Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 14. januar 2005 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 26 (L11  – Spørgsmål 26), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 26: "Hvorledes ville en løsning med rundkørsel (i stil med rundkørslen over motorvejen syd for Odense) kunne anvendes på Frederikssundmotorvejen fra og med Ring 3 og til og med Motorring 3?" Svar: Vejdirektoratet har oplyst, at rundkørslen ved Odense er udformet som en fordelerring i forbindelse med et tilslutningsanlæg, hvor trafikken fra det omkringliggende vejnet kører til og fra motorvejen. Der er vigepligt for al den indkørende trafik til fordelerringen. Tilslutningsanlæg  get ved Odense med en fordelerring er fordelagtig, fordi den giver tilslutning til to skærende veje over motorvejen i stedet for som normalt en. 1. etape af Frederikssundmotorvejen er i lovforslagets projekt udformet med et tilslutningsanlæg, hvor Ring 3 k  rydser Frederikssundmotorvejen. Idet der kun er en enkelt skærende vej ved tilslutningsanlægget ved Ring 3, vurderes det, at en fordelerring på dette sted ikke vil medføre fordele i fo  r- hold til lovforslagets projekt. 1. etape af Frederikssundmotorvejen omfatter et tilslutningsanlæg mellem Motorring 3 og Jyllingevej. Derudover omfatter 1. etape af Frederikssund- motorvejen et forbindelsesanlæg mellem Motorring 3 og Frederikssundm  o- torvejen, der skal trafikbetjene de store trafikmængder, der skal udveksles mellem de to motorveje. Principperne i de nuværende 2 tilslutningsanlæg mellem Motorring 3 og Jyllingevej genanvendes i lovforslagets projekt, idet der sker en reduktion
Side 2 af 2 af tilslutningsanlæggene til et fuldt tilslutningsanlæg og en ombygning for at give plads til forbindelsesanlægget. Et ændret princip for tilslutningsa n- lægget på dette sted ved anlæg af en fordelerring vil blandt andet indebære anlæg af to nye broer under Motorring 3. Anlæg af en fordelerring svarende til anlægget ved Odense til afvikling af trafikken mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen vil indebære, at der ikke vil være direkte forbindelse mellem de to motorveje, og Vejdire  k- toratet vurderer, at der vil være problemer med at afvikle trafikken. Vejdirektoratet har endelig oplyst, at der i rapporten fra Rambøll Nyvig er foreslået en Motortrafikvejsløsning, som indebærer anlæg af en fordele r- ring vest for Motorring 3. Denne løsning indebærer, at der ikke er direkte forbindelse mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen, ligesom det er vurderet, at fordelerringen ikke vil kunne afvikle trafikken. Vejdirektoratet vurderer derfor, at løsninger med rundkørsler (i stil med rundkørslen over motorvejen syd for Odense) ikke hensigtsmæssigt kan anvendes på Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3  og Ring 3. Med venlig hilsen Flemming Hansen