I Dansk Folkeparti er vi meget tilfredse med, at vi nu er nået til vejs ende med behandlingen af lovforslaget om etablering af Energinet Danmark. Der har været et meget omfattende og grundigt udvalgsarbejde i forbindelse med dette komplicerede og omfattende lovforslag. Jeg sagde under førstebehandlingen, at Dansk Folkeparti ville sætte særlig fokus på, hvordan ministeren konkret skal udøve sin ejerkompetence, og dette gælder også i forholdet til bestyrelsen. Der har vi nu fået en tilfredsstillende redegørelse fra ministeren, og den er skrevet ind i betænkningen, så nu er det sat på skinner. Ligeledes er der nu fundet en rimelig løsning med hensyn til den særlige overgangsregel for valg af medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen, som ligger i ministerens ændringsforslag. Der er tre bestyrelsesmedlemmer, en fra Elkraft, en fra Elsam og en fra Gastra. Vi har i de sidste dage haft en meget intens debat om konkurrencevilkårene og dermed om, hvorvidt gas-, varme- og elforbrugeren kan komme i klemme, hvis der sker en fusion mellem DONG og Elsam, og det viser bl.a., hvor vigtigt det er, at vi får udbygget de store overordnede net til vores nabolande. Her kommer Energinet Danmark ind i billedet, og det er derfor vigtigt, at den store politiske enighed, der er om denne udbygning, nu konkret udmøntes i handlingsplanen, der skal være færdig i marts 2005.
Herudover har ministeren under udvalgsarbejdet givet tilsagn om, at Det Energipolitiske Udvalg vil blive inddraget
i udmøntningen af de mange regelsæt, der skal udarbejdes i forbindelse med Energinet Danmarks etablering og herunder også vedtægterne. Dansk Folkeparti vil fremover meget målrettet holde ministeren fast på, at Energinet Danmarks nuværende aktivitetsniveau skal fastholdes, selv om der ligger en stor politisk fristelse i at lade det statslige selskab påtage sig nye opgaver, der skal PSO-finansieres af forbrugerne. Selv om det fremgår af lovforslaget, at nye energiaktiviteter skal fastsættes ved lovgivning, må ministeren huske på, at regeringens målsætning om et fald i de samlede PSO-omkostninger skal overholdes på nøjagtig samme måde, som aftalen med Dansk Folkeparti om skattestoppet er blevet det. Dette gælder også for de PSO-støttemidler til forskning og udvikling, der finansieres via PSO-midlerne. Midlerne til forskning og udvikling skal naturligvis komme i forbindelse med finanslovforhandlingerne. Jeg vil slutte med at erindre ministeren om, at Dansk Folkeparti tidligere i en del spørgsmål har talt om værdiansættelse og finansieringsmodellen for Energinet Danmarks overtagelse af aktierne i Gastra. Det har ministeren jo på rimelig vis givet sin tilslutning til. Jeg har så søgt lidt i de gamle bøger, om jeg så må sige, og har undersøgt, hvad der egentlig skete med DONG's udbytte, da DONG udbetalte udbytte i 2003. Der skete det, at udbyttet til staten var på 775 mio. kr. - de normale 40 pct.
- men herudover var der et ekstraordinært udbytte på 1,1 mia. kr. for den betaling, som DONG skulle have for aktierne i det, der blev til Gastra. Der er jeg enig med finansministeren, der i forbindelse med et aktstykke til Finansudvalget siger, at den samlede transaktion ikke vil indebære nettoudgifter for staten. Hvis ministeren lige vil lytte et øjeblik - jeg taler om aktstykket til Finansudvalget i forbindelse med statens overtagelse af aktierne i det, der hed DONG Transmission A/S, som blev til Gastra. I det bilag, der hedder 83, af 8. december 2003 siger ministeren i forbindelse med aktstykket om betalingen af de 1,1 mia. kr., at den samlede transaktion ikke vil indebære nettoudgifter for staten. Og det beder jeg om at vi i hvert fald får taget op i forbindelse med den helt konkrete udmøntning, der skal ske, når værdifastsættelsen af aktierne i Gastra skal fastsættes. Så vi kommer tilbage til det spørgsmål, men foreløbig er jeg tilfreds med ministerens svar om, at vi bliver underrettet, og at forligsparterne bliver inddraget i dette spørgsmål.