Til lovforslag nr. L 2 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 0. december 2004 2. udkast (Indstilling og politiske bemærkninger   fra S, SF, RV og KD) Betænkning over Forslag til lov om Højteknologifonden [af videnskabsministeren (Helge Sander)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Hø ring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  videnskabsministeren sendte den 1. juli 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2003 -04) alm. del – bilag 312. Den 3. september 2004 sendte videnskabsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget, jf. (folketingsåret 2003 -04) alm. del –  bilag 350. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Novozymes A/S. Videnskabsministeren har over for udvalget skriftligt kommenteret henvendelsen til udvalget. Deputationer Endvidere har Novozymes A/S mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovfors- laget. Samråd Udvalget har stillet 1 spørgsmål til videnskabsministeren til mundt  lig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålet i et samråd med udvalget den 3. december 2004. Spørgsmål Udvalget har stillet 28 spørgsmål til videnskabsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3 af udvalgets spørgsmål til videnskab  sministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et <>tal i udvalget (S, SF, RV og KD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Socialdemokratiets,   Socialistisk   Folkepartis,   Det   Radikale   Venstres   og   Kristendemokraternes medlemmer  af  udvalget  bemærker,  at  det  i  2003  efter  grundige  drøftelser  mellem  politikerne  og forskningsverdenen  lykkedes  at  få  skabt  et  nyt  og  mere  enkelt  forskningsrådgivende  system,  hvor der var bred tillid til kvalitet og arbejdsdeling. Som en nydannelse blev Det Strategiske Forsknings- råd (DSF) etableret. Ideen med DSF var at få en enhed, der kunne stå for større strategiske satsni n- ger, styrke samarbejdet mellem offentlig og privat forskning samt tiltræk  ke flere private midler. Det eneste problem var, at DSF ved etableringen fik meget få midler, hvilket ville have været oplagt at løse i forbindelse med f inansloven for 2005. Virkeligheden  er  nu,  at  regeringen  med  dette  lovforslag  i  stedet  har  valgt  at  sprede  de  alt  for  få midler  ved  at  etablere  endnu  en  »kasse«,  Højteknologifonden,  der  får  300  mio.  kr.  i  2005.  Det  er efter partiernes mening uklogt af flere års ager: 1.   Der går ikke, som regeringen tilsyneladende tror, en lige vej fra forskning til beskæftigelse   , hvis man bare kobler kvalitetssikringen fra. Højteknologifonden skal godt nok anvende det fors k- ningsfaglige system, hvis den mener, at et projekt hører under kategorien »forskning «. Men Højteknologifonden er ikke forpligtet til at lytte til rådene. Hvis   den vurderer, at der er tale om »innovation«, kan den bare køre derudad. 2.   Ministeren bliver eneansvarlig for at udpege medlemmer til bestyrelsen for Højteknolog ifonden 3.   Anvendelsen af midlerne overlades fuldt og helt til bestyrelsen for Højteknologifonden,  hvilket frakobler enhver form for grundig politisk debat om hvilke områder, det vil være perspektivrigt for Danmark at satse på. 4.   Det hævdes, at Højteknologifonden skal understøtte Lissabonprocessen (om bæredygtig vækst og beskæftigelse i EU), men fonden ha  r ingen forpligtelser til at sikre bæredygtighed som et vigtigt parameter i sit arbejde. Fonden er i øvrigt heller ikke forpligtet til at forholde sig til et i- ske konsekvenser af de projekter, som fonden støtter. 5.   Højteknologifonden er endnu en »kasse «, der forudsætter medfinansiering. Hermed undergr  a- ves universiteternes og sektorforskningens frie midler (basismidlerne). Dette forstærkes af, at de frie midler ikke er øget de s eneste 4 år. Det  lyder  besnærende,  når  Højteknologifonden  promoveres  under  internati onale  kodeord  som »nano«,  »bio« og »ikt«, men i realiteten er der tale om, at man lader være med at forholde sig til, hvor dansk forskning og udvikling har sine styrker og ad hvilken vej, vi ønsker samfundet udvi klet. Ministeren gav ved 1. behandlingen den 21. oktober 2004 af lovforslaget udtryk for, at alle dele i konstruktionen ikke var lagt fast på forhånd i den politiske aftale af 31. marts 2004 med Dansk Fo  l- keparti. Der kunne forhandles. Ministerens løfte holdt imidlertid ikke. I praksis har det vist s ig, at alle aftalens søm var slået i på det tidspunkt, hvor pressemeddelelsen røg ud fra Videnskabsminist e- riet. Socialdemokratiet, SF, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne kan derfor ikke støtte lo v- forslaget. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  o   g  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt   i betænkningen.  [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
3   Gitte Lillelund Bech (V)   Flemming Damgaard Larsen (V)   Tina Nedergaard (V) Hanne Severinsen (V) fmd.  Jesper Langballe (DF)   Søren  Krarup (DF) Pia Christmas-Møller  (KF)   Carina Christensen (KF)   Bodil Kornbek (KD)   Jacob Buksti (S) Lene Jensen (S)   Niels Sindal (S)   Thomas Adelskov (S) nfmd.   Torben Hansen (S) Anne Grete Holmsgaard (SF)   Margrethe Vestager (RV)    Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L  2 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 29/11-04 fra Novozymes A/S 4 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 2 Spm.nr. Titel 1 Spm. om mulige finansieringskilder til fonden, til videnskabsministe- ren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om ministerens forventninger til fondens afkast samt samlede uddelingsmuligheder i 2005, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om ministerens vurdering af fondens bidrag i 2005 til, at Dan- mark nærmer sig de  n såkaldte Barcelona -målsætning, til vide   n- skabsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om ministerens forventninger til fondens afkast i 2006-2010, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om fondens bidrag i perioden 2006-2010 til, at Danmark næ  r- mer sig den såkaldte Barcelona -målsætning, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om regeringspartiernes udtalelser under 1. behandlingen vedrø- rende bio-, nano- og IKT-teknologi kun er tænkt som ideer til fo  n- dens bestyrelse m.v., til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om ministerens kommentar til professor Keld Laursens udtalel- ser om, at lovforslaget er en fadæse, til videnskabsministeren, og m  i- nisterens svar herpå 8 Spm. om, ministerens kommentar til professor Keld Laursens udtalel- ser om, at lovforslaget især retter sig mod den farmaceutiske industri, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvor lille et firma kan være og stadig have kapacitet til at indgå i et forskningssama rbejde med et universitet, til videnskabsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om konsekvenserne af, at fonden et givent år ikke måtte have mulighed for at udlodde alle pengene, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
5 11 Spm. om, hvad ministeren forventer man gør ved de penge, som Hø  j- teknologifonden et givent år ikke måtte have mulighed for at udlodde, og om der vil være mulighed for at finansiere ren grundforskning for disse midler, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm., om ministeren vil definere begrebet »højteknologi « med hen- blik på en afgrænsning af fondens virksomhed, til videnskabsminist   e- ren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om CO-industris og Dansk Metals ønsker om fonden som ind u- stripolitisk redskab, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om medfinansiering af initiativer, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvad forskellene er mellem opgaverne »udvikling«, »inno- vation« og »forskning«, og hvorledes fonden skal prioritere disse opgaver i sine bevillinger, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om ministerens kommentar til professor Keld Laursens udtalel- ser om, at fonden er et misfoster, til videnskabsministeren, og mini- sterens svar herpå 17 Spm. om særlige initiativer over for små og mellemstore erhverv   s- virksomheder, der angiveligt ikke forsker, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvilke krav om »indlejring« der kan stilles til f.eks. en sek- torforskningsinstitution ved fondens ydelse af støtte, jf. lovforsl agets § 7, stk. 2, og de specielle bemærkninger hertil, til videnskabsmin  i- steren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvilke krav om »indlejring«, tilbagebetaling eller afkast til samfundet eller lignende fonden skal stille til en virksomhed, som får en bevilling, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvorvidt humaniora og samfundsvidenskab ikke bidrager til vækst og velfærd, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om udpegningen af særligt løfterige områder, til videnskabsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om det er hensigten med fonden, at den skal bidrage til, at uni- versiteterne i højere grad skal beskæftige sig med anvendelsesrelat   e- ret forskning, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om ministeren generelt vil redegøre for offentlighedens indblik i bestyrelsens beslutningsgrundlag og prioriteringer, til videnskabs- ministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om offentligheden har krav på at få indblik i f.eks. et firmas eller en branches henvendelse eller ansøgning til fonden, til vide n-
6 skabsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, hvor grænserne går for offentlighedens indblik, og hvad ministeren forstiller sig, der ikke er offentlig adgang til, til viden- skabsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om, hvorledes der sikres åbenhed om udpegningen af bestyre l- sesmedlemmerne, herunder hvorledes der f.eks. skal ske indstilling, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om bestyrelsesmedlemmers habilitet ved udpegningen af strate- giske satsninger, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-04 fra Novozymes A/S, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 2 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om der er nogen åbenhed fra ministerens side i forhold til at ændre i lovforslaget, jf. ministerens tilkendegivelser under 1. behandlingen af lovforslaget den 21/10-04, til videnskabsministeren
7 Bilag 2 3 af udvalgets spørgsmål til videnskabsministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og KD. Spørgsmål 2: Vil ministeren redegøre fo r sine forventninger til fondens afkast samt samlede uddelingsmulighe- der i 2005? Svar: Regeringen har med Dansk Folkeparti indgået aftale om, at fonden kan disponere over 100 mio. kr. af det forventede afkast af den indskudte kapital til uddelinger, inkl. sekretariatsudgifter. Herud- over afsættes yderligere 100 mio. kr. over finansloven til fondens uddelinger i 2005. Spørgsmål 3: Vil ministeren give sin vurdering af fondens bidrag i 2005 til, at Danmark nærmer sig den såkal   d- te Barcelona-målsætning? Svar: Regeringen har med Dansk Folkeparti indgået aftale om, at fonden kan disponere over 100 mio. kr. af det forventede afkast af den indskudte kapital til uddelinger, inkl. sekretariatsudgifter. Herud- over afsættes yderligere 100 mio. kr. over finan  sloven til fondens uddelinger i 2005. Uddelingen  fra  Højteknologifonden  i  2005  forhøjer  de  statslige  forskningsbevillinger  med  ca.  2 pct. Uddelingen bidrager samtidig til at forhøje forskningsbevi llingernes andel af BNP med ca. 0,01 pct. Spørgsmål 5: Vil ministeren give sin vurdering af fondens bidrag 2006-2010 til, at Danmark nærmer sig den s  å- kaldte Barcelona-målsætning? Svar: I forbindelse med aftalen om finansloven for 2005 er det aftalt at indskyde 3 mia. kr. i Højtekn o- logifonden i 2005. Det er endvidere aftalt, at fonden i 2005 kan disponere over 100 mio. kr. af det forventede afkast af den indskudte kapital til uddelinger, inkl. sekretariatsudgifter. I den følgende periode vil fondens kapital blive opbygget gradvist gennem indskud, der fastsættes på  de  årlige  finan  slove.  Afkastets  størrelse  i  de  efterfølgende  år  vil  ligeledes  blive  fastsat  på  de kommende bevillingslove. Det vil således ikke være muligt at give en vurdering af fondens bidrag i perioden 2006 til 2010 i forhold til Barcelona-målsætningen. Det er et selvstændigt formål med etableringen af fonden, at fonden vil kunne stimulere forskning på områder, hvor Danmark har et særligt potentiale i både offentligt og privat regi. Fondens udd e- linger vil dermed kunne skabe et løft i ikke kun den offentlige, men også   den private forskning.