ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 22. november 2004 Besvarelse af spørgsmål   3 (L 63) stillet af Erhvervsudvalget den 12. november 2004. Spørgsmål   3: Anvender de 5-10 dominerende virksomheder på det danske marked g e- nerelle,  skrevne  samhandelsbetingelser  i  forbindelse  med  konkurrence- mæssige aftaler? Svar: Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget i § 10 a, stk. 3, at begr   e- bet samhandelsbetingelser dækker bredt. Begrebet  samhandelsbetingelser  dækker  således  over  en  dominerende virksomheds generelle grundlag og vilkår for fastsættelse af priser, raba   t- ter,  markedsføringstilskud  og  gratisydelser.   Endvidere  dækker  begrebet over økonomiske fordele og ydelser, uanset hvordan de b etegnes, der har samme  virkning  som  rabatter,  markedsføringstilsku d  og  gratisydelser. Udlån af  genstande  eller materiel til brug for salget af den dominerende virksomheds varer samt finansielle lån eller garantier på fordelagtige vi  l- kår vil således også være omfattet. Det  er  Konkurrencestyrelsens  erfaring,  at  de  fleste  dominerende  virk- somheder  ofte  har  generelle,  nedskrevne  betingelser  for  fastsættelse  af priser  og  ydelse  af  rabatter.  Samhandelsbetingelserne  er  imidlertid  langt fra altid så fyldestgørende   og præcise  , at det er muligt at vurdere om de er i strid med § 11, stk. 1. Det er derfor i praksis ofte nødvendigt at unde r- søge nøje, hvorledes virksomheden i realiteten har behandlet sine kunder. For så  vidt angår  ydelse af markedsføringstilskud og lignende økonom   i- ske  fordele,  er  det  Konkurrencestyrelsens  vurdering,  at  der  ikke  er  ret mange dominerende virksomheder, som har generelle, nedskrevne regler for ydelse af disse. Virksomhederne yder ofte sådanne økonomiske ford  e- le efter et mere frit skøn , og dermed på  ”case -by - case”  basis. Det giver de dominerende virksomheder mulighed for at bruge disse økonomiske fo r- dele  mere  diskretionært    – beløn ning  eller  straf  –   i  forhold  til  han- delspartnere. Med § 10 a, stk. 1, får Konkurrencerådet   klar hjemmel til i konkrete til- fælde, at   påbyde virksomhederne at udarbejde  fyldestgør ende og præcise beskrivelser af deres samhandelsbetingelser, herunder også  for  ydelse af markedsføring stilskud og lignende økonomiske fordele . ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr    10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/1