Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2004) 0002
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
6. juni 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 2 Ad (KOM (2004)0002) af 31.
marts 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
182474_0002.png
2
3. juni 2005
Besvarelse af spørgsmål 2 Ad (KOM(2004)0002) Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om tjenesteydelser i det indre marked
stillet af Elisabeth Arnold på vegne af Folketingets Europaudvalg den
31. marts 2005.
Spørgsmål:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
182474_0003.png
3
”Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgsmødet den 31. marts 2005 –
oversende et notat, der redegør for følgende forhold vedrørende servicedi-
rektivet (KOM(2004)0002):
Oprindelseslandsprincippets betydning for overholdelse af de løn- og
arbejdsvilkår der er gældende i det land, hvor tjenesten udføres
Oprindelseslandsprincippets betydning for overholdelse af de krav og
standarder der gælder for den pågældende tjeneste i det land, hvor tjene-
sten udføres
Forholdet mellem udstationeringsdirektivet og servicedirektivet herunder
om udstationeringsdirektivet har forrang
Forholdet mellem servicedirektivet og den danske aftale om arbejdstager-
nes ret til fri bevægelighed i forbindelse med udvidelsen
Forholdet mellem servicedirektivet og 7-års reglen for så vidt angår ar-
bejdstagernes ret til fri bevægelighed i forbindelse med udvidelsen.”
Svar:
1. Ad ”Oprindelseslandsprincippets betydning for overholdelse af de
løn- og arbejdsvilkår der er gældende i det land, hvor tjenesten udfø-
res”
Oprindelseslandsprincippet gælder i princippet allerede i dag for løn- og ansæt-
telsesvilkår. Dette modificeres dog som følge af de undtagelser, der følger af
udstationeringsdirektivet og de muligheder for lovvalg, der eksisterer i Romkon-
ventionen om lovvalg i kontrakt. Lovvalget er dog begrænset i forhold til ar-
bejdskontrakter.
Grundlaget for reguleringen af ansættelsesforholdet er således – uafhængigt af
servicedirektivet – som udgangspunkt det hjemlands regulering, hvortil der er
den nærmeste tilknytning. Det vil i de fleste tilfælde sige hjemlan-
det/oprindelseslandet.
I de situationer, hvor en arbejdsgiver/en virksomhed udstationerer en lønmodtager
til et andet EU-land for at udføre en arbejdsopgave, som arbejdsgive-
ren/virksomheden har påtaget sig, gælder oprindelseslandsprincippet imidlertid ikke
fuldt ud. Således skal en tjenesteyder, der fx sender lønmodtagere til Danmark for
at udføre en arbejdsopgave, følge de danske love om arbejdstid, hviletid, ferie, lige-
behandling, forskelsbehandling, sikkerhed, sundhed og hygiejne på arbejdspladsen.
2. Ad ”Oprindelseslandsprincippets betydning for overholdelse af de
krav og standarder der gælder for den pågældende tjeneste i det land,
hvor tjenesten udføres”
Oprindelseslandsprincippet i forslaget til direktiv om tjenesteydelser i det
indre marked betyder som udgangspunkt, at tjenesteyderen skal overholde de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
182474_0004.png
4
krav og standarder, der er gældende i det land, hvor tjenesteyderen er etable-
ret.
Desuden er der aftalefrihed for to parter til at indgå en kontrakt, der bl.a. kan
specificere kvaliteten af den ønskede tjenesteydelse. Det forudsættes natur-
ligvis, at tjenesteydelsen ikke er i modstrid med lovbestemte krav og praksis
mv. i etableringslandet.
Forslaget indeholder 23 horisontale og sektorspecifikke undtagelser, som
begrænser princippets rækkevidde, herunder:
-
tjenesteydelser, der i det medlemsland, som tjenesteyderen bevæger sig til
for at udføre en tjenesteydelse, er forbudt, når forbuddet er begrundet i
hensynet til den offentlige orden, den offentlige sikkerhed eller folke-
sundheden,
-
de særlige nationale krav i det medlemsland, som tjenesteyderen bevæger
sig til, og som er direkte forbundet med de særlige kendetegn ved det
sted, hvor tjenesteydelsen udføres, eller med den særlige risiko, som tje-
nesteydelsen medfører på det sted, hvor den udføres, og som skal over-
holdes for at sikre opretholdelsen af den offentlige orden og sikkerhed og
beskyttelsen af folkesundheden og miljøet,
-
kontrakter, der indgås af forbrugere, i det omfang de bestemmelser, der
gælder for disse aftaler, ikke er fuldt harmoniserede på fællesskabsplan,
-
områder dækket af udstationeringsdirektivet og
-
områder dækket af direktivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssi-
ge kvalifikationer.
Desuden følger det af direktivforslaget samt EF-domstolens retspraksis, at en ræk-
ke tjenesteydelser helt undtaget fra forslaget, herunder virksomhed forbundet med
udøvelse af offentlig myndighed og tjenesteydelser af almen interesse. Sidstnævnte
drejer sig typisk om virksomhed, som staten udfører som led i sine opgaver på det
sociale, kulturelle, uddannelsesmæssige og retslige område.
3. Ad ”Forholdet mellem udstationeringsdirektivet og servicedirektivet
herunder om udstationeringsdirektivet har forrang”
Efter udstationeringsdirektivet skal det sikres, at lønmodtagere, der udstationeres,
følger værtslandets regler med hensyn til arbejdstid, hviletid, mindsteløn, ferie, lige-
behandling, forskelsbehandling, sikkerhed, sundhed og hygiejne. Med hensyn til
mindsteløn, kan medlemsstaterne kræve, at den udstationerede lønmodtager får en
løn svarende til mindstelønnen i værtslandet, hvis der i værtslandet er en lovfastsat
mindsteløn eller kollektive aftaler, som finder generel anvendelse. Muligheden for at
fastsætte krav om at følge en minimumsløn er ikke udnyttet i den danske gennem-
førelseslovgivning, da der ikke er lovgivet om mindsteløn i Danmark.
Lønforhold er fortrinsvis reguleret gennem kollektive overenskomster og aftaler
indgået mellem arbejdsmarkedets parter eller ved individuel aftale mellem en løn-
modtager og arbejdsgiveren. Det er derfor arbejdsmarkedets parter, der overvåger,
om der betales en rimelig løn på det danske arbejdsmarked. Er dette ikke tilfældet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
vil de kunne iværksætte konflikt for at opnå overenskomst med arbejdsgiveren.
Udstationeringsdirektivet regulerer ikke arbejdsmarkedets parters ret til at konflikte
for at opnå overenskomst, og det fremgår af en betragtning, at direktivet respekte-
rer konfliktretten.
I servicedirektivforslaget undtages de områder, der dækkes af udstationeringsdirek-
tivet fra oprindelseslandsprincippet. Servicedirektivforslaget viger således for udsta-
tioneringsdirektivet, og servicedirektivforslaget ændrer ikke på den allerede eksiste-
rende retstilstand på dette punkt.
Servicedirektivforslaget gælder på de områder, som ikke reguleres i udstationerings-
direktivet. Det gælder fx spørgsmålet om, hvilke former for kontrol mv., medlems-
staterne kan tage i anvendelse for at sikre udstationeringsdirektivets overholdelse.
4. Ad ”Forholdet mellem servicedirektivet og den danske aftale om
arbejdstagernes ret til fri bevægelighed i forbindelse med udvidelsen”
Formålet med servicedirektivforslaget er at fjerne hindringer for etableringsfriheden
for tjenesteydere og den frie udveksling af tjenesteydelser mellem medlemsstater.
Aftalen om en overgangsordning i forbindelse med EU-udvidelsen har hjemmel i
Tiltrædelsestraktaten for de nye medlemslande.
Tiltrædelsestraktaten giver mulighed for at regulere adgangen til arbejdsmarkedet,
og mulighederne omfatter alene den frie bevægelighed af arbejdskraft. Tiltrædelses-
traktaten indeholder ikke muligheder for at lave overgangsordninger for den frie
etableringsret og for levering af tjenesteydelser (udstationering). Aftalen om over-
gangsordningen adskiller sig således fra servicedirektivforslaget primært ved, at afta-
len ikke regulerer tjenesteydelser. Ifølge servicedirektivforslaget gælder værtslandets
regler ved etablering af en servicevirksomhed. Ved grænseoverskridende levering af
en tjenesteydelse gælder udstationeringsdirektivet for de udstationerede medarbej-
dere, der leverer tjenesteydelsen.
5. Ad ”Forholdet mellem servicedirektivet og 7-års reglen for så vidt angår
arbejdstagernes ret til fri bevægelighed i forbindelse med udvidelsen.”
Der henvises til ovenstående svar.