ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 22. november 2004 Besvarelse af spørgsmål   2 (L 63) stillet af Erhvervsudvalget den 12. november 2004. Spørgsmål   2: Hvilken virkning vil indførelsen af den foreslåede § 10 a have på forbr   u- gernes velfærd? Svar: Hvis  en  dominerende  virksomhed  yder  rabat,  tilskud  m.v.  mod,  at  han- delspartnerne fravælger andre leverandører, er der tale om eksklusivitet   s- rabat, som er i strid med konkurrenceloven.  Inden for detailhandelen vil en sådan adfærd være særlig problematisk , fordi forbrugernes valgmulig- heder i den enkelte detailforretning begrænse  s, og fordi priskonkurrencen mindskes,  hvis  de  mindre  stærke    konkurrenter  generelt  ”lukkes  ud  af markedet”. Som  det  fremgår  af  kapitel  5  i  Konkurrenceredegørelse  n  2004,  viser Konkurrencestyrelsens  undersøgelser,  at   virksomhedernes  anvendelse  af markedsføringstilskud   har  været  stigende  de  senere  år,  og     i  dag  dækker over andet og mere end blot markedsføringstiltag. Det er derfor vigtigt at inddrage markedsføringstilskud og ligne nde øk nomiske  fordele  i  de  konkurrenceretlige  vurderinger  af  samhandelsfor- holdene mellem dominerende virksomheder og deres handelspartnere. En sådan inddragelse  vanskeliggøres   imidlertid af, at markedsføringstilsku d ofte ydes efter et ”frit skøn  ” , og ikke ud fra generelle, nedskrevne betin- gelser. Samtidig  er  det  usikkert,  hvor  langt  det  gældende  retsgrundlag  rækker. Det er således tvivlsomt om Konkurrencerådet har hjemmel til at påbyde en dominerende virksomhed – l- ser –   at udarbejde en detaljeret beskrivelse af sådanne. Sager om dominerende virksomheders priser, rabatter og markedsføring s- tilskud m.v. er derfor forbundet med bevismæssige pr  oblemer. Den foreslåede  § 10 a giver en klar hjemmel til at kræve, at   en domine- rende virksomhed udarbejder en skriftlig beskrivelse af sine samhandels- betingelser, og om nødvendigt præciserer denne beskrivelse   . Et påbud e f- ter § 10 a vil således   sikre, at der findes skriftlige oplysninger om, hvor- når og hvordan en dominerende virksom hed  yder rabatter og  giver mar- ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/1 kedsføringstilskud mv. Eksistensen af sådanne skriftlige oplysninger vil i sagens  natur  lette  konkurrencemyndighedernes  arbejde  med  at  skaffe  de nødvendige   faktuelle  oplysninger  om  virksomhedens  forretningspolitik. Endvidere vil myndighederne efterfølgende have lettere ved at  kontrolle- re,  om  den  dominerende  virksomhed  i  dagligdagen  handler  i  overens- stemmelse med dens skriftlige samhandelsbetingelser. Endvidere  kan  der  være  en    præventiv  effekt  af  §  10  a  .  I  og  med  at  be- stemmelsen er en nyskabelse, vil virksomhederne have et incitament til at opføre sig på en måde, så der ikke er risiko for, at den får et påbud efter den foreslåede  bestemmelse. Det er derfor sandsynligt, at de dominerende virksomheder  vil  opprioritere  arbejdet  med  at  indføre,  udbrede  og  sikre overholdelsen af såkaldte compliance pr ogrammer.