Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] NEH/ J.nr. 217-512 Folketingets Socialudvalg Dato: 18. november 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  den  11.  november  2004  følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på spørgsmål nr. 1 ad L 8. Spørgsmål nr. 1 ad L 8: ”Ministeren bedes yde teknisk bistand til udarbejdelsen af et ændringsforslag, der sikrer, at der også gives vederlag ved netværksanbringelser.” Svar: I spørgsmålet anmodes der om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der sikrer, at der også gives vederlag ved netværksanbringelser. Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes et ændringsforslag som sidestiller netværksplejefamilier med andre plejefamilier i forhold til   muligheden   for   at   få   vederlagsbetaling.   Et   ændringsforslag,   der   sidestiller netværksplejefamilierne med de øvrige plejefamilier i forhold til muligheden for at få vederlag, kan formuleres således: ”  Ændringsforslag  til  Forslag  til  Lov  om  ændring  af  lov  om  social  service  og  lov  om retssikkerhed og administration på det sociale område, L 8. (Anbringelsesreform)
Til § 1 1) Nr. 16 udgår. Bemærkninger Til nr. 1 Ændringen sidestiller netværksplejefamilier med andre plejefamilier i forhold til betalingen, ved at forslaget til ny affattelse af § 50 udgår. Dermed får netværksplejefamilierne mulighed for at få vederlag  i  stedet  for  at  få  dækning  af  udgifter  og  mulighed  for  tabt  arbejdsfortjeneste  som beskrevet i forslaget til § 50, stk. 2 og stk. 3. Økonomiske konsekvenser Hvis den affattelse af § 50 udgår, vil det indebære en merudgift for det offentlige på 35,8 mio. kr. i 2006, 107,3 mio. kr. i 2007, 178,8 mio. kr. i 2008 og 226,5 mio. kr. fra 2009 og frem. Merudgiften er baseret på en forudsætning om, at netværksplejefamilier vil blive honoreret, som plejefamilier bliver det i dag” Selv om jeg ikke er blevet bedt om at kommentere ovenstående forslag, vil jeg alligevel gøre opmærksom på, at jeg mener, at forslaget er uhensigtsmæssigt. Hvis netværksplejefamilier får løn eller vederlag, kan det give risiko for, at nogle netværksplejefamilier vil tage et barn til sig af økonomiske årsager. Af hensyn til barnet/den unge bør økonomien hverken være et argument for eller imod at modtage et barn fra netværket. Derfor foretrækker jeg klart modellen i lovforslaget, hvor netværksplejefamilien får dækket deres udgifter og mulighed for at få kompensation for tabt arbejdsfortjeneste. Eva Kjer Hansen /Nina Eg Hansen