Til lovforslag nr. L 82
Folketinget 2004-05
Tillægsbetænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 9. december 2004
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om Energinet Danmark
[af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. november 2004 og var til 1. behandling den 11. november 2004.
Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg. Udvalget
afgav betænkning den 2. december 2004. Lovforslaget var til 2. behandling den 7. december 2004,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Det Energipolitiske Udvalg.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 2
møder.
Samråd
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, stillet 2 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren besvarede spørgsmålene i et
samråd med udvalget den 8. dece mber 2004. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det tale-
papir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålene. Ministerens talepapir er optrykt
som bilag 2 til tillægsbetænkningen.
3. Udtalelse fra økonomi- og erhvervsministeren
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget oplyst følgende:
Økonomi- og erhvervsministeren udøver sine ejerbeføjelser i medfør af § 5 blandt andet ved
skriftlige meddelelser til bestyrelsen. Disse skal efter § 19, stk. 2, indsendes til Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsen, hvor de offentliggøres. Med henblik på orientering af Det Energipolitiske Udvalg vil
ministerens skriftlige meddelelser tillige blive sendt til udvalget.
I medfør af § 5 fastsætter ministeren vedtægten for Energinet Danmark. Som det fremgår af be-
svarelsen af spørgsmål 7 , vil Det Energipolitiske Udvalg blive inddraget i forbindelse med udarbej-
delsen af vedtægten.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
2
Flertallet er tilfreds med, at økonomi- og erhvervsministeren over for udvalget har forsikret, at
selskabet vil blive drevet i stor åbenhed over for Folketinget og offentligheden, og at selskabets
bestyrelse og ledelse er uafhængige i forhold til minister og ministerium med hensyn til den daglige
drift. Ministeren har selvsagt et overordnet ansvar og en tilsynsforpligtelse, og ministeren skal god-
kende udbygningsplaner med hensyn til fremtidige netforbindelser, men bestyrelsen er ikke under-
lagt ministerens instruktionsbeføjelse i henseende til selskabets daglige drift.
Et mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslisten har i udvalgets betænkning givet udtryk for sin støtte til dannelse af Energinet Dan-
mark, men finder, at inddragelsen af Gastra A/S og de betingelser, hvorunder dette sker, stadig er
uafklarede. Både med hensyn til forklaringen på statens tab af f remtidige indtægter og med hensyn
til selve spørgsmålet om vilkår for prisstigninger for forbrugerne er økonomi - og erhvervsministe-
rens svar til udvalget efter Enhedslistens opfattelse utilfredsstillende, og de giver ikke den fornødne
sikkerhed for, at forbrugerpriserne ikke bliver påvirket i et eller andet led.
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afg i-
velse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
Til § 6
1) I stk. 5 indsættes efter »aktieselskabsloven«: », jf. dog § 27«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 27
2) Paragraffen affattes således:
»§ 27. For en overgangsperiode på 2 år regnet fra stiftelsen vælges 3 medarbejderrepræsenta nter
af og blandt medarbejderne i Energinet Danmark-koncernen, således at 1 vælges af og blandt me d-
arbejderne i Eltra a.m.b.a., 1 vælges af og blandt medarbejderne i Elkraft System a.m.b.a. og Elkraft
Transmission a.m.b.a. og 1 vælges af og blandt medarbejdere i Gastra A/S. Efter udløbet af over-
gangsperioden finder valg sted efter reglerne i § 6, stk. 5.«
[2-årig overgangsregel for valg af medarbejderrepræsentanter]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslag nr. 1 er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2.
3
I ændringsforslag nr. 2 foreslås en særlig overgangsregel for valg af medarbejderrepræsentanter
for en overgangsperiode på 2 år. De tre medarbejderrepræsentanter skal vælges af og blandt meda r-
bejderne i Energinet Danmark-koncernen, således at 1 vælges af og blandt medarbejde rne i Eltra
a.m.b.a., 1 vælges af og blandt medarbejderne i Elkraft System a.m.b.a. og Elkraft Transmission
a.m.b.a. og 1 vælges af og blandt medarbejdere i Gastra A/S.
Baggrunden for dette forslag er, at det findes rimeligt ved loven at sikre, at medarbejderne fra alle
dele af den nydannede virksomhed bliver repræsenteret i bestyrelsen i en overgangsperiode, hvor
medarbejderne har særlig væsentlige interesser i de beslutninger, som skal tages af bestyrelsen, om-
kring den nyetablerede virksomhed.
Valg skal finde sted umiddelbart inden stiftelsen af Energinet Danmark, således at medarbejderne
kan indtræde i bestyrelsen fra det tidspunkt, Energinet Danmark stiftes.
Efter den 2-årige overgangsperiode foretages valg af medarbejderrepræsentanter efter § 6, stk. 5.
Der vil ikke i denne overgangsperiode være en sondring mellem selskabsrepræsentanter, der væl-
ges af og blandt Energinet Danmarks medarbejdere, og koncernrepræsentanten, der vælges af og
blandt koncernens medarbejdere. Begrundelsen herfor er, at der i overgangsperioden i stedet vælges
tre medarbejderrepræsentanter under hensyntagen til det særlige tilknytningsforhold til de tre sel-
skaber, der indgår i Energinet Danmark -koncernen.
I perioden fra den 1. januar 2005 til tidspunktet for Energinet Danmarks stiftelse, vil den af øko-
nomi- og erhvervsministeren udpegede bestyrelse for Energinet Danmark udgøre bestyrelsen i Eltra
og Elkraft. Det vil blive sikret, at der også i denne periode vil være tre medarbejderrepræsentanter i
bestyrelsen, nemlig 1 fra Eltra a.m.b.a., 1 fra Elkraft System a.m.b.a. og Elkraft Transmission
a.m.b.a. og 1 fra Gastra A/S.
Formelt vil medarbejderrepræsentation blive sikret gennem bl.a. vedtægtsændringer i Eltra
a.m.b.a., Elkraft System a.m.b.a. og Elkraft Transmission a.m.b.a.
Medarbejderrepræsentationen i Gastra A/S fortsætter valgperioden ud i overensstemmelse med
aktieselskabslovens regler.
4
Kim Andersen (V) Ulrik Kragh (V) Lars Christian Lilleholt (V) Helga Moos (V)
Bodil Kornbek (KD) Aase D. Madsen (DF) fmd. Uno Larsson (DF) Else Theill Sørensen (KF)
Christian Wedell-Neergaard (KF) Arne Toft (S) Erik Mortensen (S) Jan Trøjborg (S)
Svend Auken (S) Torben Hansen (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) nfmd.
Martin Lidegaard (RV) Keld Albrechtsen (EL)
Tjóðveldis flokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54 *
Enhedslisten (EL)
4
Socialdemokratiet (S)
52
Kristendemokraterne (KD)
4
Dansk Folkeparti (DF)
22
Tjóðveldisfl okkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
16
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
12
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
Uden for folketingsgrupperne
(UFG)
3
* Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 82 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. Titel
16
Bidrag til (tillægs)betænkningen fra økonomi- og erhvervsministeren
17
Betænkning afgivet den 2/12-04
18
1. udkast til tillægsbetænkning
19
Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren
20
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål B og C, fra
økonomi- og erhvervsministeren
Oversigt over svar vedrørende L 82 omdelt efter afgivelse af betænkning
Spm. nr.
Titel
60
Supplerende svar på spm. om kommentar til henvendelse af 24/11-04
fra Keld Albrechtsen (EL), til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 82 omdelt efter afgivelse af betænkning
Samråds -
spm.nr.
Titel
B
Samrådsspm. om, hvad ministeren kan oplyse om medarbejderrepræ-
sentation i bestyrelsen for Energinet Danmark, til økonomi- og er-
hvervsministeren
C
Samrådsspm. om, hvad ministeren kan oplyse om ministerens bef ø-
jelser i forhold til Energinet Danmark, til økonomi- og erhvervsmini-
steren
6
Bilag 2
Økonomi- og erhvervsministerens talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål C
Talepapiret er optrykt efter ønske fra udvalget.
Samrådsspørgsmål C:
Hvad kan ministeren oplyse om ministerens beføjelser i forhold til Energinet Danmark?
Svar:
For så vidt angår mine beføjelser som ejer af Energinet Danmark, tror jeg, vi i realiteten deler en
fælles forståelse. Det er ikke meningen, at ministeren skal stå for lede lsen af virksomheden. Det er
bestyrelsen og direktionen, som er ansvarlige for at drive virksomheden. Min rolle er som ejer at
sikre, at bestyrelsen udfører dette arbejde forsvarligt.
Som loven er bygget op, får Energinet Danmark en selvstændig bestyrelse , der har ansvaret for
ledelsen af Energinet Danmark. Bestyrelsen får naturligvis kompetence til at udfylde sin
ledelsesrolle på sa mme måde, som en bestyrelse almindeligvis gør. Det mener jeg er en loyal
udmøntning af det vi fastlagde i 29. marts-aftalen omkring bestyrelsens rolle.
Bestyrelsen er ansvarlig for Energinet Danmarks virksomhed og organisation over for ejeren, som
i dette tilfælde er mig, som ansvarlig minister. Jeg har det overordnede ansvar for Energinet Dan-
mark og er ansvarlig over for Folketinget. Ledelsesstrukturen i Energinet Danmark bygger på a ktie-
selskabslovens regler, som er almindelige selskabsretlige principper. Det sikrer i praksis en arms-
længde mellem ledelsen og ejeren.
Jeg har derfor ikke en ledelsesrolle i forhold til Energinet Danmark, men et ansvar over for Folke-
tinget for at statens ejerinteresser forvaltes på en økonomisk forsvarlig måde. Som led heri har m i-
nisteren og departementet pligt til at føre tilsyn med virksomhedens ledelse. Herudover skal jeg
også føre tilsyn med, at Energinet Danmark løser sine o pgaver som forudsat i loven.
Ministeren skal naturligvis leve op til ministeransvarlighedsloven og til de krav, som stilles til
forvaltningen af statens ejerskab fra bl.a. statsrevisorernes og Rigsrevisionens side.
Herudover er der jo klart, at Energinet Danmark ligesom andre virksomheder vil være omfattet af
gældende lovgivning. Virksomheden vil f.eks. være underlagt en sektorlovgivning, som blandt an-
det er baseret på, at ministeren kan give pålæg til virksomheder omfa ttet af loven.
En række af de opgaver, som Energinet Danmark skal varetage har betydelig samfundsmæssig in-
teresse og vil således kræve politisk stillingstagen. I sådanne sager kan bestyrelsen ikke være helt
uafhængig af minister og Folketing.
Her tænker jeg navnlig på spørgsmål vedrørende større infrastrukturudbygnin ger og lignende. Til
foråret ko mmer der som bekendt en national handlingsplan for den fremtidige infrastruktur frem
mod 2010. I sager om større infrastrukturudbygninger, vil Folketinget naturligvis blive inddraget.
Et andet eksempel kunne være pålæg om at bygge den fornødne infrastruktur i forbindelse med
havmølleudbygningen. Det er nødvendigt, at bestyrelsen skal kunne modtage sådanne pålæg fra
ministeren.
Derudover har jeg som ansvarlig minister også et ansvar for at sikre, at virkso mheden drives på en
økonomisk forsvarlig måde. Konstateres der et uforsvarligt forbrug af virksomhedens midler til
f.eks. repræsentation, så skal der være mulighed for at gribe ind over for bestyrelsen.
7
Men de eksempler jeg lige har givet betyder jo ikke, at ministeren skal blande sig i den daglige
drift, eller i selve ledelsen. Det er eksempler, der skal illustrere, at man ikke kan tale om en helt
uafhængig bestyrelse i forhold til minister og ministerium.
Samtidig vil jeg dog gerne understrege, at Energinet Danmark oprettes som en selvstændig offent-
lig virksomhed. Heri ligger, at der ikke er tale om en ny styrelse under Økonomi- og Erhvervsmini-
steriet men om en selvstændig virksomhed med egen bestyrelse.
Bestyrelsen er derfor ikke underlagt ministerens instruktionsbeføjelse, ligesom tilfældet er med en
statslig styrelse. Jeg kan som ansvarlig minister udøve de beføjelser, der tilkommer mig som ene-
ejer. I de tilfælde, hvor jeg træffer beslutninger om virksomhedens forhold, skal det ske ved skriftli-
ge meddelelser til bestyrelsen, som også sendes til Erhvervs - og Selskabsstyrelsen med henblik på
offentliggørelse.
Der er heller ikke tale om, at Energinet Danmark bliver en lukket statslig virksomhed afsondret
fra offentlighedens interesse. Som det fremgår af lovforslaget, vil E nerginet Danmark blive drevet i
stor åbenhed over for Folketinget og offentligheden i almindelighed. Virksomheden vil således v æ-
re omfattet af offentlighedsloven, forvaltningsloven og Folketingets Ombudsmand.
Vi får også et interessentforum, som vil sikre yderligere åbenhed via dialog med virksomhedens
interessenter.
Det forhold, at selskabet ikke er underlagt ministerens instruktionsbeføjelse betyder dog ikke, at
bestyrelsen kan operere fuldstændigt uafhængigt af ministeren og ministeriet. Det ville svare til, at
bestyrelsen kunne operere i et tomrum uden at kunne blive stillet til ansvar for sine dispositioner.
Der er i sidste ende et ejeransvar og en ejerinteresse
, der inden for lovens rammer bør være be-
stemmende for ledelsens beslutninger i virksomhedens anliggender. Dette er en forudsætning for, at
ministeren kan være ansvarlig over for Folketinget.
Når Energinet Danmark oprettes som en selvstændig offentlig virksomhed, signaleres meget pr æ-
cist, at der er tale om en selvstændig virksomhed sammenlignet med f.eks. en styrelse. Men det be-
tyder ikke, at virksomheden skal være helt uafhængig i forhold til minister og ministerium, som der
gives udtryk for på side 3 og 4 i betænkningen.
Jeg mener således, at der er tale om en fornuftig og klar opdeling af bes tyrelsens rolle og ministe-
rens rolle i Energinet Danmark.
Der ligger nu et fyldigt talepapir med supplerende eksempler, der beskriver de her forhold. Jeg vil
sørge for, at talepapiret kommer over til udvalget så hurtigt som muligt, så det kan indgå i udval gets
arbejde med afgivelse af tillægsbetænkning.