Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 6. januar 2005 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 10. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål 27 (L 11   – Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. L 11 –  Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 27: "Ministeren bedes oplyse hvor mange virksomheder og andre ejendomme vil blive berørt i hhv. Vejdirektoratets og William-model 2c, -hvor mange ekspropriationer vil der blive tale om  i de 2 respekti- ve forslag og -hvor meget vil ekspropriationerne i de 2 respektive forslag beløbe sig til." Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig: Omfanget af ekspropriationer afhænger i væsentlig grad af den behandling Ekspropriationskommissionen foretager i forbindelse med både besigtige l- sesforretningen og igen ved de efterfølgende ekspropriationsforretninger. Ved besigtigelsesforretningen foretager Ekspropriationskommissionen en prøvelse af projektet, og ud fra de forslag til ændringer, der kommer ved denne, træffer kommissionen beslutning om projektets endelige udfor  m- ning, herunder omfanget af total- og delekspropriationer. Ved vurderingen af omfanget af ekspropriationer skal det desuden tages i betragtning, at der endnu ikke foreligger et detailprojekt, der i relation til den enkelte ejendom kan danne grundlag for bedømmelsen af et  endeligt
Side 2 af 5 ejendomsretligt indgreb. I relation til William-modellen er dette i endnu højere grad udtalt, da William -modellen er helt skitsemæssig og ikke ind  e- holder oplysninger om bl.a. højdeforhold og dermed skråningers udstræ k- ning på ejendommene. Allerede derfor kan der på det foreliggende   grund- lag ikke udføres en ligeværdig samme   nligning. Et andet forhold er indgrebene i de ejendomme, der ligger nord for Jyllin- gevej og mellem Motorring 3 og Hvidsværmervej. Her ligger der en række erhvervsejendomme, der har parkeringsarealer og/eller oplag ud mod Mo- torring 3. Desuden har nogle virksomheder læsseramper ud mod Motorring 3. Selv ekspropriation af en få meter bred strimmel kan på dette sted derfor betyde forskellen mellem del- eller totalekspropriation. Hvorvidt projektet fører til det ene eller  andet resultat, bestemmes i høj grad af den enkelte ejers indstilling ud fra en vurdering af, om han kan fortsætte sin virkso  m- hed på den lokalitet efter en vejudvidelse. William-model 2c er karakteriseret ved at presse forbindelsen mellem Mo- torring 3 og Frederikssundsmotorvejens 1. etape så langt mod nord som muligt. Det betyder, at udvidelsen medfører et større indgreb på de nævnte ejendomme ved Hvidsværmervej. Derfor må det forudses, at en gennemf   ø- relse af William-model 2c vil betyde et forøget antal to talekspropriationer på dette sted. I nedenstående tabel er antallet af ekspropriationer forstået som det saml  e- de antal ejendomme, der vil blive medtaget i en arealfortegnelse over de arealer eller servitutpålæg, der skal erhverves. Antal berørte eje n- domme mv. Ejendoms- kategori Vejdirektora- tets forslag Willi- am- model 2c Virksomheder 1-2 6-7 Totalekspropriationer Boligejendomme 10 - 20 14-26 Virksomheder 14 - 18 23-25 Delekspropriationer ekskl. Totalekspropri- ationer Boligejendomme 5-10 8-13 I alt 30 50 51 - 71
Side 3 af 5 Ud fra det foreliggende grundlag og med de bemærkni  nger, der er fremført nedenfor, skønnes vurderingen af ekspropriationsomkostningerne at beløbe sig til: Ekspropriations- Udgifter Vejdirektoratets Forslag William-model 2c Skøn i mio. kr. 73 106 Vejdirektoratet har i øvrigt knyttet følgende bemærkninger til de to forslag: Vejdirektoratets model: Der henvises til ovenstående tabel. Herudover berøres ejendomme med grønne områder og Vestskoven. William-model 2c: Udover de ejendomme, der berøres v ed Vejdirektoratets forslag, må yderl i- gere 4-6 beboelsesejendomme langs Hvidsværmervej påregnes totalek   s- proprieret som følge af, at frakørselsramperne vil kræve yderligere areal mod vest. Langs Hvidsværmervej må en del af erhvervsejendommene påregnes tota l- eksproprieret, da ramperne må forventes at komme helt ind til bygninge r- nes bagside, og måske skal en del af bygningerne nærmest motorvejen fjernes. Det nærmere omfang af totalekspropriationer vil afhænge af pr o- jektets endelige udformning, ejendommenes anvendelse, virksomhedernes interne transportlogistik, ønsker om totalekspropriation og Ekspropriat i- onskommissionens indstilling. Skønsmæssigt vurderes det, at 3   -4 erhvervsejendomme langs Hvidsvæ  r- mervej kan forventes totaleksproprieret. Det skal understreges, at der ”ikke er sat navn” på, hvilke ejendomme det kunne være. Hver af disse eje n- dommes ejendomsvurdering ligger mellem 2,4 og 4,0 mio. kr. Restejen- dommene vil formentlig kunne afhændes igen, således at tabet formin   dskes noget. Erhvervsejendommene langs Hvidsværmervej benyttes til håndværk, ind u- stri, service og liberale erhverv. De 12 erhvervsejendomme langs Hvid- sværmervej er hjemsted for ca. 30  -35 virksomheder. ”Tværvejs” anlæg langs det nuværende forløb af afkørselsrampe 22, San d- bækvej og Ejby Industrive  j vil medføre indgreb i ejendommene langs v e- jen. Ejendommen Sandbækvej 75 (Peugeot) må påregnes totalekspropri e- ret. Det samme gælder Sandbækvej 10B (Bie & Berntsen). Sidstnævnte
Side 4 af 5 ejendom er en del af et samlet ejendomskompleks på i alt 4 ejendomme, 2 på hve r side af Sandbækvej. Vejdirektoratet har ikke på det foreliggende grundlag mulighed for at vurdere, om der er en integration mellem de ejen- domme, som ejes af Bie og Berntsen, der vil kunne udløse en erstatning. Bie og Berntsen er en virksomhed, der forhandler kemikalier og laborato- rieudstyr. Ejendomme af denne art vil typisk kunne være indrettet med sæ r- lige krav, der relaterer sig til de særlige forhold, handel og opbevaring af kemikalier kræver. Der kan således være stillet særlige miljø - og bygnings- krav til indretningen af virksomheden, men Vejdirektoratet er ikke bekendt med virksomhedens specifikke forhold. Det vil kræve, at der tages kontakt til denne. Det kan ikke afgøres om en eventuel samlet drift af ejendomm e- ne vil kunne opretholdes efter anlæg af   ”Tværvej”. Sandbækvej 10B er vurderet til 2,4 mio. kr. De 3 øvrige ejendomme er vurderet til i alt 33 mio. kr. Der må endvidere påregnes eksproprieret: areal og en del af en bygning fra Sandbækvej 3 (Risør, hårdttræ), areal og en konferencebygning fra Sandbækvej 7 (Bie & Berntsen), areal fra Ejby Industrivej 8-20 (Asfaltværk, NCC Roads) og areal fra Ejby Industrivej 22 (Kommunal pumpestation) Der skal eksproprieres areal fra en ubebygget industrigrund (Ejby Industri- vej 7-13) for at føre ”Tværvej” ud til Ring 3. Frakørselsrampen fra Motorring 3 til Jyllingevej vil medføre et væsentligt stø rre indgreb i Jyllingevej 336 (Toys R Us) end Vejdirektoratets forslag. Vejdirektoratet er bekendt med, at der foreligger byggeplaner for ejen- dommen. Arealindgrebet vil medføre ekspropriation af en kontorbygning og op mod 20 % af grundarealet, hvoraf den del er parkeringspladser. Af- ståelsen af grundarealet vil medføre en begrænsning i muligheden for at udbygge ejendommen med ny bebyggelse. Ejendomsværdien udgør 39,5 mio. kr. Afkørselsrampen vil komme så tæt på en kontorbygning med facade mod Jyllingevej (Sandbækvej 5A, Bie & Berntsen), at bygningen må påregnes nedrevet. Dette må forventes at medføre totalekspropriation af hele eje  n- dommen, som er vurderet til 7,75 mio. kr. Rampen kommer tæt på en kontorbygning på ejendommen Islevdalvej 35 (hjørnet af Islevdalvej og Jyllingevej). Hvorvidt denne bygning kan bev a- res, kan ikke vurderes på det foreliggende grundlag, da udstrækningen af skrå ninger ved rampens under- eller overfør ing af Islevdalvej ikke er kendt.
Side 5 af 5 William-model 2c medfører, at ”Krusegård” i Vestskoven antagelig kan bevares. I hvilket omfang, rideskolen berøres, afhænger af, om der skal a   n- lægges en støjvold eller støjskærm ud for ejendom men. Med venlig hilsen Flemming Hansen