Jeg skal ikke bruge mange ord på at gentage, hvad Venstres ordfører sagde om dansk søfart. Det er jeg helt enig i. Det går godt. Det er vi også glade for i Socialdemokratiet.
Jeg vil gå direkte til lovforslag nr. L 65, som ganske rigtig har to afsnit: Det ene om sømandsloven og det andet om besætningsloven. Vi kan sagtens tilslutte os det, der drejer sig om sømandsloven, men jeg vil gerne dvæle et øjeblik ved besætningsloven.
Der skal ikke mere være danske skibsførere på danske skibe. Det er vi umiddelbart ikke enige i. Begrundelsen skal findes i to afsagte EF-domme fra 2001 og 2002. Læser man præmisserne for disse to domme og dommene i detaljer, så mener jeg ikke, at det giver belæg for at ændre noget i Danmark. Jeg mener ikke, at begrundelsen holder for denne del af lovforslaget.
I teksten til lovforslaget står der da også, at man kan give en medlemsstat ret til at opretholde gældende praksis, altså krav om dansk skibsfører, hvis det skønnes, at der er nødvendighed herfor. Det vil sige, at der udøves myndighedsudøvelse i forhold til dansk lov - for at sige det lidt knudret. Men hvad er det på et skib? Ja, et dansk skib er i princippet dansk, uanset hvor det bevæger sig i verden. Det er altså et globalt foretagende, vi har med at gøre. Men det er altså også underkastet dansk skattelov og har nogle særlige begunstigelser i form af DIS-tonnagskat. Derfor mener vi også, at det er et stykke Danmark, der sejler rundt: Skipperen har pligt til at afholde valg om bord; han har som nævnt ret til at gennemføre myndighedsudøvelse; han er den danske stats repræsentant i forhold til dansk lov; han skal håndhæve søloven over for de ansatte om bord. Men international søfart har også noget med meldepligt at gøre. Når et dansk skib sejler gennem Gibraltar og ud til Suez, skal man melde sig til Middelhavsflåden, fordi vi har en krisesituation. Man har altså også et sammenhørighedsforhold til NATO. Lad mig også nævne en anden ting, nemlig kontrol med farligt gods, det, der hedder ISPS-koden. Det må siges at være rart at have en dansk skipper om bord på et dansk skib, når vi tænker på alle de forhold, der er udeomkring i verden. DIS er jo ratificeret i EU, og disse to domme, som nu ligger til grund for det her lovforslag, giver så åbenbart Søfartsstyrelsen og ministeren lyst til at sige, at nu åbner vi helt op også for tredjelande. I virkeligheden skulle det her jo kun åbne for, at EU-borgere kunne blive skippere om bord på et dansk skib, for det er jo EF-domme, vi baserer det på.
Nu er ministeren lige hurtig nok i vendingen. På side 5 beskrives det, at Kommissionen har fremsat et forslag til anerkendelse af sønæringsbevis. Ja, det er rigtigt, men lad os nu tage det roligt, det er ikke vedtaget, så det er ikke så ligetil. Det er jo en kendt sag, at man stadig væk i dag kan købe et sønæringsbevis på det sorte marked.
Hertil kommer så en supplerende uddannelse for en eventuel udenlandsk skipper. Det er altså mere end 3 dage i Søfartsstyrelsen. I dag skal en skipper gennemgå det, der hedder et sygdomsbehandlingskursus, hvert femte år. Det er jo sådan, at når der sker et eller andet om bord på et skib, kan den danske skipper ringe til Radio Medical i Esbjerg og kommunikere videre, hvordan man tager sig af forholdene om bord. Det er myndighedsudøvelse af grad ét.
Ifølge justitsministeren skal en skipper kunne retsforfølges efter dansk lov. Men tror man virkelig, hvis der er en skipper, der har lavet en ulykke ude i det fjerne Østen, at han ikke står af i Suez på vejen hjem? Det drejer sig altså om at holde fast i en myndighedsudøvelse, at holde fast i, at danske skibe har det bedst ved at blive ledet af danske søfolk.
Den tredje og sidste ting, jeg vil nævne, er, at nu har vi brugt så meget tid på at gøre det interessant at tage en navigatøruddannelse, tror man så virkelig, at de unge mennesker synes, det er spændende kun at kunne blive førstestyrmand, fordi man tager en skipper fra udlandet?
Lad os se, hvad der er sket i Norge. Norsk Internationalt Skibsregister beskæftiger stort set ingen nordmænd. I Holland, hvor man også har gennemført dette, søger de unge mennesker væk fra erhvervet.
Jeg vil anbefale, at vi lige vender skråen og tager den del af lovforslaget af bordet og drøfter det nærmere i udvalget.