Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0712 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
29. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets grundnotat om forslag til Rådets forordning om tilpasning af forordnin-
gerne (EØF) nr. 2759/75, (EØF) nr. 2771/75, (EØF) nr. 2777/75, (EF) nr.
1254/1999, (EF) nr. 1255/1999 og (EF) nr. 2529/2001 om støtte til særlige
markedsforanstaltninger, KOM(2004) 712 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor/Direktoratet for FødevareErhverv
Sagsnr.: 3817
Den 26. november 2004
JWP/EFJ/NSS
FVM 236
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om tilpasning af forordningerne
(EØF) nr. 2759/75, (EØF) nr. 2771/75, (EØF) nr. 2777/75, (EF) nr.
1254/1999, (EF) nr. 1255/1999 og (EF) nr. 2529/2001 om støtte til
særlige markedsforanstaltninger
KOM(2004) 712 end elig
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2004) 712 af 26. oktober 2004 fremsendt forslag
til Rådets forordning om tilpasning af forordningerne (EØF) nr. 2759/75, (EØF)
nr. 2771/75, (EØF) nr. 2777/75, (EF) nr. 1254/1999, (EF) nr. 1255/1999 og (EF)
nr. 2529/2001 med hensyn til støtte til særlige markedsforanstaltninger. Forsla-
get er oversendt til Rådet den 26. oktober 2004.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget
er et led i den fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår en tilpasning af de animalske markedsordninger for hen-
holdsvis svinekød, æg, fjerkrækød, oksekød, mælk samt fåre- og gedekød, hvor
der foreslås en national medfinansiering på 50 % af kriseforanstaltninger ved
udbrud af husdyrsygdomme både i forhold til det indre marked og i forhold til
afsætningsmuligheder på tredjelands markeder. Disse foranstaltninger iværksæt-
tes via en forvaltningskomitéprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kriseforanstaltninger under markedsordningerne iværksættes på grund af konse-
kvenserne af veterinære foranstaltninger for at undgå spredning af sygdomme,
herunder eksempelvis i form af afsætningsforbud og lukkede zoner. En afgøren-
de forudsætning for at iværksætte kriseforanstaltningerne er endvidere, at de
berørte medlemsstater har iværksat de nødvendige veterinære foranstaltninger
for at forhindre og bekæmpe sygdommen.
Kommissionen begrunder forslaget med, at EF-Domstolens afgørelse fra 2003 i
sagen C-239/01 om medfinansieringen af BSE-foranstaltninger afviste, at Kom-
missionen via gennemførelsesbestemmelser havde hjemmel til at fastlægge en
national medfinansiering på 30 %. Sagen var anlagt af Tyskland og blev blandt
andet støttet af Danmark. Kommissionen finder, at national medfinansiering vil
sikre, at medlemsstaterne vil yde en større indsats for at bekæmpe og forebygge
udbrud af husdyrsygdomme.
Baggrunden for den nævnte sag ved Domstolen var Kommissionens forordning
(EF) Nr. 690/2001 af 3. april 2001 om særlige markedsforanstaltninger for okse-
kød. Her blev der på grund af BSE-krisen indført en særlig opkøbsordning for
dyr over 30 måneder testet for BSE. Ordningen omfattede særligt køer. Der
skulle ske opkøb, hvis markedsprisen faldt til under en forud fastsat udløsnings-
pris. Der nåede aldrig at ske opkøb i Danmark. Ordningen løb fra 1. juli 2001 til
31. marts 2002. Der blev i alt opkøbt dyr i EU svarende til 256.544 tons slagte-
vægt. Danmark stemte imod den pågældende forordning 690/2001.
Ved Domstolens afgørelse C 239/01 fastslog Domstolen, at Kommissionen ikke
havde hjemmel i de relevante Rådsbestemmelser til at fravige fra den fastsatte
retstilstand, at al fællesskabsstøtte til sektoren under markedsordningen for ok-
sekød skulle være fuldt ud fællesskabsfinansieret.
Den nationale medfinansiering er også tidligere blevet anvendt i svinekødssekto-
ren og i fjerkræsektoren. Senest har Kommissionen i fjerkræ- og ægsektoren for
så vidt angår Nederlandene, Belgien og Italien anvendt en metode, hvor man
opgjorde det fulde tab, og derefter reducerede antallet af æg, der blev omfattet af
ordningen om støtte til særlige markedsforanstaltninger med 50 %.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Der vil potentielt kunne være væsentlige statsfinansielle konsekvenser forbundet
med 50 % national medfinansiering af de særlige markedsforanstaltninger som
følge af veterinære kriseforanstaltninger. Tilsvarende vil der kunne være bespa-
relser på EU’s budget.
Høring
Forslaget har været forelagt §2-udvalget (landbrug) på mødet den 9. november
2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
125621_0004.png
4
Landbrugsraadet udtalte sig imod forslaget, der grundlæggende kunne ses som
en renationalisering af den fælles landbrugspolitik. Ved en eventuel vedtagelse
af forslaget var det vigtigt for Landbrugsraadet, at der kom til at gælde de sam-
me krav til national medfinansiering i alle medlemsstater.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.