Skatteministeriet J. nr. 99/04-100 - 00125 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 123 - forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstl  oven, pensionsafkastbeskatningsloven og skattestyrelsesloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 12   -15 af 10. decem- ber 2004. (L 123) Kristian Jensen /  Preben Underbjerg Poulsen
Ad svaret på spørgsmål 11: Spørgsmål 12: "Hvorfor var denne spekulationsmulighed ikke med i svaret på spørgsmål 2    - og er der andre kendte spekulationsmuligheder, der ikke er oplyst over for udval- get?" Svar: I lovforslaget er nye lovlige muligheder, der ellers kunne anvendes til at mind- ske skattebetalingen ved at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed v   a- luta, søgt imødegået. Herudover    er der i lovforslaget taget højde for en situ ation vedrørende personligt erhvervsdrivende, der ikke i alle tilfælde er lovlig. Ved besvarelsen af spørgsmål 2 har jeg i overensstemmelse med formuleri  ngen af spørgsmålet koncentreret mit svar om netop disse m  uligheder. Jeg forstår spørgsmål 11 anderledes, nemlig således at spørgsmålet omhandler en situation, hvor den skattepligtige enten bevidst har indtægtsført den pågæ l- dende indtægt forkert eller har begået en fejl. Hvis den skattepli   gtige bevidst har indtægtsført den pågældende indtægt forkert, er der tale om en direkte ulovlig mulighed for at mindske sin skattebetaling, og dette er selvfølgelig strafbart. Denne problemstilling må imødegås ved, at dispositioner og transaktioner ge   n- nemgås i forbindelse med  ligningen af den skattepligtige, hvilket jeg også næv   n- te i min besvarelse af spørgsmål 11. Jeg har således ikke kendskab til flere nye lovlige muligheder for at mindske sin skattebetaling ved at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fre   mmed valuta, og en generel gennemgang af, i forhold til hvilke bestemmelser i skattelovgivnin- gen den skattepligtige kan opnå en direkte ulovlig fordel ved bevidst at foretage sig noget forkert, falder uden for rammerne af L 123. Spørgsmål 13: "Vil ministeren erkende, at mulighederne for at kontrollere, om virksomheder laver transaktioner, der alene er begrundet i skattespekulation, bliver vanskelige- re med L 123?" Svar: Lad mig med det samme afvise, at mulighederne for at kontrollere om virksom- heder laver transaktioner, der alene er begrundet i skattespekulation, bliver van- skeligere med L 123. Dette skyldes, at L 123 ikke ændrer på kontrolmulighede   r- ne, eller gør kontrolmulighederne dårligere. Mindstekravsbekendtg  ø relsens krav til kontrolspor skal således være opfyldt, uans   et om det skattemæssige årsreg   n- skab udarbejdes i danske kroner eller fremmed valuta, og det fremgår endvidere direkte af lovforslagets § 1, nærmere bestemt den foreslåede bestemmelse i ska   t- tekontrollovens § 3 C, stk. 4, 1. pkt., at den skattepligtige skal bogføre i den p å- gældende valuta eller sørge for, at bogføri ngen indeholder oplysninger, som til enhver tid gør det muligt at omregne til den pågældende val uta. Spørgsmål 14: "Kan en virksomhed ikke med fordel lade f.eks. et salg gå via et udenlandsk salgsselskab på en sådan måde, at betalingerne bogføres hos den rette udgift s-
2 holder, men undervejs bliver "vekslet" til den skattemæssigt mest fordelagtige valuta?" Svar: Jeg kan ikke få øje på den fordel, der skulle være forbundet med at lade ekse m- pelvis et salg gå via et udenlandsk salgsselskab på en sådan måde, at betalinge    r- ne bogføres hos den rette udgift safholder, men undervejs bliver "vekslet" til den skattemæssigt mest fordelagtige valuta. Valutakurser kan også undervejs i en salgssituation ændre sig. H  ertil kommer, at valget af valuta skal træffes inden indkomstårets begyndelse, dvs. på et tidspunkt, hvor de skattemæssige kons e- kvenser ikke kendes. Spørgsmål 15: "Vil der efter ministerens mening blive etableret nye lovlige metoder til "skatte- optimering" i transaktioner mellem sambeskattede virksomheder som følge af L 123?" Svar: Nej, efter min opfattelse vil L 123 ikke i sig selv medføre nye lovlige met oder til "skatteoptimering" af transaktioner mellem sambeskattede virksomheder.