Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2593
Offentligt
1453373_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10746/04 (Presse 203)
PRESSEMEDDELELSE
2593. samling i Rådet
Miljø
Den 28. juni 2004 i Luxembourg
Formand
Martin CULLEN, T.D.
Irlands miljøminister og minister for kultur- og naturarv samt
lokalstyre
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
10746/04 (Presse 203)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0002.png
28.VI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet:
vedtog en forordning om udarbejdelse og indberetning af data vedrørende den offentlige
gæld;
besluttede at forlænge og ændre mandaterne for EU's særlige repræsentanter for Sydkauka-
sus, fredsprocessen i Mellemøsten, De Store Søers Område i Afrika, Afghanistan og Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien;
bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger om udkastet til europæisk konvention
om bekæmpelse af menneskehandel;
godkendte budgetforslaget for 2005 for Europol;
vedtog en forordning om fastlæggelse af en ramme for udarbejdelsen af EF-statistikker
over betalingsbalancer, international handel med tjenester og udenlandske direkte investe-
ringer;
vedtog en forordning om dispensation til de nye medlemsstater fra referenceniveauerne for
fiskerflåderne,
vedtog en afgørelse om undertegnelse og foreløbig anvendelse af aftalen om de satellitba-
serede navigationssystemer, Galileo og GPS.
Rådet nåede endvidere til politisk enighed om et udkast til direktiv om reduktion af svovlindholdet i
skibsbrændstoffer og et udkast til direktiv om forvaltning af badevandskvalitet.
10746/04 (Presse 203)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0003.png
28.VI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SVOVLINDHOLDET I SKIBSBRÆNDSTOFFER........................................................................ 7
BADEVAND.................................................................................................................................. 8
AFFALDSFOREBYGGELSE OG -GENANVENDELSE .............................................................. 9
OVERFØRSEL AF AFFALD....................................................................................................... 16
KEMIKALIER (REACH) ............................................................................................................. 17
GENETISK MODIFICERET MAJS ............................................................................................. 18
BIODIVERSITET -
Rådets konklusioner
...................................................................................... 19
AFFALD FRA UDVINDINGSINDUSTRIEN.............................................................................. 25
EVENTUELT ............................................................................................................................... 26
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Det Europæiske Miljøagentur (EEA)................................................................................................................27
EKSTERNE FORBINDELSER
Topmødet mellem EU og Ukraine....................................................................................................................29
Den Europæiske Unions særlige repræsentanter* .............................................................................................29
EU's mission til støtte for Georgiens retssystem ...............................................................................................30
Rådet udvider foranstaltningerne til støtte for ICTY .........................................................................................31
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10746/04 (Presse 203)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EF-partnerskabsaftalen - Sukkerprotokol - Burkina Faso .........................................................................31
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Visum .............................................................................................................................................................32
Menneskehandel..............................................................................................................................................32
Europols budget for 2005.................................................................................................................................32
ØKONOMISK POLITIK
Økonomisk overvågning - Indberetning af data vedrørende den offentlige gæld................................................32
Statistikker ......................................................................................................................................................33
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Vietnam - Ringmekanismer ..............................................................................33
BESKATNING
Direktiv om beskatning af indtægter fra opsparing - Dato for anvendelsen ........................................................33
ENERGI
Nuklear sikkerhed - Rådets konklusioner* .......................................................................................................35
Slovenien* ......................................................................................................................................................37
Estland* ..........................................................................................................................................................37
FISKERI
Referenceniveauer ...........................................................................................................................................38
Aftale med Grønland .......................................................................................................................................38
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Budget - Konventet .........................................................................................................................................38
Europæiske reguleringsorganer -
Rådets konklusioner......................................................................................38
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg..............................................................................................40
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Telekommunikation ― Aftale mellem EU og USA om Galileo/GPS ................................................................40
10746/04 (Presse 203)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0005.png
28.VI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Freya VAN DEN BOSSCHE
Michel FORET
Den Tjekkiske Republik:
Tómas NOVOTNÝ
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Estland:
Olavi TAMMEMÄE
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Cristina NARBONA RUIZ
Frankrig:
Serge LEPELTIER
Irland:
Martin CULLEN
Pat "the Cope" GALLAGHER
Italien:
Alessandro PIGNATTI
Cypern:
Michael CONSTANTINIDES
Letland:
Raimonds VEJONIS
Litauen:
Arūnas KUNDROTAS
Luxembourg:
Eugène BERGER
Ungarn:
István ŐRI
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Pieter VAN GEEL
Østrig:
Werner WUTSCHER
Minister for miljø, forbrugerbeskyttelse og bæredygtig
udvikling
Minister for fysisk planlægning, byplanlægning og miljø
(regionen Vallonien)
Vicemiljøminister
Miljøminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og reaktor-
sikkerhed
Vicemiljøminister
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Miljøminister
Minister for økologi og bæredygtig udvikling
Miljøminister og minister for lokalstyre
Viceminister, Miljøministeriet og Ministeriet Lokalstyre
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer
og Miljø
Miljøminister
Miljøminister
Statssekretær for miljø
Administrativ statssekretær, Ministeriet for Miljø og
Vandressourcer
Minister for miljø og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
Generalsekretær i det østrigske forbundsministerium for
landbrug og skovbrug, miljø og vandforvaltning
10746/04 (Presse 203)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0006.png
28.VI.2004
Polen:
Krysztof SZAMALEK
Portugal:
Arlindo MARQUES DA CUNHA
Artur ROSA PIRES
Slovenien:
Marko SLOKAR
Slovakiet:
László MIKLÓS
Finland:
Jan-Erik ENESTAM
Sverige:
Lena SOMMESTAD
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Elliot MORLEY
Statssekretær, Miljøministeriet
Minister for byområder, fysisk planlægning og miljø
Statssekretær for miljø og fysisk planlægning
Statssekretær for internationale anliggender og Europa-
spørgsmål
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Vicemiljømininster
Kommission
Margot WALLSTRÖM
Medlem
10746/04 (Presse 203)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0007.png
28.VI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SVOVLINDHOLDET I SKIBSBRÆNDSTOFFER
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv, der tager sigte på for søgående skive at anvende lavere grænser for svovlindholdet i
visse flydende brændstoffer i henhold til direktiv 1999/32/EF.
Den italienske og den cypriotiske delegation tilkendegav, at de agter at stemme imod direktivudka-
stet, og den svenske delegation, at den agter at undlade at stemme.
Det overordnede mål med de foreslåede ændringer til direktiv 1999/32/EF er at udvide dets anven-
delsesområde til at omfatte alle mineraloliebaserede flydende brændstoffer, der anvendes om bord
på skibe, der besejler medlemsstaternes farvande. Nye regler skal føre til en betragtelig reduktion af
SO
2
-emissioner (over 500 000 t pr. år).
Det ændrede direktiv vil navnlig:
-
-
-
-
-
fjerne nuværende undtagelser i forhold til marin gasolie
gennemføre den grænse for svovlindhold på 1,5%, der gælder for SOx-kontrolområder, og som
er vedtaget gennem Den Internationale Søfartsorganisation,
anvende samme grænse for alle passagerskibe, som sejler i rutefart til eller fra havne i Fælles-
skabet
indføre krav om, at skibe, der ligger ved kaj i fællesskabshavne skal anvende brændstoffer med
et svovlindhold, der ikke overstiger 0,1%
åbne mulighed for anvendelse af godkendte reduktionsteknologier som et alternativ til anven-
delse af brændstof med lavt svovlindhold.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse i juni 2003
1
, og Kommissionen forelagde et
ændret forslag i august 2003
2
. På baggrund af den enighed, der i dag er opnået om artiklerne i direk-
tivforslaget, vil der blive arbejdet videre med en gennemgang af præamblen med henblik på at fast-
lægge en fælles holdning uden yderligere debat på en kommende rådssamling. Den fælles holdning
skal fremsendes til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandlingen.
1
2
9901/03.
12142/04.
10746/04 (Presse 203)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0008.png
28.VI.2004
BADEVAND
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om forvaltning af badevandskvalitet.
Kommissionen accepterede tekstudkastet og fremsatte en erklæring til optagelse i Rådets mødepro-
tokol, hvori den forpligter sig til at iværksætte en videnskabelig undersøgelse for yderligere at for-
bedre forståelsen af sundhedsrisici i forbindelse med badevand.
Forslaget fastlægger bestemmelser for kontrol og klassificering af badevandskvaliteten og for om-
fattende informering af offentligheden herom samt for omfattende forvaltningsforanstaltninger. Det
skal træde i stedet for det nuværende direktiv
1
for at afspejle den videnskabelige viden, der er opnå-
et, siden dette blev vedtaget i 1976. Derudover skal det supplere byspildevandsdirektivet og direkti-
vet om forurening forårsaget af nitrater, der stammer fra landbruget.
Det er koncentreret om sundhedsfaren ved badning, idet der foreslås to mikrobiologiske klassifice-
ringsparametre (intestinale enterokokker og escherischia coli), som har relevans for overholdelsen
af direktivet. For at lette medlemsstaternes kontrolarbejde indeholder forslaget også bestemmelser
om en lavere kontrolfrekvens, hvis kvaliteten af badevandet konsekvent er god (hvert andet år) eller
meget god (hvert tredje år).
EU's vandpolitik er for nylig blevet omstruktureret med vedtagelsen af rammedirektivet for vand i
2000. Bestemmelserne i det foreslåede direktiv er fuldt forenelige med det nye rammedirektiv og
stemmer overens med EU's strategi for bæredygtig udvikling og sjette miljøhandlingsprogram.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse i juni 2003
2
, og Kommissionen forelagde et
ændret forslag i august 2004
3
. På baggrund af den enighed, der i dag er opnået om artiklerne i direk-
tivforslaget, vil der blive arbejdet videre med en gennemgang af præamblen med henblik på at fast-
lægge en fælles holdning uden yderligere debat på en kommende rådssamling. Den fælles holdning
skal fremsendes til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandlingen.
1
2
3
Direktiv 160776/EØF (EFT L 31, 5.2.1976, s. 1-7).
13464/03.
8559/04.
10746/04 (Presse 203)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0009.png
28.VI.2004
AFFALDSFOREBYGGELSE OG -GENANVENDELSE
Rådet vedtog følgende konklusioner om Kommissionens meddelelse: "På vej mod en temastrategi
for affaldsforebyggelse og -genanvendelse"
1
:
"I.
Indledning
Lissabon-strategien og EU's politikker for bæredygtig udvikling tager sigte på at fremme en
bæredygtig udvikling, der respekterer miljøets bæreevne og er karakteriseret ved en meget
øko-effektiv økonomisk vækst med flere og bedre jobs og større social samhørighed. Den
nuværende indsats er koncentreret om at udvikle relevante politikker og strategier både i
forbindelse med fremme af målene i sjette miljøhandlingsprogram og som led i en fornyet
behandling af strategien for bæredygtig udvikling.
Affaldsforebyggelse og -genanvendelse er fortsat en udfordring for samtlige medlemsstater i
EU. De samlede affaldsmængder vokser stadig i hele Europa, og der er kun opnået begræn-
set succes med at afkoble den samlede affaldsproduktion fra den økonomiske vækst. Det var
på denne baggrund, at Rådet på sit uformelle møde i Waterford, Irland, den
14.-16. maj 2004 drøftede spørgsmålet om nye politikperspektiver for naturressourcer og af-
fald.
Europas økonomi er baseret på, at ressourcer omdannes til varer og tjenesteydelser, og vækst
kan betyde øget forbrug af ressourcer, ikke blot materialeressourcer, men også miljøressour-
cer såsom ren luft, jord og vand. Hvis der skal skabes større velstand inden for rammerne af
et bedre miljø, er det nødvendigt at sikre, at miljøvirkningen af de økonomiske aktiviteter og
udnyttelsen af naturressourcerne begrænses ved hjælp af materialesubstitution, genbrug og
reparation, genanvendelse, energiudnyttelse og ressourceeffektivitet. Det kan være vanske-
ligt at måle disse miljøvirkninger, og de kan opstå i forskellige faser af en livscyklus og på
forskellige måder. Det er derfor nødvendigt at gøre en betydelig indsats for at forbedre kva-
liteten af oplysningerne på dette område ved hjælp af en strategisk europæisk kapacitet til
videnindsamling og videndeling med hensyn til ressourceudnyttelse og -virkninger for at af-
gøre, hvilke virkninger der skal sættes ind over for, og opstille muligheder for, hvordan de
kan begrænses inden for rammerne af en vækstøkonomi.
1
10113/04.
10746/04 (Presse 203)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
Kommissionen har på baggrund af disse indbyrdes forbundne faktorer inden for det seneste år
offentliggjort tre meddelelser om henholdsvis
affaldsforebyggelse og -genanvendelse
(KOM(2003) 301, maj 2003),
integreret produktpolitik
(KOM(2003) 302, juni 2003) og
bæ-
redygtig udnyttelse af naturressourcerne
(KOM(2003) 572, oktober 2003). Ressourcestrategi-
en kan skabe en videnbase, der kan anvendes til at vurdere mulighederne for forbedringer. En
integreret produktpolitik kan blive et overordentlig stærkt politisk værktøj i forbindelse med
ressourceforbrug og affaldsforebyggelse, idet den tilstræber at begrænse produkternes miljø-
virkning gennem hele deres livscyklus. Desuden vil strategien for affaldsforebyggelse og
-genanvendelse kunne spille en betydelig rolle med hensyn til at begrænse dermed forbundne
miljøvirkninger. De tre meddelelser er samlet set en sammenhængende, moderne og frem-
skridtsorienteret ramme, der kan underbygge en effektiv indsats for at leve op til den vision
og de tilsagn om et bæredygtigt forbrug og en bæredygtig produktion, som medlemsstaterne
og EU kollektivt blev enige om på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling (WSSD) i
Johannesburg i 2002. Desuden er klarhed med hensyn til den retlige ramme for affaldssekto-
ren og den fulde gennemførelse heraf af afgørende betydning.
Rådet
1.
udtrykker derfor tilfredshed med Kommissionens meddelelse "På vej mod en temastra-
tegi for affaldsforebyggelse og genanvendelse", bekræfter sin støtte til, at Kommissio-
nen lægger vægt på den snævre sammenhæng mellem denne strategi og strategierne for
integreret produktpolitik og bæredygtig udnyttelse af naturressourcerne, der tilsammen
kan medvirke til at opfylde EU's overordnede forpligtelse i henhold til WSSD til at
fremme mere bæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre;
opfordrer Kommissionen til at forelægge strategierne for affald og naturressourcer
samtidig inden juni 2005;
opfordrer Kommissionen til at gå nærmere i detaljer med, hvordan disse sammenhænge
kan udnyttes og håndteres, så der sikres en passende grad af samordning mellem selve
strategierne og andre redskaber såsom IPPC (integreret forebyggelse og bekæmpelse af
forurening) og Reach (registrering, vurdering og godkendelse af kemiske stoffer) samt
relevant EU-politik og -lovgivning med henblik på at minimere den samlede miljøvirk-
ning af affaldsforvaltning og udnyttelse af naturressourcerne;
opfordrer Kommissionen til at forelægge et forslag til revision af visse aspekter i af-
faldsrammedirektivet for, under hensyn til det vejledende princip for affaldshierarkiet,
bl.a. at afklare, hvad forskellen er mellem affald og ikke-affald, hvornår affald ophører
med at være affald, og hvad forskellen er mellem nyttiggørelse og bortskaffelse, og fast-
lægge passende kriterier for en yderligere præcisering af bilag II A og II B til ramme-
direktivet;
fremhæver, at det prioriteres højt, at den nugældende EU-lovgivning om affald gennem-
føres fuldt ud og effektivt.
2.
3.
4.
5.
10746/04 (Presse 203)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
II.
Den rolle, som strategien for affaldsforebyggelse og genanvendelse spiller
Det er nødvendigt med en bedre forståelse af de forbrugs- og fremstillingsprocesser, der lig-
ger til grund for affaldsproduktion, for at kunne fremme udviklingen af teknisk og økonomisk
virksomme samt miljøeffektive teknikker til affaldsforebyggelse og -minimering. Efterspørgs-
len efter produkter vil fortsat stige, efterhånden som forbrugersamfundet bliver mere velstå-
ende. I forbindelse med, at produkternes levetid bliver kortere, skaber dette stadig stigende
mængder af affald fra udtjente produkter og dermed også mere affald fra miner og fabrikker.
Mange produkter bliver stadig mere komplicerede og anvender en lang række stoffer, der vil
kunne øge den fare, som affaldet udgør for sundheden og miljøet. Affaldsforebyggelse skal
derfor inkorporeres mere systematisk i miljøvenligt design inden for rammerne af en integre-
ret produktpolitik og på grundlag af overvejelser om livscyklus. Det er samlet set nødvendigt
med bedre viden, analyse og forskning for at kunne udvikle nogle effektive politikker, der
tager sigte på opnå en mere holistisk tilgang til udnyttelse af naturressourcerne og affaldsfore-
byggelse inden for forbrugs- og produktionscyklusen. De muligheder, der ligger i genbrugs-
initiativer, skal også undersøges nærmere.
Rådet
1.
anerkender derfor, at affaldsforebyggelse og -minimering er de foretrukne modeller i
forbindelse med affaldshåndtering, og ser med tilfredshed på det overordnede indhold
af meddelelsens tilgang til affaldsforebyggelse;
er opmærksomt på betydningen af at forlænge produkters levetid, på de muligheder, der
ligger i passende genbrugsinitiativer som f.eks. retursystemer, markeder for brugte pro-
dukter og dertil knyttede beskæftigelsesmuligheder, og opfordrer Kommissionen til at
tage hensyn til disse aspekter af affaldsforebyggelse og -minimering;
erkender, at livscyklustilgangen spiller en central rolle, og at det generelt er nødvendigt
at koncentrere sig om at minimere miljøvirkningerne;
fremhæver, at det er nødvendigt, at der i forbindelse med produktionsprocesserne og
produkternes livscyklus lægges stor vægt på bæredygtig udnyttelse af naturressourcer
og energi og på den rolle, som affaldsforebyggelse, genbrug og genanvendelse kan spil-
le for at undgå eller begrænse indvirkningerne på ressourcerne;
understreger den centrale rolle, som uddannelses- og oplysningsinitiativer spiller til
støtte for affaldsforebyggelse og genanvendelse, navnlig tilsagn fra den offentlige og
den private sektor og forbrugerne;
2.
3.
4.
5.
10746/04 (Presse 203)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
6.
anerkender den afgørende rolle, som den nye videnbase, der anses for nødvendig for
gennemførelsen af naturressourcestrategien, vil spille, og opfordrer Kommissionen til
hurtigt at gå videre med den nødvendig forskning og databaseudvikling;
konkluderer, at hvis der skal opnås optimale resultater, skal affaldsforebyggelse og
-genanvendelse indgå i en bredere strategi for affaldshåndtering, der også omfatter
energiudnyttelse og deponering af restaffald;
opfordrer Kommissionen til i strategien ligeledes at tage spørgsmålet om minimering af
affaldsmængderne til bortskaffelse op;
bekræfter Rådets konklusioner af 25. juni 2002, hvori det opfordrer Kommissionen til
snarest at fremlægge forslaget om temastrategien for jord og lovgivningsforslag vedrø-
rende kompost og spildevandsslam sammen med standarder, hvis det er relevant;
understreger betydningen af de nuværende initiativer, herunder IPPC-direktivet (med
hensyn til kvantitativ forebyggelse) og Reach (med hensyn til forebyggelse af farligt af-
fald);
fremhæver den betydning, som produktdesign og materiale- og stofvalg har for affalds-
forebyggelsen og for at nedbringe det dermed forbundne forbrug af energi fra ikke-
vedvarende ressourcer, og fremhæver i denne forbindelse betydningen af miljødesign-
initiativer;
erkender, at affaldsforebyggelsesforanstaltninger vil kunne spille en nyttig rolle og un-
derstreger betydningen af en udveksling af oplysninger herom på EU-plan;
fremhæver, at det er nødvendigt med en nærmere undersøgelse af spørgsmål
vedrørende opstilling af relevante og meningsfulde affaldsforebyggelsesmål og
-instrumenter, og opfordrer Kommissionen til at undersøge disse aspekter nærmere;
understreger, at det er vigtigt med en effektiv gennemførelse af forordningen om af-
faldsstatistik for så vidt angår sikring af tilstrækkeligt solide data og vurdering af den
europæiske affaldslistes praktiske anvendelighed med henblik på yderligere forbedring;
understreger, at der på EU-niveau bør udvikles egnede indikatorer til bedømmelse af
naturressourceudnyttelsens virkninger.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
10746/04 (Presse 203)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
III.
Materialebaseret tilgang
A.
Genanvendelse
Initiativer vedrørende producentansvar i forbindelse med forskellige affaldsstrømme er et vig-
tigt led i EU's affaldspolitik og har ført til gode resultater, men disse initiativer omfatter kun
en lille del af den samlede affaldsmængde. Det erkendes i meddelelsen, at det er nødvendigt at
bygge videre på erfaringerne med producentansvar for at se, hvordan det kan bidrage til af-
faldsforebyggelse og nedbringelse af de negative miljøvirkninger. Materialebaserede genan-
vendelsesmål er allerede en del af de enkelte genanvendelsesinitiativer for affaldsstrømmen,
og det foreslås i meddelelsen, at de eksisterende affaldsstrømme og de nye materialebaserede
tilgange, der er undervejs, skal supplere hinanden.
Et udvidet producentansvar betyder, at producenterne pålægges et større ansvar, og at de får et
direkte økonomisk incitament til at inkorporere miljøhensyn i deres produktdesign. Det til-
stræber at integrere prissignaler, der hænger sammen med produkternes miljøegenskaber og
fremstillingsprocesser, i hele produktkæden. Det omhandler ikke blot affaldsfasen, men dæk-
ker også de tidligere led, dvs. ressourcevalg og produktdesign, ligesom det tilskynder desig-
nerne til at vælge materialer, der let kan genbruges eller genanvendes.
Rådet
1.
anerkender derfor de positive resultater, der er opnået med producentansvarsinitiativer
inden for enkelte sektorer og understreger behovet for at foretage de nødvendige analy-
ser, når sådanne initiativer føres videre inden for andre sektorer;
erkender derfor, at en mere vidtstrakt brug af materialebaserede genanvendelsesmål vil
kunne spille en vigtig rolle, og er enigt med Kommissionen i, at det i det udvidede EU er
nødvendigt at stræbe efter mere effektive og billigere metoder til at opnå en højere gen-
anvendelsesgrad;
finder, at en materialebaseret tilgang kan supplere den eksisterende affaldsstrømtil-
gang, og opfordrer Kommissionen til at gå videre med overvejelserne om, hvordan en
sådan komplementaritet bedst kan opnås.
Fælles standarder for genanvendelse
2.
3.
B.
Opstillingen på EU-plan af obligatoriske krav til affaldsanlæg og behandling af bestemte
typer affald kan sammen med gældende bestemmelser i EU-retten bidrage til at skabe et højt
miljøbeskyttelsesniveau i hele Fællesskabet, medvirke til at skabe lige vilkår på genanvendel-
sesområdet og bidrage til at sikre, at etableringen af et økonomisk levedygtigt indre genan-
vendelsesmarked ikke hæmmes.
10746/04 (Presse 203)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
IPPC og den dertil knyttede metode med de bedste tilgængelige teknikker (BAT) tilskynder til
renere teknologi og affaldsminimering og tilstræber en passende balance mellem miljøforde-
lene og de dermed forbundne omkostninger. Affald benyttes allerede rutinemæssigt som råva-
re i mange industrier (jern og stål, non-ferro-metaller, glas og cement), og BAT-
referencenoterne hertil omfatter allerede affald i varierende omfang.
Rådet
1.
er derfor enigt med Kommissionen i, at det er nødvendigt at skabe lige vilkår i Fælles-
skabet gennem anvendelse af fælles standarder for genanvendelse på visse områder,
hvor det er hensigtsmæssigt, for at øge kvaliteten af genanvendelsen, herunder i forbin-
delse med sekundære materialer, og opfordrer Kommissionen til i nødvendigt omfang at
fremsætte forslag til sådanne standarder for visse affaldstyper og visse genanvendelses-
anlæg, så snart det kan lade sig gøre, på grundlag af en nærmere behandling under af-
faldsstrategien under hensyntagen til gældende lovgivning i Fællesskabet og i medlems-
staterne;
finder derfor, at en udvidelse af IPPC til at omfatte flere affaldshåndteringsaktiviteter
bør vurderes på grundlag af den specifikke sektors kendetegn og med særlig fokus på
elementer, der bidrager til affaldsforebyggelse og genanvendelse, og opfordrer Kom-
missionen til at undersøge den bedste fremgangsmåde i den henseende;
opfordrer derfor Kommissionen til på ny at gennemgå BAT-referencenoterne for de in-
dustrier, der benytter affald som råvare, for at fastslå, om det er nødvendigt med en
yderligere præcisering.
Genanvendelsesmarkeder
2.
3.
C.
Der er også behov for at styrke genanvendelsesmarkedet ved at fjerne hindringer, herunder
tekniske og økonomiske hindringer, for, at de kan fungere effektivt, fremme innovation og ny
teknologi og mindske usikkerhedsmomenterne på genanvendelsesmarkedet.
Rådet
1.
erkender derfor behovet for at stimulere efterspørgslen efter genanvendte produkter og
opfordrer Kommissionen til at tage passende hensyn til dette aspekt af affaldsgenan-
vendelsen
erkender, at en grøn indkøbspolitik kan bidrage betydeligt til en øget affaldsgenanven-
delse, idet den øger efterspørgslen efter genanvendte materialer og varer.
2.
10746/04 (Presse 203)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
IV.
Markedsbaserede instrumenter/mængdebaseret renovationsafregning (PAYT)
Der anvendes i vid udstrækning økonomiske instrumenter som f.eks. deponeringsafgifter i
EU, og de spiller en vigtig rolle i forbindelse med princippet om, at forureneren betaler. Imid-
lertid udformes og gennemføres de ofte fra sag til sag og når ikke altid de tilstræbte mål, f.eks.
internalisering af omkostningerne og en effektiv adfærdsændring, og de kan føre til markeds-
forvridning. Dog viser case studies af afgifter, der er målrettede og godt tilrettelagt under hen-
syn til de lokale forhold, at selv ganske små pris- og omkostningsændringer kan udsende
stærke signaler om en ønsket adfærd.
Rådet
1.
erkender derfor, at det måske vil være muligt at opstille kriterier for en nærmere tilpas-
ning af de økonomiske instrumenter, men understreger, at det henhører under medlems-
staternes kompetence at træffe afgørelse om anvendelsen af sådanne instrumenter;
finder, at der er brug for mere viden om en effektiv anvendelse af afgifter, herunder de-
poneringsafgifter, og understreger betydningen af informationsudveksling om dette
aspekt;
finder, at der er størst potentiale for mængdebaseret renovationsafregning, når den an-
vendes sammen med særskilte indsamlingsordninger for materiale til genanvendelse;
stiller sig forbeholdent med hensyn til at anvende PAYT på fællesskabsplan og finder, at
hvor der etableres sådanne ordninger, bør det ske på regionalt/lokalt plan for at sikre,
at de afpasses efter de lokale forhold, og for at undgå mulige negative virkninger."
2.
3.
4.
10746/04 (Presse 203)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0016.png
28.VI.2004
OVERFØRSEL AF AFFALD
Det var ikke muligt at nå til endelig politisk enighed om et udkast til forordning, der tager sigte på
at erstatte forordning (EØF) nr. 259/93
1
, om overførsel af affald, da en delegation opretholdt et ge-
nerelt undersøgelsesforbehold.
Da Kommissionen og delegationerne er uenige om retsgrundlaget
2
, kræver det enstemmighed at
ændre forslaget
3
.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 19. november 2003
4
, og Kommissionen
forelagde et ændret forslag i marts 2004
5
.
Formålet med forslaget er at gennemføre en OECD-beslutning
6
og den reviderede Basel-
konvention
7
, der begge vedrører kontrol med grænseoverskridende overførsel af affald, i EF-
lovgivningen og samtidig tage de problemer op, der er opstået ved anvendelsen af den nuværende
fællesskabslovgivning om overvågning af og kontrol med overførsel af affald.
1
2
3
4
5
6
7
Erstatter forordning (EØF) nr. 259/93 (EFT L 30, 6.2.1993, s. 1).
Kommissionen foreslår artikel 133 og artikel 175, stk.1. Delegationerne mener, at artikel 175, stk. 1, er det rette
retsgrundlag.
Jf. traktatens artikel 250.
14834/03.
7401/04.
OECD-beslutning C (2001) 107 FINAL fra maj 2002.
Basel-konventionen af 22. marts 1989.
10746/04 (Presse 203)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0017.png
28.VI.2004
KEMIKALIER (REACH)
Rådet havde en orienterende drøftelse om forslagene til en forordning og et direktiv om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier og om oprettelse af et europæisk
kemikalieagentur med henblik på at give politiske retningslinjer for det videre arbejde under de
kommende formandskaber.
Delegationerne blev opfordret til at besvare følgende vejledende spørgsmål fra formandskabet:
om det i betragtning af
godkendelses- og begrænsningsprocessernes
relative rolle og bidrag i
forbindelse med styringen af risici for menneskers sundhed og miljøet hidrørende fra stoffer,
der giver særlig anledning til bekymring, og forholdet mellem disse to processer er en fordel
at undersøge muligheden for at forbedre forslagets praktiske anvendelighed, således at de
grundlæggende mål bliver opfyldt betids og ressourceeffektivt;
om Rådet finder, at Kommissionens forslag omfatter de vigtige elementer med henblik på at
fremme
erstatning
af stoffer, der giver særlig anledning til bekymring, således at risiciene for
menneskers sundhed og miljøet reduceres, samtidig med at innovation stimuleres, og den eu-
ropæiske industris konkurrenceevne øges;
om Rådet finder, at Kommissionens forslag indeholder passende bestemmelser om
kvaliteten
af oplysningerne
fra industrien, eller om det vil være en fordel i forbindelse med den igang-
værende gennemgang af REACH at undersøge behovet for supplerende foranstaltninger.
Hovedmålene med Fællesskabets kemikaliepolitik er at undgå kemisk forurening af luft, vand, jord
og bygninger, at forebygge skader på den biologiske mangfoldighed samt at forbedre arbejdstager-
nes og mere generelt befolkningens sundhed og sikkerhed. Reach-forslaget sigter mod at bevare en
følsom balance mellem miljøfordelene og følgerne af reguleringen for den europæiske industris
konkurrenceevne og for det indre markeds funktion.
10746/04 (Presse 203)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0018.png
28.VI.2004
GENETISK MODIFICERET MAJS
Rådet behandlede Kommissionens forslag til beslutning om tilladelse til markedsføring af et majs-
produkt, der er genetisk modificeret med henblik på glyphosattolerance (Zea mays L. lin-
je NK603)
1
, idet der kræves kvalificeret flertal for at vedtage eller forkaste forslaget.
Formandskabet noterede sig, at der ikke var kvalificeret flertal for at vedtage eller forkaste forsla-
get. Hvis der ikke foreligger en afgørelse fra Rådets side, kan Kommissionen vedtage sit forslag.
Monsanto S.A. har forelagt de spanske myndigheder en anmeldelse om markedsføring af
Zea
mays L.
linje NK603, der er korn af majs med øget tolerance over for herbicidet glyphosat.
I november 2003 afgav Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet en udtalelse, hvori det kon-
kluderes, at NK 603-majs er sikker, og at det derfor ikke er sandsynligt, at markedsføring af pro-
duktet til anvendelse som fødevarer eller foder eller til forarbejdning vil være skadeligt for menne-
skers eller dyrs sundhed eller for miljøet
2
.
På grundlag af denne udtalelse forelagde Kommissionen i december 2003 forskriftsudvalget
3
et
udkast til beslutning om tilladelse til markedsføring af dette produkt på Fællesskabets marked for en
periode på 10 år. Udvalget var ikke i stand til at afgive udtalelse, da der ikke blev opnået kvalifice-
ret flertal.
I overensstemmelse med udvalgsproceduren
4
forelagde Kommissionen derfor et forslag til Rådets
afgørelse dateret den 30. marts 2004, der gav Rådet en periode på tre måneder, der udløber den
30. juni 2004, til at træffe en beslutning.
Ifølge Kommissionens forslag kan
Zea mays L.
linje NK603 anvendes som al anden majs undtagen
til dyrkning og anvendelse som fødevare eller i fødevarer og kan markedsføres på de betingelser,
der er fastlagt i artikel 3 (tilladelse gældende i 10 år, mærkningsbetingelser, godkendt identifikator
osv.).
1
2
3
4
8235/04.
Jf.
http://www.efsa.eu.int/science/gmo/gmo_opinions/176_en.html.
Nedsat i henhold til artikel 30 i direktiv 2001/18/EF.
Jf.
artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF (EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23).
10746/04 (Presse 203)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0019.png
28.VI.2004
BIODIVERSITET -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om "standsning af tabet af biodiversitet senest i 2010":
"RÅDET,
DER MINDER OM det mål, som Det Europæiske Råd satte sig på mødet i Göteborg om at standse
tabet af biodiversitet senest i 2010, og de prioriterede tiltag, der er fastlagt i sjette handlingsprogram
på miljøområdet,
DER ERKENDER, at det samlede tab af biodiversitet forsat sker med alarmerende hastighed i EU
og på globalt plan, og at dette tab truer med at undergrave resultaterne af Lissabon-dagsordenen,
EU's miljømæssige, økonomiske og sociale mål samt de globale årtusindudviklingsmål,
DER MINDER OM biodiversitetskonventionens mål om at mindske tabet af biodiversitet væsent-
ligt senest i 2010, der blev godkendt af verdenstopmødet om bæredygtig udvikling,
DER ER OVERBEVIST OM, at biodiversitet spiller en vigtig rolle for opretholdelse af liv og er-
hvervsmuligheder, fattigdomsreduktion, fremme af menneskers sundhed og bæredygtig udvikling,
DER MINDER OM Rådets bidrag til Det Europæisk Råds forårsmøde i 2004 for så vidt angår
tværgående spørgsmål som klimaændringer, energi, transport og internationale forpligtelser vedrø-
rende bæredygtig udvikling i almindelighed og biologisk mangfoldighed, herunder indikatorer for
biodiversitet, i særdeleshed,
DER NOTERER SIG, at der i Rådets bidrag blev lagt vægt på, at gennemførelsen af forpligtelserne
fra verdenstopmødet om bæredygtig udvikling fortsat skal være højt prioriteret og integreres i alle
relevante interne og eksterne EU-politikker,
DER OGSÅ MINDER OM Rådets konklusioner af 22. december 2003 om syvende møde i parts-
konferencen (COP 7) under konventionen om biologisk mangfoldighed og første møde mellem par-
terne (MOP 1) i Cartagena-protokollen vedrørende biosikkerhed under konventionen om biologisk
mangfoldighed,
10746/04 (Presse 203)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0020.png
28.VI.2004
DER UDTRYKKER TILFREDSHED med ikrafttrædelsen af Cartagena-protokollen om biosikker-
hed,
DER NOTERER SIG resultaterne af mødet i den europæiske platform for strategisk forskning på
området biodiversitet i Killarney
*
og interessentkonferencen i Malahide
**
,
Disse konklusioner berører ikke Rådets holdning til Kommissionens meddelelse: Fremtiden skaber
vi i fællesskab - Politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013 og dertil knytte-
de lovforslag.
A.
1.
2.
Den interne dimension
NOTERER SIG "Budskabet
fra Malahide",
hvori der fastsættes prioriterede målsætninger for
at nå de overordnede mål for 2010, som et resultat af brede høringer af de involverede parter
OPFORDRER INDTRÆNGENDE Kommissionen til så tidligt som muligt i 2005 at forelæg-
ge Rådet og Europa-Parlamentet en rapport om sin vurdering af gennemførelsen, effektivite-
ten og hensigtsmæssigheden af hvert af de mål, der er fastsat i Det Europæiske Fællesskabs
biodiversitetsstrategi og handlingsplaner, idet der tages hensyn til den høringsproces, der nu
er afsluttet, og især til "Budskabet
fra Malahide"
UDTRYKKER TILFREDSHED med det første sæt overordnede indikatorer for biodiversitet,
der findes i bilag 1 til "Budskabet
fra Malahide",
og opfordrer Kommissionen til yderligere at
udvikle, afprøve og færdiggøre dette sæt indikatorer senest i 2006, idet der tages hensyn til, at
indikatorerne hele tiden udvikler sig
MINDER OM, at der er behov for så hurtigt som muligt og senest i forbindelse med næste
revision af strategien for bæredygtig udvikling at medtage en indikator for biodiversitet i li-
sten over strukturelle indikatorer, sådan som der især blev anmodet om det i Rådets konklusi-
oner om strukturelle indikatorer af 8. december 2003
OPFORDRER Kommissionen til fuldt ud at tage hensyn til målsætningerne vedrørende bio-
diversitet, når den reviderer denne strategi og vurderer midtvejsrevisionen af Lissabon-
strategien
UDTRYKKER TILFREDSHED med Killarney-anbefalingerne vedrørende forskningspriori-
teter og "Killarney-erklæringen", der bl.a. understreger, at viden er af stor betydning for beva-
ringen og den bæredygtige udnyttelse af biodiversitet, samt den vigtige rolle, som det europæ-
iske forskningsrum og 7. rammeprogram skal spille til støtte for opfyldelsen af målsætninger-
ne vedrørende biodiversitet
3.
4.
5.
6.
*
**
Møde inden for rammerne af den europæiske platform for strategisk forskning på området biodiversitet om
"Støtte
til erhverv og biodiversitet
-
Opfyldelse af 2010-målene i EU's biodiversitetsstrategi"
den
21-24. maj 2004 i Killarney, Irland.
Interessentkonference om
"Biodiversitet
og EU - Understøtte liv, understøtte erhvervsmuligheder"
den
25.-27. maj 2004 i Malahide, Irland.
10746/04 (Presse 203)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
7.
GENTAGER, at der er behov for, at medlemsstaterne og Kommissionen overvejer foranstalt-
ninger, der med passende midler, herunder finansiering, kan styrke integreringen af spørgsmål
om biodiversitet i politikker og programmer inden for de nøglesektorer, der er relevante for
biodiversitet, bl.a. miljø, landbrug, fiskeri, skovbrug, fysisk planlægning, transport og energi,
forskning, turisme, handel, økonomisk samarbejde og udviklingssamarbejde
UNDERSTREGER under hensyn til subsidiaritetsprincippet betydningen af at oprette et Na-
tura 2000-net og gennemføre de fornødne tekniske og finansielle instrumenter og foranstalt-
ninger, der er nødvendige for den fuldstændige gennemførelse af Natura 2000 og beskyttelsen
af de arter, der er omfattet af fugledirektivet og habitatdirektivet, uden for Natura 2000-
områderne, samt MINDER OM, at disse foranstaltninger er indkredset som prioriterede aktio-
ner i sjette miljøhandlingsprogram
NOTERER SIG under henvisning til habitatdirektivet, der bl.a. indeholder bestemmelser om,
at der skal ydes et bidrag i form af EF-samfinansiering til udpegede lokaliteter inden for ram-
merne af de midler, der er disponible i henhold til Fællesskabets afgørelser, at "Budskabet fra
Malahide" bl.a. understreger betydningen af EF-samfinansiering for Natura 2000-nettet inden
for en positiv bredere kontekst som et vigtigt skridt hen imod opfyldelse af målsætningen om
at standse tabet af biodiversitet senest i 2010, og SER FREM TIL at drøfte Kommissionens
meddelelse om finansiering af Natura 2000-nettet
UNDERSTREGER, at det er vigtigt at overvåge, evaluere og aflægge rapport om fremskrid-
tene hen imod 2010-målene, og at det er absolut nødvendigt, at spørgsmål om biodiversitet
kommunikeres effektivt videre til offentligheden og beslutningstagerne, så man kan få pas-
sende politiske reaktioner
OPFORDRER INDTRÆNGENDE medlemsstaterne til
at fremme gennemførelsen af de relevante instrumenter, der er til rådighed til at nå de
tre mål i biodiversitetskonventionen, der er fastsat inden for den reformerede fælles
landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik samt inden for samhørighedspolitikken og i
det økonomiske samarbejde og udviklingssamarbejdet, og til at støtte en styrkelse af
biodiversitetsrelaterede instrumenter i den fremtidige politik for udvikling af landdi-
strikter
at sikre fuld og rettidig gennemførelse af al relevant miljølovgivning
at give øget støtte til udviklingen og overvågningen af biodiversitetsindikatorer
at give øget støtte til forskning inden for biodiversitet
i overensstemmelse med artikel 6 i biodiversitetskonventionen at sikre, at strategier som
f.eks. nationale biodiversitetsstrategier og handlingsplaner er målrettede, og at sørge for,
at der findes rapporteringsordninger, så 2010-målene kan nås, og
at fremme integrationen af biodiversitetshensyn i deres nationale strategier for bæredyg-
tig udvikling, nationale udviklingsplaner og nationale budgetter og i strategioplæg til
nedbringelse af fattigdom (PRSP)
8.
9.
10.
11.
12.
OPFORDRER de involverede parter til at forpligte sig over for 2010-målene og til at arbejde
sammen med medlemsstaterne og Kommissionen for at nå disse mål
10746/04 (Presse 203)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
13.
UDTRYKKER TILFREDSHED med nedtællingsinitiativet 2010, der blev taget i fællesskab
af en række civile organisationer, herunder det irske formandskab, miljøkommissæren og Den
Internationale Naturværnsunion (IUCN) og andre nøgleaktører på Malahide-konferencen, som
et vigtigt initiativ, der kan skabe bevidsthed om betydningen af tabet af biodiversitet i hele
verden, og som et middel til at handle som et uafhængigt organ til overvågning af fremskrid-
tene hen imod 2010-målene, og OPFORDRER medlemsstater, Kommissionen og civilsam-
fundet til at støtte nedtællingsinitiativet 2010
ANERKENDER behovet for at se nærmere på EU's indflydelse på tredjelandes biodiversitet
samt på EU's særlige ansvar for at bidrage til, at 2010-målene nås på paneuropæisk og globalt
plan
UNDERSTREGER behovet for en hurtig indsats for at bringe importen af ulovligt tømmer til
EU til ophør for dermed at bidrage til at fremme bæredygtig udvikling ved at standse tabet af
biodiversitet og beskytte miljøet, UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at fortsætte indsat-
sen for at gennemføre Fællesskabets handlingsplan vedrørende retshåndhævelse, god forvalt-
ningspraksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT), og OPFORDRER INDTRÆNGEN-
DE Kommissionen til at forelægge sine rapporter og forslag om dette spørgsmål uden unødig
forsinkelse, bl.a. under hensyntagen til eksisterende multilaterale mekanismer, sådan som Rå-
det anmodede om det i sine konklusioner om FLEGT-handlingsplanen fra oktober 2003.
Den internationale dimension: Resultatet af syvende ordinære møde i partskonferencen
(COP 7) under konventionen om den biologiske mangfoldighed og første møde mellem par-
terne (MOP 1) i Cartagena-protokollen om biosikkerhed
NOTERER SIG MED TILFREDSHED resultatet af COP 7 og MOP 1
NOTERER SIG ENDVIDERE MED TILFREDSHED, at
Kuala Lumpur-erklæringen,
der
blev enstemmigt vedtaget af de ministre, der deltog i højniveausegmentmødet i COP 7 og
MOP 1, afspejler EU's prioriteter med hensyn til beskyttede områder, indikatorer og gennem-
førelsen af Cartagena-protokollen
STØTTER, at COP 7 satte fokus på at nå 2010-målet om at mindske tabet af biodiversitet
væsentligt og på behovet for at bevæge sig fra udviklingen af politikker til konkret gennemfø-
relse, og UDTRYKKER i den forbindelse TILFREDSHED med enigheden på COP 7 om en
række nøgleindikatorer, der skal afprøves, indkredses og udbygges med henblik på at overvå-
ge fremskridtene hen imod 2010-målet
14.
15.
B.
16.
17.
18.
10746/04 (Presse 203)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
19.
ERKENDER betydningen af at udvide finansieringsgrundlaget for gennemførelsen i både den
offentlige og private sektor og af at udarbejde innovative strategier som f.eks. selvfinansiering
og refokusering af aktioner
OPFORDRER INDTRÆNGENDE Kommissionen og medlemsstaterne til at gennemføre det
nye arbejdsprogram, der blev vedtaget på COP 7, om beskyttede områder, herunder aktioner
vedrørende beskyttede hav- og kystområder, biodiversitet i bjergområder og teknologiover-
førsel, samt de andre beslutninger, der blev truffet af COP 7 og MOP 1
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens initiativ til at forelægge sin meddelelse om
EF's gennemførelse af Bonn-retningslinjerne om adgang til genetiske ressourcer og deling af
fordele under biodiversitetskonventionen for Europa-Parlamentet og Rådet
UDTRYKKER TILFREDSHED med oprettelsen af en åben arbejdsgruppe vedrørende forny-
et gennemgang af gennemførelsen af biodiversitetskonventionen og en åben arbejdsgruppe
vedrørende beskyttede områder og enigheden om mandatet til en åben arbejdsgruppe, der skal
forhandle en international ordning for adgang og deling af fordele, og FORPLIGTER SIG til
at bidrage konstruktivt til, at disse grupper kan fungere tilfredsstillende, og til at styrke gen-
nemførelsen af CBD-strategiplanen
ERKENDER nødvendigheden af at gennemføre CBD-strategiplanen fuldt ud, for at dens mis-
sion og fire mål kan opfyldes senest i 2010, NOTERER SIG den øgede arbejdsbyrde i forbin-
delse med biodiversitetskonventionen, især på grund af, at der er mindre end seks år til at nå
2010-målet, og UNDERSTREGER derfor, at EU bliver nødt til at styrke gennemførelsen af
biodiversitetskonventionen og at fortsætte med at være drivkraft i det internationale arbejde
og de internationale aktiviteter til støtte for denne konvention
ERKENDER behovet for at styrke forskning inden for biodiversitet og overvågning som et
vigtigt bidrag til gennemførelsen af de forskellige arbejdsprogrammer, initiativer og hand-
lingsplaner under biodiversitetskonventionen
GENTAGER, at det er vigtigt at styrke sektorintegrationen af biodiversitetsspørgsmål på alle
niveauer for at bidrage til at nå 2010-målene
BEKRÆFTER, at biodiversitetskonventionens tre mål hænger nøje sammen med begreberne
opretholdelse af liv og erhvervsmuligheder, fattigdomsreduktion, fremme af menneskers
sundhed og bæredygtig udvikling og er af stor betydning for at nå årtusindudviklingsmålene,
og OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne, FN-organer og internationale finan-
sielle institutioner til at arbejde sammen med deres partnere i udviklingslandene om at støtte
foranstaltninger til at nå biodiversitetskonventionens tre mål i deres nationale strategier for
bæredygtig udvikling, nationale udviklingsplaner, nationale budgetter, strategioplæggene til
nedbringelse af fattigdom og i landestrategidokumenterne og de regionale strategidokumenter
vedrørende internationalt udviklingssamarbejde
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
10746/04 (Presse 203)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
27.
OPFORDRER INDTRÆNGENDE medlemsstaterne, Kommissionen, andre parter og lande,
G8, den globale miljøfacilitet, Verdensbanken og andre relevante organisationer og donoror-
ganisationer til på det foreslåede donormøde at benytte lejligheden til at drøfte mulighederne
for at mobilisere ny og supplerende finansiering til udviklingslande, lande med overgangs-
økonomier og små østater, der er udviklingslande, med henblik på at gennemføre arbejdspro-
grammet for beskyttede områder
UDTRYKKER TILFREDSHED med de konkrete skridt, der er taget på COP 7 med hensyn
til samarbejde med andre konventioner og organisationer, herunder oprettelsen af en forbin-
delsesgruppe inden for biodiversitet, og UNDERSTREGER, at EU yderligere vil bidrage til
disse initiativer på nationalt plan og i relevante fora
UDTRYKKER TILFREDSHED med de nøglebeslutninger, der blev truffet på MOP 1 med
henblik på at omsætte Cartagena-protokollen vedrørende biosikkerhed til praksis, ERKEN-
DER, at protokollen er det centrale internationale juridisk bindende instrument inden for bio-
sikkerhed og sikker overførsel, håndtering og udnyttelse af LMO'er, der hidrører fra moderne
bioteknologi, og STØTTER den fulde og effektive gennemførelse af den, og
a)
SER FREM TIL arbejdet i den åbne ad hoc-arbejdsgruppe vedrørende ansvar og erstat-
ning og FORPLIGTER SIG til at bidrage konstruktivt til en vellykket afslutning af
gruppens arbejde inden for den aftalte tidsramme på fire år
STØTTER KRAFTIGT de procedurer og mekanismer, som blev vedtaget på MOP 1 for
at fremme overensstemmelse og tage hånd om manglende overensstemmelse, og FOR-
PLIGTER SIG til at anvende dem fuldt ud
UDTRYKKER TILFREDSHED med videreudviklingen på MOP 1 af dokumentations-
krav for grænseoverskridende overførsel af LMO'er og STØTTER oprettelsen af en
åben teknisk ekspertgruppe, som skal præcisere disse krav, herunder krav til identifika-
tion, med henblik på at vedtage en afgørelse på MOP 2, og FORPLIGTER sig til at bi-
drage konstruktivt til gruppens arbejde
OPFORDRER INDTRÆNGENDE Kommissionen og medlemsstaterne til at oprette og
opretholde EF's Clearingcenter for Biosikkerhed, der skal være globalt tilgængeligt og
sammenkædet med nationale clearingcentre for biosikkerhed
28.
29.
b)
c)
d)
30.
OPFORDRER INDTRÆNGENDE de lande, der endnu ikke har ratificeret Cartagena-
protokollen, til at gøre det, og OPFORDRER tredjeparter til at tilslutte sig protokollens mål-
sætninger
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at EU fortsat er drivkraft i det internationale arbejde
og de internationale aktiviteter til støtte for Cartagena-protokollen om biosikkerhed til biodi-
versitetskonventionen.
31.
10746/04 (Presse 203)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0025.png
28.VI.2004
AFFALD FRA UDVINDINGSINDUSTRIEN
Rådet havde en orienterende drøftelse om et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien
1
med afsæt i følgende vejledende spørgsmål, som
formandskabet havde foreslået:
Bør direktivets anvendelsesområde omfatte affald fra efterforskning, ikke-forurenet jord og
ikke-farligt inert affald? Hvis ja, kan De acceptere, at der fastsættes en tærskel?
Bør direktivets anvendelsesområde omfatte "andre udvindingsmaterialer, der redeponeres i
tomme brud" (jf. forslagets artikel 1 og 10)?
Bør definitionen af de affaldsanlæg (artikel 3, nr. 13), der skal omfattes af dette direktiv, ude-
lukke midlertidig deponering af udvindingsaffald:
a)
b)
-
i en ensartet periode inden for Fællesskabet (hvor mange år?)
i en periode, som den enkelte medlemsstat selv fastlægger?
Hvilke affaldsanlæg bør dette direktivs bestemmelser om forebyggelse af større uheld og in-
formation finde anvendelse på?
Formålet med dagens drøftelse var at give de nødvendige politiske retningslinjer med henblik på at
lette det fremtidige arbejde, så der kan opnås politisk enighed på samlingen i Rådet (miljø) i okto-
ber 2004.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 31. marts 2004
2
1
2
10012/04.
7940/04.
10746/04 (Presse 203)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0026.png
28.VI.2004
EVENTUELT
Rådet blev orienteret om følgende spørgsmål:
a)
b)
Fjerde ministerkonference om miljø og sundhed (23.-25. juni 2004 i Budapest)
(10491/04 + ADD 1)
Konference om mobilisering af viden til fordel for et bedre miljø (28.-30. april 2004 i
Dublin)
(10364/04)
Integrering af miljøhensyn i de øvrige politikker - status over Cardiff-processen
(10251/04)
Fornyet gennemgang af strategien for bæredygtig udvikling og midtvejsrevision af
Lissabon-strategien
(10756/04)
Beskyttelse af biodiversiteten: Europæisk lovgivning om forebyggelse af import af ulovligt
tømmer
(10662/1/04)
Ophugning af skibe
(10469/04 + 10768/04)
Opfølgning af konferencen om vedvarende energi (1.-4. juni 2004 i Bonn)
(10802/04)
EURO V - Emissionsnormer for dieseldrevne personbiler
(10889/04)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
10746/04 (Presse 203)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0027.png
28.VI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Det Europæiske Miljøagentur (EEA)
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Gennemgang
I henhold til artikel 20, stk. 2, i forordning (EØF) nr. 1210/90 om oprettelse af Det Europæiske Mil-
jøagentur og Det Europæiske Miljøoplysnings- og Miljøovervågningsnet som ændret ved Rådets
forordning (EF) nr. 933/1999 af 29. april 1999,
"Skal
Rådet senest den 31. december 2003 på grundlag af en beretning fra Kommissionen gennem-
gå agenturets fremskridt og opgaver i forbindelse med Fællesskabets globale miljøpolitik."
Kommissionen fremlagde sin beretning i december 2003. Generelt er beretningen en positiv vurde-
ring af de første 10 år af agenturets drift, og den konkluderer, at EEA har skabt sig et renommé som
leverandør af pålidelige produkter og tjenesteydelser af høj kvalitet.
2.
Agenturets rolle
Det Europæiske Miljøagentur blev oprettet i midten af 1994. I den mellemliggende tiårsperiode er
agenturets rolle som den primære kilde til informationer i forbindelse med udviklingen af Fælles-
skabets miljøpolitik blevet sikret.
Derfor:
·
anerkender Rådet, at agenturet er en vigtig uafhængig kilde og samtalepartner for organer, der er
ansvarlige for miljøpolitik og dataudveksling i Europa
·
værdsætter det agenturets ekspertise i forbindelse med integrering af miljøhensyn i andre fælles-
skabspolitikker og fremme af bæredygtig udvikling både på europæisk og globalt plan
3.
Finansiering
Som et resultat af det udvidede medlemskab af agenturet sammen med en vækst i personaleantallet,
og idet der i højere grad skal gøres brug af agenturets midler, er agenturets budget gradvist blevet
øget. Der ventes yderligere stigninger i de kommende år. Det vil være en udfordring for alle, der er
involveret i agenturet, at dets effektive drift kan sikres.
10746/04 (Presse 203)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0028.png
28.VI.2004
Derfor:
·
anerkender Rådet, at der i højere grad skal gøres brug af agenturets midler, og at der derfor er
behov for passende finansiering
·
opfordrer det Kommissionen samt agenturet til at identificere og undersøge nye og innovative
midler til at sikre passende finansiering af agenturets drift
4.
Forbindelserne med EU's institutioner og medlemsstater
På grundlag af solid videnskabelig viden og pålidelige og ajourførte miljødata kan den effektive
drift af agenturet bistå Fællesskabets institutioner og medlemsstater i opfyldelsen af deres respekti-
ve roller i udformningen, gennemførelsen og evalueringen af miljøpolitikken og i forlængelse heraf
bryde forbindelsen mellem vækst og negative miljøvirkninger.
Derfor:
·
ser Rådet med tilfredshed på agenturets tilsagn om at forsyne Kommissionen, Europa-
Parlamentet, Rådet og medlemsstaterne med vurderinger, analyser og rådgivning til støtte for ud-
viklingen af Fællesskabets miljøpolitik og, i den forbindelse
·
tilskynder det agenturet til at blive mere lydhør over for specifikke krav fra Fællesskabet og med-
lemsstaterne, specielt ved at fremlægge oplysninger om fremtidige tendenser og ved at arbejde ud
fra scenarier og vurderinger i forbindelse med forskellige stadier i den politiske proces
5.
Agenturets fremtid
EEA offentliggjorde i december 2003 sin 5-årige strategi (EEA Strategy 2004-2008), hvor dets mål
og ansvar er fastlagt i en foranderlig europæisk sammenhæng.
Som svar herpå:
·
ser Rådet positivt på EEA's strategi (2004-2008) og de heri indeholdte mål
·
anerkender det de politiske prioriteter som værende centrale for Fællesskabets miljøpolitiske
dagsorden, som identificeret og opstillet i 6. miljøhandlingsprogram
·
opfordrer det agenturet til at styrke Det Europæiske Miljøoplysnings- og Miljøovervågningsnet
(EIONET) som en vigtig operationel infrastruktur
·
opfordrer det agenturet til at samarbejde med Kommissionen og medlemsstaterne om at strøm-
line dataindberetningen og anerkender EIONET's rolle i forbindelse med opfyldelsen af dette
mål
10746/04 (Presse 203)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0029.png
28.VI.2004
·
tilslutter det sig Kommissionens synspunkt om, at et specifikt fællesskabsmål bør være at frem-
skynde udviklingen af et fælles europæisk miljøinformationssystem, som skulle gå videre end
EEA's egne datakilder og omfatte de rapporteringsforpligtelser, der er fastsat i fællesskabsretten
og i forskellige multilaterale miljøaftaler
·
opfordrer det agenturet til fortsat at bidrage til den kommissionsledede indberetningsundersøgel-
se og til at udvikle sit informationssystem i overensstemmelse med initiativerne vedrørende Inspi-
re (Infrastruktur for Geografisk Information i Europa) og global miljø- og sikkerhedsovervågning
(GMES)
·
ser det positivt på agenturets igangværende samarbejde med WHO, UNEP, UNECE, OECD og
flere andre internationale organer
·
overvejer det på grundlag af et forslag fra Kommissionen en gennemgang af Rådets forordning
om oprettelse af EEA hen imod slutningen af agenturets løbende flerårige arbejdsprogram (EEA's
strategi 2004-2008)
"
EKSTERNE FORBINDELSER
Topmødet mellem EU og Ukraine
Rådet noterede sig en statusrapport over forberedelserne til topmødet mellem EU og Ukraine, der
afholdes den 8. juli 2004 i Haag.
Dagsordenen for topmødet indeholder tre centrale punkter: udviklingen i EU og Ukraine; forbindel-
serne mellem EU og Ukraine, herunder Ukraines tiltrædelse af WTO; internationale spørgsmål,
herunder Moldova, Irak, Georgien, Rusland og fredsprocessen i Mellemøsten.
Det er syvende topmøde mellem EU og Ukraine under partnerskabs- og samarbejdsaftalen og første
topmøde efter EU's udvidelse fra 15 til 25 medlemsstater, og det finder sted tre måneder før præsi-
dentvalget i Ukraine og på grundlag af forhandlingerne om EU's handlingsplan for Ukraine under
den europæiske naboskabspolitik.
Den Europæiske Unions særlige repræsentanter*
Rådet vedtog fælles aktioner om forlængelse og ændring af mandatet for Den Europæiske Unions
særlige repræsentanter for Sydkaukasus, for fredsprocessen i Mellemøsten, for De Store Søers Om-
råde i Afrika, for Afghanistan og for Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Rådet nåe-
de også til enighed om en finansieringsoversigt vedrørende de særlige repræsentanters mandater.
(10616/04).
10746/04 (Presse 203)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
Rådet blev enigt om ændrede retningslinjer vedrørende udnævnelse, mandat og finansiering for
EU's særlige repræsentanter, idet der normalt sker en halvårlig revision af mandaterne for EU's sær-
lige repræsentanter (juni og december). Ved denne lejlighed nåede Rådet imidlertid til enighed om
en engangsforlængelse af mandaterne på otte måneder, så mandaterne tidsmæssigt stemmer overens
med budgetprocedurerne i Kommissionen (10726/04).
I henhold til de fælles aktioner:
·
forlænges mandaterne for Heikki TALVITIE, Marc OTTE, Aldo AJELLO og Francesc
VENDRELL som EU's særlige repræsentant for henholdsvis Sydkaukasus, fredsprocessen i
Mellemøsten, De Store Søers Område og Afghanistan til den 28. februar 2005
·
forlænges mandatet for EU's særlige repræsentant i Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien, Søren JESSEN-PETERSEN, kun til den 31. juli 2004, da han er blevet udnævnt til
FN's generalsekretærs særlige repræsentant for Kosovo.
Der er sket en række mindre ændringer i mandaterne, for eksempel:
·
omfatter mandatet for EU's særlige repræsentant for Sydkaukasus "politisk tilsyn med retsstats-
missionen i Georgien"
·
skal EU's særlige repræsentant for De Store Søers Område "på opfordring bidrage til gennemfø-
relsen af de freds- og våbenhvileaftaler, der opnås mellem parterne, og tage diplomatiske skridt
over for dem, såfremt disse aftalers bestemmelser ikke overholdes".
EU's mission til støtte for Georgiens retssystem
Rådet vedtog en fælles aktion om Den Europæiske Unions retsstatsmission i Georgien inden for
rammerne af Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESFP), som skal bistå med udviklin-
gen af en regeringsstrategi, der kan styre reformen af landets strafferetssystem (10610/04). Rådet
bemyndigede desuden generalsekretæren/den højtstående repræsentant, der bistår formandskabet, til
at indlede forhandlinger om en aftale med Georgien om status for retsstatsmissionens aktiviteter
(10367/04).
Missionen, EUJUST THEMIS, skal varetage følgende opgaver:
·
yde vejledning i forbindelse med Georgiens nye strategi for strafferetsreformen, herunder støtte
planlægning af ny lovgivning, f.eks. strafferetsplejeloven
10746/04 (Presse 203)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0031.png
28.VI.2004
·
støtte de georgiske myndigheders koordinerende rolle i forbindelse med reformen af retsvæsenet
og bekæmpelsen af korruption
·
støtte det internationale såvel som det regionale samarbejde på strafferetsområdet.
Missionens planlægningsfase indledes den 1. juli 2004 og den operative fase i midten af juli 2004.
Missionen har en varighed af et år. Det finansielle referencegrundlag til dækning af udgifterne i
forbindelse med missionen udgør 2 050 000 EUR. Den anslåede samlede størrelse af missionen
bliver ca. 10 internationale civile eksperter plus lokalt ansatte.
Denne første retsstatsmission i ESFP-regi, som Den Europæiske Union opretter, vil blive gennem-
ført på baggrund af en henvendelse af 3. juni 2004 fra Georgiens premierminister.
Rådet udvider foranstaltningerne til støtte for ICTY
Rådet vedtog en afgørelse om udvidelse af de foranstaltninger, der blev vedtaget i den fælles hold-
ning til støtte for den effektive gennemførelse af mandatet til Den Internationale Krigsforbryder-
domstol vedrørende Det Tidligere Jugoslavien (ICTY) (10320/04).
Formålet med foranstaltningerne, der blev vedtaget første gang i april 2003
1
og forlænget for yder-
ligere 12 måneder den 30. marts 2004
2
, er at hindre indrejse i eller transit gennem EU-medlemssta-
terne for personer, som er involveret i aktiviteter, der hjælper personer på flugt til fortsat at unddra-
ge sig retsforfølgning for forbrydelser, som ICTY har tiltalt dem for, eller som på anden vis handler
på en måde, som kan hindre ICTY's arbejde. Der er stadig tiltalte personer på fri fod, og der forelig-
ger bevis for, at de får støtte i deres bestræbelser på at undgå retsforfølgning.
Ved Rådets afgørelse udvides rejseforbuddet til at omfatte yderligere 13 personer. Den ajourførte
liste over personer følger vedlagt.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EF-partnerskabsaftalen - Sukkerprotokol - Burkina Faso
Rådet vedtog en afgørelse om afvisning af Burkina Fasos anmodning om at tiltræde protokollen om
sukker til AVS-EF-partnerskabsaftalen.
1
2
Fælles holdning 2003/280/FUSP, EUT L 101 af 23.4.2003, s. 22.
Fælles holdning 2003/293/FUSP, EUT L 94 af 31.3.2004, s. 65.
10746/04 (Presse 203)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0032.png
28.VI.2004
Burkina Faso anmodede i november 2000 om at kunne deltage i protokollen, og AVS-staterne gav
deres tilslutning i september 2002. En gennemgang af Burkina Fasos anmodning har imidlertid vist,
at landet ikke er nettoeksportør af sukker, og at det ikke for øjeblikket er i stand til at påtage sig
forpligtelserne i protokollen.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Visum
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling, i afventning af Europa-Parlamentets udtalelse,
om en henstilling om lettelse af medlemsstaternes udstedelse af ensartede visa til kortvarigt ophold
for forskere fra tredjelande, som rejser inden for Det Europæiske Fællesskab med henblik på viden-
skabelig forskning (10801/04).
Menneskehandel
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om udkastet
til europæisk konvention om bekæmpelse af menneskehandel.
Europols budget for 2005
Rådet godkendte forslaget til Europols budget for 2005 som enstemmigt godkendt af Europols Sty-
relsesråd og et tillægsbudget, der indebærer en forøgelse af de menneskelige ressourcer i 2004 for at
imødekomme Europols optrappede aktiviteter til bekæmpelse af terrorisme (9547/04).
De nye stillinger, der skal oprettes i 2004, vil give Europol mulighed for at håndtere den voksende
strøm af informationer fra medlemsstaterne og af oplysninger, der skal behandles og stilles til rå-
dighed for medlemsstaterne (9764/04).
ØKONOMISK POLITIK
Økonomisk overvågning - Indberetning af data vedrørende den offentlige gæld
Rådet vedtog en forordning om udarbejdelse og indberetning af data vedrørende den kvartårlige
offentlige gæld (10600/04,
8171/04).
10746/04 (Presse 203)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0033.png
28.VI.2004
Ifølge forordningen skal medlemsstaterne udarbejde data vedrørende den kvartårlige offentlige gæld
og indberette disse til Kommissionen senest tre måneder efter udgangen af det kvartal, som dataene
vedrører. Den første indberetning af data skal ske senest den 31. december 2004.
Tilgængelige data er af stor betydning for den økonomiske analyse og overvågning af budgetsitua-
tionen i medlemsstaterne.
Statistikker
Rådet vedtog en forordning om fastlæggelse af en ramme for udarbejdelse af EF-statistikker over
betalingsbalancer, international handel med tjenester og udenlandske direkte investeringer, idet det
accepterede alle Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer.
Forordningen fastlægger medlemsstaternes forpligtelser vedrørende de oplysninger, der skal indbe-
rettes - arten af og kilden til oplysningerne, kvalitetskriterier, referenceperiode, hyppighed og indbe-
retningsfrister - og fastsætter de definitioner, der skal anvendes. Den definerer normer for Kommis-
sionens formidling af EF-statistikker og opretter Betalingsbalanceudvalget som et nyt forum for
samarbejde mellem medlemsstaterne og Kommissionen
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Vietnam - Ringmekanismer
Rådet vedtog en forordning om udvidelse af de endelige antidumpingforanstaltninger, der indførtes
ved Rådets forordning (EF) nr. 119/97, senest ændret ved forordning (EF) nr. 2100/2000, på impor-
ten af visse ringmekanismer med oprindelse i Folkerepublikken Kina til også at omfatte importen af
samme vare afsendt fra Den Socialistiske Republik Vietnam (10105/04).
BESKATNING
Direktiv om beskatning af indtægter fra opsparing - Dato for anvendelsen
Rådet opfordrede Kommissionen til at fremlægge et forslag om, at den 1. juli 2005 fastsættes som
ny dato for anvendelsen af direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra opsparing (i stedet
for den 1. januar 2005). Formålet er at sikre, at direktivet finder anvendelse samtidig med alle til-
svarende foranstaltninger til beskatning af indtægter fra opsparing, der er aftalt med Andorra,
Liechtenstein, Monaco, San Marino og Schweiz og med Det Forenede Kongeriges og Nederlande-
nes afhængige og associerede territorier.
Det vedtog følgende konklusioner:
10746/04 (Presse 203)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0034.png
28.VI.2004
"Rådet minder om konklusionerne om direktivet om beskatning af indtægter fra opsparing fra sam-
lingen (økonomi og finans) den 2. juni 2004 i Luxembourg, ifølge hvilke der i princippet er opnået
enighed om alle substansspørgsmål med de afhængige og associerede territorier og med Andorra,
Liechtenstein, Monaco, San Marino og Schweiz om de ordninger, der er nødvendige, for at direkti-
vet om beskatning af indtægter fra opsparing kan anvendes. Rådet noterer sig imidlertid på grundlag
af en rapport fra Kommissionen, at den betingelse, der er fastsat i artikel 17, stk. 2, i Rådets direktiv
2003/48/EF (beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger), ikke vil blive opfyldt
for Schweiz' vedkommende for så vidt angår ikrafttrædelsesdatoen den 1. januar 2005. I den forbin-
delse minder Rådet, medlemsstaterne og Kommissionen om, at medlemsstaterne i overensstemmel-
se med betingelsen i artikel 17, stk. 2, i direktivet om beskatning af indtægter fra opsparing kun er
forpligtet til at anvende bestemmelserne i direktivet om beskatning af indtægter fra opsparing, hvis
hvert af de i artiklen nævnte lande og territorier anvender de vedtagne foranstaltninger vedrørende
beskatning af indtægter fra opsparing fra samme dato. På det grundlag og på grundlag af Kommis-
sionens rapport om den schweiziske holdning opfordrer Rådet Kommissionen til hurtigt at forelæg-
ge et forslag til beslutning i medfør af direktivets artikel 17, stk. 3, om, at den 1. juli 2005 bliver den
nye dato for medlemsstaternes anvendelse af direktivet; denne dato er også omfattet af betingelsen i
artikel 17, stk. 2, i direktivet om beskatning af indtægter fra opsparing."
Baggrund
Direktivet skal sikre, at grænseoverskridende strømme af indtægter fra opsparing inden for Fælles-
skabet i form af rentebetalinger bliver beskattet. Det finder anvendelse under forudsætning af, at:
·
samme foranstaltninger anvendes fra denne dato af Det Forenede Kongeriges tre kronbesiddelser
Guernsey, Jersey, Isle of Man, de fem britiske territorier i Caribien Anguilla, Caymanøerne,
Montserrat, Turks- og Caicosøerne og De Britiske Jomfruøer samt Nederlandenes to caribiske
territorier Antillerne og Aruba
·
tilsvarende foranstaltninger anvendes af Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og
Schweiz. "Tilsvarende foranstaltninger" afhænger af: opkrævning af kildeskat og deling af pro-
venuet til de satser, der er fastsat i direktivet; frivillig videregivelse af oplysninger om rentebeta-
linger; udveksling af oplysninger efter anmodning i tilfælde af skattesvig eller tilsvarende; en re-
visionsklausul, som gør det muligt at tilpasse aftalen på baggrund af den internationale udvik-
ling.
Rådet konkluderede den 2. juni, at det var overbevist om, at betingelserne ville blive opfyldt, men at
Kommissionen skulle fortsætte forhandlingerne med Schweiz med hensyn til tidspunktet for anven-
delsen af de vedtagne foranstaltninger vedrørende beskatning af indtægter fra opsparing. Kommis-
sionen har siden meddelt, at Schweiz vil kunne anvende de vedtagne foranstaltninger fra
1. juli 2005.
Den retsakt, der er nødvendig for at ændre den dato, fra hvilken direktivet finder anvendelse, for-
ventes vedtaget i meget nær fremtid.
10746/04 (Presse 203)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0035.png
28.VI.2004
ENERGI
Nuklear sikkerhed - Rådets konklusioner*
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
som bekræfter, at Fællesskabet og dets medlemsstater har forpligtet sig til at opretholde et højt ni-
veau for nuklear sikkerhed og til at håndtere brugt brændsel og radioaktivt affald sikkert, hvilket
især kommer til udtryk i Fællesskabets nuværende lovgivningsramme
1
, der er vedtaget i henhold til
Euratom-traktaten, samt i Rådets relevante resolutioner og konklusioner
2
og i konklusionerne fra
Det Europæiske Råds møde i Laeken i 2001
3
,
som understreger, at enhver indsats til fulde bør respektere Euratom-traktatens bestemmelser, her-
under bestemmelserne om EF's kompetence og Kommissionens initiativret,
som erindrer om Kommissionens forslag til Rådets direktiver (Euratom) om fastsættelse af de
grundlæggende forpligtelser og generelle principper vedrørende sikkerheden i nukleare anlæg og
om forvaltning af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald samt om udtalelserne fra Europa-
Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg,
som på ny bekræfter, at det er vigtigt, at der er tilstrækkelige finansielle midler til at understøtte
sikkerheden i nukleare anlæg i deres driftsfase og under deres nedlæggelse
4
, og
1
2
3
4
Især direktiv 96/29/Euratom om fastsættelse af grundlæggende sikkerhedsnormer til beskyttelse af befolkningens
og arbejdstagernes sundhed mod de farer, som er forbundet med ioniserende stråling, direktiv 92/3/Euratom om
overvågning af og kontrol med overførsel af radioaktivt affald mellem medlemsstaterne samt ind i og ud af Fæl-
lesskabet, direktiv 89/618/Euratom om oplysning af befolkningen om, hvorledes den skal forholde sig, samt om
sundhedsmæssige foranstaltninger i tilfælde af strålingsfare og direktiv 2003/122/Euratom om kontrol med luk-
kede højaktive strålekilder og ukontrollerede strålekilder. Domstolens dom af 10.12.2002 i sag C-29/99 skal også
fremhæves.
Især resolutionerne fra 1975 og 1992 om teknologiske problemer vedrørende nuklear sikkerhed, resolutionerne
fra 1992 om handlingsplanen for radioaktivt affald og fra 1994 om forvaltning af radioaktivt affald, konklusio-
nerne vedrørende Revisionsrettens særberetning nr. 25/98 om Den Europæiske Unions aktioner på området nu-
klear sikkerhed i Central- og Østeuropa og i de nye uafhængige stater, konklusionerne fra 1999 om den nuvæ-
rende situation og udsigterne for forvaltningen af radioaktivt affald i Den Europæiske Union og konklusionerne
fra 2001 med titlen "På vej mod en europæisk strategi for energiforsyningssikkerhed" som svar på Kommissio-
nens grønbog.
Punkt 59, som har følgende ordlyd: "Det Europæiske Råd forpligter sig til at opretholde et højt niveau for nukle-
ar sikkerhed i EU. Det fastholder nødvendigheden af at overvåge sikkerheden på atomkraftværker. Det anmoder
om med jævne mellemrum at få forelagt rapporter fra atomenergieksperter i medlemsstaterne, som skal holde tæt
kontakt med Kommissionen".
Den interinstitutionelle erklæring i EUT L 173 fra 2003, s. 56, fremhæver således betydningen af sådanne mid-
ler.
10746/04 (Presse 203)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.VI.2004
som ønsker yderligere at forbedre den nukleare sikkerhed og den sikre håndtering af brugt nukleart
brændsel og radioaktivt affald,
understreger, at det internationale samfund har baseret reglerne for nuklear sikkerhed og for håndte-
ring af radioaktivt affald på det grundlæggende princip om nationalt ansvar for nukleare anlægs
sikkerhed, hvilket finder støtte i konventionen om nuklear sikkerhed og blandt dennes parter, her-
under Det Europæiske Atomenergifællesskab, og afspejles i den fælles konvention om sikker hånd-
tering af brugt brændsel og radioaktivt affald,
erkender, at Den Internationale Atomenergiorganisations (IAEA) standarder og metoder, således
som de navnlig afspejles i IAEA's serie om grundlæggende sikkerhedsprincipper og -krav, er inter-
nationalt anerkendte rammer, som i de nationale sikkerhedskrav anvendes som referenceniveau, og
som medlemsstaterne har bidraget væsentligt til at forbedre, ligesom de har bidraget til arbejdet
inden for andre relevante fora som f.eks. Kerneenergiagenturet (NEA) og Western European
Nuclear Regulators Association (WENRA),
noterer sig med tilfredshed - ud over medlemsstaternes mangeårige bidrag i de forskellige internati-
onale fora - den intensive indsats, der inden for rammerne af Fællesskabet er gjort for at indkredse,
hvordan sikkerhedsforpligtelserne bedre kan opfyldes, herunder arbejdet i Atomgruppen og i
Ad Hoc-gruppen vedrørende Nuklear Sikkerhed, det arbejde, der udføres i henhold til de relevante
rådsresolutioner, og arbejdet gennem Euratoms forskningsrammeprogram om sikkerhed i nukleare
anlæg og håndtering af radioaktivt affald. I den forbindelse bør man notere sig bidragene fra eks-
pertgrupper såsom Nuclear Regulators Working Group (NRWG), Reactor Safety Working Group
(RSWG) og CONCERT-Gruppen,
opfordrer de medlemsstater, som endnu ikke har gjort det, til hurtigst muligt at tiltræde konventio-
nen om nuklear sikkerhed og den fælles konvention om sikker håndtering af brugt brændsel og ra-
dioaktivt affald,
er af den opfattelse, at instrumenter på dette område bør udvikles efter omfattende konsultationer
med de berørte parter og - især med hensyn til harmoniserede sikkerhedsmetoder - bør tage hensyn
til det arbejde, der udføres af nationale tilsynsmyndigheder på dette område,
anmoder indtrængende medlemsstaterne om sammen med Kommissionen at
benytte sig af især de muligheder, som de revisionsmøder under konventionen om nuklear sikker-
hed og den fælles konvention om sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald vil give i
henholdsvis 2005 og 2006,
10746/04 (Presse 203)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0037.png
28.VI.2004
vurdere de resultater, der er opnået under disse konventioner, herunder også under tidligere konfe-
rencer mellem parterne,
gøre status over resultatet af det arbejde, der udføres i multinationale fora af nationale tilsynsmyn-
digheder på det nukleare område, herunder også inden for rammerne af WENRA,
og på grundlag heraf
gå ind i en omfattende konsultationsproces, der inden for rammerne af Euratom-traktaten letter val-
get af et eller flere instrumenter, der kan bidrage mere effektivt til at opnå nuklear sikkerhed og sik-
ker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald, uden at udelukke noget instrument og i over-
ensstemmelse med principperne om bedre lovgivning
1
,
opfordrer Rådets relevante grupper
2
til regelmæssigt at tage denne proces op til vurdering,
opfordrer Kommissionen til at aflægge rapport om og sammen med medlemsstaterne at evaluere
resultaterne af denne proces og
beslutter at vende tilbage til dette spørgsmål på et belejligt tidspunkt i lyset af den store betydning,
som det tillægger nuklear sikkerhed og sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald."
Slovenien*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1228/2003 med hensyn til datoen for
anvendelse af visse bestemmelser i Slovenien
(10356/04 + 10516/1/04 REV 1).
Estland*
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 2003/54/EF for så vidt angår anvendelsen af visse
bestemmelser i Estland
(10470/04 + 10517/1/04 REV 1).
1
2
Hvilket f.eks. afspejles i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens interinstitutionelle aftale om bedre
lovgivning, EUT C 321 af 31.12.2003, s. 1.
På indeværende tidspunkt er disse grupper Atomgruppen samt Ad Hoc-gruppen vedrørende Nuklear Sikkerhed.
10746/04 (Presse 203)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0038.png
28.VI.2004
FISKERI
Referenceniveauer
Rådet vedtog enstemmigt en forordning om dispensation til de nye medlemsstater fra at anvende
visse bestemmelser i forordning (EF) nr. 2371/2002 for så vidt angår referenceniveauerne for fisker-
flåderne
(10156/04).
Ifølge artikel 12 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæ-
redygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik skal der fastsættes refe-
renceniveauer for medlemsstaternes flåder som summen af målene i det flerårige udviklingspro-
gram for 1997-2002 for hver fartøjskategori.
Da de nye medlemsstater ikke vil have sådanne mål for den pågældende referenceperiode, indrøm-
mes de ti nye medlemsstater dispensation fra denne forpligtelse.
Forordningen finder anvendelse fra den 1. maj 2004.
Aftale med Grønland
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en forordning om godkendelse af en protokol om betingelser-
ne for det fiskeri, der er fastsat i fiskeriaftalen mellem Fællesskabet, den danske regering og det
grønlandske landsstyre, for perioden 2001-2006.
Den britiske delegation stemte imod forordningen.
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Budget - Konventet
Rådet afgav samstemmende udtalelse til meddelelse af decharge til generalsekretæren for Konven-
tet om Den Europæiske Unions Fremtid for gennemførelsen af budgettet for Fonden til Finansiering
af Konventet for regnskabsåret 2003.
Europæiske reguleringsorganer -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om meddelelsen fra Kommissionen med titlen "Rammer for
europæiske reguleringsorganer":
10746/04 (Presse 203)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0039.png
28.VI.2004
"1.
2.
Rådet henviser til, at Kommissionen har fremlagt en meddelelse med titlen "Rammer for eu-
ropæiske reguleringsorganer"
1
som led i opfølgningen af hvidbogen om nye styreformer
2
Rådet noterer sig, at Kommissionen agter at fremlægge et forslag til et retligt bindende in-
strument med horisontale rammer for reguleringsorganer. Sådanne rammer bør tage behørigt
hensyn til nødvendigheden af at sikre demokratisk kontrol og overholdelse af nærhedsprin-
cippet og proportionalitetsprincippet. De bør omhandle centrale spørgsmål i forbindelse med
oprettelse, drift og kontrol af reguleringsorganer med henblik på at sikre navnlig sammen-
hæng, gennemsigtighed, gode styreformer, troværdighed og omkostningseffektivitet samt
legitimiteten af deres udøvende handling.
Rådet noterer sig eksistensen af forskellige decentrale fællesskabsorganer, som falder ind un-
der den brede betegnelse "europæiske organer"; disse har - som Kommissionen påpeger i sin
meddelelse - visse formelle egenskaber til fælles, men er også forskellige i mange henseender.
I den forbindelse opfordrer Rådet Kommissionen til i forslaget til rammer klart at definere re-
guleringsorganer med hensyn til beføjelser og opgaver.
Rådet er af den opfattelse, at fremtidige horisontale rammer kun bør gælde for de regulerings-
organer, der oprettes efter sådanne rammers ikrafttrædelse. Efter ikrafttrædelsen vil Rådet i
lyset af de indhøstede erfaringer på grundlag af et forslag fra Kommissionen kunne under-
søge, hvordan rammerne eventuelt kunne anvendes på etablerede reguleringsorganer, uden at
dette berører specifikke revisionsbestemmelser, der allerede er nedfældet i instrumenterne om
oprettelse af de forskellige reguleringsorganer.
Rådet mener, at de fremtidige rammer bør definere de kriterier, der skal gælde i forbindelse
med oprettelsen af reguleringsorganer, og i den forbindelse navnlig fastsætte, at en beslutning
om at oprette eller bevare et organ skal bygge på et reelt behov og en costbenefitanalyse;
rammerne bør endvidere tage hensyn til den til rådighed stående relevante ekspertise, og bør
omfatte en konsekvensvurdering.
Rådet erkender, at det forhold, at reguleringsorganernes ansvarsområder er under stadig ud-
vikling og af varierende karakter, gør det relevant at undersøge alle spørgsmål i forbindelse
med deres struktur, herunder bestyrelsernes sammensætning og de forskellige instansers re-
spektive funktioner. Ud over at se på de aktuelle erfaringer bør en sådan undersøgelse bl.a. ta-
ge hensyn til de beføjelser, som det enkelte organ udøver, samt arten af de opgaver, det er til-
delt.
3.
4.
5.
6.
1
2
5091/03 INST 2 JUR 8.
11574/01 POLGEN 18.
10746/04 (Presse 203)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453373_0040.png
28.VI.2004
7.
Rådet er af den opfattelse, at spørgsmål vedrørende fastlæggelse af reguleringsorganers hjem-
sted bør afgøres tidligst muligt i forbindelse med drøftelserne om oprettelse af sådanne orga-
ner og under hensyntagen til de konklusioner, der blev vedtaget af repræsentanterne for med-
lemsstaterne, forsamlet på stats- og regeringschefniveau den 13. december 2003 i Bruxelles,
samt den nuværende praksis for beslutningstagning.
Rådet bemærker, at disse konklusioner ikke berører igangværende drøftelser om oprettelse af regu-
leringsorganer, som allerede er foreslået af Kommissionen, eller som overvejes i Rådet."
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Laure BATUT som medlem af Det Europæiske Øko-
nomiske og Sociale Udvalg som efterfølger for Jean-Marc BILQUEZ for den resterende del af den-
nes mandatperiode, dvs. indtil den 20. september 2006
(10685/04).
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Telekommunikation ― Aftale mellem EU og USA om Galileo/GPS
Rådet vedtog enstemmigt ved skriftlig procedure, der blev indledt den 21. juni og afsluttet den
22. juni 2004, afgørelsen om undertegnelse og foreløbig anvendelse af aftalen med De Forenede
Stater om fremme, tilrådighedsstillelse og brug af de satellitbaserede navigationssystemer, Galileo
og GPS, samt tilhørende anvendelser (10257/04).
Den foreløbige anvendelse begynder på den første dag i den første måned efter den dato, hvor par-
terne meddeler hinanden, at de nødvendige procedurer i denne henseende er afsluttet. Denne dato
vil blive offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende.
10746/04 (Presse 203)
40
DA