Skatteministeriet J. nr. 99/04-100 - 00125 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 123 - forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven, pensionsafkastbeskatningsloven og skattestyrelsesloven (udarbejdelse af skattemæssigt årsreg   nskab i fremmed valuta). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 og 2 af 26. nove   m- ber 2004. (L 123) Kristian Jensen /  Preben Underbjerg Poulsen
Spørgsmål 1: Er det ministerens opfattelse, at lovforslaget - når man ser bort fra  eventuelle administrative lettelser - bidrager til at forenkle skattesystemet? Svar: Lovforslaget udspringer af et behov i erhvervslivet for at få regler, der gør det muligt at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta. Der er ikke tale om en forenkling i den forstand, at der bliver færre regler på skatteområdet. Men lad mig understrege, at det er min opfattelse, at de virksomheder, der har behov for reglerne, vil opfatte lovforslaget som en forenkling, der medfører, at skattesystemet bliver mere fleksibelt. Spørgsmål 2: Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at mindske sin skatt e- betaling ved at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i anden valuta, og hvorl   e- des dette er imødegået i lovforslaget? Svar: Lovforslaget er tilrettelagt således, at det ikke skal være muligt at mindske sin skattebetaling ved at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i anden valuta. Af samme årsag er der indsat en række bestemmelser, der imødegår dette. Beste m- melserne er følgende: 1.    En virksomhed kan mindske sin skattebetaling, hvis valget af valuta først skal træ  ffes efter indkomstårets udløb. Virksomheden kan i dette tilfælde se tilbage på indkomstårets transaktioner og resultat og herefter vælge den valuta, som er mest fordelagtig for virksomheden. Dette er imødeg å- et ved, at valget af valuta skal træffes inden indkomståret begyndelse, dvs. på et tidspunkt hvor indkoms tårets transaktioner og resultat ikke kendes. 2.    En virksomhed kan mindske sin skattebetaling, hvis valget af omreg- ningsprincip (gennemsnits- eller ultimokurs) først skal træffes efter in   d- komstårets udløb. Virksomheden kan i dette tilfælde ligeledes se tilbage på indkomstårets transaktioner og resultat, og herefter vælge det princip, som er mest fordelagtig for virksomheden. Dette er imødegået   ved, at valget af omregningsprincip ligeledes skal træffes inden indkomståret begyndelse, dvs. på et tidspunkt hvor indkomstårets transaktioner og r  e- sultat ikke kendes. 3.    Personligt erhvervsdrivende mv., der driver flere virksomheder med for- skellige regnskabsvalutaer, og som realiserer en valutakursgevinst på et lån eksempelvis i amerikanske dollars, kan have en interesse i at allokere dette lån til den virksomhed, som anvender amerikanske dollars som regnskabsvaluta, idet lånet i denne virksomhed efter de  foreslåede regler ikke vil blive betragtet som lån i fremmed valuta. Følgelig vil der ikke blive nogen valutakursgevinst at beskatte. Dette er imødegået ved, at en personligt erhvervsdrivende mv. skal vælge en fælles referencevaluta for alle virksomheder, hvis disse ikke anvender samme regnskabsvaluta.
2 4.    En virksomhed kan mindske sin skattebetaling, hvis virksomheden frit kan vælge, hvilken centralbanks kurs, der skal anvendes. Dette er im  ø- degået ved, at der i det foreslåede § 3 C, stk. 8, er fastsat regler   for, hvil- ken centralbanks kurs der skal anvendes, og at valget skal træffes inden indkomstårets start.   5.    Medfører en fusion, spaltning eller tilførsel af aktiver overgang til en ny valuta, og foretages fusionen med tilbagevirkende kraft, kan fusionen mv. i sig selv være en måde, hvorpå skattebetalingen mindskes. I peri o- den mellem fusionens virkningstidspunkt og vedtagelsestidspunkt kan der således være såvel realiserede som urealiserede valutakursgevinster på aktiver eller passiver. Beskatningen af disse  vil kunne elimineres, hvis fusionen medfører en overgang til dén valuta, som valutakursgevinsten vedrører. Dette er imødegået ved, at der i det foreslåede § 3 C, stk. 10, er fastsat bestemmelser om, at ved gennemførelsen af en fusion mv. med tilbagevirkende kraft, sker omregningen på vedtagelsestidspunktet i st e- det for på virkningstidspunktet for de aktiver og passiver, der er i b ehold på vedtagelsestidspunktet, mens omregningen for aktiver og passiver, der er afstået i perioden mellem virkningstidspunktet  og vedtagelsestids- punktet, sker til kursen pr. afståelsestidspun ktet.