Regeringen fremsætter her igen et lovforslag i sine bestræbelser på at lette virksomhedernes administrative byrder.
Dette lovforslag går ud på at give en række nærmere definerede selskaber, personer og dødsboer mulighed for at vælge at aflægge deres skattemæssige årsregnskaber i en fremmed valuta, og det er der god mening i, når man tænker på den stigende internationalisering. Det er allerede på nuværende tidspunkt muligt for de pågældende skatteydere at lade deres årsrapport, eller deres driftsmæssige årsregnskab om man vil, udarbejde i en fremmed valuta, og derfor er det også naturligt at åbne den samme mulighed, for så vidt angår skatteregnskabet.
Efter gældende regler er der store administrative vanskeligheder forbundet med at bogføre og aflægge regnskab i fremmed valuta. Det er ikke blot årets samlede resultat, der skal omregnes til danske kroner, der skal faktisk ske omregning af hver enkelt indtægtspost og hver enkelt udgiftspost til danske kroner og vel at mærke til valutakursen på det tidspunkt, hvor den enkelte indtægt er erhvervet og den enkelte udgift afholdt. Det kræver selvsagt en omfattende registrering af valutakurser og tidspunkter.
Efter lovforslaget kan skatteyderne vælge at bogføre og udarbejde det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta og omregne resultatet til danske kroner enten efter kursen på den valgte valuta ved regnskabsårets udgang eller på grundlag af den gennemsnitlige valutakurs i indkomståret. Det er en enkel, overskuelig og praktisk måde at gøre det på, og det kan Venstre naturligvis bifalde. Vi bifalder også, at forslaget, så vidt vi kan se, imødegår eventuelle kreative skatteyderes mulighed for at spekulere i reglerne på statskassens bekostning. Eksempelvis kan der som udgangspunkt kun vælges valuta én gang, og har skatteyderen én gang valgt, om der skal omregnes til ultimo- eller gennemsnitskurs, fanger bordet, medmindre man efter en forretningsmæssigt begrundet ansøgning opnår dispensation.
Lovforslaget regulerer desuden en række helt konkrete situationer i forbindelse med skatteydernes overgang til ordningen, bl.a. i forbindelse med fusioner, spaltninger og tilførsel af aktiver. Det er dog forhold af mere teknisk karakter, som det i givet fald vil være mere hensigtsmæssigt at drøfte under udvalgsforhandlingerne.
Af høringssvarene fremgår det, at lovforslaget generelt er blevet positivt modtaget af erhvervsvirksomhederne og deres rådgivere, og det er derfor med fornøjelse, at Venstre støtter endnu et forenklingsforslag fra regeringens side.