Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskonto   ret Sagsnr.: 2004-730-1008 Dok.: MUB20846 Besvarelse af spørgsmål nr.    4 af 26. oktober 2004 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag  til  lov  om  fuldbyrdelse  af  visse  strafferetlige  afgø relser  i  Den  Europæiske  Union (L5). Spørgsmål   nr. 4: ”Ministeren bedes kommentere arti klen fra Jyllands-Posten den 18. oktober 2004 fra prof. Langsted om regeringens lovprogram.” Svar: I den del af artiklen, som omhandler forslaget til lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgø- relser i Den Europæiske Union, anfører     professor Lars Bo Langsted, at der bag den fredsomme- lige titel ligger en forlængelse af den lovgivning, der sidste år blev indført med den s å kaldte eu- ropæiske  arrestordre.  Det  fremsatte  lovforslag  indebærer  ifølge  Lars  Bo  Langsted,  at  man  ud over  selv  at  blive  anholdt  og  udleveret  risikerer  at  få  beslaglagt  eller  konf iskeret  sin  formue og/eller  få  fuldbyrdet  en  bødestraf  også  for  forhold,  der  ikke  behøver  at  være  stra fbare  efter dansk ret, blot de er opført på en særlig positivliste. Lars Bo Langsted anfører endvidere, at   lovforslagets omtale af forholdet mellem dansk lovgiv- ning  og  de  i  positiv-listen  opregnede  forbrydelser  undlader  at  nævne,  at  man  i  Danmark  f.eks. ikke kender begrebet og derfor heller ikke forbrydelsen ”deltagelse i en kriminel organisat ion”, og  at  man  derfor  ikke  blot  kan  tale  om  strafbar  medvirken,  idet  de  lande,  der  kender  en  sådan forbrydelse, kriminaliserer i videre omfang. Justitsministeriet skal i den anledning bemærke følgende. Formålet med lovforslaget er at indføre sådanne regler, som er nødve ndige for Danmarks opfyl- delse  af  tre  rammeafgørelser  om  fuldbyrdelse  af  henholdsvis  beslaglæggelseskendelser,  b   ød straffe  og  afgørelser  om  konfiskat ion.  Baggrunden  for  rammeafgørelserne  er   – rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre    –  et øn ske om at lette samarbejdet mellem med- lemsstaterne  om  anerkendelse  og  fuldbyrdelse  af  strafferetlige  afgørelser  med  fuld  respekt  af gensidige retsprincipper. Rammeafgørelserne indeholder alle tre  –
- den  europæiske  arrestordre    – positivliste,  der  opregner  en  række  lovovertrædelser,  hvor  det ikke er muligt som betingelse for fuldbyrdelse  at stille krav om, at handlingen også er strafbar i Danmark (det såkaldte dobbelt strafbarhed skrav). Som anført i bemærkningerne til lovforslage   t vil de lovovertrædelser, der er omfattet af pos  itiv- listen, som udgangspunkt være strafbare i alle medlemsstater.    Det er imidlertid klart, at der vil kunne  være  forskelle  i  afgrænsningen  af  lovovertrædelserne ,  således  at  Danmark  vil  være  fo   r- pligtet til at fuldbyrde en afgørelse, selv om det konkrete forhold ikke ville være strafbart i Da   n- mark. Som anført i b emærkningerne er det i denne situation udstedelsesstatens lovgivning, der er afgøre nde for, om en konkret lovovertrædelse skal anses for o  mfattet af l isten. Særligt med hensyn til positiv  -listens nr. 1, deltagelse i en kriminel organisation, bemæ  rkes, at der her sigtes til Rådets fælles aktion af 21. december 1998 om at gøre det strafbart at deltage i en  kriminel  organisation  i  Den  Europæiske  Unions  me  dlemsstater.  Alle  EU-medlemsstater  er forpligtede til at kriminalisere sådan adfærd som omhandlet af den fælles aktion, men medlems- staterne har valgt at implementere den  på forskellig  vis. ”Deltagelse i en kriminel organ isation” er således ikke en selvstæn   dig lovovertrædelse efter dansk ret, men vil kunne straffes   som med- virken til konkrete strafbare handlinger efter straffelovens § 23 eller f.eks. som støtte til en te r- rororganisation  efter  straffelovens  §  114  b.  I  det  omfang  andre  medlemsstater  afgræ  nser  denne lovovertrædelse på anden måde, vil det som nævnt ovenfor være udstedelsesstatens lovgivning, der er afgørende for, om lovovertrædelsen skal anses for omfa   ttet af listen. Det er væsentligt at   være opmærksom på , at de beslaglæggelseskendelser og afgøre   lser om bød e- straf og konfiskation, som Danmark vil være forpligtet til at fuldbyrde, bygger på afgøre lser fra en anden EU-medlemsstat, hvor det pågældende forhold er strafbart. Afgørelsen træffes under de retssikkerhedsmæssige foranstaltninger, d  er gælder   i det pågældende land   . Det skal i den forbin- delse understreges, at alle EU-medlemsstater er bundet af Den Europæiske Menn  eskerettigheds- konvention. Baggrunden for at bede Danmark om at fuldbyrde en kendelse eller en afgørelse vil typisk v æ  re, at  den  pågæld   ende  person  eller  dennes  formue  ikke  (længere)  befinder  sig  i  udstedelsesst  aten, men derimod i Danmark. På samme måde vil Danmark kunne anmode en a  nden EU-medlemsstat om at fuldbyrde en dansk afgørelse, hvis den pågældende f.eks. efter at have begået et st rafbart forhold i Danmark (nu) opholder sig i en anden medlemsstat eller har formue dér.