Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2618 - RIA Bilag 5
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. november 2004 vedlægges
Justitsministeriets notat om EU's narkotikastrategi (2005-2012).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kære udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et supplerende aktuelt notat vedrørende en sag om EU’s narko-
tikastrategi (2005-2012), der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 19. november 2004, idet jeg skal anmode om, at materialet hurtigst
muligt oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Det bemærkes, at sagen først lige er sat på dagsordenen for det pågældende råds-
møde, hvilket er baggrunden for den sene fremsendelse.
Det aktuelle notat vil ligeledes blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
Lene Espersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Supplerende aktuelt notat for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
19. november 2004.
Vedrørende: EU’s narkotikastrategi (2005–2012)
Nyt notat.
1.
Baggrund
Det Europæiske Råd skal inden udløbet af 2004 godkende en ny narkotikastrategi
for EU. Strategien skal fastlægge de overordnede retningslinjer og mål for EU’s
indsats på narkotikaområdet for 2005-2012.
Drøftelserne af den nye strategi blev indledt på en konference i Dublin den 8. –
10. maj 2004 med deltagelse af medlemsstaterne, kandidatlandene, Kommissio-
nen, Europol, Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotika-
misbrug (EONN) og forskellige NGO’er (ikke-regeringskontrollerede organisa-
tioner).
På baggrund heraf fremlagde det nederlandske formandskab den 30. juni 2004 et
udkast til narkotikastrategi for 2005–2012, som efterfølgende været drøftet i
rådsregi.
Det nederlandske formandskab har først lige besluttet, at sagen skal behandles af
Rådet (retlige og indre anliggender) på mødet den 19. november 2004. For-
mandskabet vil i den forbindelse formentlig sigte mod en vedtagelse af EU’s
narkotikastrategien med henblik på, at Det Europæiske Råd kan blive orien-
teret herom og give sin tilslutning til strategien på sit møde den 17. december
2004.
2.
Indhold
Med udkastet til EU’s narkotikastrategi for 2005-2012 lægges der overordnet set op
til en videreførelse af EU’s hidtidige narkotikapolitik.
I strategiens indledende afsnit anføres det, at EU’s overordnede mål på narkotika-
området er:
at opretholde et højt niveau af sundhedsbeskyttelse, trivsel og social
samhørighed ved at supplere medlemsstaternes indsats for at begrænse og
forebygge narkotikamisbrug og narkotikarelaterede helbredsskader, og
at sikre et højt sikkerhedsniveau for borgerne ved at gribe ind over
for produktion af og ulovlig handel med narkotika, samt ved i øget om-
fang at forebygge narkotikarelateret kriminalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Det fremhæves, at indsatsen mod narkotika bør tage udgangspunkt i eksisterende
instrumenter og institutioner og i højere grad være tematisk og regionalt orienteret.
Desuden anføres det, at EU’s fremtidige handlingsplaner på narkotikaområdet skal:
fokusere på klar merværdi,
være målbare og realistiske,
indeholde specifikke tidsrammer,
bidrage direkte til gennemførelsen af mindst et af målene eller en af priorite-
terne i strategien, og
være omkostningseffektive.
I strategiens punkt 2, som omhandler koordination, anføres det bl.a., at Den Hori-
sontale Narkotikagruppe bør spille en mere aktiv rolle på narkotikaområdet og bl.a.
være ansvarlig for den overordnede koordination af narkotikaindsatsen på EU-
niveau. Desuden bør der skabes en forbedret koordination med EU’s internationale
partnere, herunder især Pompidou-gruppen, WHO, Europarådet og FN's Kontor
for Bekæmpelse af Narkotika og Kriminalitet.
Når det gælder efterspørgselsreduktion, lægges der i strategiens punkt 3 op til, at
der bl.a. gennem forebyggelse, tidlig intervention, behandling, skadesreduktion,
rehabilitering, og social reintegration skal ske en målelig reduktion i narkotikafor-
bruget, afhængigheden af narkotika, af narkotikarelaterede sygdomme, og narkoti-
karelaterede sociale problemer i medlemsstaterne. Der skal samtidig tages højde for
de helbredsmæssige og sociale problemer, der er forbundet med blandingsmisbrug
og brug af lovlige psykoaktive stoffer, som tobak og alkohol.
Rådet og Kommissionen skal i den kommende EU-handlingsplan sammen med
medlemsstaterne søge at prioritere adgangen til og effektiviteten af forebyggelses-
programmer, øge kendskabet til de risici der er forbundet med brugen af psykoakti-
ve stoffer, øge adgangen til tidlig intervention - især overfor unge, lette adgangen til
såvel differentierede behandlingsprogrammer som de i hver enkelt medlemsstat
lovlige skadesreducerende foranstaltninger samt prioritere forebyggelse og behand-
ling af smitsomme sygdomme. Der skal tages højde for, at der er forskellige hel-
bredsmæssige risici forbundet med brugen af de enkelte typer af stoffer, og at de
helbredsmæssige risici er større for visse grupper af misbrugere, f.eks. unge og gra-
vide.
I strategiens punkt 4 om udbudsbegrænsning angives det som en overordnet mål-
sætning at skabe en mærkbar forbedring af effektiviteten af EU's og medlemssta-
ternes retshåndhævelsesaktioner overfor narkotikakriminalitet inden udløbet af
2012.
Dette
mål
skal
bl.a.
nås
gennem:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122070_0005.png
5
øget samarbejde på det strategiske plan,
øget anvendelse af EU’s eksisterende retshåndhævelsesinstrumenter og -
institutioner, som f.eks. den europæiske arrestordre, fælles efterforsknings-
hold, Europol og Eurojust,
konsekvent strafferetlig forfølgning af narkotikakriminalitet i medlemssta-
terne, og
en forstærket retshåndhævelsesindsats overfor tredjelande, herunder især de
narkotikaproducerende lande og transitlandene.
I punkt 5 vedrørende internationalt samarbejde understreges det, at EU for
at opnå større indflydelse og gennemslagskraft fremover bør optræde mere
synligt, effektiv og koordineret på det internationale plan. Herudover anføres
det bl.a., at der bør gøres en særlig indsats for at inkludere kandidatlandene
og potentielle kandidatlande i EU’s indsats på narkotikaområdet.
For så vidt angår information, forskning og evaluering anføres det bl.a. i strategiens
punkt 6:
at EU's vidensinfrastruktur på narkotikaområdet fremover bør anvendes
bedre og mere effektivt,
at fremtidige handlingsplaner bør prioritere forskning inden for bestemte
områder, og
at evaluering fortsat bør være en væsentlig og integreret del af EU’s indsats
på narkotikaområdet.
Europa-Parlamentet
3.
Strategien har ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
4.
Høring
Det oprindelige udkast har været sendt i høring hos Præsidenten for Østre Lands-
ret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsiden-
ten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i
Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i Kø-
benhavn, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Ad-
vokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Told- og Skattestyrelsen,
Amnesty International og Institut for Menneskerettigheder.
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Københavns Byret, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Politidirektøren i København, Det Kriminalpræventive Råd, Foreningen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122070_0006.png
6
Politimestre i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater
og Institut for Menneskerettigheder har svaret, at de ikke har bemærkning til forsla-
get.
Rigsadvokaten har udtalt, at han kan støtte, at udkastet viderefører den hidtidige
strategi. Han er endvidere enig i, at man lægger op til at benytte eksisterende
retlige instrumenter og institutioner, bl.a. Den Europæiske Arrestordre, Europol
og Eurojust, og at man vurderer erfaringerne herfra, før man eventuelt vedtager
nye retlige instrumenter m.v.
Rigspolitichefen har udtalt, at man kan støtte, at narkotikastrategien baseres på
en fortsættelse af den hidtidige strategi, ligesom man er enig i, at der bør udvises
tilbageholdenhed med at introducere nye tiltag. Der bør derimod fokuseres på
anvendelse af de eksisterende retshåndhævelsesinstrumenter.
5.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Udkastet til strategi har været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt
og retligt samarbejde den 16. november 2004.
6.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet ses ikke at have betydning for sagen.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Udkastet til strategi ses ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
8.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.