Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2624 - konkurrenceevne Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2004
– vedlægges Videnskabsministeriets reviderede notat vedrørende dagsor-
denspunkt 10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Revideret notat til Folketingets Europaudvalg med henblik på møde i
Rådet (Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning)
den 25.- 26. november 2004
-
Forskningsdelen
Pkt. 10: ITER: Forslag til Rådets afgørelse om ændring af direktiverne
i Rådets afgørelse af 16.november 2000, som ændret 27. maj
2002 og 26.november 2003, til Kommissionen om at føre
forhandlinger om fastlæggelse af et international grundlag
for, at parterne i ITER (den internationale termonukleare
forsøgsreaktor) TP (den tekniske projektering) –aftalen og
kvalificerede tredjelande i fællesskab kan forberede den
fremtidige oprettelse af en retlig enhed, der til sin tid skal
forestå ITER’s opførelse og drift, når og hvis dette besluttes
s. 2
- Rådets afgørelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Pkt. 10: ITER: Forslag til Rådets afgørelse om ændring af direktiverne
i Rådets afgørelse af 16. november 2000, som ændret 27. maj 2002 og
26.november 2003, til Kommissionen om at føre forhandlinger om fast-
læggelse af et international grundlag for, at parterne i ITER
(den internationale termonukleare forsøgsreaktor) TP (den tekniske
projektering) –aftalen og kvalificerede tredjelande i fællesskab kan for-
berede den fremtidige oprettelse af en retlig enhed, der til sin tid skal
forestå ITER’s opførelse og drift, når og hvis dette besluttes
Retsgrundlaget er artikel 101 i EURAROM-traktaten, som indeholder
bestemmelser om Fællesskabets indgåelse af aftaler med tredjelande og
internationale organisationer.
-
Rådets afgørelse (forventes, når dokument foreligger)
1. Baggrund
I forhandlingerne om placering og drift af ITER er der behov for mindre ændringer af
det forhandlingsdirektiv, som Rådet gav Kommissionen den 16. november 2000 (som
ændret i 2002 og 2003).
2. Forslagets indhold
Kommissionen anmoder Rådet om at godkende modifikation af forhandlingsdirekti-
verne på følgende hovedpunkter:
1) Paragraf (1) erstattes af følgende: ”Parterne i aftalen skal være Det
Europæiske Atomenergifælleskab (EURATOM), herunder lande, som
deltager i Euratom fusionsprogrammet som fuldt associerede tredje-
lande, Kinas regering, Japans regering, Republikken Koreas regering,
Den Russiske Føderations regering, USA’s regering samt, hvis de øn-
sker det, regeringer i andre kvalificerede lande. Fodnote: Eller det vi-
dest mulige partnerskab blandt disse parter, hvis enighed om opførel-
sen af ITER i Cadarache ikke kan opnås mellem alle parterne.”
I de oprindelige direktiver var de anførte parter Japan, Rusland og regeringer fra andre
kvalificerede lande som Canada og USA. Canada er siden udtrådt. Formålet med æn-
dringen er at angive, hvilke seks potentielle parter der kan blive tale om.
2) Paragraf (3) erstattes af følgende: ”Kommissionen bemyndiges til at
forhandle med de parter, som finansierer og deler omkostningerne ved
opførelsen af ITER i Cadarache. Fodnote: Kommissionen vil i for-
handlingerne henvise til oversigten over fordeling af omkostningerne,
som angivet i den forklarende note til Kommissionens forslag til
Rådsbeslutning. Aftalerne kan omfatte europæisk deltagelse i interna-
tionale samarbejdsaktiviterer inden for
forskning inden for en bredere tilgang” ( = placering af ITER i Frank-
rig og et satellit forsøgsanlæg i Japan efter nærmere angiven omkost-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
ningsfordeling) ”med henblik på gennemførelsen af fusionsenergi.”
Ændringen skal afspejle Rådets énstemmige tilbud om, at ITER placeres i
Cadarache i Frankrig samt Rådets opfordring til at opnå det bredest mulige internatio-
nale samarbejde som følge af den bredere tilgang.
Derudover er der tre mindre konsekvensændringer, som bl.a. skal sikre en smidig
overgang mellem de igangværende koordinerede tekniske aktiviteter for ITER og den
fælles implementering af ITER.
***
Efter en orientering om status for forhandlingerne drog formandskabet
på Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 24. september 2004 - på grundlag af en ud-
veksling af synspunkter - konklusioner om det videre arbejde. Det fremgår heraf, at
EU som tidligere aftalt fortsætter bestræbelserne på en global løsning og med en pla-
cering af den nye fælles forskningsfacilitet i Cadarache.
I de hidtidige forhandlinger er man nået til enighed om et partnerskab mellem EU og
Japan. Fastholdes denne enighed vil det betyde, at Japan skal yde et større bidrag til
opførelsen af ITER i Cadarache end de lande, som ikke er potentielle værtslande. EU
skal til gengæld bidrage til finansieringen af aktiviteter, der gennemføres i Japan som
led i den internationale aftale.
EU’s finansielle bidrag frem til slutningen af 2006 vil respektere de rammebeløb, som
er fastsat i Rådsbeslutningen om sjette Euratom-rammeprogram. Fra 2007 og frem
skal dette bidrag være tilpasset de beløb, som bliver vedtaget i efterfølgende ramme-
programmer. EU’s bidrag til ITER og støtteaktiviteterne finansieres af Fællesskabets
budget med et loft på 40% til ITER’s opførelse. Den resterende finansiering kommer
fra frivillige bidrag fra værtslandet, andre medlemslande og associerede lande samt et
ekstra japansk bidrag til opførelsen af ITER ud over de aftalte 10%.
EU’s samlede udgifter til bygningen af ITER og til finansieringen af de nødvendige
støtteaktiviteter er af Kommissionen skønnet til på årsbasis at udgøre 400 mio. Euro
(fra 2007 og 10 år frem). Dette indebærer rundt regnet en fordobling af niveauet til
fusionsforskning i forhold til det sjette Euratom-rammeprogram.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Høring i Danmark
Udkast til ændring af direktiver har ikke været sendt i høring.
5. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke have direkte statsfinansielle eller lovgivningmæssige konsekvenser
for Danmark.
6. Nærhed og proportionalitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Spørgsmålet forventes ikke behandlet i forslag til forhandlingsdirektiver.
Da ITER-samarbejdet er grænseoverskridende, må de mål, der opstilles, søges opfyldt
på fællesskabsplan.
7.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Europaudvalget er ved flere lejligheder blevet orienteret om ITER, senest ved samle-
notat af 9. september 2004 forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 24. september
2004.