelsen af Fællesskabsrettens konkurrenceregler på søtransport. Formå-
let med hvidbogen er, på baggrund af Kommissionens vurderinger, at indhente forslag til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122898_0003.png
3
indholdet af den fremtidige regulering af området. Kommissionen forventer, at den på bag-
grund af høringen og den videre proces vil kunne fremsætte konkrete forslag til retsakter i
løbet af 2005.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har udarbejdet en hvidbog om revisionen af Rådets forord-
ning (EØF) Nr. 4056/86 om anvendelsen af Fællesskabsrettens konkurren-
ceregler på søtransport.
Formålet med hvidbogen er at analysere, om de eksisterende bestemmelser i
forordningen skal opretholdes, ændres eller helt bortfalde. Særligt analyseres
det, om den eksisterende gruppefritagelse for linjekonferencer
1
skal erstattes
af andre instrumenter.
Forordningen indeholder en række bestemmelser om konkurrenceretlig regu-
lering af den maritime sektor.
Den vigtigste del af forordningen er en såkaldt gruppefritagelse, det vil sige
en generel undtagelse fra EU-konkurrencereglerne. Gruppefritagelsen giver
rederier, der sejler i international linjetrafik både mellem EU-lande og mellem
EU og tredjelande, lov til at aftale samarbejde om forskellige forhold, når en
række betingelser er opfyldt. De mest omfattende af gruppefritagelsens be-
stemmelser giver linjerederierne lov til at aftale priser og kapacitet. Det er en
mulighed for samarbejde, der normalt betragtes som en alvorlig begrænsning
af konkurrencen.
Aftaler, der er omfattet af en gruppefritagelse, er konkurrencebegrænsende
efter EF-traktatens artikel 81, men har så mange andre positive virkninger, at
de kan fritages efter bestemmelserne i traktatens artikel 81, stk. 3. Disse be-
tingelser, som alle skal opfyldes for at få en fritagelse, er:
1. at aftalen bidrager til større effektivitet eller er udviklingsfremmende,
2. at forbrugerne får en rimelig andel af disse fordele,
3. at aftalen ikke virker mere begrænsende end nødvendigt for at opnå
disse formål, og
4. at aftalen ikke bevirker, at konkurrencen udelukkes på en stor del af
markedet.
1
Forord ning nr. 4056/ 86 artikel 1, stk. 3, litra b) d efinerer linjekonferencer eller konfe-
rencer som ’’en gru p p e p å to eller flere linjered erier, som d river international linjefart
m ed god sbeford ring i en eller flere bestem te ru ter ind en for et fastsat geografisk om r å-
d e, og som har en aftale eller ord ning, hvorefter virksom hed en d rives i henhold til en s-
arted e eller fælles fragtrater og and re aftalte vilkår for såd an ru tefart ’’.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122898_0004.png
4
De fire betingelser skal være opfyldt, når en gruppefritagelse vedtages. Men
betingelserne skal blive ved med at være opfyldt, ellers trækkes gruppefrita-
gelsen tilbage.
I sin hvidbog vurderer Kommissionen, at de fire betingelser for at oprethol-
de linjerederiernes generelle fritagelse til at aftale priser og kapacitet ikke læn-
gere synes at være til stede. Det skyldes blandt andet, at der ikke har kunnet
påvises positive effekter for forbrugerne. Desuden foregår størstedelen af
linjekonferencetrafikken i dag på baggrund af fortrolige servicekontrakter
med afskiberne, det vil sige uden om linjernes fælles prisfastsættelse. Dette
har ikke skadet stabiliteten i verdenshandelen. På det grundlag foreslår
Kommissionen, at det overvejes, at trække den nuværende gruppefritagelse
tilbage.
Kommissionen har undersøgt andre eksisterende regelsæt og aftaler for at
indhente inspiration til eventuelle alternativer til den eksisterende gruppefri-
tagelse. Kommissionen har endvidere afholdt drøftelser med rederierne, som
har bidraget konstruktivt til processen og fremlagt forslag til alternativ regu-
lering. I hvidbogen opfordrer Kommissionen til, at også andre aktører bidra-
ger med alternative løsningsforslag. Hvidbogen indeholder en gennemgang af
andre former for linjefartssamarbejde, herunder også linjerederiernes forslag.
Kommissionen foreslår, at det undersøges, hvilken type instrument, der vil
være behov for til eventuel afløsning af forordning 4056/86.
Forordning 4056/86 indeholder desuden bestemmelser om, at trampfart (ik-
ke-regelmæssig godstransport med skib) og cabotage (søtransport indenfor
en og samme medlemsstat) ikke er omfattet af Kommissionens beføjelser til
at efterforske og håndhæve konkurrencereglerne. Denne undtagelsesbe-
stemmelse er også indføjet i den generelle procedureforordning om Kom-
missionens beføjelser i forhold til traktatens konkurrenceregler.
2
Alle andre
søtransportsegmenter, undtagen trampfart og cabotage, er omfattet af
Kommissionens undersøgelses- og håndhævelsesbeføjelser i konkurrencesa-
ger.
3
I hvidbogen vurderer Kommissionen, at der ikke længere synes at være no-
gen argumenter for fortsat at undtage disse to typer søtransport fra den al-
mindelige konkurrenceregulering. Begge former for trafik påvirker efter
Kommissionens vurdering samhandelen mellem medlemsstaterne, hvorfor
de bør være omfattet af den samme konkurrenceregulering som øvrige seg-
menter. Kommissionen overvejer derfor at bringe trampfart og cabotage ind
under den generelle procedureforordning 1/2003. Kommissionen vil udstede
2
Artikel 32 i Råd ets forord ning (EF) nr. 1/ 2003 om gennem førelse af konku rrencereg-
lerne i traktatens artikel 81 og 82.
3
Und tagelsen for flytrafik m ellem EU og tred jeland e blev op hæ vet p r. 1. m aj 2004 ved
Råd ets forord ning (EF) nr. 411/ 2004 af 26. febru ar 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122898_0005.png
5
retningslinjer til branchen om overholdelse af konkurrencereglerne på områ-
det.
Forordning 4056/86 indeholder også bestemmelser om, at linjerederier kan
indgå visse typer tekniske aftaler uden at komme i konflikt med EU-
konkurrencereglerne. Kommissionen overvejer i hvidbogen, at ophæve disse
bestemmelser, eftersom de pågældende aftaler i forvejen ikke har karakter af
konkurrencebegrænsende aftaler.
Endelig indeholder forordningen bestemmelser om, hvordan internationale
lovkonflikter på området skal behandles proceduremæssigt. Bestemmelserne
har aldrig været anvendt, og tilsvarende bestemmelser er blevet slettet fra
EU-reguleringen indenfor andre brancher. I hvidbogen anbefaler Kommissi-
onen derfor, at bestemmelserne udgår.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til hvidbogen foreligger ikke.
3. N ærheds- og proportionalitets princippet
Det er Regeringens opfattelse, at Kommissionens anbefalinger i hvidbogen
vil være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Der eksisterer ingen specifikke regler på området ud over de almindelige reg-
ler i konkurrenceloven, lovbekendtgørelse nr. 539 af 28. juni 2002.
5. Høring
Hvidbogen er sendt i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Bryggeriforeningen, Danmarks Rederiforening, Danmarks Turist-
råd, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, HTS Interesseorganisationen,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Boligstyrelsen, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Forsikring og Pension, Håndværksrådet,
Landbrugsraadet, Patent- og Varemærkestyrelsen, Realkreditrådet og Søfarts-
styrelsen.
Høringssvarene foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122898_0006.png
6
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Hvidbogen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvidbogen har ikke i sig selv nogen samfundsøkonomiske konsekvenser.