DEPARTEMENTET
J.nr. M 3034-0126
Den 15. marts 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 ad L 2 - Forslag til lov
om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektr o-
nikskrot) - stillet af Folketingets Miljø - og Planlæ gningsudvalg den 8.
marts 2005.
Spørgsmål nr. 5:
I betragtning af, at de indsamlede mængder af elektronikskrot forve n-
tes at stige, bedes ministeren redegøre for, hvordan forslaget
andre initiativer, der overvejes af ministeren
ktronik-
skrot ikke eksporteres til lande med lempeligere miljøkrav, f.eks. la n-
de udenfor OECD. Ministeren bedes kommentere 3 vedlagte artikler
fra Ingeniøren 17. december 2004.
Svar:
Allerede den 30. november 2004 indskærpede Miljøstyrelsen overfor
branchen, herunder de i artiklerne nævnte firmaer, at det ikke er tilladt
at eksportere farligt affald i form af f.eks. udtjente computere til ikke
OECD-lande, og at eksport af affald skal ske i overensstemmelse med
EUs Transportforordning. Problemerne med eksport af elektronik-
skrot vedrører hovedsageligt udtjent udstyr fra husholdninger.
Miljøstyrelsens brev af 30. november 2004 vedlægges til udvalgets
orientering.
Det vanskelige ved elektronik er imidlertid først og fremmest at afg ø-
re, hvornår der er t ale om produkter, og hvornår der er tale om affald.
Hvis udstyret er funktionsdygtigt, er der som udgangspunkt tale om et
produkt. Udtjent udstyr, som den oprindelige ejer har skilt sig af med
klassificeres som affald uanset, at det er funktionsdygtigt, med mindre
den oprindelige ejer har solgt eller afleveret udstyret specifikt til gen-
brug.
Brugte produkter må som hovedregel eksporteres
OECD-lande. Hvis der er tale om funktionsdygtigt udstyr, er det sål e-
des ikke muligt at forhindre eksport.
./.