Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0719 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Forsvarsmini-
steriets grundnotat om Kommissionens meddelelse vedr. anvendelsen af
finansielle midler øremærket til dekommissionering af atomkraftværker i
medlemsstaterne, COM (2004) 719 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Om Kommissionens meddelelse vedr. anvendelsen af finansielle midler
øremærket til dekommissionering af atomkraftværker i medlemsstaterne
COM(2004) 719 final
Grundnotat
Til Folketingets Europaudvalg
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har i en meddelelse af 26. oktober 2004 fremsendt en rapport om
anvendelsen af midler øremærket til dekommissionering af atomkraftværker.
Formålet er at skabe klarhed omkring anvendelsen af midler øremærket til dekom-
misionering af atomkraftværker. Kommissionens rapport beskriver, hvordan disse
midler administreres i medlemsstaterne, hvad de kan anvendes til, det forventede
samlede behov i medlemsstaterne, de p.t. opsamlede midler, og hvordan de indkræ-
ves. Det er kommissionens hensigt i fremtiden at fremsende en lignende rapport
hvert år.
Rapporten er udfærdiget på baggrund af spørgsmål fremsat under Europaparlamen-
tets behandling af direktiv 2003/54/EC om fælles regler for det indre marked for
elektricitet den 26. juni 2003. Parlamentet ønskede i den forbindelse belyst, om
midler øremærket til dekommisionering af atomkraftværker blev anvendt på en
måde, der resulterede i en skævvridning af det indre marked for elektricitet.
Den 28. april 2004 udsendte Kommissionen breve til alle medlemsstater med idrift-
værende eller lukkede atomkraftværker, hvori kommissionen udbad sig oplysninger
om detaljer om midler øremærket til dekommissionering af atomkraftværker. Disse
breve var vedlagt de oplysninger, kommissionen havde indsamlet. Medlemsstaterne
bekræftede eller foretog mindre rettelser i kommissionens materialer, men bidrog i
øvrigt ikke med yderligere oplysninger, der gav et klarere billede af anvendelsen af
disse midler.
National administration
Der er stor forskel på administrationen af disse midler. I 10 medlemsstater opspares
midlerne f.eks. i separate fonde. I andre medlemsstater opspares midlerne af kraft-
værksejerne, bogført separat i disses regnskaber, med mere eller mindre kontrol af
brugen af disse midler fra de nationale myndigheders side. Endvidere planlægger
UK at overflytte midlerne til en national fond. Endelig kan nævnes, at der for Li-
tauen (Ignalinaværket) og Slovakiet (Bohuniceværkets reaktor 1 og 2) er oprettet
internationale dekommissioneringsstøttefonde, administreret af EBRD, med bidrag
blandt andet fra Kommissionen og flere medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen har således vurderet, at de nuværende regler ikke kan sikre, at de
opsparede midler er tilstrækkelige til at finansiere en sikker dekommissionering af
atomkraftværkerne eller sikre en gennemsigtig anvendelse af disse.
Kommissionens næste skridt
Kommissionen agter på den baggrund i 2005 at fremlægge en anbefaling om, at
medlemsstaterne tager de fornødne skridt til at sikre, at:
-
der under atomkraftværkernes driftsperiode opspares midler til en sikker de-
kommissionering af disse,
-
at disse midler udskilles og vil være tilstrækkelige til at dække alle omkostninger
ved dekommissioneringen, og
-
at disse midler anvendes til det stipulerede formål og administreres med fuld
gennemsigtighed.
2. Gældende danske regler
Danmark har ingen atomkraftværker. Dekommissioneringen af forskningsreakto-
rerne på Risø finansieres af den danske stat.
3. Høring
Der ses ikke behov for høringer i Danmark, da forslaget kun har begrænset betyd-
ning.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er tale om en rapport. Den vil derfor ikke medføre lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser eller have konsekvenser for EU’s budget.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser.
6. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
7. Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Der er tale om en rapport, der ikke ses at berøre nærheds- og proportionalitetsprin-
cippet.